- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Apropos amatører, det ser ut til at vi må bytte stamsted.
http://www.kjendis.no/2008/03/11/529391.html

http://www.kjendis.no/2008/03/11/529391.html
|
Kjøpe klippfisk?ErosLoveking skrev:Å kjøpe fisk, anser jeg som nederlag. 8)
Høye bølger, og mørke dyp er viktig nummer 2 hobby her i gården. Den totale kilosprisen er nok ikke fullt så "lav" som kjøpt over disk ::
:
, men så var det noe med opplevelser da.
Klippfisk er vel nesten det eneste som blir kjøpt inn.
Skjønner forresten ikke at en skal anse seg selv som "vanskelig" kunde, bare fordi en klager på sin soleklare rett over en dårlig vare. Hvordan en fremfører klagen derimot....
TJ skrev:Kjøpe klippfisk?
Det er jo den som er lettest å "fiske" selv. Dessuten kan det meste brukes selv om Lange er best!
En god regel er det, men mindre man fisker den selv da. Her borte er onsdagen fersk fisk dagen. Nå er det greit å få tak i god fersk fisk, mens god lever kan være vanskeligere å få tak i. Det store paradokset er at trolig den beste fiskebutikken i Øst-Finnmark er den som ligger lengst fra havet....bambadoo skrev:Meny er kjent for dette. En god regel er "kjøp aldri fisk på en Mandag".
Da er den "aldri" fersk.
Husker tilbake til min tidligere ungdom da far serverte timesfersk makrell med rømmesaus og nypotet. Fettet randt nedover mine pure underarmer.Gjestemedlem skrev:Sei og pale er fiskens svar på soyabønner. Forsåvidt spiselig, men de guder som vil leve på dette havner ikke helt på top 10 listen i mitt pantheon.
Men Deph, da!Gjestemedlem skrev:Sei og pale er fiskens svar på soyabønner. Forsåvidt spiselig, men de guder som vil leve på dette havner ikke helt på top 10 listen i mitt pantheon.
Mm, ja en god beskrivelse av en fin tid. Høres ut som en uovertruffen måte å bruke en dag på. Hvilket fiskeslag det handlet om tror jeg nok kommer i annen rekke. Fersk pale rett fra sjøen er heller ikke ille, jeg spiser det gjerne. Og mye heller før seibiff eller crabsticks som seien stort sett ellers er best egnet til.Zomby_Woof skrev:Men Deph, da!Gjestemedlem skrev:Sei og pale er fiskens svar på soyabønner. Forsåvidt spiselig, men de guder som vil leve på dette havner ikke helt på top 10 listen i mitt pantheon.
Jeg savner fortsatt fersk småsei og lever hos bestemor og bestefar.
Det var kanskje noe med den nærmest rituelle dagen som lå bak.
Først ut på sjøen og fiske, deretter sløye på kaia med bestefar, deretter bære fisken opp på kjøkkenet til bestemor. Som skapte sublim hverdagskunst. Maten ble deretter satt til livs med storfamilien rundt bordet.