Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.815
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Ja sol hade vi faktiskt mängder av!

    Har faktiskt inte fått med mig eventuell aktivitet där nede. Ser det skall upp en byst på Kolbotn av han, men får undersöka om det är planlagt noe här ute. MIA har hållt flera föredrag på Kolonialen om Amundsen i det siste och jag försöker få med mig de jag kan.:)
    Som kommunikasjonsdirektør i MiA og helt sikkert et særlig ansvar for å trekke audiofile som bor på Svartskog til stedet, får jeg ta selvkritikk hvis du gikk glipp av bursdagskake på feiringen av 150-års dagen i dag :ROFLMAO:

    Du MÅ faktisk både booke deg en omvisning i huset (på https://mia.no/roaldamundsen/omvisning-billetter?ref=28 ) OG ikke minst skru anlegget på fullt, og høre podcastene om "Puslespillet" Amundsen!
    Ikke reklame - bare objektiv samfunnsinfo altså :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Som kommunikasjonsdirektør i MiA og helt sikkert et særlig ansvar for å trekke audiofile som bor på Svartskog til stedet, får jeg ta selvkritikk hvis du gikk glipp av bursdagskake på feiringen av 150-års dagen i dag :ROFLMAO:

    Du MÅ faktisk både booke deg en omvisning i huset (på https://mia.no/roaldamundsen/omvisning-billetter?ref=28 ) OG ikke minst skru anlegget på fullt, og høre podcastene om "Puslespillet" Amundsen!
    Ikke reklame - bare objektiv samfunnsinfo altså :)
    Har gått fullständigt glipp av hela dagen idag.o_O Hunden skall ut på en luftetur strax så går nedom och ser om det är några kakerester igen;)

    Omvisning står på programmet, men ska få med mig svärfar när han kommit tillbaka från ferien i nord.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En helg i barndommens paradis. Grått, men håller upp över vindstilla sjö.

    Här tillbringade jag alla mina somrar som barn. Glad att det fortfarande finns i familjen och att vi får lov att komma hit.

    Allmag, Orust. Bohuslän.🥰🇸🇪

    Min mormors barndomshem.

    BA1FAC26-EE5B-4BF6-80E9-79CA08CE246B.jpeg


    Tror fanken att det är samma båtar som låg här för 40 år sedan.

    554B9DF1-8DA4-456F-9CA1-A65ADA160872.jpeg
    26DE9550-F105-484E-B581-0E362319260D.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    På måndag fick jag äntligen till ett hemmabesök hos @Nemlonif för att lyssna till hans PMC. Dessa har jag bara hört nede i källaren till @nat en kortare stund och det gav nog mersmak till att få vilja höra de i ett hemmamiljö.

    2B7B0D90-78E2-4378-8A29-FA73530A0729.jpeg


    Efter en genomgång av utrustning och tweaks (här är ingenting oprövat eller lämnat till tillfälligheterna) sattes det på en nymotens digital fil som lät fantastiskt stort, tredimmensionalt och detaljerat med snärt och tryck, men som analog herreman var det via Bergmann och Dynavector jag helst önskade musiken förmedlad.

    Om jag minns rätt blev det spelat av en ECM-skiva med 12-strängars gitarr som en start. Superproduktion, men vi blev nog eniga om att det var relativt sær musik och det blev satt på mer mainstream jazz. Det blev också hört på en strykkvartett av Beethoven och såmer jazz innan 3 timmar gått och trådägaren måtte hem igen. Tiden formligen flög där vi satt.

    Höjdpunkten blev denna efter tips från @woodrand fick jag veta. (den mannen har god musiksmak så att detvskulle vara mitt i blinken var en självklarhet)

    31E23AEB-90A0-4959-9437-3EF644BA1DEF.jpeg


    Finn har fått till ett imponerande anlegg. Det besitter en fantastisk 3-D och holografi jag bara kan se långt efter. Speciellt tydligt var detta på första spåret på B-sidan av We get requests. Hos mig står basen och trummorna på lik linje, men hos Finn skapas det en besnärande dybde där alla tre musikerna står placerade på tre olika platser på scenen. Just dybden var annars otroligt bra på allt han slängde på Bergmannen. Få platser jag hört det mer framträdande än här. Strykkvartetten är placerad i halvmåne med de bakersta instrumenten långt bakom högtalarna och allt känns väldigt trovärdigt. Strykare låter bara så äkta och levande på PMC. Basen går djupt och de spelar med stor ro. De är detaljerade och upplösta utan någon form för upplevd hårdhet. Jag vet att Finn jobbat målmedvetet med att få till det jag upplevde de tre timmarna och det är glädjande när hårt arbete ger resultat.

    Tusen tack för besöket! Dessa PMCer står fortfarande högt upp på min lista för framtidiga högtalare skulle jag byta en dag.

    D8F14BD8-AB3B-49A2-99FE-C1176E85905A.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.471
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott anlegg.
    Takk for "rapport" med beskrivende tekst og bilder. Sammen med gode musikktips (som det også var her), er slike omtaler av besøk og anlegg hos andre det morsomste jeg leser her på HFS.
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Hjertelig takk for besøket, Crosswind! Veldig hyggelig å bare spille plater og kose seg. Tusen takk også for din vennlige beskrivelse av anlegget; det betyr mye fra en så erfaren audioentusiast.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Flott besøksrapport om et strøkent oppsett dette. Biter meg spesielt merke i det du skriver om dybde. Kan en medvirkende årsak være dempingen bak hver høyttaler @Nemlonif?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.420
    Sted
    Under stjernene
    Fin rapport.
    Nydelig oppsett.
    Har sans for kabelopphenget👍
    Lurer litt på hva som er viklet rundt de vertikale stolpene?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Flott anlegg.
    Takk for "rapport" med beskrivende tekst og bilder. Sammen med gode musikktips (som det også var her), er slike omtaler av besøk og anlegg hos andre det morsomste jeg leser her på HFS.
    Håller helt och hållet med bb och därför prövar jag att posta innlägg som jag själv gärna vill läsa i andras trådar. :giggle:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fin rapport.
    Nydelig oppsett.
    Har sans for kabelopphenget👍
    Lurer litt på hva som er viklet rundt de vertikale stolpene?
    Här borde kanske arkitekten bak själv kommentera, men menar dessa är en del av själva upphängningen till hyllorna. Hyllorna hänger i vajrar som ett led i vibrationskontroll och det är dessa en ser runt stolparna.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.420
    Sted
    Under stjernene
    Här borde kanske arkitekten bak själv kommentera, men menar dessa är en del av själva upphängningen till hyllorna. Dessa hänger i vajrar som ett led i vibrationskontroll och det är dessa en ser runt stolparna.
    Takk, håper arkitekten kan utdype det. Det er gjerne de små detaljene som er viktige🌞
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! 😘 Alle apparatene står på feite bambusskjærefjøler som henger på diagonal ståltråd gjennom øyekroker rundt hvert stativbein. Tanken er å unngå vibrasjoner inn i apparatene, samtidig som egenvibrasjoner ledes ut og ned i beina. Absorbentene bak høyttalerne var tidligere plassert på sidene av rommet, for å ta førsterefleksjoner. Etter at rommet fikk store flåter hengt opp i taket, ble de mindre viktige, inntil jeg oppdaget at de fungerte fint som bassfeller bak høyttalerne. Dybden i lydbildet har jeg dyrket frem over lang tid, både i nåværende og tidligere lytterrom. Tredimensjonaliteten ble ytterligere forfinet da jeg for tre uker siden kjøpte Wellfloat Slimline 45×48 og plasserte dem under høyttalerne. De slipper frem mer informasjon fra opptaksrommet og ryddet godt opp i hele frekvensområdet. Alt har betydning: Apparater, matching, kabler, akustikk, vibrasjonskontroll, – og glem ikke finsikringene! Jf. Valentino: «Jeg hører forskjell på alt!»
    Beethoven: Kvartettene fra mellomperioden innspilt av Alban Berg-kvartetten, på EMI. Vi hørte første sats av Opus 74.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.420
    Sted
    Under stjernene
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! 😘 Alle apparatene står på feite bambusskjærefjøler som henger på diagonal ståltråd gjennom øyekroker rundt hvert stativbein. Tanken er å unngå vibrasjoner inn i apparatene, samtidig som egenvibrasjoner ledes ut og ned i beina. Absorbentene bak høyttalerne var tidligere plassert på sidene av rommet, for å ta førsterefleksjoner. Etter at rommet fikk store flåter hengt opp i taket, ble de mindre viktige, inntil jeg oppdaget at de fungerte fint som bassfeller bak høyttalerne. Dybden i lydbildet har jeg dyrket frem over lang tid, både i nåværende og tidligere lytterrom. Tredimensjonaliteten ble ytterligere forfinet da jeg for tre uker siden kjøpte Wellfloat Slimline 45×48 og plasserte dem under høyttalerne. De slipper frem mer informasjon fra opptaksrommet og ryddet godt opp i hele frekvensområdet. Alt har betydning: Apparater, matching, kabler, akustikk, vibrasjonskontroll, – og glem ikke finsikringene! Jf. Valentino: «Jeg hører forskjell på alt!»
    Beethoven: Kvartettene fra mellomperioden innspilt av Alban Berg-kvartetten, på EMI. Vi hørte første sats av Opus 74.
    Takk for utdyping.
    Glemte du ikke strøm 😊
    Lurer på hvorfor kablene er hengt opp?
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    YesJens skrev: «Glemte du ikke strøm 😊 Lurer på hvorfor kablene er hengt opp?»

    Kabelføring er viktig, både å holde dem fra hverandre for å unngå induksjon, og for å dempe vibrasjoner som følge av strømmen som går gjennom dem. Bak anlegget har jeg derfor satt opp en knaggerekke og knyter kablene opp med myk snor. Når det er avstand mellom kablene blir det dessuten lett å skifte dem ut, siden man ikke skaper kvaser. Så det praktiske merker man fort. Om de andre grunnene har noe for seg? De fleste ledningene er jo skjermet, så elektromagnetisk «smitte» er kanskje ikke noe stort problem. Men hifi-nervene roer seg. Vibrasjoner? Så vidt jeg har forstått, vil strøm i en krets skape vibrasjoner. Et snorfeste eller to vil dempe bevegelsene. Summa summarum: hifi-nervene forlanger det, og alt virker, om enn aldri så lite. Husk: vi jakter på synergien, både innad i årsakskjeder (f. eks. elektrisk) og mellom dem (demping og elektrisk).

    Også Transparent-kablene til mine PMC IB2 SE hviler i egenproduserte «vugger». ... I serien: man går på hifi-messer, ser ting og grubler på begrunnelser og prinsipper, og lager ting selv som skal emulere antatt virkning. Noen ganger blir det blink, og man får utøvet håndverk til en billig penge.
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Morsomt og lese din opplevelse av anlegget crosswind. Jeg kunne gitt dette anlegget mange rosende ord, men hvis jeg skal trekke frem to ekstraordinære egenskaper er det nettopp 3D og holografien som jeg synes er noe helt for seg selv.
    Dette er dét anlegget jeg har lyttet mest til(sett bort fra mitt eget). Det har hatt en formidabel utvikling og er et vitnesbyrd på at et anlegg er en enhet som skal passes inn i de akustiske omgivelser. :cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I påväntan ankomst av mer hifirelaterade produkter i en hifitråd, njuts sommaren på Svartskog.

    Nu kan snart sista inköpet komma, har väntat länge nog nu. Och gör ingenting om det tar med sig regnet också.

    90FB3C45-A074-4D38-BF4D-1268F0BE61CC.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gjenbruk 1;

    Fruen och jag såg en episod av Monty Don igår kväll och full av inspiration gick jag idag lös på bäcken. Passar fint nu när den är torrlagd innan hösten. Vi har länge lekt med tanken om en liten bro/övergång ett stycke längre ned än där vi vanligvis korsar bäcken och på så sätt knyta hop resten av tomten med en gångväg på nedsidan av huset, som stort sett är naturtomt/fjäll. Hade en del stenhällar och skifer liggandes och kunde återvinna rester av den gamla trappan till huset till bro. Gjenbruk de luxe. (y)

    Allt lagt provisoriskt på plats, justering och ordentligt underlag må till innan endelig placering.

    079AC4E6-784D-41B1-BF44-C000ACF1A4E6.jpeg


    Gjenbruk 2;

    @Sluket fick lagat ett par tunga fina plattformar en del år tillbaka i ädlaste baltisk björk. Den ene blev efterhand svartlackerad och hamnade under Modin innan den förvisades ned på fjernlagret där de sedan stått och tagit plats. För ett par veckor sedan fick jag lackerat båda två i svart matt och de har nu stått och härdat och luktat av sig i boden. Tänkte de kunde återanvändas under mina Snapper. Varje plattform är placerad på 9 o-ringar i silikon och det står både stödigt och stabilt.(y)(y)

    CF17BC39-C65C-425B-B36D-8CD03B031B95.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Morsomt og lese din opplevelse av anlegget crosswind. Jeg kunne gitt dette anlegget mange rosende ord, men hvis jeg skal trekke frem to ekstraordinære egenskaper er det nettopp 3D og holografien som jeg synes er noe helt for seg selv.
    Dette er dét anlegget jeg har lyttet mest til(sett bort fra mitt eget). Det har hatt en formidabel utvikling og er et vitnesbyrd på at et anlegg er en enhet som skal passes inn i de akustiske omgivelser. :cool:
    En meget fin gjengivelse av scene med dybde koblet med et fjellstøtt fundament var noe jeg merket meg spesielt i ditt oppsett Nlykke. Ser altså ut til at det er flere PMC Afficionados som får til dette! Blir ikke mindre nysgjerrig på hva Nemlonif har fått til !:)
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    En meget fin gjengivelse av scene med dybde koblet med et fjellstøtt fundament var noe jeg merket meg spesielt i ditt oppsett Nlykke. Ser altså ut til at det er flere PMC Afficionados som får til dette! Blir ikke mindre nysgjerrig på hva Nemlonif har fått til !:)
    Snart er det høsten, og da må det vel passe med et besøk i Bjartsalen, Final? ;)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    En helg i barndommens paradis. Grått, men håller upp över vindstilla sjö.

    Här tillbringade jag alla mina somrar som barn. Glad att det fortfarande finns i familjen och att vi får lov att komma hit.

    Allmag, Orust. Bohuslän.🥰🇸🇪

    Min mormors barndomshem.

    Vis vedlegget 835081

    Tror fanken att det är samma båtar som låg här för 40 år sedan.

    Vis vedlegget 835082 Vis vedlegget 835083
    Gir vibber til både Eeeeemiiiil och vi på Saltkråkan.
    Svensk sommar är best i Sverige !
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.420
    Sted
    Under stjernene
    YesJens skrev: «Glemte du ikke strøm 😊 Lurer på hvorfor kablene er hengt opp?»

    Kabelføring er viktig, både å holde dem fra hverandre for å unngå induksjon, og for å dempe vibrasjoner som følge av strømmen som går gjennom dem. Bak anlegget har jeg derfor satt opp en knaggerekke og knyter kablene opp med myk snor. Når det er avstand mellom kablene blir det dessuten lett å skifte dem ut, siden man ikke skaper kvaser. Så det praktiske merker man fort. Om de andre grunnene har noe for seg? De fleste ledningene er jo skjermet, så elektromagnetisk «smitte» er kanskje ikke noe stort problem. Men hifi-nervene roer seg. Vibrasjoner? Så vidt jeg har forstått, vil strøm i en krets skape vibrasjoner. Et snorfeste eller to vil dempe bevegelsene. Summa summarum: hifi-nervene forlanger det, og alt virker, om enn aldri så lite. Husk: vi jakter på synergien, både innad i årsakskjeder (f. eks. elektrisk) og mellom dem (demping og elektrisk).

    Også Transparent-kablene til mine PMC IB2 SE hviler i egenproduserte «vugger». ... I serien: man går på hifi-messer, ser ting og grubler på begrunnelser og prinsipper, og lager ting selv som skal emulere antatt virkning. Noen ganger blir det blink, og man får utøvet håndverk til en billig penge.
    Mange takk for at du utdyper dette.
    Ja, det er utrolig hva siste meter med 230V og nettverksignal har å si, når man har litt kjennskap strøm og signalgang før den kommer i hus.
    Fasinerende er det også hvor mye plassering av føtter under f eks streamer har å si.
    Hos meg er det i alle fall viktig at det er avstand mellom nettverk og strømkablene.
    Skal teste opphenging av analoge kabler🌞
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Låg en rykande färsk e-post i inboxen i morse om att den försenade utlandsförsändelsen ankommit återförsäljaren på fredag och att den vidaresänds Svartskog i morgon.

    Då ser det äntligen ut som att det kommer ett nytt hifiprodukt in dörren om några dagar.😀

    På grund av lång leveringstid och en del rot från producent har den tydligen uppgraderats kraftigt som kompensation..:eek:(y)

    9B6F532B-E5B4-4CE9-BE62-D58319333133.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Posten på Kolbotn öppnade kl. 08 idag så riktig prioritering måtte till. Frukosten utsattes och en kopp kaffe fick hålla så länge. Förste man i kön och kom hem med en efterlängtad sak.

    Lampizator Vinyl Phono SUT-A silver

    1:16 ratio, 50/100/200/400 ohm, silver amorphous core.

    Det stod länge mellan denna och Music First, men landade till slut på Lampizator då den har två ingångar.

    Bara synd det skall bli 26 grader och sol på Svartskog idag..

    C73C7906-9BC1-4007-AA2C-9BB1B4029915.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn