Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Gratulerer crosswind! De nye høyttalerne gled jo meget pent inn i stueinteriøret. Hvis du går og tenker på og teste noen andre rørforsterkere må du også huske på GM 70. Jeg hadde jo denne typen innom for noen år tilbake og inntil et visst volum spilte de helt himmelsk her. Dessverre var de på høyere volum for svake til og fungere med BB5.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer crosswind! De nye høyttalerne gled jo meget pent inn i stueinteriøret. Hvis du går og tenker på og teste noen andre rørforsterkere må du også huske på GM 70. Jeg hadde jo denne typen innom for noen år tilbake og inntil et visst volum spilte de helt himmelsk her. Dessverre var de på høyere volum for svake til og fungere med BB5.
    Tack nlykke. Ja, menar @Nemlonif pratade om den testen på torsdagsträffen. Var det @VegardW sine GM70 du prøvde på dina BB5?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Korrekt. Vegard sine GM70 blokker. Noen beist! :cool:

    Vis vedlegget 887923
    Det sitter en kar i London, som reser världen runt och hör på top notch utstyr och skriver om det i bloggen sin, som menar O96 låter bäst (hans mening) med SET på 10-12W. Han rangerar Air Tight 300B och NAF 2a3 högst, men det är ju bara en mans subjektiva upplevelser, men det är ett spännande utgångspunkt för pröving.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gör sig i dagsljus!

    80591ACA-C3AE-41AC-90E7-4FAE63819C2F.jpeg
    AECD11E2-F6CB-464D-BAAF-501C5FFAB495.jpeg


    Spelar CD (vet att det bryter mot trådens titel :eek: ), men denna har jag inte på LP. Hörde dessa live på Jazzcup i Köpenhamn under en jobbtur för några år sedan. Fortfarande klangen från Devore som imponerar.

    5932DE2C-D5DB-467A-A567-14F496460C92.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det sitter en kar i London, som reser världen runt och hör på top notch utstyr och skriver om det i bloggen sin, som menar O96 låter bäst (hans mening) med SET på 10-12W. Han rangerar Air Tight 300B och NAF 2a3 högst, men det är ju bara en mans subjektiva upplevelser, men det är ett spännande utgångspunkt för pröving.
    Kedar Desai/Bonzo 75 på WBF...han var her rett før corona
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det sitter en kar i London, som reser världen runt och hör på top notch utstyr och skriver om det i bloggen sin, som menar O96 låter bäst (hans mening) med SET på 10-12W. Han rangerar Air Tight 300B och NAF 2a3 högst, men det är ju bara en mans subjektiva upplevelser, men det är ett spännande utgångspunkt för pröving.
    Det er ikke dusten LMC hadde besøk av en gang i tiden? Indisk-engelsk (jeg må vel passe meg nå så jeg ikke blir utvist for rasisme).
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke dusten LMC hadde besøk av en gang i tiden? Indisk-engelsk (jeg må vel passe meg nå så jeg ikke blir utvist for rasisme).
    Ingen aning Fosse, vet bara att han är aktiv på WBF och drar runt i världen och lyssnar (och har många meningar om allt och fant fram till hans meningar om O96), men @LMC hade ju besök av han jag tänker på för coronan. Är det samme mannen du tänker på?
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tackar så mycket för alla gratulationer. 🤩

    I går gick turen igen till Bakken & Casey för att plocka upp ett par nya plattformar jag hade beställt. Lampi-RIAAn och TVCn har stått utan och skall nu få bättre grund att stå på på USM-reolen.

    8D02E129-0B2D-477F-A805-B5C1E49071FA.jpeg
    7A0CFB33-10CA-4FC5-9F70-5E3126EAA571.jpeg
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye plattformer - og nydelige nye høyttalere
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Kan du fortelle litt om de plattformene. Lurer på om jeg kunne trengt minst en plattform, kanskje to til noe nytt som er på vei inn snart.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Ingen aning Fosse, vet bara att han är aktiv på WBF och drar runt i världen och lyssnar (och har många meningar om allt och fant fram till hans meningar om O96), men @LMC hade ju besök av han jag tänker på för coronan. Är det samme mannen du tänker på?
    Kedar var på besøk hos meg også - garantert samme fyren.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan du fortelle litt om de plattformene. Lurer på om jeg kunne trengt minst en plattform, kanskje to til noe nytt som er på vei inn snart.
    Det startade med en tur till @Sluket i ett annat ärende, men där blev jag introducerad i valcromatens värld!

