Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Eg trur vi alle saknar litt lyrikk her.
    Hmm, gruer mig alltid till att försöka förklara vad jag hör och vad som är annorlunda mot det som stod här tidigare, men skal försöka, trots att det är för tidigt att fastslå någonting.

    Vid allra första ton som kom ut så tänkte jag omedelbart; jösses så otroligt genomskinligt och öppet det låt. En helt annan transparens mot det jag var van vid med Manleys push pull. Så tänkte jag att det kanske lät aningens slankt, vilket överraskade mig stort. Ren klass A och massor med 2. harmonisk förvrängning, så blev minst sagt paff. Det resulterade i att högtalare blev flyttade och ny placering uttestad. Mindre avstånd mellan högtalarna och 6-7 cm närmre lyssninsposition och där var fyldigheten tillbaka. Vidare blev det ganska omedelbart gjort mig uppmärksam på att detta med SET har en helt egen nerv och själ som är svårt, om inte omöjligt, att sätta ord på, men som bara är där. Jag upplever också mer rasp och klangstruktur på blås- och stråkinstrument. Mer naturligt om du vill. Små nyanser, men tydliga nog.

    De spelar nog (må lyssna mer) lika »stort» i bredd och højd som Snapper och går lika djup. Saknar alltså inte fundament som det står nu. Experimentering med högtalarplacering samt möjligens några timmar på utgångsrören har haft effekt och det drar nu i den riktning som trådägaren uppskattar.

    Det är noe trafoduring i båda, något som må jobbas med, men ingen hörbar eller skenerande støy från høgtalare.

    Det låter fett med en härlig klang via Koetsu>FR64S>Hashimoto>Lampi i MM på «88 Basie street« nu.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.716
    Torget vurderinger
    23
    Amerikanske forsterkere. Trafobrum er obligatorisk 😎
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.716
    Torget vurderinger
    23
    Trøst deg med at det var mye verre før, store amerikanske (spesielt transistoriserte) sluttrinn brummet som en vanlig norsk høyspenttrafo til et middels stort byggefelt 😆😆
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg heller. Ville vært en besynderlig form for avant garde om det fantes.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk mine aldri tyst
    Prøvde litt av hvert.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei
    Men Hans så på de flere ganger og en kapabel dansker jeg kjenner på Island prøvde seg også
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Trøst deg med at det var mye verre før, store amerikanske (spesielt transistoriserte) sluttrinn brummet som en vanlig norsk høyspenttrafo til et middels stort byggefelt 😆😆
    Det er ymse årsaker til at det durer i en trafo.
    Størrelse.
    Om den er skrudd sammen slik at blikket ikke vibrerer.
    Potting er løsningen. Dyrt og sjelden brukt.
    Litt marginalt laget kan den være følsom for ubalanse på nettet.
    Om amerikanske er mer tilbøyelig til å dure?
    Vil jeg ikke påstå.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    det rare er at man winer om barne bidrag og apanasje, men jumper rett i nytt opplegg uten å blunke.....menn er dårlige på å leve alene....
    Det vi er dårlige på er å vurdere situasjonen man går inn i med ny partner.
    Har hun barn med et annet hannkjønn, så lærer man med tiden at DA stiller du bakerst i køen UANSETT hva hennes barn gjør og mener.
    Så har man kanskje egne barn, og da snakker vi den store tålmodighetsprøven og test av hvor ens lojalitet skal ligge/være.
    Her er vi menn gode på å bli i forhold som er dømt til å gå ned med mann og mus over tid.
    Dvs. man sliter seg ut på og tolerere, mens kontoen lekker som en sil.
    I denne frustrerende og utmattende "sportsgrenen" har jeg svart belte.
    Jeg verken kan eller vil anbefale å ta denne "graderingen" til NOEN.

    Men LMC, så er det faktisk slik at kvinner er dårligere til å være alene enn menn.
    De er langt mer sosiale enn oss, men når de har 2-6 barn å stelle og styre med, samt skjemme bort, så klarer de seg lenge uten en mann er min erfaring.
    Vi menn blir ofte "helt alene" fysisk i perioder, men klarer oss gjør vi når den værste "abtinensen" har gitt seg.
    Sånn fort og gæli, overforenklet og kort.

    Men nå var det vel HiFi og musikk det skulle handle om her hos Crosswind :unsure:
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    en dc blocker kan muligens redusere trafo brummet
    bare for å ha sagt det....snu nettstikket i veggen på en ad gangen
    Tack för tips Leif. Har faktiskt behov för två stick-kontakter nära varandra och ser att det finns DC-blocker med just det. Kunde vara intressant att testa.

    Og sett gummiføtter under. Brummingen forsvant ved to tilfeller hos meg.
    Nu står de rätt på trägolvet som nog förstärker upp duringen. Planen är att få de upp på lika valchromat-hyllor (på USM) med SD-fötter som resten av komponenterna njuter gott av. Borde hjälpa det också.

    Jeg fikk mine aldri tyst
    Prøvde litt av hvert.
    Men var det trafoduring? Fick för mig att du menade støy ut av högtalarna? Eller missförstod jag? Mina är stilla här. Inte knäpptysta, men stilla nog att jag inte störs av støy från HT och det var i grund det jag var mest bekymrad över.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det vi er dårlige på er å vurdere situasjonen man går inn i med ny partner.
    Har hun barn med et annet hannkjønn, så lærer man med tiden at DA stiller du bakerst i køen UANSETT hva hennes barn gjør og mener.
    Så har man kanskje egne barn, og da snakker vi den store tålmodighetsprøven og test av hvor ens lojalitet skal ligge/være.
    Her er vi menn gode på å bli i forhold som er dømt til å gå ned med mann og mus over tid.
    Dvs. man sliter seg ut på og tolerere, mens kontoen lekker som en sil.
    Her har jeg svart belte, og anbefaler det ikke til NOEN.

    Men LMC, så er det faktisk slik at kvinner er dårligere til å være alene enn menn.
    De er langt mer sosiale enn oss, men når de har 2-6 barn å stelle og styre med, samt skjemme bort, så klarer de seg lenge uten en mann er min erfaring.
    Vi menn blir ofte "helt alene" fysisk i perioder, men klarer oss gjør vi når den værste "abtinensen" har gitt seg.
    Sånn fort og gæli, overforenklet og kort.

    Men nå var det vel HiFi og musikk det skulle handle om her hos Crosswind :unsure:
    Sätter alltid pris på välreflekterade tankar Power.(y)

    God helg!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tack för tips Leif. Har faktiskt behov för två stick-kontakter nära varandra och ser att det finns DC-blocker med just det. Kunde vara intressant att testa.



    Nu står de rätt på trägolvet som nog förstärker upp duringen. Planen är att få de upp på lika valchromat-hyllor (på USM) med SD-fötter som resten av komponenterna njuter gott av. Borde hjälpa det också.



    Men var det trafoduring? Fick för mig att du menade støy ut av högtalarna? Eller missförstod jag? Mina är stilla här. Inte knäpptysta, men stilla nog att jag inte störs av støy från HT och det var i grund det jag var mest bekymrad över.
    Det jeg husker var for høyt brum nivå.
    På volt meteret hos meg.
    Synes også å huske at det ikke var noe problem hos habicht.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Har samme symptomer på mine Cad 50 monoblokker. Trafo-støy. Er i all hovedsak mekanisk støy virker det som.
    Må også her legge øret inntil høyttaler for å høre svak brum, dog litt mer i ene kanalen...
    Mistenker dog et rør her da jeg har litt støy ( skraping ) til tider i samme kanal.

    Kjøpte en Supra DC blokker for å se om det var dette. Når jeg hadde blokkene i hovedanlegget synes jeg det ikke ga så voldsom effekt akkurat.
    Cad 50 blokkene står nå i "reserve" anlegget på hjemmekontoret her :), hvor det også er trafo støy.
    Kobla inn DC-blokker nå i sted for å sjekke og synes at støyen blei noe redusert.
    Men kan definitivt være psykologisk og dagsformen på hørselen detta :)

    Du kan jo evt låne den jeg har for å teste ut om det har noen effekt da.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har samme symptomer på mine Cad 50 monoblokker. Trafo-støy. Er i all hovedsak mekanisk støy virker det som.
    Må også her legge øret inntil høyttaler for å høre svak brum, dog litt mer i ene kanalen...
    Mistenker dog et rør her da jeg har litt støy ( skraping ) til tider i samme kanal.

    Kjøpte en Supra DC blokker for å se om det var dette. Når jeg hadde blokkene i hovedanlegget synes jeg det ikke ga så voldsom effekt akkurat.
    Cad 50 blokkene står nå i "reserve" anlegget på hjemmekontoret her :), hvor det også er trafo støy.
    Kobla inn DC-blokker nå i sted for å sjekke og synes at støyen blei noe redusert.
    Men kan definitivt være psykologisk og dagsformen på hørselen detta :)

    Du kan jo evt låne den jeg har for å teste ut om det har noen effekt da.
    Tusen tack för tilbud av lån! Jag skal jobba mer med rammen runt (placering/underlag), men det är inte omöjligt att jag tar kontakt med dig en dag längre fram. :D
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke jeg heller. Ville vært en besynderlig form for avant garde om det fantes.
    Varsame forundersøkingar kan tyda på at dette ikkje er heilt ukjent i DIY-land, men kanskje ikkje for effektforsterkarar. Dersom eg ikkje misforstår alt, sjølvsagt.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det testas ut fler högtalarplasceringar. 0,83-formeln fungerade fint förr och justeras in nu när jag dragit högtalarna närmre lyssningsposition.

    Manley Snapper är ute och arbetet med att implementera Cary startar på allvar. Det testas ut XLR mellan Lampi och TVCn och det är lite dålig stämning då jag går glipp av en konsert på Kullebunden Jazz jag verkligen ville fått med mig (skulle gått under pandemien, men blev avlyst den gång) med Hanna Paulsberg sin hyllest till Dexter Gordon.

    Det går snart i Bachs Brandenburg konsterter med en kaffekopp eller två.

    C2AC7D6F-B5B5-415B-83BA-6D70956042A9.jpeg


    OCH det dröms dagdrömmar om drömmspelaren! :cool:

    23334747-ECF3-449A-8215-586986C96421.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Si fra om du får noe ut av Ein musikalisches Opfer da. Det er en Bachkomposisjon jeg aldri har fått til.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Lite som sker med stereon om dagen, men har fått fingern ut och kontaktat Morten/NAT om att be Bergmann undersöka möligheten att tillverka en tjockare adapter till Reed-armen. Jag har Grand Crun i den armen och ligger helt i maxläge, vad armen klarar, när det kommer till VTA. Långt från optimalt och vill få basen upp ytterligare 10-15 mm sånn att armen kan sänkas ned i armbasen och jag kan få justerat VTA ännu mer upp i bakkant.

    9B241820-62EE-4141-A164-CA7EFFA60386.jpeg


    Annars noteras det att det spelar med en otrolig klarhet med SET. Rent och klart. Har fått några timmar med de nu. Trafoduringen försvann stort sett med gummidämpning under fötterna.

    Benny Carter med bla. Ben Webster i en av de tidiga stereo-produktionerna med allt i H/V-kanal och ingenting i mitten. Flott musik likaväl.

    32667D14-5045-4440-908B-B7C86771D398.jpeg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jaså, du kjeder deg. Det er forståelig siden det har jo gått flere uker nå siden Cary-ene kom 🤭.

    Ser ut til at du har fått til essensen med SET, og det er ikke dårlig allerede i første forsøk, for det seff ingen automatikk i at all SET er bra. Om kjedsomheten virkelig biter seg fast, så kan du jo fundere på hva feks 300b, og spesielt 211 - mitt favoritt - rørene kan bringe til bordet.😜

    Ellers godt at tipset med gummi under føttene hjelper mot brum👍.

    God helg, Cross.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jaså, du kjeder deg. Det er forståelig siden det har jo gått flere uker nå siden Cary-ene kom 🤭.

    Ser ut til at du har fått til essensen med SET, og det er ikke dårlig allerede i første forsøk, for det seff ingen automatikk i at all SET er bra. Om kjedsomheten virkelig biter seg fast, så kan du jo fundere på hva feks 300b, og spesielt 211 - mitt favoritt - rørene kan bringe til bordet.😜

    Ellers godt at tipset med gummi under føttene hjelper mot brum👍.

