Heisann, jeg ser det er mange forskjellige forslag til høyttalerkjøp her. Så jeg hiver meg på med noe som koster det halve av tenkt budsjett. Da kan du selge forsterkerne dine også.
Jeg er en 49 år gammel audiofil. Har alltid vært det. Har hatt gode erfaringer med hele Response serien til Proac (fra 3'ern og nedover) Martin Logan, Kef, Quad og mange flere.....
Nå til dags har jeg gått bort fra tradisjonell hifi, og kjører utelukkende på studiogear med "hifi"-egenskaper (det finnes flere studiomonitorer som ikke låter "hardt" og "kaldt") Jeg kjøpte meg i fjor et par Event Opal, og med dette kommer jeg aldri til å besøke hifi-sjapper lenger. Her er en test fra SoundOnSound
Event Opal
Selv om jeg begynner å dra på åra, har ikke det stoppet min nysjerrighet på nye ideer innen lydreproduksjon. Med det tenker jeg på digital romkorreksjon. Ok, det er vel ikke akkurat nytt nå lenger og det er mange varianter DRC der ute. Jeg vil påstå at en god DRC (Audiolense XO, Dirac og Acourate) løser svært mange av de problemene som omtales i tråden her, både når det gjelder akustikk og deling mellom sub/sat. Jeg hadde noen Dynaudio i fjor som jeg testet dette her på for første gang. Jeg er ikke så teknisk kunnskapsrik, så jeg sleit litt med mic-målinger og target-curver i starten, men SÅ satt det. Egentlig er jeg fortsatt i en slags sjokktilstand over hvor vannvittig lydforbedring dette gir. Når jeg fikk Opalene ble forskjellen før/etter drc bare enda større. Folk som er på besøk hos meg vil ikke gå, de vil bare høre mer mer mer.
Dette har kosta meg under 30.000,- Selv vil jeg definere lyden i klasse 100.000,- sammenlignet med "tradisjonell" hifi.
Folkens, på tide å våkne. Vi lever i 2014 og det skjer mye på lydfronten.
Men likevel, bare et innspill fra sidelinja fra en gammel hifi-gubbe som har gått utradisjonelle veier for å nå sitt mål.
(disse knottene lar jeg være, drc tar seg av det som må justeres)
Denne bass/mellomtonen og diskanten finnes KUN på Opalene. Papir/kullfiber og beryllium. 21 kg. 320 watt (long term) 1 kw peak.
Det er nok den "stygge" waveguiden som "tegner" så storslått og flott lydbilde.
Mvh. Bergfinn
PS: Alt skrytet om disse "industrielle" Opalene kan jeg stå inne for, det er min subjektive og mine ører's oppfatning med den erfaringen jeg har av mitt audiofile liv. Når det gjelder digital romkorreksjon, vet jeg at jeg "tråkker" på mange audiofiles tær. Mange mener at drc på en måte blir å "jukse" seg fram til ønskelig lytteresultat, og at "vi" bare tror det låter bedre. Til det vil jeg si, enten er du av den den typen som aldri har hørt et system med "god" drc, eller du har testet et eller annet drc uten å få noen forbedring. Tro meg, da har du ikke vært tålmodig nok med innstillinger/targetcurve. Jeg brukte flere uker før jeg fikk det til. Og jeg har dårlige tekniske kunnskaper på feltet, men jeg føler jeg langt på vei har fått det til, og har forsatt mye forbedringspotensiale. Jeg har ikke en gang en skikkelig DAC.
Ønsker meg en Lynx Hilo.