Amatører!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Aaaaah. En nydelig torskemiddag. Og så godt man sover etterpå. To timer i dyp middagshvil. Nærmest koma.

Ellers er beste fisken er sprellfersk småabbor stekt i panne over bål.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
ErosLoveking skrev:
Å kjøpe fisk, anser jeg som nederlag. 8)
Høye bølger, og mørke dyp er viktig nummer 2 hobby her i gården. Den totale kilosprisen er nok ikke fullt så "lav" som kjøpt over disk ::) ::) ::), men så var det noe med opplevelser da.
Klippfisk er vel nesten det eneste som blir kjøpt inn.
Skjønner forresten ikke at en skal anse seg selv som "vanskelig" kunde, bare fordi en klager på sin soleklare rett over en dårlig vare. Hvordan en fremfører klagen derimot....
Kjøpe klippfisk?
Det er jo den som er lettest å "fiske" selv. Dessuten kan det meste brukes selv om Lange er best!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
TJ skrev:
Kjøpe klippfisk?
Det er jo den som er lettest å "fiske" selv. Dessuten kan det meste brukes selv om Lange er best!
:)
Funker liksom litt dårlig på en veranda i Oslo sentrum.

Enig i at lange er bra, også fersk. Noen beinfrie, rene fiskefileer i aluminiumspakke. Pakken fylles med fisk,gulrøtter, creme fraiche, skvist sitron, litt fiskkrydder/urter, en god smørklatt, pureløk, hvitløk og halvannen time i ovnen på 180grader.
Tar 10 minutter å ha sammen, litt tid å vente. Snadder med kokt mandelpotet.
Steike, blei sulten gitt...... ;D

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
bambadoo skrev:
Meny er kjent for dette. En god regel er "kjøp aldri fisk på en Mandag".

Da er den "aldri" fersk.
En god regel er det, men mindre man fisker den selv da. Her borte er onsdagen fersk fisk dagen. Nå er det greit å få tak i god fersk fisk, mens god lever kan være vanskeligere å få tak i. Det store paradokset er at trolig den beste fiskebutikken i Øst-Finnmark er den som ligger lengst fra havet....

Usiker

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2007
Antall liker
7
Gammelt matvett påstår at "dess styggere fisk, dess bedre mat". Ueren er en personlig favoritt, selv om den er forhatt hos yrkesfiskerne fordi den spiser lik. Eller gjør både slimete breiflabb, stirrende blålange, skjeløyd flatfisk og sprengferdig brosme seg i gryta. Ueren skal jo dessuten helst ligge i en to-tre uker med sloet i, gjerne i lag med kassa med rustkjetting på dekk og vaskes over av sjøene.

Ellers har vi jo, som Gjestemedlem har sagt, (islandsk) nedgravd fisk. Denne formen for prekevering ble gjort også av kvener nord i landet i nokså ny tid, og gjøres kanskje enda. Fisken kaltes da fjærasurfisk, eller syyrykala. Ellers er de fleste slag fisk som har vært gravd ned i snefonn i en to-ukers tid sann namme-nam.

Kamsehau, anyone?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.807
Gjestemedlem skrev:
Sei og pale er fiskens svar på soyabønner. Forsåvidt spiselig, men de guder som vil leve på dette havner ikke helt på top 10 listen i mitt pantheon.
Husker tilbake til min tidligere ungdom da far serverte timesfersk makrell med rømmesaus og nypotet. Fettet randt nedover mine pure underarmer.

Nei, takke meg til soyabønnens alsidighet, renhet og næring.

Men on topic; før jeg ble vegan gikk jeg ofte i fiskedisken og grøsset over slimete og illeluktende fisk på display. En skam. Nå holder jeg meg lengst mulig unna.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Fisk i butikken er jo sjelden fersk i ordets rette forstand, prosseseringen før den kommer i butikken tar tid, ofte så mye som en uke til ti dager, en dag eller to til i butikken såfremt de har skikkelig kjøling og renhold spiller ingen rolle.
Det er selvfølgelig kjedelig å få et produkt som er under pari. Dette er dog ikke alltid butikken sin skyld, vi snakker her om en levende skapning og noen ganger kan kjøttet være seigt eller fisken slimete selv om den passerer alle inspeksjoner og datokontroller.
Alle butikker tar dette med kundetilfredstillhet på alvor, så tar man med produktet tilbake og klager så får man pengene igjen, kanskje til og med en kompensasjon.
Jeg jobber som butikkslakter i meny og kan bare bekrefte at fokuset på kvalitet er høyt, men som sagt vi forholder oss til produkter som er objekt for naturlig variasjon.
Vi får mange henvendelser på ferskvare produkter og er produktet av dårlig kvalitet eller gått ut på dato kompanserer vi selvfølgelig, men det må sies at mange av klagene også stammer fra folk som oppbevarer/behandler varene feil. Typisk eksempel er selvfølgelig fredagsbiffen. Mange steker ihjel kjøttet sitt eller gjør feil i forbredelsene som å ikke la kjøttet tempereres osv. Mange er også ute etter å spare penger og kjøper derfor bankekjøtt og tror at det vil være like mørt som ytrefilet, noe som selvfølgelig er umulig.
Dette er på ingen måte en respons fra Meny. Jeg skriver dette som privatperson.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Sei og pale er fiskens svar på soyabønner. Forsåvidt spiselig, men de guder som vil leve på dette havner ikke helt på top 10 listen i mitt pantheon.
Men Deph, da!

Jeg savner fortsatt fersk småsei og lever hos bestemor og bestefar.

Det var kanskje noe med den nærmest rituelle dagen som lå bak.

Først ut på sjøen og fiske, deretter sløye på kaia med bestefar, deretter bære fisken opp på kjøkkenet til bestemor. Som skapte sublim hverdagskunst. Maten ble deretter satt til livs med storfamilien rundt bordet.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den beskrivelsen stemmer så til de grader med mine egne opplevelser hos bestefar (som var fisker) og bestemor at jeg fikk gåsehud et øyeblikk her, Zomby. :) Vakkert formulert!

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Gjestemedlem skrev:
Men Deph, da!

Jeg savner fortsatt fersk småsei og lever hos bestemor og bestefar.

Det var kanskje noe med den nærmest rituelle dagen som lå bak.

Først ut på sjøen og fiske, deretter sløye på kaia med bestefar, deretter bære fisken opp på kjøkkenet til bestemor. Som skapte sublim hverdagskunst. Maten ble deretter satt til livs med storfamilien rundt bordet.
Mm, ja en god beskrivelse av en fin tid. Høres ut som en uovertruffen måte å bruke en dag på. Hvilket fiskeslag det handlet om tror jeg nok kommer i annen rekke. Fersk pale rett fra sjøen er heller ikke ille, jeg spiser det gjerne. Og mye heller før seibiff eller crabsticks som seien stort sett ellers er best egnet til.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.656
Torget vurderinger
0
Det er helt klart at enkelte har hatt en bedre barndom enn andre ut fra hva som skrives her. ;D

Og ingen har ennå trukket fram fersk sild eller nyrøkt sild rett ut fra røkeriet! :D

En av barndommes store opplevelser var sild vi fikk rett fra nota og som gikk til komfyren mindre enn 15 minutter etter at den var bløgget. Ooohhhh snadder! ;)

Og en gang vi ble stoppet midtfjords av en nabo som bød på sild rett fra røkeriet. Det var før potetgullet var oppfunnet ( tror jeg? ). Men aldri hverken før eller senere har jeg smakt noe bedre! Maule røykasild som snacks,.. himmelsk! En religiøs opplevelse. :D

Gode og FERSKE råvarer har bare så enormt mye å si for resultatet.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Sei er ganske vanskelig å få til, og den må være blodfersk da den blir fort dvask og vanskelig å jobbe med,
dessuten bør størrelsen ligge rundt 2kg.
Dette tiltross, så tok Terje Næss sei til toppen av SEIerspallen under Bocuse d’Or 99 i Lyon.

Topp Bunn