Anbefaling av High End SACD spiller (Edit, det ble Sonys nye :-)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
I og med at jeg spiller mer og mer jazz og Blue Note med flere gir ut en drøss med fine utgivelser på SACD så vurderer jeg en skikkelig spiller som utnytter formatet til fulle. Tar den DVD audio er ikke det noe drawback da jeg har en liten bunke av disse og :)

Både nye spillere og bruktannonser ønskes!
 

Vedlegg

T

timc

Gjest
Anbefaling av High End SACD spiller

Dersom man ser bort fra de sykelig dyre produktene er Marantz SA-7 den beste jeg har prøvd.


-Tim
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Anbefaling av High End SACD spiller

Spillerne fra dCS er fantastiske, f.eks. p8i finnes på bruktmarkedet fra tid til annen også. Den har i tillegg digitale innganger og forforsterker..
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Anbefaling av High End SACD spiller

ceroxol skrev:
Spillerne fra dCS er fantastiske, f.eks. p8i finnes på bruktmarkedet fra tid til annen også. Den har i tillegg digitale innganger og forforsterker..
Hvis du kjører Digital inn for eksempel fra Sonos eller en Airport Express for du utnyttet spillerens oppsamplingsmuligheter til fulle? Mente jeg har lest at det ligger begrensninger på DSD oppsamplingen igjennom de digitale inngangene?

MVH Johnny
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Anbefaling av High End SACD spiller

Ayre C-5xe_mp (Siste utgave heter dette..)Spiller vel alt som er laget tror jeg.
Kan spille CD, DVD-A og lydelen av dvd'er og mp3 og SACD, og eller hybrid disker rundt disse formata...

Ja og akkurat som Marantzen, har denne heller ikke digital input.
mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Anbefaling av High End SACD spiller

ceroxol skrev:
Spillerne fra dCS er fantastiske, f.eks. p8i finnes på bruktmarkedet fra tid til annen også. Den har i tillegg digitale innganger og forforsterker..
Den digitale inngangen er bare aktiviserbar på firmware høyere enn v1.05 på denne spilleren.
Aktivering av dette er gratis. Å få tilgang til upsampling av inputsignalet til DSD, koster litt.

mvh
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Anbefaling av High End SACD spiller

Kom ikke inn på siden, prøver igjen: Driver for tiden innspilling av en helt ny
Cary 306 SACD Pro. Etter min mening en glimrende spiller som ifølge Stereophile
overgår Ayre C-5xe. Spes. på SACD er den ( Cary ) en nytelse for sarte ører.
Koster ca. det samme som Ayre og Marantz ( ca. 60k )." Highly recommended "
Mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Anbefaling av High End SACD spiller

Sony sin nye SCD-XA5400ES blir beskrevet som bedre enn Sony sin forrige modell som kostet 30k (?). Den burde kanskje være med på listen selv om den "bare" koster 13k. Ihvertfall en nettbutikk som selger den.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Anbefaling av High End SACD spiller

De nye Wadiaene spiller SACD. Mener jeg leste en test i hi-fi+ der omtalen var meget positiv.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Anbefaling av High End SACD spiller

Ser ikke ut til at Linn har vært nevnt her. Unidisc-spillerne bør vurderes, spesielt 1.1. Meget bra på DVD også. Med sin nette utforming har de også høy WAF.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
Anbefaling av High End SACD spiller

Sonyen virker interressant

Kun kr 12000,- ?
 

Vedlegg

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Anbefaling av High End SACD spiller

¨@Hel

Aner ikke hvordan den låter, men ut fra hva andre sier så er den ganske så helstøpt:

http://www.sa-cd.net/showthread/28486/28543

have since upgraded to the Parasound D3 Halo (another universal player) which I just purchased from Audio Advisor for $999 down from a list of $2500. It blows away the Oppo (but at a much greater price) and is a stellar DVD upsampler
cheers,
JackX
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.476
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Anbefaling av High End SACD spiller

O.P.K. skrev:
Kom ikke inn på siden, prøver igjen: Driver for tiden innspilling av en helt ny
Cary 306 SACD Pro. Etter min mening en glimrende spiller som ifølge Stereophile
overgår Ayre C-5xe. Spes. på SACD er den ( Cary ) en nytelse for sarte ører.
Koster ca. det samme som Ayre og Marantz ( ca. 60k )." Highly recommended "
Mvh
Limer inn konklusjonen i Stereophile der Cary 306 SACD Pro blir sammenlignet med Ayre C-5xe. Det går fram at anmelderen mener det er svært små nyanser mellom Cary'en til 8000$ og Ayre til 5950$ (som også spiller DVD Audio). Ayre er i ettertid som nevnt av Imperial kommet med en ny mp-versjon (nye digital filter), som i følge rapporter fra CES er en betydelig oppgradering.

"Comparisons
I primarily compared the Cary CD 306 with the Ayre C-5xe, which has been my reference hi-rez player for the past three years. SACD comparisons were made difficult by the fact that I don't have duplicate SACDs, though the fact that the Cary has a digital input made CD comparisons a piece of cake—I simply fed the Ayre's AES/EBU data output to the Cary's data input, then used the Ayre KX-R preamp's Input Offset function to match playback levels to within 0.3dB.

Differences were very difficult to hear. But after a while, playing back my 1998 recording of a Santa Fe Chamber Music Festival performance of Mozart's Piano Quartet 1 in g, K.478, with Pinchas Zukerman, from Bravo! (CD, Stereophile STPH014-2), I felt the Cary retrieved just a tad more of the reverberant signature with the solo piano passages. Conversely, on my recording of Robert Silverman performing Beethoven's Piano Sonata 12 on Editor's Choice (CD, Stereophile STPH016-2), I was hard put to hear any difference at all. With Eric Whitacre's Lux aurumque, from While You Are Alive, my new CD from Minnesotan choral group Cantus (Cantus CTS-1208), both players developed a delicious sense of the hall ambience around the singers, but again, with the Cary, that hall was very slightly larger.

I repeated the comparison using a DVD-A I had burned of the 24-bit/88.2kHz masters for the new Cantus CD. Again, the Cary just edged out the Ayre when it came to retrieval of hall ambience. The Ayre, however, gave a tad more weight to the bass singers. But these differences were very small, and detectable only in direct comparisons; if I left the room after randomly switching preamp inputs, when I re-entered, I couldn't identify whether it was the Cary or the Ayre that was playing."
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
Anbefaling av High End SACD spiller

Kjøpte meg Sony, får den i morgen (passet best til mitt budsjett), bilderapport kommer om noen dager :D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
Anbefaling av High End SACD spiller

Surfet litt mens jeg spent venter på min Sony, fant denne uttalelsen på et forum:

Many people (as for example even some stereophile mag reviewers) are agree that the last Sony top sacd player (SCD-XA9000ES, $3000) sounds almost as natural, analog and realistic as the ten-times-more-expensive dCS sacd combo (that even mastering engineers agree that is the world best digital audio player sistem)
Because the new Sony SCD-XA5400ES has balanced XLR analog outputs, their audio analog board and discrete components must be more professional (far better) than the XA9000ES. At only $1500 the SCD-XA5400ES would sound as good as the $30000 dCS sacd combo !!!!!


http://www.sonyinsider.com/2008/08/...eleases-super-audio-cd-reciever-scd-xa5400es/
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
Anbefaling av High End SACD spiller

Da er Sonys nye SACD i hus, flott byggekvalitet, alt er smooth, kjapp respons på fjernkontroll og knotter.....et kvalitetsprodukt!

Førsteinntrykk fra testing basert på hva jeg "husker" av hvordan SONOS&PS-Audio DAC låter:
- Litt luftigere
- Litt mere nyanser i diskant
- Litt mere rom og stereoperspektiv
- Tydelig mere dynamikk og signal støy forhold
- Veldig, veldig tydelig at innspillingene på SA-CD ikke er komprimerte


Når det er sagt så er jeg veldig motivert så det kan jo bare være innbilning. Et lite PS", jeg har ikke subwooferene på og jeg savnet dem veldig lite, og det er vel et velkjent tegn når kilden/innpspillingene er av høy kvalitet, man trenger mindre trøkk nedenifra??

Jeg merket også at jeg spilte veldig høy, det var på en måte ingen grunn til å holde tilbake :)


PS: har ikke gjort A/B test enda, har tenkt å ta både like plater på hhv SA-CD & CD mot hverandre + kjøre signalet via coax gjennom PS Audio Dacen, på den måten "struper" jeg SA-CD signalet. spennende å se, er det placebo eller er det ekte 8)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Gratulerer med ny Sony ES.

Som Sony entusiast er det morro at andre også velger Sony.

kW
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
eldo472 skrev:
Gratulerer med ny Sony ES.

Som Sony entusiast er det morro at andre også velger Sony.

kW
Som eier av en Sony SACD spiller, vet du at du har fått et godt teknisk produkt, sikker service, delelevering i lang tid fremover, samt en fjernkontroll som er utformet hensiktsmessig og hvor funksjonaliteten er prioritert.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Jeg vil bare nevne at Sony SCD-XA5400ES er den nye CD/SACD-referansen til bladet Hjemmekino.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Finnes den i flere farger enn svart? Finner ikkeno info om den på Sony sine sider.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
Fikk ikke noen valgmulighet da jeg kjøpte den, men Sony pleier vel å ha sølv/champagne farge??

Spiller på den nå, har latt SONOS&DAC få ferie. Har ikke tenkt å ta blindtest eller A/B test. Har istedet tenkt å bare spille SACD en måned for deretter å spille 16bits CD.

Det er noe med det at man "aldri bør gå ned på hk, kvadratmeter eller watt".....man merker nedturer bedre enn oppturer. :)

Uansett så mener jeg bestemt at det er vesentlig forskjell på CD og SACD. Jeg oppfatter at CD lyden er mindre dynamisk og oppløst enn SACD som jeg har hørt på en stund nå. Det er helt klart at man blir noe mindre "lyttetrett" for jeg spiller mye høyere!
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.814
Antall liker
2.805
Torget vurderinger
1
Holder liv i tråden litt til, håper temaet SACD-spillere ikke er utdebattert :D

Sitter og blar i en del halvgamle Fidelity og ser at redaktøren er temmelig klar på at en (i de fleste tilfeller) med fordel kan droppe senterkanalen ved musikkspilling i flere kanaler. Dette forsi det nesten alltid blir for dyrt eller vanskelig å få til dette med en sømløs integrering av senter i lydbildet osv. Er usikker på om Vadseth har rett i sinn syn på dette eller om han bare ikke har fått til dette med senter.......

For min del har jeg etterhvert en bra samling av klassisk på SACD og disse rotrerer jevnt på stuekinoen. Eget lytterom er under bygging, men jeg ser at det kan bli noe overbefolket med tre like store høyttalere i front, Har derfor fattet fornyet interesse for 4.0 evt 4.1 oppsett der altså senterhøyttaleren utelates rent fysisk og der signalet mikses inn i høyre og venstre kanal istedet. Jeg antar at et par fordeler med dette vil være: Eventuell avvikende lydsignatur fra senteren unngås og en kan la frontene stå optimalt plassert i forhold til stereoperspektiv fra to punktkilder og ikke måtte flytte på disse alt etter om det spilles over to eller tre i front. Det vil jo bli spilt SACD og CD om hverandre.

Spørsmålet blir da; hvilket utstyr er i stand til å mikse inn senter i høyre/venstre kanal, og dermed operere med såkalt fantomsenter?

Ser at Linn unidisc sc kan gjøre dette, men kjenner d'herrer andre multikanals-spillere som også klarer dette? Kanskje noen av Sonys tidlige modeller, den gang de satset på flerkanals SACD? Har ikke oversikt om det er noen av de litt bedre AV-reveiverne som klarer det samme, det er kanskje helt standard for alt jeg vet. Men av rene flerkanals forforsterkere har jeg bare funnet Accuphase CX-260 og nå utgåtte Holfi Pre NB 1.5.1 som mikser inn senteren på denne måten. Begge er kostbare og skjeldne på bruktmarkedet.

Når det gjelder Linn Unidisc sc: Er det noe som vet om SACD nedmikses direkte i DSD eller konverteres til PCM først? Eller er det i det analoge domene dette skjer? Noen av dere Unidisc-eiere som kan si noe om dette?

Eventuelle erfaringer med fantomsenter på flerkanals musikk (holder film utenom her nå) er sterkt ønskelig før jeg eventuelt skifter/kjøper mer utstyr.
:)
 
Topp Bunn