    Hade behov för en stabil plattform till USM efter jag fick på plats ett arm-tårn, så fick då beställt efter mål till att passa rätt ned i USM med litt överhäng så den vilar på ramen runt. Efter det har jag fått beställt plattformar i tur och ordning till resten av komponenterna.

    Detta är svart valcromat som limmas i önskad tjocklek. De rundar av kanterna på toppen för en estetiskt mer genomförd look och fräser, efter eget önske, ned hål i undersidan till viktanpassade SD-fötter.Fäster så de med dubbelsidig tape. Hålen blir fräst ett par millimeter grundar än SD-foten så det blir en skugglist på ett par millimeter när de står på hyllan. Dött och solitt.

    Ps. Ligger fler bilder av de andra plattformarna här i tråden..
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så morsomt at du slo til på Orangotan.🦧😊
    Ikke bare meg som liker disse.
    Er i ferd med å bli både en kulthøyttaler og klassiker, DeVore 0/96.
    Da jeg nevnte dem for deg, tenkte jeg at de skulle være interessante både ut fra utstyret jeg ser du har innom, og også rommet og musikken du spiller. I teorien skal de passe fint hos deg.
    Cool og lekker finish, dessuten. Håper de spiller godt i rommet ditt, og du blir fornøyd. Gratulerer så mye! 🎈
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vitskapleg gransking (aka Google) seier at valchromat er “gjennomfarga og harpiksimpregnert MDF”?
    Jepp och kan overflatebehandlas ytterligare om en önskar. Jag har inte gjort det, så mina är något mottagliga för fingeravtryck och liknande, men upplever det som ett litet problem.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Influensa på andra dagen. Klarade skrapa fram energi till tape-avspelning idag.

    Tänkte testa ett tips jag plockade upp på ett annat forum om att trä bandet på ovansidan av head block vid spolning. Fungerade ju alldeles utmärkt och blir från nu av ny rutin.

    17EFCA71-7A1F-478C-B398-83462CEEAA76.jpeg


    Tape på Devore går ju det också!

    DF02C9C4-3D97-4E55-A3EC-F85C52E095F2.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sunnmøre
    God betring. Alltid kjekt å sjå bilete frå stova di: smakfull design, både hifi og anna.

    Tanke som slo meg då eg såg kunst/"coffee table"-bøkene som du har liggjande: Har aldri hatt slike, til trass for at stova (og kjellaren) er tapetsert med bokhyller. Det er vel kanskje litt snobberi frå mi/vår side (for å sitera det Wikipedia skriv om emnet: "Because of this, the term 'coffee table book' can be used pejoratively to indicate a superficial approach to the subject"), mest, i tillegg til sunn fornuft (vi har hatt destruktive småungar rundt stovebordet i seksten år no).

    Men det er kanskje ikkje så dumt, å ha lett tilgjengeleg noko anna enn TV eller iPad/telefon å kvila augo på og hovudet med når ein sit i sofaen. Noko kven som helst kan plukka opp, bla litt i, sjå på bilete og lesa litt.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for godt tips om spoling på 810, og ellers fin tråd! God bedring 😊👍

    mvh. Ole G
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Slapp i formen så det blev inte mer än tre styck tape för den tunga marschen tillbaka till sängen. :cautious: Men sätter pris på omtanken som kommit!

    Ja, @Tweedjakke få det på plats. Här har vi fritt från iPader/telefoner etc. när familjen är samlad i soffan, så då må annan lektyr ligga lätt tillgängligt.

    Och @olisn, bandet går klar med runt 5 mm när den rutes på ovansidan, med mindra slitage som följd. Fungerar helt topp!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    På jakt efter nytt regulator-rör till Lampi-PSU. EL34/KT66 eller ekvivalenter runt dessa.

    Finns ju 100-vis av dessa rör till allt annat, men hittar lite om dessa i bruk som regulator-rör. Någon med erfarnehet runt dessa i PSU-sammanhäng?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Hvordan oppfatter du DeVore-høyttalerne sammenlignet med det du har hatt tidligere?

