Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    A walk down memory lane

    Förflyttar mig till barndommens bilturer till mormor och morfars sommarstuga på Orust i Bohuslän med Jeff Lynnes Armchair theatre i kassettspelaren i bilen.

    Har den på både CD och vinyl från förr av, men båda i dåligt skick. Detta exemplar från @Hifi&Vinyl var strøkent. Härligt!

    9773BB09-40FB-45F9-BEEF-89F081D5FFC6.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Igår ankom arvtagaren till Transfiguration Phoenix. En splitter ny VdH Colibri XGW KOA Stradivarius med 0,38mV utgångsnivå. Skal monteras i Reed-armen, som stått arbetslös sedan juletider.

    BF8C02F2-DF85-4E30-8A70-A852FA72D717.jpeg
    1E29E8C7-D538-4F64-A287-33AC2A51A1C9.jpeg
    5BBB9F37-A569-4592-B306-9EA6760DFEEB.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Vdh sine pickuper er etter mitt skjønn fantastiske.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tackar!

    Spänt på denna, såklart. Planen är att få en pu med litt mer sprut och fart. Koetsun upplevs nu som mer neutral och Hanan mot det fylliga och varma.

    Satsar på att denna balanserar upp och ger mig tre olika uttryck.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Interessant at du opplever Hana som varmere enn Koetsuen. Er det da kjørt i samme trafoer, eller uavhengig av disse? Jeg vet jo at din Koetsu er ombygd og ikke en Urushi, men jeg opplevde bare Koetsu Urushi som så veldig varm i sin tid da jeg fikk låne en. Men jeg kan ha matchet den feil.
    Vdh i Wavac låter i hvert fall helt himmelsk her IMHO. Den er kanskje mer kamelon enn en del andre pickuper, du kan få den til å låte litt slik eller sånn, alt ettersom hva du ønsker.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at du opplever Hana som varmere enn Koetsuen. Er det da kjørt i samme trafoer, eller uavhengig av disse? Jeg vet jo at din Koetsu er ombygd og ikke en Urushi, men jeg opplevde bare Koetsu Urushi som så veldig varm i sin tid da jeg fikk låne en. Men jeg kan ha matchet den feil.
    Vdh i Wavac låter i hvert fall helt himmelsk her IMHO. Den er kanskje mer kamelon enn en del andre pickuper, du kan få den til å låte litt slik eller sånn, alt ettersom hva du ønsker.
    IME er Koetsu Black på langt nær så varm i lyden som en Koetsu Urushi.

    Mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Veldig godt innspill tkr, takk.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Interessant at du opplever Hana som varmere enn Koetsuen. Er det da kjørt i samme trafoer, eller uavhengig av disse? Jeg vet jo at din Koetsu er ombygd og ikke en Urushi, men jeg opplevde bare Koetsu Urushi som så veldig varm i sin tid da jeg fikk låne en. Men jeg kan ha matchet den feil.
    Vdh i Wavac låter i hvert fall helt himmelsk her IMHO. Den er kanskje mer kamelon enn en del andre pickuper, du kan få den til å låte litt slik eller sånn, alt ettersom hva du ønsker.
    Skal vara litt försiktig med att mena för mycket om Koetsun, ännu, men efter 20 timmar upplever jag den som mer neutral än jag kan minnas. Den har ju blivit kraftigt ombygd så om det är orsaken eller andra orsaker låter jag stå öppet så länge. Den var varmare omedelbart när jag kopplade upp den, men kanske jag har vant mig vid hur den låter nu, kanske har den förändrat karaktär något. Den har också centrerat sig en god del, så blir inte helt klok på den och skal låta den gå en stund till innan jag menar för mycket. Hanan har jag alltid upplevt som varm. Både Koetsun och Hanan har jag testat genom Hashimoto och interna trafoer i Allnic så lik karaktär uavhengig.

    Har bara såvitt fått justert in och testat Colibri Stradivarius, men du världen. Anar magi från första sekund. Och det rätt ut av esken.

    C28C9C69-0B0B-47B7-9861-99CF51EBC7A4.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @rama var snäll och lånade mig en liten söt rörbuffer att testa mellan TVCn och Snapper. Denna är inte stor alltså! Startar med 0dB och ren buffer med volympoten bypassed.

    Så får vi se om denna ger något av det samma jag upplevde med solid state-bufferen jag hade till låns tidigare, nämligen aningen mer värme, attack och dynamik.

    127886E0-E874-41A6-A15A-F3A636674175.jpeg
    06647C16-D89D-4920-A483-2C76A960E58C.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Svängde inom @LMC idag och fick med mig B-60 basen jag köpt av honom. Fick en kort, men finfin liten lyttestund med DaVa och Melco! Hann bara ett par tre spår innan jag måtte dra, men i bilen hem längs Gamle Mosseveien prövde jag att sortera de korta intrycken. Det är något med all den kapaciteten som är i det oppsetet, all head room, kontroll och att alla detaljer är så till de grader genomförda att resultatet blir så naturligt och rofyllt. Måste få höra mer nästa gång.

    Hyggligt att också få sagt hej till @VegardW som redan var där när jag kom. :)

    Fick låna ett 41mm armbord så jag slipper vänta på det.

    ADE8EB54-8A6B-4CBF-968A-E721B27F37E6.jpeg
    282ACCD9-399F-4D70-A5F0-AD0B0C5CEDA9.jpeg
    293AAEBA-7804-4EAF-8B50-87083543C403.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En bok jag sett fram till och som låg i postlådan i morse. Historien om Fasching, jazzklubben i Stockholm som gav mig en själssättande upplevelse när jag gick på flygskola i Stockholm sent på 90-talet. Minns att jag och några vänner som besökte mig gick in, helt utan att veta vad vi gick till och för min del var det en upplevelse för livet. Musiken, atmsofären och ren och skär lycka. Har glömt vem som spelade, men det var inte det viktigaste, det var jazzen som sådde ett frö hos en ung student i storstaden tidigt i vuxenlivet.

    EAB039C4-DF1C-4B4D-8219-D2F21F1DFCC5.jpeg
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    En bok jag sett fram till och som låg i postlådan i morse. Historien om Fasching, jazzklubben i Stockholm som gav mig en själssättande upplevelse när jag gick på flygskola i Stockholm sent på 90-talet. Minns att jag och några vänner som besökte mig gick in, helt utan att veta vad vi gick till och för min del var det en upplevelse för livet. Musiken, atmsofären och ren och skär lycka. Har glömt vem som spelade, men det var inte det viktigaste, det var jazzen som sådde ett frö hos en ung student i storstaden tidigt i vuxenlivet.

    Vis vedlegget 797088
    Svak for slike bøker. Bestilt. Takk for tips.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Stradivariusen blev inte speciellt långvarig på Svartskog. Den fick 7 timmar i 3P’n innan Colibrin evolverade in i något annat. Inte på grund av dens egenskaper eller ljudmässiga attribut. Nej, jag hörde omedelbart att denna träffade mig rakt i hjärtat och då jag fick ett tillbud om att byta in den i en annan Colibri högre upp på rangordningen, kunde jag inte tacka nej. Så Colibrin är fortfarande en slags Stradivarius, men denna gång med tre lager Stradivarious-lack, ny kraftigare magnet och med ett annat namn.

    Stradivariusen var hetare på gröten med mer energi uppöver i frekvens (detta kan hända dämpar sig något med mer timmar på den) medans Grand Cru’n upplevs mer balanserad. Vi får se hur denna utvecklar sig med mer tid, men den är otroligt upplöst, musikalisk och naturlig. Högre output 0,75mV, så en ny trafo måtte in. VdH är ju kända för att inte uppge internimpedans, men det är stor konsenus om att den är i det högre skiktet, då träffar de interna i Allnicen relativt dåligt, teoretiskt. Det fungerade ok på lägsta gain, men blev fullträff med en Jensen. Jensen har jag lånat med blandat resultat av Fosse flera gånger tidigare. Fungerade dåligt här med pickuper med lägre internimpedans, men fungerade gull med min gamla Grasshopper. Därför fick jag letat upp en Jensen-trafo i USA med x10 gain och impedans upp till 40 ohm. Då satt det.

    Annars har jag skaffat klippkort hos Snekker Bakken och har specialbeställt två nya plattformar till dels Modin och en till Allnicen som är tillverkade efter sina respektive komponenter. Båda har fått försänkta hål under till viktanpassade SD-fötter. Försänkta hål mest för att slippa se de, fötterna alltså.. så nu får jag en fin skuggkant på ett par millimeter och väldig god dämpning.

    Mina Snapper fick en aldrig så liten uppdatering med NOS Brimar Thrustworthy 12AT7 från liern61 som väger upp något av det strama från Music First TVC‘n. Detsamma gör det lilla kinderägget från iFI. En rörbuffer med unity gain och lagom mycket andra-harmoniska egenskaper. Mer fyllighet och tyngd, mer kött och blod.

    Efter helgen har Morten på NAT lovat en liten uppgradering av Modi’n.

    28234CD1-45BA-4A62-AE06-37E1B1149FCF.jpeg
    8A7529D3-311E-4F8F-8369-91BDDF25B4B5.jpeg
    C43B626A-E4DE-4126-BFBC-9005FF1511B2.jpeg
    4EEFA725-7234-404E-AC7A-58034546E8F9.jpeg
    94230288-B472-4380-9A25-63257A8A2D6E.jpeg
    2C563277-9CF4-44A8-AF9B-6FFAAAE17E10.jpeg
    7FECE7CB-3222-4425-88E4-B04ED618ED71.jpeg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kom precis hem efter en tur till @Hifi&Vinyl. Jørgen hade några otroligt fina exemplar inne idag. Gould-boxen på Speakers Corner, Miles på MoFi och den Birth of the cool med cover i kraftig papp med 20 sidor booklet påinsidan med bilder och historik. Extremt väl genomfört.

    Glömde förresten att skriva igår att Hanan är såld och ny allrounder beställd till Odin-armen. (y)

    40F257C7-887C-4315-83D6-A5EDEE02A378.jpeg
    D8DAE664-2F68-47FB-95A4-C13B298F9571.jpeg
    9910D543-86F2-4AB5-BD83-D1170B19B95A.jpeg
    BA7F74B1-35CB-456B-BB5A-9F87D39F4377.jpeg
    051C49F8-477F-4A1D-92CE-C9CBDCFC9019.jpeg
    3A6F38FB-8B20-4E49-9B8B-9C5F2891D039.jpeg
    A36F8DF1-84D6-4858-814F-F2EC00F65E1F.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Morten och @nat levererar som alltid.

    När jag köpte Modin nämnde Morten att det går att uppgradera den med Galder-fötter. Det gick en stund innan jag tog steget och beställde ett set, men nu kände jag att det var dags att ge Modin nya skor.

    Modi kommer orginalt med tre frästa alu-fötter som helt enkelt skruvas fast i plintet. Enkelt och greit, bara att vatra upp på den gamla vanliga måten genom att justera till allt är i våg. Enklare kan det knappast bli, men en uppgradering har varit önsklig och aktuell hela tiden.

    Så idag kom då dessa fötterna till Galder. I stället för en enkel alu-fot en bara skruvar på plats kommer dessa i tre delar. Först en del som skruvas fast på samma vis som orginalfötterna och således är den delen som vatrer upp spelaren. När det är gjort, låser en fast den inre delen med den yttre ringen som så skapar perfekt tight kontakt med plint (och döljer inmaten). Till sist står innerdelen med sina tre småkulor och vilar på den stora kulan i botten, ned mot underlaget. Ingen överdrift att säga att detta är ljusår undan Modins orginalfötter.

    Så får vi höra om detta har något för sig. Visuellt blev det otroligt mycket finare.

    Nya fötterna med sina olika delar. Kan enkelt se de tre små kulorna som sitter i innerdelen och den stora kulan som allt till sist står på.

    DE0ABCC3-E986-4A25-B1D3-EC485DB65AC2.jpeg


    Orginal fot till vänster.

    882AD8A8-9CCC-4098-B9BF-8CF24BDBA641.jpeg


    Montering igång med ny fot mot gammal på översta bilden.

    B1D0F14F-5B12-401D-828C-7F4D60B9556B.jpeg


    Var faktiskt inte fullt enkelt att få det till med en gång, detta bör nog enklast göras första gången en monterar spelaren, men det gick tillslut när jag förstod logiken bak.

    Har gjort mig förtjänt av en kall pils nu.

    83CD8386-B516-4B46-A99A-AC1D600B3976.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så har det spelats skivor kvällen lång och en slags uppfattning av resultatet med byte av fötter är färdig. Nu har jag aldrig varit av den typen som får eureka- eller hallelujareaktioner av att göra denna typen förändringar här hemma, men det är små skillnader mot orginalfötterna, om än nyanser.

    Har spelat bara välkända skivor och noterat undervägs. Det står; torrare och tightare i notatboken. Separerar instrument och skapar mer luft mellan de olika lagren av musik. Kan enklare plocka ut detaljer ur ljudbilden, detaljer som tidigare upfattats som något som bara smält samma i bakgrunden, kryper nu fram och står på egna ben(!). Grums försvinner.

    Allt detta i olik grad av nyanser, men klart hörbart och tydligt. Inte så konstigt kanske all den tid dessa fötter får bort oönskade vibrationer och låter pickup och arm får bättre arbetsbetingelser.

    En möjlig negativ sida är just att det framstår torarre än tidigare. Vet inte ännu om jag gillar just den effekten eller inte. Får låta det bli hängande i luften en stund till..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Må slå ett nytt slag för Snekker Bakken. Var där en tur idag igen. Denna gång hade jag beställt en box/casing till den sista trafon som kommit i hus, Jensen MC 2RR L. Den är en knallmatch till både Grand Crun och The Frog (det lilla jag hört den sista kombinationen), men den är något av det fulaste jag sett. Ser ut som något tänkt till bil-hifi från 90-talet med en stor blå logotyp på ovansidan av lådan.

    Detta blev mycket bättre!

    84CC5C95-FDBE-48EC-A70E-4C4B3733B402.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag försöker köpa några skivor direkt från hemsidan till Fonè i Italien, men det stoppar upp på betalningssidan. Får upp detta;

    Någon som har en lösning och vet vad som skal till?

    7845ED35-962C-4E86-A59C-AF064EDC8C4B.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ser ut som en feil i konfigurasjonen på deres side. Prøv igjen om litt, eller send dem en beskjed og gjør dem oppmerksomme på det. Antar at de ønsker å fikse dette fort ;)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.118
    Bare han ikke gjør det samme som han gjorde med meg for noen år siden da jeg bestilte noen tapes og ikke fikk til å betale, da fikk jeg en e-post om jeg kunne sende EUR cash i en konvolutt til han. Det ble ikke gjort. Sikkert noe de kan fikse ganske kjapt når de blir oppmerksom på problemet. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gör absolut ingenting att det regnar för första gång på många veckor på Østlandet och att ingen har ringt mig ut på jobb idag, trots vakttjänst. :cool:

    Ha en flott dag motoren!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flott tråd, som har gått under radaren inntil i går ! Veldig fine bilder og tydelig at ikke bare analoge greier er av hobbiene !

    Mange hilsninger til en innflytter fra en ekte Svartskoging som er vokst opp på Sandvad toppen ned mot Gjersjøen. Ser ut som du bor på andre siden ned mot Bunnefjorden ? Flyttet for mer en 30 år siden men får ro i sjelen hver gang jeg tar meg en tur "hjem", noe som blir alt for sjelden. Fint sykkelterreng og langs Gjersjøen, Enebakk og nedover i indre enfold...

    Har platespiller, som er alt for sjelden i bruk, men vil nok følge tråden da jeg får en liten følelse av å komme hjem. Lykke til med prosjektene (y)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.324
    Antall liker
    13.405
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Flott tråd, som har gått under radaren inntil i går ! Veldig fine bilder og tydelig at ikke bare analoge greier er av hobbiene !

    Mange hilsninger til en innflytter fra en ekte Svartskoging som er vokst opp på Sandvad toppen ned mot Gjersjøen. Ser ut som du bor på andre siden ned mot Bunnefjorden ? Flyttet for mer en 30 år siden men får ro i sjelen hver gang jeg tar meg en tur "hjem", noe som blir alt for sjelden. Fint sykkelterreng og langs Gjersjøen, Enebakk og nedover i indre enfold...

    Har platespiller, som er alt for sjelden i bruk, men vil nok følge tråden da jeg får en liten følelse av å komme hjem. Lykke til med prosjektene (y)
    Så hygglig med en frånflyttad Svartskoging inom tråden och tack för fina ord! Kör upp och ned Sandvadbacken flera gånger om dagen, men du har rätt i att jag bor på andra sidan, ned mot Bunnefjorden. Om jag förstått det riktig har det nog inte hänt all verden på Svartskog de sista 30 åren, men kommunen har ju öppnat upp för en försiktig utbygging så om fem år har det nog förändrat sig en del här ute, på gott och ont. :giggle:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn