Høyttalere Anbefaling av nye høyttalere prisklasse opp mot ca 60 tusen maks

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
EN sub er alltid en feil for mye... Uansett hva diverse journalister måtte mene... Skal en ha GOD lyd må en ha to av arten sub... Og det tar plass... Kanskje like greit å kjøpe noen større høyttalere enn å styre med en sub som aldri vil fungere optimalt uansett..

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.477
Torget vurderinger
2
Takk Håkon, men er det ikke et lyforringende element i seg selv, og kjøre satelitter via suben? Fremfor en elektronisk avskjæring nedover, mellom pre og effekt? For hvilke hensyn (gode nok hensyn?) har produsenten av suben tatt mht. terminaler og filterkvalitet til satelittene, tenker jeg.

Noen kjører subene helt der nede, andre lar de gå opp mot 150 Hz for å få de frekvensene gjengitt via store elementer, selvfølgelig med forutsetning om at den enkelte sub gjør dette av god kvalitet. Er en materie jeg ikke blir helt klok på.
Som også Gunnar peker på, det er nettopp punktene du nevner som er de store utfordringene. Jobben ligger i å finne en fornuftig sub med riktige og gode filterløsninger.
Dette med deling er også veldig systemrelatert, dessuten ser vi allerede i denne tråden, at vi raskt havner både på viddene og i skyttergravene med å komme opp med slike alternative ideer... :)
Nu vel. Tråden ellers florerer jo med forslag til høyttalere i alle retninger...

Mvh
Håkon Rognlien

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Støtter fullt og helt forslagene med subwoofer. Jeg savnet tidligere noe av det samme som trådstarter, og forsøkte i årevis med bytte av elektronikk og høyttalere uten at det hjalp meg helt i mål.
For min del var løsningen todelt:

1.) akustisk behandling av rommet, både absorbenter i første- og andrerefleksjon, samt bassfeller i hjørnene.
2.) JL Audio F113 subwoofer, faktisk kun en stk.

Det virker som hele systemet stresser mindre av at sub er på plass, og det var relativt greit å integrere denne med hovedhøyttalerne synes jeg.

M

MusicBear

Gjest
Stort mer riktig kan de vel neppe gjøres, larkrla, det du nevner i pkt. 1 og 2. Hehe, med mindre du putter på en slik Rolls Royce sub til, men antar ditt svar vil være at dette neppe er verdt sine 27 tusenlapper ekstra :)

Eller denne tassen her, når jeg først snakker kvalitetes sub (uten å bygge det selv), til "kun" 18 tusenlapper: Sunfire True Subwoofer EQ 12 S. Jeg husker fortsatt Michael Madsens enorme begeistring for disse "boksene" her, i en test han gjorde for mange år.

Sist redigert av en moderator:

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Elac FS 409 ? Bassport i bunn = lett å plassere. God match med EC, passe slank, pen waf og spiller ekstremt detaljert.

Har selv eid BS 403. Ekstremt komplett lydbildet og en av de letteste høyttalerne jeg har vært borti ang plassering, selv tett på bakvegg.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Elac FS 409 ? Bassport i bunn = lett å plassere. God match med EC, passe slank, pen waf og spiller ekstremt detaljert.
Et alternativ er Marten? Bassport i bunn = lett å plassere. God match med EC, passe slank, pen waf og spiller ekstremt detaljert:).

Hvis trådstarter har plass kan han vurdere Django L som koster ny opp mot 60k. Men Django L ruver jo litt i terrenget, så hvis de blir for store kan Miles 3 brukt være et alternativ. De fleste Marten-eiere klarer seg uten sub (men hvis sub er et poeng vil et par brukte Miles 3 med sub koste under 60k. totalt).

edit: Personlig ville jeg kanskje også vurdert å bytte ut Abrahamsen DAC med f.eks. Audiolab DAC. Da slipper man det innebygde ullteppet til Abrahamsen:), men får fortsatt en lyd som går mot det varme.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
EN sub er alltid en feil for mye... Uansett hva diverse journalister måtte mene... Skal en ha GOD lyd må en ha to av arten sub... Og det tar plass... Kanskje like greit å kjøpe noen større høyttalere enn å styre med en sub som aldri vil fungere optimalt uansett..
Jeg har rigtige gode erfaring med brug af en subwoofer. Jeg har læst mange steder, at der anbefales 2 stk. og det vil da nok også være bedre. Men fungere hos mig så godt og jeg har en super god subwoofer og jeg vil mene, at det er bedre med en god end to mindre.
Min subwoofer bruges som LFE samt til bunden i fronterne. Det er nemt med en Audiolab surroundprocesser.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Mit forslag er at få bygget et sæt højtalere. Håndbygget til dig personligt med lyttehøjde og afstand imellem lytter og højtaler. Du vil kunne få bygget, formoder jeg, to gode fronthøjtalere og en evt. subwoofer for under 60 kilo. Det har jeg gjort og jeg har aldrig hørt bedre nogen steder. (Var det noget med en Danmarks tur Håkon?).

Se evt. http://www.hifisentralen.no/forumet...rsterkere-etc/71205-mit-ha-jtalerprojekt.html

Se evt. http://www.hifisentralen.no/forumet...talere-forsterkere-etc/71249-rock-bottom.html

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Som vanlig spriker forslagene fra det ene til det andre. Hadde jeg hatt din stue, som jeg er sikker på du kommer til å få godlyd i uten å tapetsere med eggekartonger, ville jeg gått for ett sett med ht. En eller to subber blir bare masete, og "spesialbygde" ht blir umulig å få solgt når du vil prøve noe annet (for den dagen kommer garantert).

Marten har jeg selv eid i flere år, og jeg tror ikke du vil bli fornøyd med dette. Av høyttalere jeg har hatt i hus er Burmester b25 den kandidaten jeg er overbevist om at du vil bli fornøyd med. Hvis du klarer å grine deg til litt rabatt på Doxa 8.2 ville jeg testet disse også.

Som andre nevner kan du komme langt også hvis du holder igjen på sparekontoen, og da er Proac d18 noe jeg ville sett på.

Uansett; lykke til!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Med den høyttalerplasseringen til trådstarter må Respons være et bomskudd omtrent på linje med Merrimac...
???
Du har jo konstruert Nord-Europas dårligste høyttaler og nå anbefaler du en dynamisk høyttaler med ukontrollert spredning uten forbehold og signerer med Fidelity for økt troverdighet.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Med den høyttalerplasseringen til trådstarter må Respons være et bomskudd omtrent på linje med Merrimac...
???
Du har jo konstruert Nord-Europas dårligste høyttaler og nå anbefaler du en dynamisk høyttaler med ukontrollert
spredning uten forbehold og signerer med Fidelity for økt troverdighet.

Hei.

Dette var da voldsomt. Nord-Europs dårligste høyttaler? Er du sikker på at det ikke er verdens dårligste? :p

dynaBel har vel solgt nærmere 600 par Merrimac og jeg har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger på
disse høyttalerne. Noen sier verdens beste! I hvert fall Nord-Europas beste!:) Jeg har ikke selv noen slike
(eliverte) tanker om Merrimacene - jeg har bygd bedre høyttalere - men jeg anseer dem som riktig så gode
i forhold til prisen. Og jeg er som sagt ikke alene om det....

Selvfølgelig måtte det skje før eller siden. Ingen kan lage en høyttaler som alle liker, siden alle vil sette
høyttalerne inn i forskjellige rom, med forskjellig elektronikk og ikke minst med forskjellig smak. Du er alikevel
den første jeg noensinne har hørt fra som ikke liker disse høyttalerne. Du er unntaket som bekrefter regelen...

Siden du tydligvis sitter på fasitsvaret syntes jeg det hadde vært mye hyggeligere om du kom med noen
konkrete forslag til trådstarteren, snarere enn å skyte ned andres velmenende råd. Jeg er kanskje skyldig i
det samme i mine innlegg, men jeg kommer i hvert fall med forklaring på hvorfor, kommer med alternativer
og kommer ikke med "nidviser" om meddebatantene...

mvh
Gunnar Brekke
som signerer med; Fidelity - etter en debattråd om det å identifisere seg på HFS - om IKKE å være Anonym.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.477
Torget vurderinger
2
Mit forslag er at få bygget et sæt højtalere. Håndbygget til dig personligt med lyttehøjde og afstand imellem lytter og højtaler. Du vil kunne få bygget, formoder jeg, to gode fronthøjtalere og en evt. subwoofer for under 60 kilo. Det har jeg gjort og jeg har aldrig hørt bedre nogen steder. (Var det noget med en Danmarks tur Håkon?).

Se evt. http://www.hifisentralen.no/forumet...rsterkere-etc/71205-mit-ha-jtalerprojekt.html

Se evt. http://www.hifisentralen.no/forumet...talere-forsterkere-etc/71249-rock-bottom.html
Litt av et høyttalerprosjekt du har, Sven! Jo, jeg minnes med stor glede turen til Danmark, Steen Duelund, og anleggene vi fikk høre på vår rundtur. Og det gode ølet i ditt koselige kjøkken! :)
Duelunds høyttalerkonstruksjoner, komponenter og delefiltre står fortsatt for særdeles gode lytteopplevelser, det hersker det liten tvil om.

Mvh
Håkon Rognlien

M

MusicBear

Gjest
Hørte selv Merrimac i sin tid, uten umiddelbar "skurring" for et eller annet, noe man gjerne høre de første 30 sekundene.

Hvor min umiddelbare reaksjon nå (!) er at med hjelp fra Anonym - som åpenbart har store forbedringer å tipse om hva dens spredning angår - tror jeg dette her kan bli en fin Mk. 2 utgave. Selvfølgelig med fare for at den vil stå i fare for å miste sin rangering som Europas dårligste, men pytt det er da vel til å leve med :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.236
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Foreslår vi lar diskusjonen mellom GB og Anonym forblir mellom de to, eller enda bedre: legges død!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Jeg har tidligere hatt Respons høyttalere i et rom ganske likt det til trådstarter og i et lite rom og med usymmetrisk plassering med en høyttaler tett på vegg tror jeg ikke Respons er noe godt valg. Jeg har dårlige erfaringer med bruk av Respons med lite luft rundt seg og usymmetrisk plassering, i en romslig stue med en meter halvannen luft til side og bakvegger fungerer de derimot bra. Med kabinettets pyramideform blir baffelen særdeles smal og med høyttaler tett på sidevegg vil førsterefleksjonene grøte til lydbildet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.477
Torget vurderinger
2
???
Du har jo konstruert Nord-Europas dårligste høyttaler og nå anbefaler du en dynamisk høyttaler med ukontrollert spredning uten forbehold og signerer med Fidelity for økt troverdighet.
Alle høyttalere i verden har ukontrollert spredning, så lenge de befinner seg noe som helst annet sted enn i ei snøhule.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.477
Torget vurderinger
2
Jeg har tidligere hatt Respons høyttalere i et rom ganske likt det til trådstarter og i et lite rom og med usymmetrisk plassering med en høyttaler tett på vegg tror jeg ikke Respons er noe godt valg. Jeg har dårlige erfaringer med bruk av Respons med lite luft rundt seg og usymmetrisk plassering, i en romslig stue med en meter halvannen luft til side og bakvegger fungerer de derimot bra. Med kabinettets pyramideform blir baffelen særdeles smal og med høyttaler tett på sidevegg vil førsterefleksjonene grøte til lydbildet.
Usymmetrisk plassering er aldri å foretrekke, uansett merke. Respons er ikke av de verste, ettersom den har en liten, men tydelig "wave-guide" på diskantelementet, samt filtdekket område omkring, for nettopp å begrense førsterefleksjonen.
Hornhøyttalere er minst utsatt for dette med førsterefleksjoner oppover i frekvensområdet. For øvrig vil asymmetrisk plassering også aksentuere bassområdet svært forskjellig, og dette er enda mer komplekst å ta kontroll på. Vi har de husene vi har, og i den grad vi makter å gi høyttalerne så like arbeidsvilkår som mulig, og så mye plass som mulig, er det hovedsaklig fordelaktig for dem.

Mvh
Håkon Rognlien

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.653
Sted
Oslo
Marten har jeg selv eid i flere år, og jeg tror ikke du vil bli fornøyd med dette. Av høyttalere jeg har hatt i hus er Burmester b25 den kandidaten jeg er overbevist om at du vil bli fornøyd med. Hvis du klarer å grine deg til litt rabatt på Doxa 8.2 ville jeg testet disse også.
Jeg kan støtte forslaget om Burmester B25, men de koster jo en del mer enn 60.000,- nå. De hadde noen demobrukte hos OHS, men de ser ut til å være borte.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Et par ting du bør tenke på når du skal handle.
Hva slags musikk du spiller mest og om du synes det er gøy å dra på litt, og kjenne musikken fysisk, med litt slam og trøkk.

Sattelitter og subber er etter min mening mer til ergrelse enn nytelse. Det er ofte problemer med å oppnå tilstrekkelig homogenitet i lydbildet. Jeg har til dags dato ikke hørt et system som gjør dette bra. Husk også på at sattelitter svært ofte er ineffektive og krever mange forsterkerwatt. 250w er plutselig ikke mye lenger når følsomheten på ht er 85 db.
Jeg kjenner ikke EC og modellutvalget, men går ut i fra at det er en 250 watter du har? I såfall bør du ha minst 90-92 db følsomhet på høyttalerne du velger.

Har ikke hørt JBL de seneste årene, men jeg støtter forslaget lenger opp i tråden, om at du absolutt burde høre på de. JBL har alltid stått for mye spilleglede og de er alltid engasjerende

Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Vis vedlegget 248363

Slik ser stuen ut. Som dere ser er det høyre HT som har litt lite luft på ene siden, på venstre side er det bedre. Kan evnt flytte stereobenken noen cm nærmere gasspeisen, og dermed skape litt mer luft for høyre HT, men snakk om under ti cm tror jeg (har ikke målt dette så nøyaktig)

Må innrømme at det frister veldig med Sonus Faber Olympica 2 pg finish, de er sinnsykt forseggjorte. Men noen som har erfaringer med plasseringsvennlighet osv?

Frister og med Audiovector Si3 avantgarde arrete, disse skal være enkle å plassere har jeg hørt, og bassen i de lokker veldig. :)
Hei ,,,Masse gode forslag og diskusjoner her...........
Med det flotte utstyret som du sitter på her ville eg ommøblert hele stuen /snudd om på alt ,sofa byttes med stereo rac/Tv,,Osv ,deretter hørt ka lyd det ble helt gratis ,og derretter sett på nye ting.

samme ka du setter på der det stå nå blir problemer uansett,ikke verdig en slik plasering med det grom utstyret.First tings FIRST:cool:
Mvh Roy

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Usymmetrisk plassering er aldri å foretrekke, uansett merke. Respons er ikke av de verste, ettersom den har en liten, men tydelig "wave-guide" på diskantelementet, samt filtdekket område omkring, for nettopp å begrense førsterefleksjonen.
Hornhøyttalere er minst utsatt for dette med førsterefleksjoner oppover i frekvensområdet. For øvrig vil asymmetrisk plassering også aksentuere bassområdet svært forskjellig, og dette er enda mer komplekst å ta kontroll på. Vi har de husene vi har, og i den grad vi makter å gi høyttalerne så like arbeidsvilkår som mulig, og så mye plass som mulig, er det hovedsaklig fordelaktig for dem.

Mvh
Håkon Rognlien
Det er litt derfor bla.a jeg tror en god løsning kan være med sub. Og gjerne med mindre fronter. Du nevner selv Klipsch i åpningsinnlegget, hva med en P17 på stativer og en så god sub som mulig? Som Rognlien nevner er hornhøyttalere mindre utsatt for problemer knyttet til førsterefleksjon oppover i frekvens, dermed mindre mas uten akustiske tiltak. Topp subwoofere har gode romkorreksjonssystemer som gjør bassen enklere å kontrollere i et assymetrisk rom som dette.

Lykke til, håper du finner en løsning DU blir fornøyd med, helt uavhengig av hva det blir.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Alle høyttalere i verden har ukontrollert spredning, så lenge de befinner seg noe som helst annet sted enn i ei snøhule.

Mvh
Håkon Rognlien
Det er jo feil. Mange høyttalere som har kontrollert spredning. Forholdene rundt høyttalerne har forøvrig ingenting med høyttalerne spredningsmønster å gjøre.

Enig med Anonym. I et slikt rom med tiltenkt plassering og hvis man ikke har planer om å gjøre drastiske tiltak så er høyttalere med kontrollert og begrenset spredning viktig for å oppnå et tydelig og klart stereobilde.

N

nysjerrigper

Gjest
dårlig polarrespons ødelegger akustikken enda mer. nei det er ofte ikke rommet som er synderen..
nettsiden til siegfried linkwitz burde vært obligatorisk lesning..viser virkelig hvor mange dårligere høyttalere det er der ute, uansett prisklasse.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Det ligger et par T+A Criterion tci-2e på brukten til 25k. Du får ikke bedre høyttalere under 60k punktum.
Hehe hørt om smak? Gikk selv fra disse til Klipsch og ser meg aldrig tilbake :)

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Klipsch Palladium p17...

M

MPT

Gjest
Dynaudio C2 ville jeg vudert. Ikke ofte til salgs brukt, en sjelden gang. Jeg har kun hørt disse 1 gang i en butikk Bergen, jeg husker lyden enda, forbasket bra!
Om det var høyttalerne som gjorde lytteopplevelsen til ett stort glis eller om det var en magisk plassering av anlegget vet jeg ikke, men hvert å høre på hvis muligheten er der.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Jeg kan støtte forslaget om Burmester B25, men de koster jo en del mer enn 60.000,- nå. De hadde noen demobrukte hos OHS, men de ser ut til å være borte.
Det skal nok være mulig å prute dem ned fra 75 til 60 hvis man vil kjøpe dem nye. Brukt karrer man dem vel til seg for rundt 30.

B25 er en fantastisk høyttaler, og passer utmerket til pop/rock og jazz. Bassen er herlig, med en aldri så liten partykul som lager et godt fundament. De blir heller ikke slitsomme å høre på i lengden.

Håper TS tar seg en tur til OHC for en lytt - hvis du har så mye penger tilgjengelig til høyttalerkjøp kommer du ikke til å gå tomhendt derifra.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8

Mvh
Håkon Rognlien
Det er jo feil. Mange høyttalere som har kontrollert spredning. Forholdene rundt høyttalerne har forøvrig ingenting med høyttalerne spredningsmønster å gjøre.

Enig med Anonym. I et slikt rom med tiltenkt plassering og hvis man ikke har planer om å gjøre drastiske tiltak så er høyttalere med kontrollert og begrenset spredning viktig for å oppnå et tydelig og klart stereobilde.
Nei! Det må jo være feil Orso.
Kontrollert..vet du hva det ordet betyr?
List opp de som har kontrollert spredning. :p
Vet hva du mener, men vil bare være litt vanskelig nå. Alle høyttalere vil spre litt ukontrollert (kan jo diskuteres), selv om enkelte er litt mer rett frem.

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hei.

Mye sprik i anbefalingene her. Noen gode råd - og noen ikke fullt så gode...

For å begynne med elektronikken, behold for all del Abrahamsen DACen din. Du er klar
på hvilken type lyd du er ute etter, og et bytte til Hegel eller en del andre "moderne"
DACer vil ta deg lenger bort fra den lyden, snarere enn nærmere. Skal du gjøre noe på
elektronikksiden ville jeg byttet forforsterkeren.

Når det kommer til høyttalere kommer det også en del råd som ikke passer helt sammen
med det du beskriver at du er ute etter. Siden du har innvendinger mot KEFene du har i
dag, ville jeg unngått merker som System Audio, Audiovector og mange andre.
Høyttalere du bør se på er Spendor, Dynaudio, PSB, Respons og (særlig eldre) Sonus
Faber
. Se også litt på andre eldre (brukte) kvalitetshøyttalere.

Hadde dette vært mitt rom ville jeg satt en SVS PC-13 Ultra (eller SVS PB-13 Ultra -
om det er plass) subwoofer i "hullet" foran vinduet. Bruk subben i trykkammer modus.
Suppler den med gode stativhøyttalere (på gode stativer) eller slanke gulvstående
høyttalere med den karakteristikken (i mellomtone og diskant) som beskrevet i forrige
avsnitt.
Da får du et oppsett som begynner å ligne svært på mitt (Abrahamsen V6, ARC MP-1,
Electrocompaniet Nemo, SVS PC-13 Ultra og ((det meste av tiden) noen Tannoy mini-
monitorer til under 2 lapper)). De fleste blir fullstendig satt ut av hva små, billige
(og gode) høyttalere kan prestere med en god subwoofer og nok effekt.

Uansett hva du handler ville jeg prøvd å flytte benken mot venstre og flyttet høyttalerne
litt nærmere lytteposisjon (langs sidene i lyttetrekanten) . Dette bør gi litt mer "luft", både
visuelt og lydmessig. Prøv også med litt demping (akustikk"bilder") (av førsterefleksjon
- som sett via speil) på sideveggene og kanskje et større (og tykkere) gulvteppe. Dette bør
"roe" øvre mellomtone og diskant noe.
Faren ved flytting av høyttalerne er selvfølgelig at bassen blir ennå slankere. Begynn derfor
med subwooferen, og bytt eventuelt høyttalere etter hvert (om det fortsatt trengs).

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

godt forslag.

har man romakustiske utfordringer (og det har de fleste av oss), så er det bedre å gå for monitorer pluss aktiv(e) sub(er) med diverse justeringsmuligheter. (suben trenger selvsagt ikke være aktiv hvis man foretrekker eksternt filter og forsterker).

da kan man skreddersy bassen ifht rommet i større grad enn å dælje opp et par såkalte fullfrekvenshøyttalere.

og, enig i at det er mye bra å få kjøpt til noen få tusinger når man tenker minimonitorer.
tannoy er er godt eksempel.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
281
Vis vedlegget 248363

Slik ser stuen ut. Som dere ser er det høyre HT som har litt lite luft på ene siden, på venstre side er det bedre. Kan evnt flytte stereobenken noen cm nærmere gasspeisen, og dermed skape litt mer luft for høyre HT, men snakk om under ti cm tror jeg (har ikke målt dette så nøyaktig)

Må innrømme at det frister veldig med Sonus Faber Olympica 2 pg finish, de er sinnsykt forseggjorte. Men noen som har erfaringer med plasseringsvennlighet osv?

Frister og med Audiovector Si3 avantgarde arrete, disse skal være enkle å plassere har jeg hørt, og bassen i de lokker veldig. :)
Hei ,,,Masse gode forslag og diskusjoner her...........
Med det flotte utstyret som du sitter på her ville eg ommøblert hele stuen /snudd om på alt ,sofa byttes med stereo rac/Tv,,Osv ,deretter hørt ka lyd det ble helt gratis ,og derretter sett på nye ting.

samme ka du setter på der det stå nå blir problemer uansett,ikke verdig en slik plasering med det grom utstyret.First tings FIRST:cool:
Mvh Roy
Meget enig her....utroligt at man i et entuiastforum anbefaler en person at bruge op imod 60k på nye højttalere der ikke løser nogetsomhelst....

Hvis en forhandler kom med råd som disse ville det for mig være et permanent brændmærke på pågældende, men der er jo en kommerciel forklaring...

Pinligt😳

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.653
Sted
Oslo
Det skal nok være mulig å prute dem ned fra 75 til 60 hvis man vil kjøpe dem nye. Brukt karrer man dem vel til seg for rundt 30.

B25 er en fantastisk høyttaler, og passer utmerket til pop/rock og jazz. Bassen er herlig, med en aldri så liten partykul som lager et godt fundament. De blir heller ikke slitsomme å høre på i lengden.

Håper TS tar seg en tur til OHC for en lytt - hvis du har så mye penger tilgjengelig til høyttalerkjøp kommer du ikke til å gå tomhendt derifra.
I så fall er nok neste helg (28-30. mars) en mulighet siden de skal ha messe på OHC og da hender det at det vanker noen gode tilbud. :)
Jeg er ihvertfall godt fornøyd med mine B25.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.661
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Heisann, jeg ser det er mange forskjellige forslag til høyttalerkjøp her. Så jeg hiver meg på med noe som koster det halve av tenkt budsjett. Da kan du selge forsterkerne dine også.
Jeg er en 49 år gammel audiofil. Har alltid vært det. Har hatt gode erfaringer med hele Response serien til Proac (fra 3'ern og nedover) Martin Logan, Kef, Quad og mange flere.....

Nå til dags har jeg gått bort fra tradisjonell hifi, og kjører utelukkende på studiogear med "hifi"-egenskaper (det finnes flere studiomonitorer som ikke låter "hardt" og "kaldt") Jeg kjøpte meg i fjor et par Event Opal, og med dette kommer jeg aldri til å besøke hifi-sjapper lenger. Her er en test fra SoundOnSound Event Opal

Selv om jeg begynner å dra på åra, har ikke det stoppet min nysjerrighet på nye ideer innen lydreproduksjon. Med det tenker jeg på digital romkorreksjon. Ok, det er vel ikke akkurat nytt nå lenger og det er mange varianter DRC der ute. Jeg vil påstå at en god DRC (Audiolense XO, Dirac og Acourate) løser svært mange av de problemene som omtales i tråden her, både når det gjelder akustikk og deling mellom sub/sat. Jeg hadde noen Dynaudio i fjor som jeg testet dette her på for første gang. Jeg er ikke så teknisk kunnskapsrik, så jeg sleit litt med mic-målinger og target-curver i starten, men SÅ satt det. Egentlig er jeg fortsatt i en slags sjokktilstand over hvor vannvittig lydforbedring dette gir. Når jeg fikk Opalene ble forskjellen før/etter drc bare enda større. Folk som er på besøk hos meg vil ikke gå, de vil bare høre mer mer mer.
Dette har kosta meg under 30.000,- Selv vil jeg definere lyden i klasse 100.000,- sammenlignet med "tradisjonell" hifi.

Folkens, på tide å våkne. Vi lever i 2014 og det skjer mye på lydfronten.

Men likevel, bare et innspill fra sidelinja fra en gammel hifi-gubbe som har gått utradisjonelle veier for å nå sitt mål.

Untitled 96.jpg
opal..jpg

(disse knottene lar jeg være, drc tar seg av det som må justeres)
Denne bass/mellomtonen og diskanten finnes KUN på Opalene. Papir/kullfiber og beryllium. 21 kg. 320 watt (long term) 1 kw peak.
Det er nok den "stygge" waveguiden som "tegner" så storslått og flott lydbilde.

Mvh. Bergfinn

PS: Alt skrytet om disse "industrielle" Opalene kan jeg stå inne for, det er min subjektive og mine ører's oppfatning med den erfaringen jeg har av mitt audiofile liv. Når det gjelder digital romkorreksjon, vet jeg at jeg "tråkker" på mange audiofiles tær. Mange mener at drc på en måte blir å "jukse" seg fram til ønskelig lytteresultat, og at "vi" bare tror det låter bedre. Til det vil jeg si, enten er du av den den typen som aldri har hørt et system med "god" drc, eller du har testet et eller annet drc uten å få noen forbedring. Tro meg, da har du ikke vært tålmodig nok med innstillinger/targetcurve. Jeg brukte flere uker før jeg fikk det til. Og jeg har dårlige tekniske kunnskaper på feltet, men jeg føler jeg langt på vei har fått det til, og har forsatt mye forbedringspotensiale. Jeg har ikke en gang en skikkelig DAC.
Ønsker meg en Lynx Hilo.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.661
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei, clil81. Hvis du bor på østlandsområdet kan jeg innvilge en kort audiense hvis du du skulle være inntressert.

Jeg bor i Oslo

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.661
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei, Super.
Jeg digger Gallo. Jeg var og hørte på Strada "2" hos NAT og var veldig nære en handel, men jeg bestillte Opalene
uten å ha hørt dem en gang. ......angrer ikke et sekund ;-)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Vis vedlegget 248363

Som det er nævnt, er der alt for lidt luft imellem væg og hj. højtalere og mit forslag er at rykke højtalerne tætte sammen. Det kan bare ikke blive godt med så lidt luft.
En tættere placering vil give problem med fladskærm og hi-fi bænk. Bænken står ikke godt imellem højtalerne og der må kunne ske en anderledes placering af apparaterne. Altså uden hi-fi bænk evt.
Hvis du vil vinde meget i lydkvalitet, må du gøre noget ved akustiken. Her kan du jo begynde i det små og min anbefaling er at købe nogle diffusere fra SMT Svanø. Der er en forholdsvis billig model som hedder Pap-diffusere. Men den fungere godt og er en virkelig stor forbedring af lyden. Hvis det må koste, så er V-vingerne endnu bedre.
Du kan læse om mine erfaringer i min tråd: http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sven_palvigs-lytterum.html
God fornøjelse!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
???
Du har jo konstruert Nord-Europas dårligste høyttaler og nå anbefaler du en dynamisk høyttaler med ukontrollert
spredning uten forbehold og signerer med Fidelity for økt troverdighet.

Hei.

Dette var da voldsomt. Nord-Europs dårligste høyttaler? Er du sikker på at det ikke er verdens dårligste? :p

dynaBel har vel solgt nærmere 600 par Merrimac og jeg har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger på
disse høyttalerne. Noen sier verdens beste! I hvert fall Nord-Europas beste!:) Jeg har ikke selv noen slike
(eliverte) tanker om Merrimacene - jeg har bygd bedre høyttalere - men jeg anseer dem som riktig så gode
i forhold til prisen. Og jeg er som sagt ikke alene om det....

Selvfølgelig måtte det skje før eller siden. Ingen kan lage en høyttaler som alle liker, siden alle vil sette
høyttalerne inn i forskjellige rom, med forskjellig elektronikk og ikke minst med forskjellig smak. Du er alikevel
den første jeg noensinne har hørt fra som ikke liker disse høyttalerne. Du er unntaket som bekrefter regelen...

mvh
Gunnar Brekke
som signerer med; Fidelity - etter en debattråd om det å identifisere seg på HFS - om IKKE å være Anonym.
Har bevisst ventet en god stund med å svare for å ikke ødelegge for trådstarter.

Jeg noterer meg at da Tangen omtalte høyttalerne som en feilkonstruksjon var det ingen som forsvarte de men når jeg som har hatt de i både mk1 og mk2 forteller om mitt inntrykk er de slettes ikke dårlige. Hvis man bruker søk funksjonen på forumet ser man også at det er flere enn oss to med det inntrykket.

Til 60k er LX521 oppnåelig....

N

nysjerrigper

Gjest
kapper man plater selv behøver det ikke koste særlig over 20k heller.
elementer 10k
minidsp HD litt over 4k.
2stk emotiva upa-500 7-8k (ofte nevnt på forumet)

tror det er vanskelig å få et dårlig resultat med de høyttalerene der så lenge man har litt effekt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
LX521 og dipoler med så tett plassering på frontvegg?
Det fungerer ikke.
Vil uansett ikke anbefalt noen dipoler med to 10" i bassen hvis man ikke planlegger separat bass system.

Topp Bunn