    Roy
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan oppfatter du DeVore-høyttalerne sammenlignet med det du har hatt tidligere?

    Roy
    Får komma tillbaka om det Roy. Har haft de så kort tid och det har varit både jobb och influensa inom på de 10 dagarna de varit i hus att jag behöver mer tid.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fick några timmar med de i dag @R.E.S. Har fortfarande inte lekt nog med placering och vinkling, men märker att jag naturligt nog mister 3-dimensionalitet, men får mer fundament närmre frontvägg och misstänker att jag liker de bättre med mer luft runt sig.

    Den stora skillnaden mellan dessa och tidigare högtalare jag haft inom ligger nog i att de är så enkla att driva. 10 ohm och 96 dB gör något fundamentalt riktigt. Det är luftigt, lätt och lekent som ingen av de andra jag haft i hus fått till och detta upplevs över hela frekvensspektrat. Inte bara uppöver. Får mig till att tänka att det är så här det borde göras, eller så bara passar det mina preferenser.

    Så är de råa på klang. Strykinstrument speciellt. Helt härlig mellanton och med naturtro klangfärger på instrument. Klang, mellanton och utklingning skrev jag första dagen och det står jag fast vid fortfarande. Och mer lekent och dynamiskt än Tannoy med minst samma basfundament. Dessa är nog de mest musikaliska och naturliga jag haft inom. Nu har jag primärt spelat klassisk och jazz, det skall sägas. Har inte kommit längre i skivbunken.

    Detta får mig till att vilja testa OTL kom jag fram till i dag. Atma-Sphere M-60. 👍
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    OTL eller blokker med 300B tenker jeg spiller bra på de der ut fra hvordan du beskriver lyden og spesifikasjon. Gleder meg til å få høre disse.
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Fick några timmar med de i dag @R.E.S. Har fortfarande inte lekt nog med placering och vinkling, men märker att jag naturligt nog mister 3-dimensionalitet, men får mer fundament närmre frontvägg och misstänker att jag liker de bättre med mer luft runt sig.

    Den stora skillnaden mellan dessa och tidigare högtalare jag haft inom ligger nog i att de är så enkla att driva. 10 ohm och 96 dB gör något fundamentalt riktigt. Det är luftigt, lätt och lekent som ingen av de andra jag haft i hus fått till och detta upplevs över hela frekvensspektrat. Inte bara uppöver. Får mig till att tänka att det är så här det borde göras, eller så bara passar det mina preferenser.

    Så är de råa på klang. Strykinstrument speciellt. Helt härlig mellanton och med naturtro klangfärger på instrument. Klang, mellanton och utklingning skrev jag första dagen och det står jag fast vid fortfarande. Och mer lekent och dynamiskt än Tannoy med minst samma basfundament. Dessa är nog de mest musikaliska och naturliga jag haft inom. Nu har jag primärt spelat klassisk och jazz, det skall sägas. Har inte kommit längre i skivbunken.

    Detta får mig till att vilja testa OTL kom jag fram till i dag. Atma-Sphere M-60. 👍
    Gratulerer med nydelige høyttalere! Jeg har hatt O/96 siden 2017, og kjenner meg godt igjen i det du beskriver. De låter minst like bra som se ser ut, og det sier ikke lite.

    Jeg syns de trenger en del luft bak seg, så etter mye frem og tilbake (no pun intended) har jeg de ca 160 cm fra bakvegg. Det hjelper både på bass og lydbilde. Jeg oppgraderte forsterker fra push-pull (Leben) til SET for ikke så lenge siden, og det var en helt ny verden. Jeg har lenge hatt lyst til å høre Atma-Sphere, så hvis du skaffer deg et par så håper jeg jeg kan ta turen over fjorden for en liten lytt.

    Gleder meg til å høre fortsettelsen!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    OTL eller blokker med 300B tenker jeg spiller bra på de der ut fra hvordan du beskriver lyden og spesifikasjon. Gleder meg til å få høre disse.
    SET med 10+ watt skall efter sigande spela knall med O/96, men just nu måste jag säga att OTL fristat mest. Tur det bara är februari.. Vi finner en dag!
     
    • Liker
    Reaksjoner: PGn
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn