Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hi eff, flat impedans er stikkordene
    Jepp och det var egentligen du som fick mig in på tanken om OTL och Atma-Sphere igår, ref den andra tråden. Detta bör vara mitt i blinken. Förresten fant du ut om audioconcept før A-S?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med nydelige høyttalere! Jeg har hatt O/96 siden 2017, og kjenner meg godt igjen i det du beskriver. De låter minst like bra som se ser ut, og det sier ikke lite.

    Jeg syns de trenger en del luft bak seg, så etter mye frem og tilbake (no pun intended) har jeg de ca 160 cm fra bakvegg. Det hjelper både på bass og lydbilde. Jeg oppgraderte forsterker fra push-pull (Leben) til SET for ikke så lenge siden, og det var en helt ny verden. Jeg har lenge hatt lyst til å høre Atma-Sphere, så hvis du skaffer deg et par så håper jeg jeg kan ta turen over fjorden for en liten lytt.

    Gleder meg til å høre fortsettelsen!
    Tack @jarste!

    Så intressant att höra erfarnheter av en som haft dessa så lång tid och att jag inte verkar vara helt ute på viddene med mina tankar, trots kort tid i hemmet. Jag klarar inte 160 cm som ting står här nu, men skall testa så mycket det går en dag jag har huset för mig själv. Blir det Atma-Sphere så hoppas jag du tar turen! ☺
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @Audiomix levererar varorna igen.

    EL34-röret i Lampin var dåligt och ett «nytt» Mullard XF1 blev beställt och satt på plats idag. Omedelbart en aning mer ro och luft, men nu var ju det gamla på hell så lägger inte för mycket i det ännu. Lampizator är ju känt för att respondera villigt på rörbyten och är det är lagt till rätta för enkel rörrullning, så mer kommer. Så var det recti-röret också. Blir att hålla tungan rätt i mun. :whistle:

    231754B5-6FDA-485A-9987-5D1188B67ECF.jpeg
    85D8FDE6-533B-4901-BC76-FA683F463DCE.jpeg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jepp och det var egentligen du som fick mig in på tanken om OTL och Atma-Sphere igår, ref den andra tråden. Detta bör vara mitt i blinken. Förresten fant du ut om audioconcept før A-S?
    Hvis man søker på Atma Sphere så dukker i hvert fall fire produkter opp, selv om Atma Sphere ikke står oppført i listen over merker de fører. .

    På nettsiden til Atma Sphere står Loddefjord Hi-Fi i Bergen oppført som norsk importør, mens Big Boys Audio står som svensk importør.

     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hvis man søker på Atma Sphere så dukker i hvert fall fire produkter opp, selv om Atma Sphere ikke står oppført i listen over merker de fører. .

    På nettsiden til Atma Sphere står Loddefjord Hi-Fi i Bergen oppført som norsk importør, mens Big Boys Audio står som svensk importør.

    Tack Roy,

    den Loddefjord-linken är död, men står i en Hifi&Musik-test av M-60 från i november att Audioconcept i Sverige før A-S, så möjligt det är dit en må se.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    virker som de har prøvd seg, men selger ut det de kjøpte inn, for merket står ikke i listen over agenturer de fører
    kunne vært kult å prøvd de A-S class D blokkene om de fantes i nærheten
    men tviler egentlig på at de hamler opp med mine 300B
    kjøpte jo First Watt SIT-1 som alternativ amp til TAD, og de var tyste og bra......
    MEN....close but NO cigar....
    de gikk til Compostela de Santiago.... :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack @rama, men det blev SET från ett annat amerikansk märke. 🇺🇸

    Hos Leif pratade vi om ett par SET-blocker som låg på finn. Dessa Devore bara MÅ testas med en single ended triode. De har legat där en stund nu och igår orkade jag inte se de ligga där längre så slog till. 20W, klass A, 150 kohms ingångsimpedans och runt 1V sensitivitet. Inga problem att driva de rätt från källan via passiv TVC med andra ord och gott utgångspunkt för dessa O/96.

    Hämtade de igår kväll. En ägare i alla år. Den ene blocken startade upp som den skulle idag, men den andre gjorde det inte. Utgångsröret i block #2, ett Svetlana 752-3, lyste upp som ett kärnkraftverk och det luktade bränt från rörsockeln. Satt med handen på brytaren så det tog inte många sekunderna för den slogs av. 😤 Upp på köksbordet kom den, av med bottenplattan (den är punkt-till-punkt lödad) och fram med lykt och näsa. Bränd lukt, men inga synliga svimärken någonstans. Det är ju bra, men den skal få en sjekk innan jag sätter i nytt rör och sätter ström på den igen. Kan hända det röret drog med sig ett motsånd.

    Så ett steg fram, två steg tillbaka. SET i hus, men det tar nog tid för jag får testat de..

    0B732455-ED5A-4F88-9AD5-0FA841344A85.jpeg
    A67BB3A2-3893-47D1-BB1B-5C20F7F11CB4.jpeg
    932F5BDF-EC14-4118-8F0A-75F09A871977.jpeg
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    3.129
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om det er autobias på de der så kan være bias kretsen.
    Har et par Cary Cad 50 hvor det samme skjedde på eine blokka.

    Blei fikset av Brynjar i sin tid, eller var det Hans, husker ikke i farta her.
    Mine Cad 50 har likt utseende, men ikke SET da... 😔
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Enligt manualen är bias «… automatically set, it is not user adjustable». Samtidigt visar manualen precis hur en justerar bias (men det krävs plug jag inte har) Fåglana vet vad som är tanken med det. :unsure::cool:

    8F3A2309-4D95-4410-BA83-A45FCCB7D889.jpeg
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    3.129
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Virker nå noe merkelig.

    Men kan jo høre med Lyric for sikkerhets skyld, antar at de kanskje kan gi deg svar på detta der.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, Cross!
    Spennende sak, som jeg selv har klikket meg inn på noen ganger på finn. Og nå har du fått meg til å lese Stereophiles' test også ☺ . Virker som et godt kjøpt, og et godt sted å starte sin SET-reise fra.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis, Cross!
    Spennende sak, som jeg selv har klikket meg inn på noen ganger på finn. Og nå har du fått meg til å lese Stereophiles' test også ☺ . Virker som et godt kjøpt, og et godt sted å starte sin SET-reise fra.
    Tack gunner!

    Ett sted skal man ju starta. Har läst den artikelen och den är ju inte dum, tror till och med han avslutade med att han inte hade några betänkligheter med att rekommendera de som ett klass A-produkt. Vi får se, inte är var de speciellt dyra och de tar mindre plats än Manley, så återstår det att höra hur de låter. Det blir spännande!

    (och enligt Leif är de perfekta att tweake på.. :cool:)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Först ut var regulator-röret. Ut gick ett kinesiskt 6CA7/EL34 som gjort sitt. På dess plats kom ett NOS Mullard EL34.

    Idag bytte jag rectin. Det Bendix 5852 är centimetern längre än det som satt där, så nu vete sjutton om topplocket får plats. :eek:

    Utförde ett partytricks här i min ensamhet. Rectin går att byta on the fly. RIAAn behöver inte en gång mutes. Bara att nappa ut och få på plats det nya. Helt märklig upplevelse.:cool:

    Nu får vi se om detta har något för sig. Spelar My song

    F7B7997E-0152-489C-B7C2-8D9FE1CB490A.jpeg
    9A7AE538-E51C-48F8-83E5-973611D35FE4.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville hørt med selger om dette problemet.
    Er ikke noe problem egentlig. Bias sokkelen (6,3mm Jack) er "bare" for å sjekke på metret (som ikke fulgte med).
    Ingen ytterligere funktion i dette. Om det hadde vist 30mA i stedet for de viste 90mA, da vet du bare, at røret
    er svakt/slitt ;)
    Ikke uvanligt, at et brukt effektrør ta´r kvelden etter å ha vært transportert ;)
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke noe problem egentlig. Bias sokkelen (6,3mm Jack) er "bare" for å sjekke på metret (som ikke fulgte med).
    Ingen ytterligere funktion i dette. Om det hadde vist 30mA i stedet for de viste 90mA, da vet du bare, at røret
    er svakt/slitt ;)
    Ikke uvanligt, at et brukt rør ta´r kvelden etter å ha vært transportert ;)
    (y)

    Nu glömde jag att skriva - eller i går var det väl - att det inte är något galet med bias-kretsen. Ampen fungerar helt fint, bara utgångsröret som tydligen inte tålde de isiga »gatorna» på bästa västkant. (Hade inte blivit lei meg om Oslo kommun kunde ta fram stora vägskrapan och få bort iskanterna..) Jag tog en kalkulerad risk igår efter första röret rök. Jag flyttade över det friska röret för att se om det var röret eller själva monoblocken som var problemet. Antingen drog det med sig det friska röret också (de skal bytas i par uansett så inget stort problem) och då visste jag att felet ligger i ampen, eller så gick det helt fint, som det ju gjorde och felet var det ena röret och ampen är frisk (satt med fingern på brytaren). Ampen startade som den skulle med det friska röret och var stabilt i den halvtimme jag lät det stå på. Så det är bara röret som tagit kvällen. Det som är en smula surt är att de 572-3 inte direkt växer på träd, men vi jobbar med saken. :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis...de så jo strøkne ut...en slik 6,5mm mono jack plugg er lett å finne....tip er pluss
    jeg fant mange selgere av 572, så de har du så fort du gidder å betale frakt for.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Cary_Amp_Schematics.jpg


