Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Annars smiter jag in några utlovade bilder av armtårnet som står här och väntar på att bli satt i arbete. :love:

    @Grumpy har skrivit det som bör skrivas om detta vidunder, så låter bilderna tala sitt eget språk.

    F127208E-CE78-4B04-A5A0-CFD818D2FD38.jpeg
    E504F9BC-6B93-453B-B418-81F5BBABDCBD.jpeg
    A32615B5-A6BF-4782-B0C3-D6C5EA97CFA0.jpeg
    E7C1A57B-39A7-4C3B-877E-6689C9D5DF0B.jpeg
    96EBABE6-8C4C-4F2D-945B-D048AAAF8798.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Då har jag lagt ut en ønskes-kjøpt annons på en Baby ref, så får vi se. Räknar kallt med att det inte sker med det första så då har jag god tid att finna ut och testa annat under tiden.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.867
    Antall liker
    26.617
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Då har jag lagt ut en ønskes-kjøpt annons på en Baby ref, så får vi se. Räknar kallt med att det inte sker med det första så då har jag god tid att finna ut och testa annat under tiden.
    Hallo
    Får man köpt Music First här i landet eller i vårat gamle land?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hallo
    Får man köpt Music First här i landet eller i vårat gamle land?
    Nytt tror jag du må till UK. Allt är nog på beställning med 3 veckors produktionstid ser det ut som. Tror inte någon har dessa på lager eller för de utanför UK, men skall inte svära på det.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Crosswind: Er du avhengig av balanserte inn/utganger på linjetrinnet?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Crosswind: Er du avhengig av balanserte inn/utganger på linjetrinnet?
    Nja nej, har balansert ut från Studer och CD-spelaren, men inte från Allnic riaan. Från Studeren använder jag bara ett par övergångar XLR-RCA och från CD-spelaren RCA utgångarna in i Joule Electran. Som bara var RCA in. Nu är ju den borta så det hade varit fint med bägge delar, men inget måste.
     

    Gullmunn

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    28
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Townshends løsninger?

    Ubalansert:

    Balansert og ubalansert:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg låner jo XLR-RCA-kablene dine Crosswind. Jeg skal ha XLR-kontakter på preen min og da blir det XLR-XLR. Har ikke glemt at de er lånt :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ingen stress Fosse. Använder långa kablar nu så jag kan rulla den dit jag önskar. De du har är så korta att just det inte fungerar, så har inte det stora behovet för de kablarna för tillfället. (y)

    Var inom LMC precis och fick lånat med mig denna Tribute TVCn (eller är det AVC i denna?)

    F3452620-F3F8-46B3-A407-A080D0E9FD0D.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hva med Townshends løsninger?

    Ubalansert:

    Balansert og ubalansert:
    Tack för tips Gullmunn. Skall sjekkes ut.:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    var det ikke Townsend som nettopp døde i for noen dager siden?
    spørs hvordan firmaet videreføres da...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ingen stress Fosse. Använder långa kablar nu så jag kan rulla den dit jag önskar. De du har är så korta att just det inte fungerar, så har inte det stora behovet för de kablarna för tillfället. (y)

    Var inom LMC precis och fick lånat med mig denna Tribute TVCn (eller är det AVC i denna?)

    Vis vedlegget 778198
    AVC.........
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Whistler har en meget rå tvc under konstruksjon som jeg tror blir meget bra
    Den jeg holder på med er en AVC (Autoformer Volume Control) uten XLR inn/ut. Kun single-ended. Ligger nok noen uker frem i tid.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den jeg holder på med er en AVC (Autoformer Volume Control) uten XLR inn/ut. Kun single-ended. Ligger nok noen uker frem i tid.
    Du står fritt till att skriva mer om den här i tråden, men har förståelse för om du inte önskar gå ut med något innan den är klar.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Du står fritt till att skriva mer om den här i tråden, men har förståelse för om du inte önskar gå ut med något innan den är klar.
    Det er en AVC med 6 stk. innganger og 1 stk. utgang. Basert på såkalte amorfe ringkjerner som OEM produseres i Taiwan av MAG. Svært ren kobbertråd. 24 trinn via en spesialutviklet vender som sitter direkte på trafoene. Utrakort signalvei!! Seiden inngangsvelger. Internkabel i enten OCC kobber, OCC sølv eller gull/sølv-legering. Kan konfigurere den med 0-3-6 dB gain. Coolt chassis.
    Blir ikke noen serieproduksjon. Det blir for tidkrevende. Kanskje noen få i en limited edition. ;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    EU-kontroll på bil #2. Sitter på Vinterbro och slösar bort tid. I tillägg blir detta mye mye dyrare än G’n som var på kontroll igår (och är 17 år äldre med 290.000km på mätaren..)

    Franska bilar. :eek::mad:
     
    • Wow
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om du trenger en rimelig og sympatisk priset mekaniker send meg PM.......han tok hånd om min 2004 CRV og juniors 2005 MB C180 i årevis og var behjelpelig med brukte deler etc
    sparte tusenvis hvert år på å bruke ham
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Då står det en AVC i hyllan och spelar. Dempeleddet är bortkopplat, likaså bufferen från rama.

    Saknar varken gain eller fyllighet för å si det sånn. För ett fundament! Nu skall det testas resten av eftermiddagen och kvällen! :D

    CA222EDF-8CB7-4C5B-82F0-1F99CF61D827.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Paus mens barnen okkuperar TV och soffa framför Mesternes Mester. :rolleyes:

    Ska vi se vad jag skrevet i notatboken.. 🧐

    STILLHET!

    Först och främst är denna AVC-saken helt stilla. Och då menar jag helt tyst. Det ska visa sig ha konsekvenser. Så har jag startat med att skriva att den upplevs som mer linjär (eller kanske rättare sagt helt(?) linjär) än Joule Electra. Där JE fokuserade mer på mellanton och nedre mellanregister är denna lika fokuserad över hela frekvensregistret.

    Den behåller värmen och fylligheten till JE (var litt bekymrad att den skulle framstå som slank efter Fosses upplevelser), men tar bort ett lag (minst) som la en sordin över presentationen via JE som i sin tur gör det hela mycket mer upplöst med AVCn.

    Gitarsträngar står knivskarpt fram med smekk, detaljer och fokus. Aldrig hört det i eget oppsett förr.

    Så var det det med frånvaro av støy. Allt står fram mot kolsvart bakgrund. Aldrig upplevd det så stilla här hemma heller. Det får fram detaljer jag inte hört tidigare i välkända verk. Basen blir mer upplöst, bättre definierad och det är enklare att följa basgångar. Det är mer rasp i metall och mer upplevd både mikro- och makrodynamik.

    En annan spännande och positiv upplevelse är fart och hurtighet. Allt upplevs raskare. Musiken startar och stoppar raskare. Som om det är mer kontroll på högtalarna, eller att JE gjorde att kontrollen blev mer utvattnad. Har skrivit i notaterna att det kändes som att JE smetade ut transienter och toner. Dessa framstår nu knivskarpt och fokuserat med påföljande upplevd ökning av en raskhet.

    Gainstrukturen upplevs som ideell nu. Alla mina källor ger minst 800mV ut (upp mot 2V) och Manley Snapper ger full effekt ut med 750mV in via RCA. Det betyder väl att jag inte drar med mig mer støy via en aktiv pre som inte är nödvändig så länge jag kan driva Snapper direkt till full effekt och det är tydlig.

    Allt detta är utan buffer mellan pre och effekt. Skal testa buffer mellan dessa också vid tillfälle.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nja, till båda förslagen ovan.. Fick tillbud på PM om en MFA classic till 10k och Mala Audio hade ju en Baby ref i höstas till 35k, så tänker jag avstår, men som alltid är det marknaden som bestämmer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn