Mat, drikke og røyk Anbefaling av restaurant i Oslo

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
hvilken restaurant i Oslo anbefaler dere i Oslo ??

Prisen spiller ingen rolle..

Vurderer Maaemo i sweigaards gate, noen erfaringer fra den ?

N

nb

Guest
Absolutt å anbefale men svært vanskelig å få bord.
Palace Grill er kult og bra, men de tar ikke bestillinger. Dog vanligvis ikke noe stress mandag-onsdag i alle fall.

V

vinyl-jønki

Guest
Baltazar i Kirkeristen,Italiensk på et høyt nivå.Omtalt i Micheline guiden.
Bengt Stiansen sin Statholdergaarden i Rådhusgata 11 meget bra.

V

vredensgnag

Guest
Palace er en fin opplevelse. Gå dit før klokken 18 og meld at du vil ha bord, om det ikke er kommet for mange før deg vil du bli bedt om å vente i baren på motsatt side. En tid tilbake sluttet en av deres faste servitører over flere år, men de har god kontinuitet. (Servitørene var en sentral del av gleden ved Palace.)

Perfekt mat, god drikke, trivelig sted.

N

nb

Guest
En tid tilbake sluttet en av deres faste servitører over flere år, men de har god kontinuitet. (Servitørene var en sentral del av gleden ved Palace.)

Perfekt mat, god drikke, trivelig sted.
Nina er der fortsatt, så ingen fare... Det er for øvrig et genialt sted å ta med utlendinger som er vant til - la oss si noe stivere service på en topprestaurant. De får sjokk rimelig fort.

N

nb

Guest
Hva er anledningen?

Skal du fri til madamen? Skal gutta på tur? Er dere bare sultne? Skal dere rekke noe etter å ha spist?

R

Roysen

Guest
Byens beste restaurant er etter min mening Oscarsgate. Ellers anbefales Maaemo, Palace Grill, Statholdergaarden, Feinschmecker, Ylajali, Baltazar, Oro, Bagatelle og Onda Mezzanine. Ellers er mine favoritter Nodee, Hanami, Alex Sushi Tjuvholmen og Art of Sushi da jeg er en hund etter japansk mat. Er man glad i sjømat kan Tjuvholmen Sjømagasin, Fjord, Lofoten eller Brasserie Mares være gode alternativer.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
V

vredensgnag

Guest
Det er umulig å ha en romantisk middag over rå fisk, samme hvor kunstferdig den er presentert. Jeg har også prøvd å ha romantisk middag over Makedonsk tartar, men det er også umulig.

N

nb

Guest
Ylajali.....Arakataka, begge er highend mat mat til pølsepris, er kokk selv og kjenner de gutta der. Landslag nivå+
Og ikke minst....det er mulig å bestille bord innen rimelig tid.
Vi endte opp en gjeng på Ylajali en gang det var fullt på Palace - det var veldig bra. God nivåheving fra sist jeg var der (som riktig nok er ganske lenge siden) - og det var bra da også. Ylajali er vel ikke akkurat pølsepris siden det koster 1100 for full meny og 900 ekstra om man skal ha vinmenyen.

Det er for øvrig et av byens aller beste steder å drikke god vin. Var der med en fyr som har skikkelig peil og han himlet med øynene når han så hvor billig de solgte en del franske top notch viner. Han sa at de ville kostet 2-3 ganger så mye på restaurant i London.

Sist redigert:
V

vredensgnag

Guest
Min Palace-strategi er å alltid reservere et bord på en restaurant i Oslo, klokken 20, når jeg prøver å få bord på Palace. Om sistnevnte ikke går, så har jeg et alternativ; går det, kan jeg ringe restauranten så de har god tid til å få besatt bordet jeg avbestiller pr. telefon.
(EDIT: og restaurantene som er back-up har jeg vært på så ofte at jeg får lov til dette, uten at de blir sure.)

Ellers synd at Julius Fritzner nå er "flyttet" til Palmen. Det var en fantastisk, hemmelig restaurant der man gjerne risikerte å være eneste gjester, men maten og vintilbudet alltid var i topp.
http://www.grand.no/en/Restaurants--Bars/Restaurant-Julius-Fritzner/

Sist redigert:
N

nb

Guest
Min Palace-strategi er å alltid reservere et bord på en restaurant i Oslo, klokken 20, når jeg prøver å få bord på Palace. Om sistnevnte ikke går, så har jeg et alternativ; går det, kan jeg ringe restauranten så de har god tid til å få besatt bordet jeg avbestiller pr. telefon.
Var på Palace her forleden på en mandag. Vi var fire og de eneste gjestene. Forsåvidt kult nok - kokken var eksepsjonelt raus med trøffelen sin siden det ikke var så mange å dele den på.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
3.360
Torget vurderinger
0
Min absolutte favoritt i Oslo er,

Sahara Beduin Resurant i Dronningensgate 21.

Utrolig spesiell og fiin atmosfære.

Den klart beste kelner jeg noensinne har truffet jobber/jobbet? der. Nordafrikansk/arabisk opprinnelse, så ut som om han hadde vokst opp på en kamel og krysset ørkenen et utall ganger, og snakket utpreget bergensdialekt !!?!. Den karen vet hva det vil si å servere ved et bord, fulgte med og i samme øyeblikk som vi trengte noe var han der. Helt overjordisk utrolig dyktig, mulig han er en flaskeånd fra "1001 natt" ??:rolleyes:

R

Roysen

Guest
Det er umulig å ha en romantisk middag over rå fisk, samme hvor kunstferdig den er presentert. Jeg har også prøvd å ha romantisk middag over Makedonsk tartar, men det er også umulig.
Virkelig? Da tror jeg det må være noe med gjestene som ikke er i stand til det.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Guest
Byens beste restaurant er etter min mening iOscarsgate.
Oscarsgate er vel lagt ned nå... eller finnes et noe som heter iOscarsgate som jeg ikke har fått med meg??
Hva tror du? Jeg ser også at Oscarsgate er stengt. Jeg var ikke klar over det. De har vel funnet de nye lokalene de har sett etter i lengre tid da.

Edit: Jeg ser nå at de har stengt for godt. Det var virkelig trist!

Mvh
Roysen

Sist redigert:
N

nb

Guest
.

Edit: Jeg ser nå at de har stengt for godt. Det var virkelig trist!
Ja, Björn Svensson sa vel på en hyggelig måte at han ikke gadd mere. De hadde visstnok funnet egnede lokaler, men det var noe med minimum 10 års leieavtale og han visste ikke om han orket så lenge. Forsåtelig nok - han sa i den samme artikkelen at han nå skulle ha ferie for første gang på 7 år.

Trist er det uansett.

(det med iOscarsgate var faktisk et seriøst spørsmål siden jeg nesten tok det for gitt at du visste at Oscarsgate var stengt).

V

vredensgnag

Guest
Min absolutte favoritt i Oslo er,

Sahara Beduin Resurant i Dronningensgate 21.

Utrolig spesiell og fiin atmosfære.

Den klart beste kelner jeg noensinne har truffet jobber/jobbet? der. Nordafrikansk/arabisk opprinnelse, så ut som om han hadde vokst opp på en kamel og krysset ørkenen et utall ganger, og snakket utpreget bergensdialekt !!?!. Den karen vet hva det vil si å servere ved et bord, fulgte med og i samme øyeblikk som vi trengte noe var han der. Helt overjordisk utrolig dyktig, mulig han er en flaskeånd fra "1001 natt" ??:rolleyes:
Spennende. Takk for tips!

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
448
Den kanskje beste restaurantopplevelsen jeg har hatt i Oslo var hos Markveien mat & vinhus. Spiste en 7-retter med husets vinpakke til. Lite jåleri, men mat og drikke gikk opp i en høyere dimensjon. Vel, min venn som var sammens med meg og som er vel bevandret i restaurantverden, sa til meg at kokkene hadde en usedvanlig bra dag på kjøkkenet den dagen, samt prima råvarer.

Men sånn var det den dagen, dagen etter kan opplevelsen være en helt annen.

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
1.517
Sted
Oslo
Torget vurderinger
8
Mange bra som nevnes i tråden. Kan supplere med: Restaurant Eik - bra mat til ikke altfor stive priser, Le Benjamin - brasseri med en følelse av continentalitet og Plah - fusion thai. Indisk? Anbefaler Gutta fra Calcutta på Kj.plass - ikke de fineste lokalene, men maten er topp!

OU812

Naturlyd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
158
Torget vurderinger
19
Kanskje ikke stedet for representasjon men Lokk i Torggata, vis-à-vis Torggata bad har finfin husmannskost med kreativ vri. Perfekt før en konsert. Billig er det au. IN SOUP WE TRUST

N

nb

Guest
Et av stedene jeg har hatt det svært hyggelig mange ganger er i Statholderens Krostue - i kjelleren på Statholdergaarden. Stor og god meny til en hyggelig penge og de har pleid å være rause med sjenkingen når jeg har tatt vinmeny. Nå er det ganske lenge siden jeg har vært der og det er bygget litt om, men jeg antar at kvaliteten er opprettholdt siden det fortsatt er Bent Stiansen som styrer skuta. Har alltid tenkt at det var mye for pengene når jeg forlater stedet.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
1.619
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Den kanskje beste restaurantopplevelsen jeg har hatt i Oslo var hos Markveien mat & vinhus. Spiste en 7-retter med husets vinpakke til. Lite jåleri, men mat og drikke gikk opp i en høyere dimensjon. Vel, min venn som var sammens med meg og som er vel bevandret i restaurantverden, sa til meg at kokkene hadde en usedvanlig bra dag på kjøkkenet den dagen, samt prima råvarer.

Husker du når dette var i så fall? årstall?

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
448

Husker du når dette var i så fall? årstall?
høsten 2011 måtte det være.
Men hvordan standarden er i dag, det vet jeg ikke.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.131
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Etter sene møter på kontoret i Oslo hender det at vi tar turen innom Habibi, en palestinsk kjellerrestaurant i Storgata. Habibi restaurant > Hjem
Et rimelig alternativ midt i Oslo som serverer god arabisk mat. Det er litt intimt og mørkt (kjeller), så kanskje det egner seg til romantikk?

De måtte flytte i fjor, og tok over lokalene til Bella Napoli. Hvis noen lurer på om det har hatt betydning for kvaliteten vil jeg absolutt si ja.

Litt off topic: Ellers synes jeg det er verdt å nevne at det har kommet et par crêperier i Oslo, blant annet et like ved Youngstorget. Gode crêpes er gourmet-fastfood, og den som ligger i Torggata holder et skyhøyt nivå. Råvarer er stikkordet, og de velger bare det beste som kan skaffes. Baconet og skinken de bruker er utelukkende fra Idsøe i Stavanger. Hvem som lager osten deres vet jeg ikke, men chèvren jeg fikk hadde jeg ingenting å utsette på. Fersk spinat og nam nam. Tror det er den beste gatematen jeg har spist i Oslo. Det er lite sannsynlig at det serveres noen bedre crêpes noe annet sted i verden. Crêperie de Mari - Sentrum Oslo - Oslo
Som romantisk spisested holder stedet samme nivå som en gjennomsnitts pølsebod.

Fosse

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
11.982
Torget vurderinger
11
De har vel alle vært nevnt tidliger i tråden, men la gå:

Le Benjamin, en av mine absolutt favoritter for tiden, var dere svært ofte i høst. Mat og service er topp. Vi har opplevd det som å komme hjem!

Markveien Mat og vinhus. God mat og service. Noe stivere enn Le Benjamin. Det har vært god mat de siste gangene jeg har vært der. Litt synd at de ikke klarer å fylle lokalet med folk. Her bør man påregne noen retter om man skal gå ut. Alternativet er Dr. Kneip ved siden, men de har svært begrenset meny som byttes for sjeldent og man fort spiser seg gjennom.

Smia Galleri på Vålerenga: Veldig god mat og god service. Uthøyttidelig stil og lite jålete. Har alltid vært fornøyd når jeg har vært dere. Har kun spist menyer (5-retters).

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Hva er anledningen?

Skal du fri til madamen? Skal gutta på tur? Er dere bare sultne? Skal dere rekke noe etter å ha spist?
Jobben skal ta meg med ut på middag (og de betaler).. Min jobb var å velge restaurant :)
Maaemo står nok øvertst.. Hva som kommer som nr 2 vet jeg ikke helt.
Er Bagatelle helt ute å kjører etter Hellstrøm sluttet ?

Topp Bunn