    God helg, Cross.
    Hehe, är väl hellre det att det att jag är inne i en period med stabilitet utan varken planlagda eller önskade förändringar på agendan. ;)

    Har i alla fall fått smak på essensen till SET. Kan ju omöjligt hävda att jag fått det till efter bara ett set med SET i hus, men att detta är något jag ska undersöka mer är helt på det klara. Nästa säsong får gå i test av diverse SET-förstärkare med en god blandning utgångsrör. Det har tydligen bott en liten skåp-SET-audiofil i denna kroppen i många år..

    Gummi gjorde jobbet. Denna gång också. :cool: God helg Sir.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm....

    Er det noen spesielle gummibein / underlag du har brukt ?
    Myk gummi / hard gummi ?
    Kunne vært interessant å teste det ut her siden jeg muligens har noe av samme utfordringen her relatert til brum.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hva med å sette noen spacere (plastrør) på adapterplaten slik at denne heves litt fra selve armbordet? Alternativt en spacer under selve armbordet? Jeg bruker en spacer under mitt armbord, blir den høyere så heves selve armbordet.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hmmmm....

    Er det noen spesielle gummibein / underlag du har brukt ?
    Myk gummi / hard gummi ?
    Kunne vært interessant å teste det ut her siden jeg muligens har noe av samme utfordringen her relatert til brum.
    Tog det jag hade tillgängligt. Klippte till bitar av denna.

    3AAE1916-24B7-4FF6-85F8-DD021E719F09.jpeg


    Och la en rördämparring i silikon under.

    E88D86B4-DF8D-4F57-A9F9-55E7CF75DF77.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hva med å sette noen spacere (plastrør) på adapterplaten slik at denne heves litt fra selve armbordet? Alternativt en spacer under selve armbordet? Jeg bruker en spacer under mitt armbord, blir den høyere så heves selve armbordet.
    Tänkt tanken!

    Vad använder du som spacer och var får jag tag i det?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Tog det jag hade tillgängligt. Klippte till bitar av denna.

    Vis vedlegget 905382

    Och la en rördämparring i silikon under.

    Vis vedlegget 905383
    Akkurat.
    Prøvde å lage noe tilsvarende for lenge siden basert på ei gummimatte jeg kjøpte på biltema.
    Klippet opp og limte sammen 2 biter for å få litt tykkelse på de.
    Men mistenker at de nok er for harde og kanskje ikke plukker opp / demper vibrasjoner godt nok.
    1679741808987.png


    Skal se om jeg finner noe som er mykere her og teste ut.
    Takker for info !
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Akkurat.
    Prøvde å lage noe tilsvarende for lenge siden basert på ei gummimatte jeg kjøpte på biltema.
    Klippet opp og limte sammen 2 biter for å få litt tykkelse på de.
    Men mistenker at de nok er for harde og kanskje ikke plukker opp / demper vibrasjoner godt nok.
    Vis vedlegget 905385

    Skal se om jeg finner noe som er mykere her og teste ut.
    Takker for info !
    Ja, trixet hos mig var å få det mjukt nog till att ingenting vandrar vidare ned i golvet. Både de gummibitarna och silikonringarna är väldigt mjuka och ger efter ett par tre millimeter med vikt på.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ja, trixet hos mig var å få det mjukt nog till att ingenting vandrar vidare ned i golvet. Både de gummibitarna och silikonringarna är väldigt mjuka och ger efter ett par tre millimeter med vikt på.
    Skjønner.
    Har blokkene stående på et rack her og siden de er så lange måtte jeg lage et underlag som gikk utover glassplata på rack'et.
    Beina gikk akkurat innafor kanten av topp-plata men tok ikke sjanse på å la de stå slik.
    Så fikk tak i en resteplate på en byggevare og limte samme type gummi i mellom, samme tanke mtp demping :)
    Satte den oppå angitte gummiklosser, men som sagt, ga ikke den effekten jeg ønsket da.
    Bildet under viser den opprinnelige tykkelsen på gummimatta. Bildet jeg la inn over viser tykkelsen på de klossene jeg lagde.
    1679742825078.png


    Må fortsatt bruke de platene jeg lagde pga lengden på blokkene dog.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn