Anbefaling av cd spiller

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Jeg er på utkikk etter en god cd-spiller som kan erstatte og overgå min Arcam Delta 270 fra ca 1993. Jeg kjøper gjerne brukt, men den bør ikke være eldre enn 10 år. Rent lydmessig er jeg ute etter en spiller med snill topp og bra dybde, for å kompensere for en litt lys klang i høyttalerne. Prisklasse: maks 10 laken
Den vil kjøres på Musical Innovation pre/power og JmLab Focal Electra 926. Signalkabler er div Monster og ht-kabler er Qed Silver Anniversary Biwire
Jeg har allerede prøvd Arcam Cd92, og den er bra, men kunne trengt enda mer dybde.

Noen som har tips eller kanskje noe til salgs som kunne passe?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.934
Antall liker
19.792
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Arcam lager fortsatt flotte spillere. FMJ CD 36 eller 37 burde være midt i blinken.
 

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Jeg har også lest litt om Wadia, og det kan virke som om enkelte av deres modeller også kan være noe for meg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ingen konkrete tips til CD-spillere, men har lyst til å foreslå at du tar med en ting til i vurderingen: Kanskje det ville være en lydmessig like god eller bedre, og mer fleksibel og fremtidsrettet løsning, å bruke budsjettet på en separat DAC i stedet, og så enten kjøpe et rimelig drivverk ved siden av [1], eller bare bruke en Blu-Ray- eller DVD-spiller du allerede har som drivverk. [2]

1: Noe slikt, f.eks: http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=823&sid=62524e85c0965635ed334c72f7fa698a

2: Gitt at den er kjapp til å lese inn cd-plater, har et greit brukergrensesnitt/display og lite mekanisk støy.

...Bare en tanke, i alle fall.
 

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Jeg har vurdert å heller kjøpe en Dac ja, men har kommet fram til at jeg heller ønsker en god integrert cd-spiller.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Screamingeagle skrev:
Jeg har vurdert å heller kjøpe en Dac ja, men har kommet fram til at jeg heller ønsker en god integrert cd-spiller.
OK. Det finnes jo dessuten cd-spillere med digitalinnganger, så du evt. kan få både i pose og sekk. Audiolab 8200CD renner meg i hu. Den har jeg hørt en del bra om. (...Men ikke hørt selv)

http://www.audiolab.co.uk/ProductDetail.aspx?lang=En&Tab2=8200CD

http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&product_id=938&category_id=89
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Tidligere topp modeller fra Denon,Teac og Sony burde du skjekke ut :)

mvh
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Det ligger jo to brukte sim audio moon spillere til salgs på børsen.
Har hatt en Moon nova tidligere, meget god spiller for pengene. Eclipsen har jeg ikke hørt, men den skal være bedre. Den har veldig fine omtaler i Hifi pressen (for orden skyld: jeg kjenner ingen av selgerene!). Sikkert mulighet for å diskutere pris?!

Mvh
Kjetil
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Må si meg litt enig med motoren. Denon passer godt hos meg med høyttalere som er litt "frampå".

Så det lå et bra eks. på bruktbørsen hvis en får lov til å skrive slikt? ;D
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Screamingeagle skrev:
Jeg har også lest litt om Wadia, og det kan virke som om enkelte av deres modeller også kan være noe for meg.
Wadia har mye bra, men kan være tøft å få tak i samtidig som grense på 10 år og 10k skal ivaretas.
Ligger jo en 302 ute nå, kan du strekke budsjettet litt så kan det være en fin spiller.

Wadia 830 har mange gode kvaliteter. Gir stort rom, men kan være noe spiss i toppen som du kanskje ikke ønsker. Nedover derimot er den slettes ikke tynn. Fåes til rundt 7-8k vil jeg tippe, men er eldre enn 10 år.

Linn Unidisc SC er knallbra. Den er frempå, men ikke skarp i den forstand.

Naim tenker jeg kan være fint. Noe usikker på dybden, men veldig flotte spillere.

Ellers har jeg troen på Audiolab, som nevnt over, men den har jeg ikke hørt selv.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Kan du utdype det du sier om "10 år" ?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Sjekk Electrocompaniets store - du får UP-utgaven for 10 - 11K. Det samme gjelder den jeg har, Densen B400xs, som også er en svært god spiller. Har ikke sett noen slik ute for salg, noe som kan tyde på at eierne veit å sette pris på de... De nyere Densenspillerne er også skikkelig gode, bare så det er sagt. Det finnes eksemplarer av og til på Bruktbørsen.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Rocker skrev:
Kan du utdype det du sier om "10 år" ?
Jeg?
Trådstarter sier han gjerne kjøper brukt, men helst ikke spillere eldre enn 10 år.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Screamingeagle skrev:
Jeg er på utkikk etter en god cd-spiller som kan erstatte og overgå min Arcam Delta 270 fra ca 1993. Jeg kjøper gjerne brukt, men den bør ikke være eldre enn 10 år. Rent lydmessig er jeg ute etter en spiller med snill topp og bra dybde, for å kompensere for en litt lys klang i høyttalerne. Prisklasse: maks 10 laken
Den vil kjøres på Musical Innovation pre/power og JmLab Focal Electra 926. Signalkabler er div Monster og ht-kabler er Qed Silver Anniversary Biwire
Jeg har allerede prøvd Arcam Cd92, og den er bra, men kunne trengt enda mer dybde.

Noen som har tips eller kanskje noe til salgs som kunne passe?
Henger meg på hva en annen sa lenger oppe. Se etter EC up cd spilleren med toppmatning. Denne spiller med snill topp og bra dybde, veldig musikalsk. Burde være grei å få tak i på brukten også om du har litt tid.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.141
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hva med Meridian 508.20/24? De drar seg vel over 10 å, men allikevel....
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg har hold meg i mange år med Marantz. Riktig nåk det var noen få runder med EC, Shanling, Sony, Cambridge, Abrahamsen,....men kom alltid tilbake til Marantz. Det er noe analog der som jeg finner ikke på noe andre steder, desverre.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En litt nyere variant: en brukt Primare CD31. 2-3 år gammel smetter den greit under budsjettaket på 10.000 kroner. En behagelig glatt, analog klang - kan være vel verdt å vurdere.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvorfor ikke se etter en Copland CDA 822 eller 823?
Tror DET er mye spiller for pengene, jeg...
Ellers er det jo ingen dum tanke å se etter et godt drivverk fra f eks Sony, og kombinere dette med en nyere dac (Rega har jo kommet med en som høster mange godord...) En slik kombo bør kunne erverves for under 10k....

mvh
Proffen
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Proffen skrev:
Hvorfor ikke se etter en Copland CDA 822 eller 823?
Tror DET er mye spiller for pengene, jeg...
Ellers er det jo ingen dum tanke å se etter et godt drivverk fra f eks Sony, og kombinere dette med en nyere dac (Rega har jo kommet med en som høster mange godord...) En slik kombo bør kunne erverves for under 10k....

mvh
Proffen
Synes dette var gode forslag, jeg. Forøvrig ville jeg ikke avskrevet nettopp Arcam. Jeg opplever deres rDac kw som svært musikalsk og oppløst. Spesiellt opplever jeg at den har en fenomenal effekt på alt den får servert via USB-inngangen. Har hørt på svært variert musikk siden den fikk innpass i anlegget, og noe av det som slår meg er hvor godt den ivaretar de ulike innspillingenes rom og særegenheter, samtidig som den er (på sedvanlig Arcamvis) fri for alle artifakter som fremkaller lyttetretthet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.657
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sto nettopp en copland cda289 for 3500 kr !! Det er bare et super kjøp...
Copland er generelt veldig gode produkter.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det er jaffal ein schmule billigere enn jeg solgte min 289 for.... ;D
Men for all del, det er en god spiller. Og selv om den har noen år på baken, er det mulig å bytte både drivverk og laser på den, og tilkoblet en ekstern dac, får du plutselig en meget god kombo...
Og sånn rent estetisk er jo 288/289 en KILLER ifht 822/823....
Ellers har man jo, slik som jeg til slutt endte opp med, Esoteric, som av og til dukker opp brukt. Kan ikke si annet enn at jeg er godt nøgd med min SA10, som også spiller SACD, noe jeg synes er et pluss.

Andre spillere? Tja, jeg ville nå kikket litt på hva Ebay kan tilby. Det kommer mye spennende fra Asia, f eks Lite, Bada m fl.... Har dog ikke hørt disse spillerne...

mvh
Proffen
 
U

utgatt60135

Gjest
Screamingeagle skrev:
Jeg har allerede prøvd Arcam Cd92, og den er bra, men kunne trengt enda mer dybde.
Bytt ut høyttalerne og kjøp f.eks en Hegel Dac. Jeg ville ha tenkt i de baner iaffa.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Hei!

På avspillerfronten har vel utviklingen gått raskere enn på høyttaler og forsterkerfronten. En platesnurrer har vitale deler som preges av bruk. Tenker både på laser og drev.

Nytt er nytt. Mitt forslag er en ny Oppo BDP 95EU. Holder seg under budsjettet ditt og har en lang rekke finesser å by på. "Sølvplatenes herre & mester" skriver Knut Vadseth i siste Fidelity og plukker den ut blant ti-årets 25 favoritter. Jeg har hatt en selv i noen månder nå og er meget tilfreds.

Mvh Olav E
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jaja nå er vel ikke Vadseth og fidelitys utsagn noe særlig å legge vekt på :-\

mvh
 
M

musicus

Gjest
I dette prisleiet hadde jeg muligens tittet litt nøyere etter en Meridian 588, noen av Rega`s modeller, f.eks...

mvh
 
M

musicus

Gjest
motoren skrev:
Jaja nå er vel ikke Vadseth og fidelitys utsagn noe særlig å legge vekt på :-\

mvh
I mange sammenhenger ville jeg nok heller lyttet til en mann med en slik allsidig og stor erfaring, det finnes vel knapt noen, her inne iaf, med en slik spredning i å ha testet forskjellig utstyr, og kommer det en anbefaling som (man nesten får regne for rimelig i sammenhengen) kan man nok regne med at det ligger noe i det, det stemmer vel godt med andre inntrykk fra andre kilder rundt om forresten ;)

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Liitt nyere cdspillere da, som i helt nye.. anntar billigste modell i firmaenes serier..

Hvis man er på jakt etter en cd spiller som skal ha bra lyd via rca ut... virkelig bra... (og ikke diskant trøbbel.....)
Eera,fransk merke, eller Neodio, også fransk merke. Disse to har helt fantastisk bra ubalanserte utganger på sine cd spillere.

Neodio har også en meget kapabel usb inngang på sine spillere. Eera er litt mer "rasehest" og har ikke inngang, bare utgang.

Ingen av disse trekker seg i diskanten, men diskantene er superklare og ikke spisse.
Begge to er hyperdynamiske. Neodio liiit mer fyldig i lyden. Prisklassen er i området rundt 20 lapper og oppover derfra, egentlig.

Det er utrolig viktig att spillerne ikke trekker seg i diskanten for å kunne skape illusjonen av dybde, fordi den kommer som en kombinasjon av bass utstrekning og diskantutstrekning. Så å ønske seg en spiller som "sløyer diskanten litt" det er mot sin hensikt i dette tilfellet....

Bare så det er sagt... Neodio er å regne for "Frankrikes wadia" ...

Uhm... Eera har 2.8 volt ut og Neodio har 2.6 volt ut. Vanlig for cdspillere er at man har 2.1 til 2.3 volt ut... på Rca pluggene.


On a sidenote...
Anngående pågående diskant i trådstarters høyttalere.... kan tenke meg att ett oversyn av spissing av høyttalerne, altså hvor man lar diskantene peke der de står oppstilt, helt eller delvis tar seg av eventuellt slike detaljer...




mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Imperial skrev:
Liitt nyere cdspillere da, som i helt nye.. anntar billigste modell i firmaenes serier..

Hvis man er på jakt etter en cd spiller som skal ha bra lyd via rca ut... virkelig bra...
Eera,fransk merke, eller Neodio, også fransk merke. Disse to har helt fantastisk bra ubalanserte utganger på sine cd spillere.

Neodio har også en meget kapabel usb inngang på sine spillere. Eera er litt mer "rasehest" og har ikke inngang, bare utgang.

Ingen av disse trekker seg i diskanten, men diskantene er superklare og ikke spisse.
Begge to er hyperdynamiske. Neodio liiit mer fyldig i lyden. Prisklassen er litt over 20 lapper og oppover derfra, egentlig.

mvh
Det er bare det at spilleren skulle koste max 10K

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
;D Jeg vet, men det går å spare ett par mnd.. til.. :p

Å kjøpe nær 10 år gammel cd spiller... til 10 lapper... tja, det går jo sikkert det.
Men, jeg hadde heller spart i 3-4 mnd til og kjøpt for rett over 20 jeg da. Ny.

Han nevnte Wadia... Jeg ville ikke kjøpt gammel wadia (sånn 10 år++) nå om dagen... sånn. Ville ikke... ::) Drivverka er "twitchy.."
Jeg ville venta til de er på plass og oppe å går i den nye lokaliteten... de er på flyttefot akkurat nå om dagen.

mvh
 

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Foreløpig er det Wadia og Moon som har fanget min interesse i størst grad, men det er foreløpig bare på "papiret". Har nylig testet en Classe CD.5 fra 1997, som ikke funket i det hele tatt, og skal muligens også prøve en Meridian av et eller annet slag.
En ting som er helt sikkert er at det er ufattelig mye å velge mellom, så gode tips fra erfarne folk her inne er gull verdt.
 
M

musicus

Gjest
Meridian G06 eller G08 burde man også kunne hanke inn for de kronene, tror jeg...

mvh
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ligger en Yamaha cds2000 på børsen.
überkult design, og en bra spiller.
bygd som en tanks

håvard
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.657
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den sto her på hfs. Sto vel omtrent et par timer så regner jeg med den ble solgt :) og dermed annonsen fjernet.
 

Lostx9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
98
Antall liker
15
Torget vurderinger
7
Ettersom cd mediet ikke akkurat er pop for tiden, så burde det absolutt være mange gode kjøp.

Denne har jo fått god mottakelse, og er så godt som ny :)

EDIT: Direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt. En annonse fjernet
 
Topp Bunn