    OBS!!!!!!....det går 935V ut fra choken i høyvolt delen til 572 røret....dette er dødelig

    uten å kunne lese verdiene, så kan jeg peke på 3 ting som kan undersøkes for å bedre lyden:
    på inngangen sitter en motstand mellom signal og jord.....trolig 100K....den kan erstattes av en gitterchoke
    mellom de to første rørene sitter en kondensator i serie som signalet går gjennom...den vil være avgjørende for lydsignaturen
    det samme med kondensatoren mellom rør 2 og 572.......ikke forandre verdiene
    samme med motstandene med parallell kondensator som går fra de to første rørene og ned til jord.....om ikke for høy verdi vil en filmkondis gjøre susen
    ellers Elma Silmic, Panasonic FC e.l
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    grattis...de så jo strøkne ut...en slik 6,5mm mono jack plugg er lett å finne....tip er pluss
    jeg fant mange selgere av 572, så de har du så fort du gidder å betale frakt for.....
    De på vivatubes var en annan variant än de som sitter i mina. -30 istället för -3 som här. Fick ett kryptiskt svar från Cary. «I’m showing on the schematic the 572-3» när jag frågade om de -30 som finns på vivatubes går i ampen. Antar att han inte har peiling och håller sig till schema.

    Hur som helst, så verkar det som om det ordnar sig. Audiomix är på saken och jag tar med ampen dit så han får se över vad som luktade svidd innan den sätts i arbete.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hat et par slike.
    Audiomix kjenner de godt.
    Sleit litt med sus på mine men deilig klang.
    De 572 rørene har relativt kort leve tid
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei
    Sus på reference 3a dacpo i . Små kister til hr Nilson på 92 db
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Mine LMC preppede heartbeat 300B derimot er knepp tyste på allt.
    Du ser, LMC har ju redan gett mig livsfarliga tweaktips längre upp. När vi är klara här är de lika tysta som dina heartbeat. :D

    God helg där på St. Hanshaugen!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nja

    Husker ikke vad Hans mente at var problemet men jeg hadde fått montert pottmeteretil å fintune susen.
    Husker ikke hvor i kretsen de lå. Det var ikke Hans som gjorde det men vi diskuterte mange forskjellige greier rundt disse
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    De på vivatubes var en annan variant än de som sitter i mina. -30 istället för -3 som här. Fick ett kryptiskt svar från Cary. «I’m showing on the schematic the 572-3» när jag frågade om de -30 som finns på vivatubes går i ampen. Antar att han inte har peiling och håller sig till schema.

    Hur som helst, så verkar det som om det ordnar sig. Audiomix är på saken och jag tar med ampen dit så han får se över vad som luktade svidd innan den sätts i arbete.
    Hei! Såvidt jeg husker angir -3 og -30 forsterkningsfaktoren på rørene.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack habicht,

    tar det med mig till Hans. Fint med konkreta tips.

    Under tiden spelar vi en stor favorit i hemmet. Lennart Flindt Trio med habil hjälp. Hör jag förresten mer pondus och fylde i basen efter recti-byte? Det kan faktiskt verka så.

    Fick förresten på plats topplocket med några bitar dämpmaterial noggrant utplacerade runt ramen så locket lyft sig tillräckligt till att Bendix-röret har klaring över sig.

    9B405350-8C92-41A6-89F5-1EA4F5605181.jpeg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Enligt manualen är bias «… automatically set, it is not user adjustable». Samtidigt visar manualen precis hur en justerar bias (men det krävs plug jag inte har) Fåglana vet vad som är tanken med det. :unsure::cool:

    Vis vedlegget 893445
    Jeg har plugg, måleinstrument og snart et nytt rør.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Då ser det ut som det blir en tur till Kongsberg i morgon och det kan faktiskt innebära att det blir O/96 och SET fortare än fryktet. Nya 572-3 effektrör och jbh har flera varianter av 5u4-g/gb recti. Jag har också sänt mail till Cary och bett om schema, så kanske @LMC kan bekräfta komponenttweakingen. Känner jag glädjer mig. 🥳
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn