Analog, analogere, analogest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Konseptet analog blir ofte brukt som en slags motpol til digitalt, som om analog er synonymt med "ikke digitalt".

    Den egentlige betydningen av ordet analog er at det er "lik som" noe. Her kan vi argumentere for at lyd i et tredimensjonalt rom aldri er helt analogt i signalform. Videre har vi hvordan ting lagres, rillene i en vinylplate er riktignok i teorien kontinuerlige og variable, som i blant brukes som definisjon, men samtidig er de også brutt opp av mikroskopiske avvik i form av støy. Videre er ikke riller i en plastdings det samme som et lydsignal, ikke en gang i nærheten, så når vi snakker om hva som er analogt må vi se på hva anlogt egentlig er, og hvordan vi skal definere det for å kunne ha den mest praktiske tilnærmingen for det som betyr noe for lytting på musikk.

    Derfor vil jeg bruke følgende definisjon:
    Det mest analoge produktet er det som gir oss det største rommet for å reprodusere en analog kurveform med høyest oppløsning, minst støy og mest båndbredde.

    Her er det åpenbart at selv ganske komprimert digital audio regelrett knuser en vinylrigg til et 7-sifret beløp. Nå blir det i seg selv en ganske ugyldig sammenlikning da den aktuelle vinylriggen ikke har definert hva som er skåret i plata, mens vi da gir en definisjon for at det digitale kildematerialet er av lav kvalitet. Men for å gjøre sammenlikningen korrekt så kan vi i stedet se på hva som er tilgjengelig og rimelig betalbart. Da er det høyst overkommelig å kunne anskaffe et lydkort med 32bit/768kHz kapasitet på AD og DA. Om vi dermed diskuterer utstyret, og hva som er mest analogt, så må vi spørre oss hva som er teknisk mulig.

    Det digitale mediet:
    For en digital inn og avspillingskjede er 32bit/768kHz lett tilgjengelig i dag. Da har man et teoretisk headroom på 192dB og en båndbredde på 384kHz. Dette støttes ikke av analogdelen, uansett hvor mye anstrengelse vi legger i det. Slik det ser ut i dag er omkring 140dB og 100kHz det som regnes som tilgjengelig. I et vanlig lytterom kan vi håpe på omkring 25dB støygulv under ideelle forhold, og de fleste begynner å rømme lokalet når vi passerer 120dB, så her kan vi legge til grunn at 95dB skal holde. De færreste hører noe av avgjørende betydning over 16kHz, så om vi for eksempel har 22kHz båndbredde bør det være rikelig. Da er vi altså innenfor CD-formatet.

    Vinyl:
    Så hvordan stacker vinyl egentlig opp mot dette? Vel, rent mekanisk er dette et ganske dårlig format. For hver gang man spiller av en plate låter den ulikt da den slites ned ganske raskt. Den er selvsagt fortsatt spillbar, men om vi spiller av en plate 50 ganger, også sammenlikner den med en plate fra samme pressing som aldri er spilt av bør vi ganske lett høre forskjell. Det avhenger også voldsomt av hvor godt justert og kalibrert riggen er, men la oss si at dette er optimalt. Da kommer vi til dynamisk headroom og båndbredde. Dette vil være begrenset av fysikkens lover, åpenbart, og man kan lett finne referanser til ulike påstander om ganske høy båndbredde. Allikevel ser vi at på grunn av at man spiller inn musikken med 40dB gain ved 20kHz, for så å dempe dette 40dB ved avspilling, så vil man slite med å få særlig mye headroom. Selve RIAA-konseptet handler om å legge på masse gain oppover i frekvens for å øke formatets evne til å faktisk støtte høye frekvenser. Denne kurven starter under 10dB pr dekade, og øker til over 10dB pr dekade ved høye frekvenser. I teorien øker denne ytterligere over 20kHz, noe som gjør at man trenger kraftige signaler for å i det heletatt ha noe å spille av over 18kHz. Derfor regnes gjerne 18kHz som en slags øvre praktisk grense.

    En myte Hva da med oppløsningen?

    Her er hva mange ser for seg:
    Med et støygulv på kanskje -50dB har vi 50dB med tilgjengelig rom for signal. Om vi sammenlikner nivået på to ting som skjer i lydbildet ved la oss si -20dB så kan disse ligge svært tett på hverandre. I vinylformatet kan de ligge uendelig tett på hverandre, mens i en digital fil er dette definert av forhåndsdefinerte minste størrelser som er matematisk definert av det at det hele er digitalt, noe som begrenser detaljnivået.

    Her er realiteten:
    Denne kurveformen på -20dB befinner seg ikke 30dB fra støygulvet. Selve støygulvet summerer med signalet og følger kurveformen. Når vi har to signaler som er relativt like, men ikke helt like i størrelse, og vi sammenlikner de to, så kan vi ikke definere kurvenes nivå presist siden kurveformen er en sum av støy og signal. Det kan se omtrent slik ut:

    1761996588721.png


    Så med andre ord, vi tenker oss at vi lytter til den blå kurven, men det er egentlig den røde vi forholder oss til. Dette er altså rosa støy lagt på en sinuskurve. Sinuskurven er ikke modifisert, og det er ikke gjort noe for å gjøre støyen mer eller mindre i en bestemt retning. Vi kan se hvordan de ulike periodene ser ulike ut, og vi ser hvordan støygulvet dermed gjør signalet mindre analogt.

    Hvor stor er egentlig forskjellen?
    I en avspillingskjede for vinyl er vi begrenset av innspillingen, plata/formatet, det mekaniske systemet i avspillingskjeden og RIAA-forsterkeren. Om vi holder alt annet utenfor og bare fokuserer på RIAA, så kan vi sammenlikne dette direkte med et digitalt eksempel der eneste forskjell er gain. For en MM-RIAA (best case scenario) snakker vi 40dB nominelt, og +/-20dB fir RIAA-kompensasjonen, så altså er best case scenario en gain på opptil 60dB. Dette er hvor mye vi flytter støygulvet opp sammenliknet med et linjetrinn med unity gain som vi normalt finner i I/V-leddet i en DAC (noen vil kanskje hevde at vi ikke kan kalle et I/V-ledd for unity gain, men det er kun et spørsmål om lasten i I-leddet, og en diskusjon for en helt annen tråd).

    Så med andre ord, hvor nøyaktig en kurveform kan gjengis er begrenset av støygulvet. I DAC-en er linjetrinnet den klart begrensende delen, som begrenser oss til rundt 140dB for svært gode produkter, mens for vinylriggen er linjetrinnet IKKE den begrensende delen, og den begrenser oss allikevel til 80dB i aller beste fall. Disse 60dB i forskjell er ene og alene oppløsning, altså hvor stor forskjell mellom event A og event B hvor som helst i dynamikkområdet kan vi reprodusere. Siden dette er en logaritmisk kurve kan vi si at for hver 20dB kan vi reprodusere detaljer med 10 ganger større presisjon.

    Så hvis vi putter et signal fra studio inn i en AD-digitalfil-DA-kjede så har vi 1000 ganger mer oppløsning enn vi noen sinne kan få fra vinyl, og dette oversettes direkte til oppløsning og dynamikk.

    Kan dette bevises?
    Vi kan spille av en vinylplate fra en vinylrigg. Hva som helst. Vi kan spille inn dette til en digitalfil. Så kan vi spille av denne digitalfilen og ABX-teste den mot originalen. Hvis dette er riktig gjort er sannsynligheten for at noen vil høre forskjell forsvinnende liten.

    Men kan vi gjøre dette andre veien? Nei, det vil vi umiddelbart høre forskjell på. Bare økningen av støygulvet og voldsom komprimering av dynamikk er ganske påfallende.

    Så vinyl låter ikke bra?
    Jo, til veldig mye er vinyl faktisk riktig så bra. I tillegg er det veldig mye musikk der ute som er mastret spesielt for vinylpressing, og disse variantene er ikke da alltid tilgjengelige i digital form.

    Poenget er bare at vinyl ikke er like analogt som digitalt, dersom vi legger til grunn at analogt betyr at signalet ut av kjeden skal være mest mulig likt det som gikk inn i kjeden i studio.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.643
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    1
    Alt dette er fint og flott men noen av oss tilnærmer seg dette på en pragmatisk måte. Faktum er at for de fleste utgivelser er det en eller annen vinylutgave av gitte innspillinger som låter best. Det synes å være ubegrensede muligheter for å føkke opp signalet i den digitale domene, og det virker som om produsenter og teknikere ikke kan styre seg med å gjøre nettopp det.
    Siste eksempel som jeg erfarte er Vangelis 1492, filmmusikk fra film med samme navn, som jeg fikk på vinyl i forgårs. Her er dynamikken langt høyere enn på CDen, bredere perspektiv, større dybde og bedre og dypere bass. Fra samme komponist kan man dra frem filmmusikken til Blade Runner hvor Fidelity vinylutgivelse låter som nærmest en annen innspilling enn samme musikk på CD og er en audiofil eksplosjon. Eksemplene ar mange.
    På den annen side finnes det (SA)CD utgivelser som er best, men de er definitivt i mindretall etter min erfaring.
    Etter at digitalt ble utbredt har lydkvaliteten fra pop/rock innspillinger gått betydelig tilbake. Det er ikke formatets feil. Vinyl låter ofte best ikke på grunn av sine begrensninger, men på tross av dem.
    Jeg tror at støy og forvregning under et visst nivå ikke har særlig betydning for musikknytelsen.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.970
    Antall liker
    20.680
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Din definisjon av analog mangler jo 2dre ledd - hvilket beskriver forskjellen til digitalt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Din definisjon av analog mangler jo 2dre ledd - hvilket beskriver forskjellen til digitalt.
    Poenget er at når du ikke henger deg opp i veien til målet så må vi se på hvor godt de ulike formatene oppfyller alle kriteriene. Da er det ikke ett eneste kriterium som vinyl oppfyller bedre enn en god digital signalkjede.

    Siden bruken av begrepet analog er så godt egnet til å skape myter vil jeg derfor utfordre ideen om at digitalt er motsatsen til analogt. Når man legger til grunn alle forutsetningene vil digitalt altså innebære mer analogt.

    Siden det knapt er nyere innspillinger å oppdrive på vinyl som ikke har vært digitale på et tidspunkt blir argumentet for at vinyl er analogt helt utrolig dårlig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Alt dette er fint og flott men noen av oss tilnærmer seg dette på en pragmatisk måte. Faktum er at for de fleste utgivelser er det en eller annen vinylutgave av gitte innspillinger som låter best. Det synes å være ubegrensede muligheter for å føkke opp signalet i den digitale domene, og det virker som om produsenter og teknikere ikke kan styre seg med å gjøre nettopp det.
    Siste eksempel som jeg erfarte er Vangelis 1492, filmmusikk fra film med samme navn, som jeg fikk på vinyl i forgårs. Her er dynamikken langt høyere enn på CDen, bredere perspektiv, større dybde og bedre og dypere bass. Fra samme komponist kan man dra frem filmmusikken til Blade Runner hvor Fidelity vinylutgivelse låter som nærmest en annen innspilling enn samme musikk på CD og er en audiofil eksplosjon. Eksemplene ar mange.
    På den annen side finnes det (SA)CD utgivelser som er best, men de er definitivt i mindretall etter min erfaring.
    Etter at digitalt ble utbredt har lydkvaliteten fra pop/rock innspillinger gått betydelig tilbake. Det er ikke formatets feil. Vinyl låter ofte best ikke på grunn av sine begrensninger, men på tross av dem.
    Jeg tror at støy og forvregning under et visst nivå ikke har særlig betydning for musikknytelsen.
    Det er selvsagt synd at enkelte mastere ikke slippes i digitale formater. Det må du gjerne starte en tråd om. Kanskje forbrukermakten kan spille en rolle om vi klarer å få et internasjonalt engasjement rundt dette?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Jeg har lyst til å legge til følgende:

    Uttrykket "mer analogt", "veldig analogt" osv blir ofte brukt om å beskrive lydopplevelse. For at dette skal holde vann må vi se på hvordan vi kan gradere hvor analogt noe faktisk er. I mange definisjoner legger man til "kontinuerlig/proporsjonal" og "ikke digital" som kriterier. Dersom det siste kriteriet innebærer at signalet blir mindre "lik som" originalen må man spørre seg om det i det heletatt hører hjemme i definisjonen. Det er selve premisset for denne tråden.

    Det andre som da er interessant er hvilke tekniske kriterier står vi egentlig igjen med? Jeg vil si det er følgende:
    1: Lavt støygulv (Dette har overraskende stor betydning for om to kurveformer er like).
    2: Lav forvrengning (Alle typer forvrengning er endringer i kurveformen. Jo lavere, jo mer likt originalen).
    3: Kontinuitet (Her er vi igjen inne på et ikke-premiss siden diskontinuitet er det samme som støy).
    4: Frihet for artefakter som ikke finnes i det opprinnelige signalet (Igjen, et ikke-kriterium da dette faller i kategoriene støy og forvrengning).
    5: Båndbredde (Dette kan i prinsippet stå som et eget kriterium. Men vi kan også vurdere å stryke det siden vi i det vi går tom for båndbredde ender med støy og forvrengning)

    Så egentlig kan vi redusere dette til støygulv og forvrengning, gitt at vi legger til grunn en uttømmende definisjon på hva disse betyr. Så hvis vi skal snakke om lyden ut av et stereoanlegg, og diskutere hva som er mest analogt, så pålegger definisjonen oss å se på nettopp disse to faktorene. Dersom vi allikevel ikke opplever lyden som analog kan det være fordi frekvensresponsen ut av høyttalerne ikke er analog til frekvensresponsen på det som skjedde i studio. Det vil i såfall som regel være et problem med høyttalerne og hvordan de yter i det aktuelle rommet. Vi kan med rette da si at lyden er mindre analog, men det er ikke det samme som at den er mer digital.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.951
    Antall liker
    4.982
    Nå jeg leser "spiller veldig analogt" eller "musikalsk" tenker jeg først og fremst på at skribenten ikke opplevde noe øretrettende heller enn en teknisk evaluering. Men ironien er ikke tapt på meg :D

    Bruno Putzeys uttalte i et intervju at han erfarte at når forvregning i et produkt reduseres opplever han lyden som varmere. Det kan først høres litt kontroversielt ut all tid industrien både innen produksjon og reprodusjon nettopp benytter hamonisk og IM forvregning for å skape hva dem definerer som "varmere analog lyd" da det gjerne assosieres med tape og rør/trafo. Men ser vi på støy og forvregningskurver fra produkter vi typisk asossierer med Bruno stemmer jo uttalelsen hans egentlig greit da de gjerne viser lavere støyenergi nettopp fra øvre mellomtone og oppover i nyere modeller. Noe som får meg til å tenke Chris Johnson (Airwindows) som eksperimenterer en del med tonekontroller som ikke benytter vanlig filter topologi for å endre opplevd lyd.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.683
    Antall liker
    5.431
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Hvor stor er egentlig forskjellen?
    I en avspillingskjede for vinyl er vi begrenset av innspillingen, plata/formatet, det mekaniske systemet i avspillingskjeden og RIAA-forsterkeren. Om vi holder alt annet utenfor og bare fokuserer på RIAA, så kan vi sammenlikne dette direkte med et digitalt eksempel der eneste forskjell er gain. For en MM-RIAA (best case scenario) snakker vi 40dB nominelt, og +/-20dB fir RIAA-kompensasjonen, så altså er best case scenario en gain på opptil 60dB. Dette er hvor mye vi flytter støygulvet opp sammenliknet med et linjetrinn med unity gain som vi normalt finner i I/V-leddet i en DAC (noen vil kanskje hevde at vi ikke kan kalle et I/V-ledd for unity gain, men det er kun et spørsmål om lasten i I-leddet, og en diskusjon for en helt annen tråd).

    Så med andre ord, hvor nøyaktig en kurveform kan gjengis er begrenset av støygulvet. I DAC-en er linjetrinnet den klart begrensende delen, som begrenser oss til rundt 140dB for svært gode produkter, mens for vinylriggen er linjetrinnet IKKE den begrensende delen, og den begrenser oss allikevel til 80dB i aller beste fall. Disse 60dB i forskjell er ene og alene oppløsning, altså hvor stor forskjell mellom event A og event B hvor som helst i dynamikkområdet kan vi reprodusere. Siden dette er en logaritmisk kurve kan vi si at for hver 20dB kan vi reprodusere detaljer med 10 ganger større presisjon.

    Så hvis vi putter et signal fra studio inn i en AD-digitalfil-DA-kjede så har vi 1000 ganger mer oppløsning enn vi noen sinne kan få fra vinyl, og dette oversettes direkte til oppløsning og dynamikk.
    ...
    Jeg er ikke helt sikker på hva du helt konktre omtaler her med 80 dB. Signal støyforhold eller støygulv ? kun for en mm phonoforsterker eller for kjeden pickup+ phonoforsterker + resten. ? inkl vinylkakene ? Dersom det bare er for phonoforsterkeren så kan støygulvet til en kurrant mm-forsterker se slik ut
    1762008940132.png

    I bassen ligger støygulvet ved -100 dB og kryper nedover til -120 dB ved 1k Hz og løper ut med ca -130 dB ved 20k Hz. SINAD er her målt til 83,9 - 87,7 dB. Dette fra Audio science review av Fosi Audio Box X5: https://www.audiosciencereview.com/.../fosi-audio-box-x5-phono-preamp-review.59982/

    En ting som kompliserer litt i en direkte '"nummerisk" sammenlikning mellom digitalt og analogt er at nominelt nivå 0 dBFS for digitalt er en verdi som ikke kan overskrides, mens nominelt nivå på ei vinylkake, 0 dB = 5 cm/s RMS = 11,25 µm p-p @ 1k Hz, er mer veiledende og kan fint overskrides med 10 - 15 dB en gang i blant, kanskje opp mot 18-20 dB dersom en er forberedt på klager fra folk som har utstyr som ikke takler det. Jf at veldig gode pickuper har spec for sporing opp mot 90-100 µm. Særlig maksisingler til radio og DJ var ofte gravert noe "hot" både snitt-nivå og topp-nivå.

    Det endre dog ikke vesentlig på konklusjonen, særlig ikke når en tar hensyn til SN på vinylkakene.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    12.503
    Torget vurderinger
    2
    Konseptet analog blir ofte brukt som en slags motpol til digitalt, som om analog er synonymt med "ikke digitalt".

    Den egentlige betydningen av ordet analog er at det er "lik som" noe. Her kan vi argumentere for at lyd i et tredimensjonalt rom aldri er helt analogt i signalform. Videre har vi hvordan ting lagres, rillene i en vinylplate er riktignok i teorien kontinuerlige og variable, som i blant brukes som definisjon, men samtidig er de også brutt opp av mikroskopiske avvik i form av støy. Videre er ikke riller i en plastdings det samme som et lydsignal, ikke en gang i nærheten, så når vi snakker om hva som er analogt må vi se på hva anlogt egentlig er, og hvordan vi skal definere det for å kunne ha den mest praktiske tilnærmingen for det som betyr noe for lytting på musikk.

    Derfor vil jeg bruke følgende definisjon:
    Det mest analoge produktet er det som gir oss det største rommet for å reprodusere en analog kurveform med høyest oppløsning, minst støy og mest båndbredde.

    Her er det åpenbart at selv ganske komprimert digital audio regelrett knuser en vinylrigg til et 7-sifret beløp. Nå blir det i seg selv en ganske ugyldig sammenlikning da den aktuelle vinylriggen ikke har definert hva som er skåret i plata, mens vi da gir en definisjon for at det digitale kildematerialet er av lav kvalitet. Men for å gjøre sammenlikningen korrekt så kan vi i stedet se på hva som er tilgjengelig og rimelig betalbart. Da er det høyst overkommelig å kunne anskaffe et lydkort med 32bit/768kHz kapasitet på AD og DA. Om vi dermed diskuterer utstyret, og hva som er mest analogt, så må vi spørre oss hva som er teknisk mulig.

    Det digitale mediet:
    For en digital inn og avspillingskjede er 32bit/768kHz lett tilgjengelig i dag. Da har man et teoretisk headroom på 192dB og en båndbredde på 384kHz. Dette støttes ikke av analogdelen, uansett hvor mye anstrengelse vi legger i det. Slik det ser ut i dag er omkring 140dB og 100kHz det som regnes som tilgjengelig. I et vanlig lytterom kan vi håpe på omkring 25dB støygulv under ideelle forhold, og de fleste begynner å rømme lokalet når vi passerer 120dB, så her kan vi legge til grunn at 95dB skal holde. De færreste hører noe av avgjørende betydning over 16kHz, så om vi for eksempel har 22kHz båndbredde bør det være rikelig. Da er vi altså innenfor CD-formatet.

    Vinyl:
    Så hvordan stacker vinyl egentlig opp mot dette? Vel, rent mekanisk er dette et ganske dårlig format. For hver gang man spiller av en plate låter den ulikt da den slites ned ganske raskt. Den er selvsagt fortsatt spillbar, men om vi spiller av en plate 50 ganger, også sammenlikner den med en plate fra samme pressing som aldri er spilt av bør vi ganske lett høre forskjell. Det avhenger også voldsomt av hvor godt justert og kalibrert riggen er, men la oss si at dette er optimalt. Da kommer vi til dynamisk headroom og båndbredde. Dette vil være begrenset av fysikkens lover, åpenbart, og man kan lett finne referanser til ulike påstander om ganske høy båndbredde. Allikevel ser vi at på grunn av at man spiller inn musikken med 40dB gain ved 20kHz, for så å dempe dette 40dB ved avspilling, så vil man slite med å få særlig mye headroom. Selve RIAA-konseptet handler om å legge på masse gain oppover i frekvens for å øke formatets evne til å faktisk støtte høye frekvenser. Denne kurven starter under 10dB pr dekade, og øker til over 10dB pr dekade ved høye frekvenser. I teorien øker denne ytterligere over 20kHz, noe som gjør at man trenger kraftige signaler for å i det heletatt ha noe å spille av over 18kHz. Derfor regnes gjerne 18kHz som en slags øvre praktisk grense.

    En myte Hva da med oppløsningen?

    Her er hva mange ser for seg:
    Med et støygulv på kanskje -50dB har vi 50dB med tilgjengelig rom for signal. Om vi sammenlikner nivået på to ting som skjer i lydbildet ved la oss si -20dB så kan disse ligge svært tett på hverandre. I vinylformatet kan de ligge uendelig tett på hverandre, mens i en digital fil er dette definert av forhåndsdefinerte minste størrelser som er matematisk definert av det at det hele er digitalt, noe som begrenser detaljnivået.

    Her er realiteten:
    Denne kurveformen på -20dB befinner seg ikke 30dB fra støygulvet. Selve støygulvet summerer med signalet og følger kurveformen. Når vi har to signaler som er relativt like, men ikke helt like i størrelse, og vi sammenlikner de to, så kan vi ikke definere kurvenes nivå presist siden kurveformen er en sum av støy og signal. Det kan se omtrent slik ut:

    Vis vedlegget 1156860

    Så med andre ord, vi tenker oss at vi lytter til den blå kurven, men det er egentlig den røde vi forholder oss til. Dette er altså rosa støy lagt på en sinuskurve. Sinuskurven er ikke modifisert, og det er ikke gjort noe for å gjøre støyen mer eller mindre i en bestemt retning. Vi kan se hvordan de ulike periodene ser ulike ut, og vi ser hvordan støygulvet dermed gjør signalet mindre analogt.

    Hvor stor er egentlig forskjellen?
    I en avspillingskjede for vinyl er vi begrenset av innspillingen, plata/formatet, det mekaniske systemet i avspillingskjeden og RIAA-forsterkeren. Om vi holder alt annet utenfor og bare fokuserer på RIAA, så kan vi sammenlikne dette direkte med et digitalt eksempel der eneste forskjell er gain. For en MM-RIAA (best case scenario) snakker vi 40dB nominelt, og +/-20dB fir RIAA-kompensasjonen, så altså er best case scenario en gain på opptil 60dB. Dette er hvor mye vi flytter støygulvet opp sammenliknet med et linjetrinn med unity gain som vi normalt finner i I/V-leddet i en DAC (noen vil kanskje hevde at vi ikke kan kalle et I/V-ledd for unity gain, men det er kun et spørsmål om lasten i I-leddet, og en diskusjon for en helt annen tråd).

    Så med andre ord, hvor nøyaktig en kurveform kan gjengis er begrenset av støygulvet. I DAC-en er linjetrinnet den klart begrensende delen, som begrenser oss til rundt 140dB for svært gode produkter, mens for vinylriggen er linjetrinnet IKKE den begrensende delen, og den begrenser oss allikevel til 80dB i aller beste fall. Disse 60dB i forskjell er ene og alene oppløsning, altså hvor stor forskjell mellom event A og event B hvor som helst i dynamikkområdet kan vi reprodusere. Siden dette er en logaritmisk kurve kan vi si at for hver 20dB kan vi reprodusere detaljer med 10 ganger større presisjon.

    Så hvis vi putter et signal fra studio inn i en AD-digitalfil-DA-kjede så har vi 1000 ganger mer oppløsning enn vi noen sinne kan få fra vinyl, og dette oversettes direkte til oppløsning og dynamikk.

    Kan dette bevises?
    Vi kan spille av en vinylplate fra en vinylrigg. Hva som helst. Vi kan spille inn dette til en digitalfil. Så kan vi spille av denne digitalfilen og ABX-teste den mot originalen. Hvis dette er riktig gjort er sannsynligheten for at noen vil høre forskjell forsvinnende liten.

    Men kan vi gjøre dette andre veien? Nei, det vil vi umiddelbart høre forskjell på. Bare økningen av støygulvet og voldsom komprimering av dynamikk er ganske påfallende.


    Så vinyl låter ikke bra?
    Jo, til veldig mye er vinyl faktisk riktig så bra. I tillegg er det veldig mye musikk der ute som er mastret spesielt for vinylpressing, og disse variantene er ikke da alltid tilgjengelige i digital form.

    Poenget er bare at vinyl ikke er like analogt som digitalt, dersom vi legger til grunn at analogt betyr at signalet ut av kjeden skal være mest mulig likt det som gikk inn i kjeden i studio.
    Mye flott i dette innlegget, men det jeg undrer litt på, er om @Snickers-is selv har satt seg ned å lyttet på dette her?
    Og hvis svaret er "ja", hvilke spørsmål stilte han seg selv etter opplevelsen?
    ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Mye flott i dette innlegget, men det jeg undrer litt på, er om @Snickers-is selv har satt seg ned å lyttet på dette her?
    Og hvis svaret er "ja", hvilke spørsmål stilte han seg selv etter opplevelsen?
    ;)
    Ja

    Jeg stilte meg spørsmålet hvorfor det aldri snakkes om hvor lett det er å høre forvrengningen i vinylformatet. Støyen er det liksom lett å lytte forbi, men det er den alle snakker om, alltid.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    464
    Antall liker
    445
    Hvorfor har ordet "LP-plate" blitt erstattet med "vinyl"? Jeg leser stadig at folk "hører på vinyl". Glad jeg slipper å høre på "streaming", heldigvis kommer det lyd fra høyttalerne, analog til og med.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Jeg er ikke helt sikker på hva du helt konktre omtaler her med 80 dB. Signal støyforhold eller støygulv ? kun for en mm phonoforsterker eller for kjeden pickup+ phonoforsterker + resten. ? inkl vinylkakene ? Dersom det bare er for phonoforsterkeren så kan støygulvet til en kurrant mm-forsterker se slik ut
    Vis vedlegget 1156925
    I bassen ligger støygulvet ved -100 dB og kryper nedover til -120 dB ved 1k Hz og løper ut med ca -130 dB ved 20k Hz. SINAD er her målt til 83,9 - 87,7 dB. Dette fra Audio science review av Fosi Audio Box X5: https://www.audiosciencereview.com/.../fosi-audio-box-x5-phono-preamp-review.59982/

    En ting som kompliserer litt i en direkte '"nummerisk" sammenlikning mellom digitalt og analogt er at nominelt nivå 0 dBFS for digitalt er en verdi som ikke kan overskrides, mens nominelt nivå på ei vinylkake, 0 dB = 5 cm/s RMS = 11,25 µm p-p @ 1k Hz, er mer veiledende og kan fint overskrides med 10 - 15 dB en gang i blant, kanskje opp mot 18-20 dB dersom en er forberedt på klager fra folk som har utstyr som ikke takler det. Jf at veldig gode pickuper har spec for sporing opp mot 90-100 µm. Særlig maksisingler til radio og DJ var ofte gravert noe "hot" både snitt-nivå og topp-nivå.

    Det endre dog ikke vesentlig på konklusjonen, særlig ikke når en tar hensyn til SN på vinylkakene.

    mvh
    KJ
    Rent teoretisk kan man overstyre vinyl. Samtidig er selve "containeren" til digitale formater helt fri for forvrengning opp til 0dB, mens på vinylformatet kan man ikke akkurat si det samme. Her er et eksempel:

    1762014463599.png


    Beklager den dårlige kvaliteten. Dette skal være ikke overstyrt ved 300Hz, og har THD rundt -30dB. Dette tyder på at når man overstyrer formatet så skjer det ikke uten at man får en type klipping med en betydelig lavpassfunksjon. I tillegg inntreffer dette allerede før 0dB. I samme test målte man allerede 3% THD ved 1kHz på inner grooves ved -20dB. Det går med andre ord betydelig ut over høye frekvenser dersom man faktisk utnytter dynamikken i formatet.

    I kontekst til RIAA så betyr det at jeg ikke tror man rimeligvis kan utnytte 0dB og få et anstendig resultat. Det som kanskje er vel så viktig er at utenfor containeren så består kjeden av to prosesser der man kjører betydelig gain i én del av frekvensområdet. Dersom vi ser på den samlede effekten av innspillings og avspillings RIAA så vil jeg tro at -80dB støygulv ikke er helt urealistisk i praksis. Det kan være at vi klarer noe bedre, men om vi legger til behovet for å begrense hvor høyt i nivå vi kan dra det hele før vi begynner å få betydelig forvrengning er jeg ikke så sikker på om det er særlig lett å klare -80dB.

    Den målingen du viste til er forøvrig gjort ved 38dB gain. Det er vel litt lavt, er det ikke? Da må man påregne litt gain etter denne igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.683
    Antall liker
    5.431
    Torget vurderinger
    1
    Så når det sies "vinylaften", så er for å ikke forvirre dem som blir helt fra seg om noen setter på en 45?
    45 rpm er burde gå fint enten det er 7", 10", 12". 33 1/3 rpm i 7" og 10" burde også være velkommen. Det er ofte litt vanskeligere med 16 2/3 rpm og 16" så ei avgrensing kan være på sin plass.


    Mvh
    KJ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Nå finnes det jo også plater som ikke er vinylbaserte. Og da har vi ikke en gang begynt å diskutere hvordan vi definerer aften. Er det det samme som kveld? Når går det fra ettermiddag til kveld? Når er det for natt å regne? Er det greit om en vinylaften for eksempel strekker seg over fra aften til natt? Eller om den startes mens det fortsatt er ettermiddag? Om så overgangen mellom ettermiddag og aften er det samme som overgangen mellom ettermiddag og kveld?

    Dette er ikke enkle ting å løse. Jeg kan vanskelig se for meg at vi er i stand til å løse disse tingene med dagens teknologi.
     

    MakkinTosken

    Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    18.924
    Antall liker
    54.390
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Om digitalt er mer analogt en grammofonen? Tja, hvorfor ikke? Analogt kan jo defineres som kildetro også, og der er det digitale overlegent, ingen tvil.

    For egen del hører jeg kun analog lyd, enten det streames, spilles CD eller kommer fra platespilleren.

    At vinylplaten lagrer data på en måte som er underlegen flere andre formater er ukontroversielt. Klart på slutten av vinylens storhetstid hadde man gjort forsøk med både DBX disc og CX som lovet et dynamisk område opp mot 90-95dB, med en proprietær dekoder. Men det fantes liten motivasjon i markedet for disse formatene og plutselig dukket den geniale CDen opp. Men man klarte jo også å lure film ut av vinylplaten, så om man ønsket hadde man nok klart å få disse pregede PVCene til å gjengi på minst CD nivå om ikke over. Fortsatt et sårbart medium i bruk selvfølgelig, men under lagring på mange måter bedre enn mange digitale.



     

    Facebook

    Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    688
    Antall liker
    1.866
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor har ordet "LP-plate" blitt erstattet med "vinyl"? Jeg leser stadig at folk "hører på vinyl". Glad jeg slipper å høre på "streaming", heldigvis kommer det lyd fra høyttalerne, analog til og med.
    Begrepet er korrekt nok fordi lp- plate, altså long-playing plate ikke har sin rake motsats i short-playing plate. Singel derimot er noe mange har på gårdsplassen. Så begrepet vinyl er dekkende for begge format. Egentlig vet jeg hverken ut eller inn..... tvert imot.🥳
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    10.785
    Antall liker
    29.033
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl er dyrt, dårlig og veldig tungvint, allikevel gidder vi. En kan undres på hvorfor. Noen av oss liker å samle. En musikk samlingen blir liksom litt av identiteten vår, noe som aldri kan erstatters med en spilleliste. Digitalt analogt, jeg bryr meg lite. Men hadde jeg vært en katt, så hadde jeg malt hver gang jeg setter på en plate.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    10.785
    Antall liker
    29.033
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker det er mer enn greit å ha platespiller, og å like å bruke den, å like å samle på plater osv. Det trenger faktisk ikke å rettferdiggjøres.
    Tenker heller ikke at du angriper det. Jeg er litt der at vinyl kan låte bra på tross av og ikke fordi. Når folk sier at noe låter veldig analogt, detter jeg helt av lasset😆
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.683
    Antall liker
    5.431
    Torget vurderinger
    1
    Rent teoretisk kan man overstyre vinyl. Samtidig er selve "containeren" til digitale formater helt fri for forvrengning opp til 0dB, mens på vinylformatet kan man ikke akkurat si det samme. Her er et eksempel:

    Vis vedlegget 1156952

    Beklager den dårlige kvaliteten. Dette skal være ikke overstyrt ved 300Hz, og har THD rundt -30dB. Dette tyder på at når man overstyrer formatet så skjer det ikke uten at man får en type klipping med en betydelig lavpassfunksjon. I tillegg inntreffer dette allerede før 0dB. I samme test målte man allerede 3% THD ved 1kHz på inner grooves ved -20dB. Det går med andre ord betydelig ut over høye frekvenser dersom man faktisk utnytter dynamikken i formatet.
    Ser ut som den grafen er her fra:

    Joda det er lassevis med begrensninger og kompromisser i å gravere og spille ei plate, og forvregningen øker stort sett jevnt med volum inntil en kommer inn i begrensningene. Overstyringsmarginen bør ikke brukes til vedvarende lyder men til en og annen impuls. Loudnes og peak-nivå i rillene påvirker hvor lang spilletid en kan klemme inn (stadarden er vel 200 riller pr tomme, maksimum 76 µm p-p uten å endre rillepitch), og dersom en har elleville peaker så risikerer en å kutte over i nabosporet om en ikke har kontroll på rillepitch. Dersom masteren er maksimert til helvete og tilbake så bør den av-maksimeres om en sikter mot nominelt nivå "0dB". Frithetsgradene er større horisontalt (mono) enn vertikalt (motfase stereo) i sporet, særlig for lave frekvenser (<200 hz). Det er grenser for hvor krappe kurver en kan regne med at "pickuper flest" kan håndtere" (HF nivå, særlig i de indre rillene). etc etc etc etc etc.

    I kontekst til RIAA så betyr det at jeg ikke tror man rimeligvis kan utnytte 0dB og få et anstendig resultat. Det som kanskje er vel så viktig er at utenfor containeren så består kjeden av to prosesser der man kjører betydelig gain i én del av frekvensområdet. Dersom vi ser på den samlede effekten av innspillings og avspillings RIAA så vil jeg tro at -80dB støygulv ikke er helt urealistisk i praksis. Det kan være at vi klarer noe bedre, men om vi legger til behovet for å begrense hvor høyt i nivå vi kan dra det hele før vi begynner å få betydelig forvrengning er jeg ikke så sikker på om det er særlig lett å klare -80dB.

    Den målingen du viste til er forøvrig gjort ved 38dB gain. Det er vel litt lavt, er det ikke? Da må man påregne litt gain etter denne igjen.
    Men 0dB og +10dB blir brukt i rillene. Anstendige resultater er "relativt". 38 dB forsterking i den viste forforsterkeren gjør ikke stort forskjell til en med 40 dB eller hva en vil. Jeg kan fint lage en analog "anti RIAA EQ" med SN bedre enn 105 dB (har en på tegnebrettet). Her er støygulvet i en phonoforsterker fra en tråd her på HFS med 40 dB forsterking
    1762025788208.png

    Referansenivået her er 0,5V eller -6dBV. Her starter vi med like under -110 dBV @ 20 Hz, noe under -130 dBV ved 1k Hz, og så snuser vi på -150 dBV ved 20k Hz. ... fan som tida går .. på tide å få laget et kabinett til den der ...

    Problemet med støy oppstår når nål treffer rille og rillene roterer. Men poenget med overstyringsmargin er at det ikke er helt retferdig eller rett frem å sammenlikne SN fra en digital kilde med ref 0 dBFS, og SN fra en phonoforsterker med referanse til nomineltnivå.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    464
    Antall liker
    445
    Begrepet er korrekt nok fordi lp- plate, altså long-playing plate ikke har sin rake motsats i short-playing plate. Singel derimot er noe mange har på gårdsplassen. Så begrepet vinyl er dekkende for begge format. Egentlig vet jeg hverken ut eller inn..... tvert imot.🥳

    Jeg er temmelig sikker på at begrepet "vinyl" ikke har blitt gjeldende uttrykk i stedet for "plater" fordi det rasjonelt har vært behov for, eller ønske om en mer korrekt benevning. Med all sannsynlighet en fremsnakking av noe man ønsker skal oppfattes som bedre, bevisst eller ubevisst. Ispedd noe gruppedynamikk.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    464
    Antall liker
    445
    Synes jo det er litt fornøyelig at på alle verdens platespillere, så spilles det ........."vinyl!"
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.531
    Antall liker
    5.063
    Torget vurderinger
    1
    C64 brukte jo analoge kassetter som man brukte i kassettspilleren, men der var lyden digital og fri for kassettpiller støyen som man opplevde mye av på den tiden.. Ikke rart at mytene og forvirringen er komplett og fastlåst.
    Men ting har heldigvis skjedd med båndbredde på det digitale domenet siden den gang.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    10.767
    Antall liker
    28.797
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    C64 brukte jo analoge kassetter som man brukte i kassettspilleren, men der var lyden digital og fri for kassettpiller støyen som man opplevde mye av på den tiden.. Ikke rart at mytene og forvirringen er komplett og fastlåst.
    Men ting har heldigvis skjedd med båndbredde på det digitale domenet siden den gang.
    Da trenger jeg en oppdatering..... selv om jeg har hatt Commodore-64 i tidenes morgen.
    Eneste jeg kjenner til var programvare på casette. Sier du i full alvor, at det fanntes musikk cassetter
    til å spille av i C-64??? Ellers mener du vel digital programvare, og var den nå "fri" for båndstøy??
    Eller missforstod jeg "C64"??
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    464
    Antall liker
    445
    Da trenger jeg en oppdatering..... selv om jeg har hatt Commodore-64 i tidenes morgen.
    Eneste jeg kjenner til var programvare på casette. Sier du i full alvor, at det fanntes musikk cassetter
    til å spille av i C-64??? Ellers mener du vel digital programvare, og var den nå "fri" for båndstøy??
    Eller missforstod jeg "C64"??

    Ikke at det noe som helst med denne eller andre tråder å gjøre, men jeg jobbet i Commodore i Norge 85-88.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    11.518
    Antall liker
    13.488
    Sted
    Oslo
    C64 brukte jo analoge kassetter som man brukte i kassettspilleren, men der var lyden digital og fri for kassettpiller støyen som man opplevde mye av på den tiden.. Ikke rart at mytene og forvirringen er komplett og fastlåst.
    Men ting har heldigvis skjedd med båndbredde på det digitale domenet siden den gang.
    Det du mener er at C64 brukte kassettbånd innspilt med digitale signaler, det blir ikke analogt for det.
    Jobbet i steinalderen med datamaskiner fra hullkort til bånd og platelagring, alt var digitalt
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Det bør være forholdsvis lett å få nok dynamikk til å lagre data. 6dB burde holde, selv om det vel er mer vanlig at det lages et signal med rundt 18dB dynamikkområde. Jeg antar C64 var bygget rundt TTL-nivåer, som typisk betydde at 0 var 0-0,8V og 1 var typ 2-5V. Da blir 6dB så vidt for snaut. Men det finnes også systemer som bare har én grenseverdi på for eksempel 2,6V. Da er selv 1dB teoretisk nok, men neppe særlig robust.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Tenker heller ikke at du angriper det. Jeg er litt der at vinyl kan låte bra på tross av og ikke fordi. Når folk sier at noe låter veldig analogt, detter jeg helt av lasset😆
    Det tenkte heller ikke jeg. Men nettopp slike forklaringer på at ting låter mer analogt osv er jo forsøk på å rettferdiggjøre slike valg.
     

    MakkinTosken

    Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    18.924
    Antall liker
    54.390
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Vinyl er dyrt, dårlig og veldig tungvint, allikevel gidder vi. En kan undres på hvorfor. Noen av oss liker å samle. En musikk samlingen blir liksom litt av identiteten vår, noe som aldri kan erstatters med en spilleliste. Digitalt analogt, jeg bryr meg lite. Men hadde jeg vært en katt, så hadde jeg malt hver gang jeg setter på en plate.
    Nei, dette er nok ingen tråd for oss. For å fritt sitere den skarpe @Valentino : Her slåes åpne dører inn!

    Som samlere og entusiaster, må vi forholde oss til de praktiske problemene med å kuratere musikkskatter. Dessuten går jo det hellige analoge gjennom noen konvertere hos oss, men utrolig nok er de jo like analoge på andre siden! De beste phonoforsterkerne er laget alt og de beste vinylene presset, så det er lite å strekke seg etter, ingen gryte med gull på den andre siden av regnbuen. Bare lete, samle og nyte! ❤

    Men vi har musikken til odel og eie, og skulle en massiv solstorm eller en A-bombe knekke nettet og slette alle hardisker, vet vi ihverfall at bare vi får plassert nok hamstre i møllehjulet, vil det fortsatt klinge livlige toner fra våre stuer!🎶🎶
     

    MakkinTosken

    Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    18.924
    Antall liker
    54.390
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Alt dette er fint og flott men noen av oss tilnærmer seg dette på en pragmatisk måte. Faktum er at for de fleste utgivelser er det en eller annen vinylutgave av gitte innspillinger som låter best
    Men om lyden er det eneste viktige, ville det pragmatiske vært å rippe disse innspillingene for å bevare platen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.936
    Antall liker
    18.145
    Sted
    Østfold
    Man kan lage en null-krets for ripping som gjør at man får den samme eksakte lyden ut av å spille av den digitale filen som av å spille direkte fra vinylriggen man tok opp fra.

    For å lage denne bør man kjøre en måling av transferfunksjonen til hele kretsen og legge til et digitalt kompensasjonsfilter. Siden ADC som regel er mindre linjære enn DAC-er ville jeg nok brukt filteret før selve lagringen så det fungerer i all hovedsak som en kompensasjon for ADC-en. Man måtte da også matchet impedanskurven inn og ut av kretsen så den emmulerer impedansen ut av RIAA og inn på pre.

    Man kunne da også blindteste original mot kopi i samme oppsett.

    Mer interessant er det kanskje å digitalisere gode vinylplater av praktiske hensyn som man kan ha selv om man også foretar har vinylplata. Til dette formålet er nok Puffin eller hva den heter en veldig lavthengende frukt. Ideelt sett skulle man da hatt en software som var i stand til å finne ut hvilken plate dette var, dele mellom de ulike sporene på rett sted, sette greiene på pause i påvente av at noen snur plata, og ordne alt i en mappe med riktig artist og albumnavn. Gjerne også med en infofil med det den klarer å skrape sammen fra nettet, evt at man scanner platecoveret.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.531
    Antall liker
    5.063
    Torget vurderinger
    1
    Da trenger jeg en oppdatering..... selv om jeg har hatt Commodore-64 i tidenes morgen.
    Eneste jeg kjenner til var programvare på casette. Sier du i full alvor, at det fanntes musikk cassetter
    til å spille av i C-64??? Ellers mener du vel digital programvare, og var den nå "fri" for båndstøy??
    Eller missforstod jeg "C64"??
    Spill hadde jo "lyd samples" som var digitale, "fri for analog" støy fra båndet. :) Commodore 64 jeg mente på ja. Man kunne bruke vanlige kassetter, men da programmere inn basic på de og loade opp, evnt. Kopiere inn til.
    Men fungerer jo bare som bånd backup som brukes noe fortsatt, mest for statiske arkiv da båndbredde er ikke fantastisk på de idag heller. Fint for å lagre mye data på liten plass og legge i safe.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.531
    Antall liker
    5.063
    Torget vurderinger
    1
    Man kan lage en null-krets for ripping som gjør at man får den samme eksakte lyden ut av å spille av den digitale filen som av å spille direkte fra vinylriggen man tok opp fra.

    For å lage denne bør man kjøre en måling av transferfunksjonen til hele kretsen og legge til et digitalt kompensasjonsfilter. Siden ADC som regel er mindre linjære enn DAC-er ville jeg nok brukt filteret før selve lagringen så det fungerer i all hovedsak som en kompensasjon for ADC-en. Man måtte da også matchet impedanskurven inn og ut av kretsen så den emmulerer impedansen ut av RIAA og inn på pre.

    Man kunne da også blindteste original mot kopi i samme oppsett.

    Mer interessant er det kanskje å digitalisere gode vinylplater av praktiske hensyn som man kan ha selv om man også foretar har vinylplata. Til dette formålet er nok Puffin eller hva den heter en veldig lavthengende frukt. Ideelt sett skulle man da hatt en software som var i stand til å finne ut hvilken plate dette var, dele mellom de ulike sporene på rett sted, sette greiene på pause i påvente av at noen snur plata, og ordne alt i en mappe med riktig artist og albumnavn. Gjerne også med en infofil med det den klarer å skrape sammen fra nettet, evt at man scanner platecoveret.
    Man får RIAA med USB utgang også...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.531
    Antall liker
    5.063
    Torget vurderinger
    1
    Det bør være forholdsvis lett å få nok dynamikk til å lagre data. 6dB burde holde, selv om det vel er mer vanlig at det lages et signal med rundt 18dB dynamikkområde. Jeg antar C64 var bygget rundt TTL-nivåer, som typisk betydde at 0 var 0-0,8V og 1 var typ 2-5V. Da blir 6dB så vidt for snaut. Men det finnes også systemer som bare har én grenseverdi på for eksempel 2,6V. Da er selv 1dB teoretisk nok, men neppe særlig robust.
    C64 hadde 4 kanaler, men en av de ble visstnok "fjernet" for å spare penger. "8 bit og opp til 30KHz samples, men bare 3 polyfoniske lyder om gangen. Litt spesiell oppbygging av lydchippen der, og den ble enda mer avansert på Amiga. C64 hadde en innebygget SID chip som var en analog tonegenerator, mer som en synth.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn