Amatører!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
[frustrasjon]
Etter jobb stakk vi innom Meny og kjøpte torskeskiver til 119,- for kiloen (med skinn og bein). Så en skulle jo tro at en fikk litt kvalitet. Når potene hadde kokt opp pakket jeg opp fisken og fikk se en gulaktig smjørje som omtrent gikk i oppløsning. Minnet litt om lutefisk. Kona var i fiskedisken, og spurte spesielt om den var dagfersk. Jada. Fy faen. Svindlere, er dem. Det har skjedd flere ganger, men nå er det faen meg stopp. Jeg kommer aldri til å kjøpe gammel fisk fra Meny mer, og ikke noe annet heller for den del.
[/frustrasjon]

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Meny er kjent for dette. En god regel er "kjøp aldri fisk på en Mandag".

Da er den "aldri" fersk.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Å kjøpe fersk fisk i butikken er en risikosport.
Den er langt fra fersk, men har ligge i et kjølerom ombord i opptil ei uke.

Kjøp frossen filet. Den er frosset få minutter etter at den kommer opp fra havet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.364
Torget vurderinger
1
Fersk fisk: enten fisker du den selv, eller så kjøper du av en fiskehandler som ikke har råd til å strø om seg med halvfornøyde kunder. Fiskehandlerens fisk er muligens ikke dagfersk, men den er sannsynligvis OK behandlet i mellomtiden, for ikke å si vraket.

mvh
KJ

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Du må kun kjøpe fisk hos fiskehandleren i Vågen i Stavanger som reklamerer med:

"LEVENDE TORSK I SKIVER"

Meny har kun mammut og øglekjøtt

G

Gjestemedlem

Gjest
Mye av den ferske fisken i fiskedisken er opptint uansett. Så man kan like gjerne kjøpe den frossen ja.

Ellers kan man kjøpe rett fra fiskere og fryse ned i blokk selv, eller handle på engrossteder som Bontelabo i Bergen, eller levende fisk fra kummer på torget.

Spør du om fisk er fersk i butikken så mener de bare at den ikke er tørket eller nedlagt i sherry når de svarer ja.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
I Norge kan fisk selges som fersk, hvis den er blitt lagret forskriftsmessig, i opp mot to uker.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
oddgeir skrev:

Kjøp frossen filet. Den er frosset få minutter etter at den kommer opp fra havet.
Kjøpte frossen filet med skinn i 10 kilo pappesker en gang. Den var bra.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.954
Torget vurderinger
4
Jeg har irritert meg nok over det samme selv og har forlengst bestemt meg for å bli en vanskelig kunde....eller rettere en krevende kunde som kan bli vanskelig om de ikke tar meg på alvor. Det er eneste måten å påvirke butikkene slik at de skjerper seg.

Å ikke handle der er kun et alternativ dersom det finnes andre og bedre butikker å gå til. Problemet er at det bare er en håndfull butikker med bra fiskedisk i hele Oslo-området. De fleste har drittunger bak disken som driter fullstendig i hva kundene mener bare de lønn tiil helgefylla. De få som ikke har drittunger bak disken har ignorante uvitende apatiske "voksne"....hvilket i grunn er enda værre.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Å kjøpe fisk, anser jeg som nederlag. 8)
Høye bølger, og mørke dyp er viktig nummer 2 hobby her i gården. Den totale kilosprisen er nok ikke fullt så "lav" som kjøpt over disk ::) ::) ::), men så var det noe med opplevelser da.
Klippfisk er vel nesten det eneste som blir kjøpt inn.
Skjønner forresten ikke at en skal anse seg selv som "vanskelig" kunde, bare fordi en klager på sin soleklare rett over en dårlig vare. Hvordan en fremfører klagen derimot....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ikke meningen å ødelegge dissingen av Meny, men jeg mener bestemt at Meny på Røa drives av en entusiast som er til å stole på. Han KAN fisk og er i tillegg både høflig, hyggelig og blid. Skal vedde på at han er renslig også. Det handler nok mer om at enkeltpersoner vet hva de driver med enn hva butikken heter. Selv spiser jeg stort sett bare selvfisket fisk. Garantert fersk!

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Rhesus, er det Meny ØP senteret på dampejordet det dreier seg om?

Har også kjøpt endel fisk der, som regel er den ok, men har fått gammel vare et par ganger. Har da selvsagt sagt ifra neste gang jeg er i butikken, og fått beklagelser og refundering uten krangel. Det er viktig å gi tilbakemelding så de ser kundene bryr seg og får en grunn til å skjerpe seg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var en bra fiskebutikk i Sagene området når jeg bodde der for noen år siden. De hadde alltid stengt Mandager - for da fikk de ikke tak i ferske saker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Fersk fisk spreller!

I min barndom hadde vi levende fisk svømmende rundt i en "kasse" som lå og fløt utenfor brygga. Nå vi skulle ha fisk til middag var det bare å ta en tur i kassen og hente fersk fisk. Spesielt flyndre var det liv i, da lå fiskestykkene å "sprellet" i stekepannen, en interessant opplevelse! :-\

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Veggen skrev:
Rhesus, er det Meny ØP senteret på dampejordet det dreier seg om?

Har også kjøpt endel fisk der, som regel er den ok, men har fått gammel vare et par ganger. Har da selvsagt sagt ifra neste gang jeg er i butikken, og fått beklagelser og refundering uten krangel. Det er viktig å gi tilbakemelding så de ser kundene bryr seg og får en grunn til å skjerpe seg.
Det var på Borreveien. Var innom på dampejordet her om dagen, og det luktet ordentlig fersk fisk, slik som i fiskebutikker, rundt den nye fiskedisken. Tror jeg må dra dit neste gang. Fikk forøvrig pengene igjen, men ikke helt uten motstand.

Nå er jeg vokst opp på ordentlig fisk, så det er mulig østlendinger er mindre godt vant enn meg, ikke vet jeg. Dette var i alle fall lavmål, for tredje og siste gang.

Hvis man er tidlig ute får man bra fisk på brygga i Fyllinga da.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rhesus skrev:
Det var på Borreveien. Var innom på dampejordet her om dagen, og det luktet ordentlig fersk fisk, slik som i fiskebutikker, rundt den nye fiskedisken.
Fersk fisk lukter ikke noe med mindre du åpner den. Så hvis det lukter fersk fisk der du handler den er den allerede blitt gammel.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Torsk smakar ikkje godt som vanleg "fersk", dvs meir enn tre og mindre enn 18 timar gammal. Er han "blodfersk" og går rett i gryta, er han rett nok topp, men eigentleg må han ligge/henge litt (utan blod).
Ja, eller gravd ned på stranden noen måneder slik islendingene er så begeistret for.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Torsk er kun verdt å spise om den ankommer som klippfisk. Da slipper en og å bekymre seg synderlig over hvorvidt den er fersk eller ei.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Torsk er kun verdt å spise om den ankommer som klippfisk. Da slipper en og å bekymre seg synderlig over hvorvidt den er fersk eller ei.
Klippfisk er overvurdert. Det er riktignok mange gode retter med klippfisk i, men jeg er overbevist om at de ville være bedre om klippfisken hadde blit byttet ut med fersk fisk. Enten helt og holdent eller at man tok ut klippfisken etter av den har kokt ut smaken og kastet dette og erstattet den med god fersk fisk.

Det er alltid noe seigt og trevlete og kennelaktig over klippfisk, uansett hvor mange dager den trekker og bløtlegges før kan tilsetter den til ellers god mat.

Det er spiselig, men omtrent på samme måte som en tunfiskboks er det.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Gjestemedlem skrev:
Rhesus skrev:
Det var på Borreveien. Var innom på dampejordet her om dagen, og det luktet ordentlig fersk fisk, slik som i fiskebutikker, rundt den nye fiskedisken.
Fersk fisk lukter ikke noe med mindre du åpner den. Så hvis det lukter fersk fisk der du handler den er den allerede blitt gammel.
Hmm. Tror jeg holder meg til brygga fra nå av.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
Klippfisk er overvurdert. Det er riktignok mange gode retter med klippfisk i, men jeg er overbevist om at de ville være bedre om klippfisken hadde blit byttet ut med fersk fisk. Enten helt og holdent eller at man tok ut klippfisken etter av den har kokt ut smaken og kastet dette og erstattet den med god fersk fisk.

Det er alltid noe seigt og trevlete og kennelaktig over klippfisk, uansett hvor mange dager den trekker og bløtlegges før kan tilsetter den til ellers god mat.

Hrm... Også du som ellers virker så fornuftig. Jaja, så feil kan en altså ta.

Det finnes helt enkelt ikke noen bedre fiskerett enn en god bacalao. Fersk fisk av de arter som vanligvis svømmer i våre farvann er alvorlig triste greier etter min mening. Bløte, smakløse og kjedelige. I varmere farvann er ståa riktignok bedre, men ingen fisk slår klippfisken.

Tunfisk på boks er forøvrig også mange hestehoder foran våre lokale fiskeslag i fersk tilstand.

N

nb

Gjest
Lille_Adam skrev:
Fersk fisk av de arter som vanligvis svømmer i våre farvann er alvorlig triste greier etter min mening. Bløte, smakløse og kjedelige.
Det var jo en noe original påstand. Temmelig mange superrestauranter er tydligvis uenige i den påstanden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
oddgeir skrev:

Og amen til det.

Frossen fisk er naturligvis ikke fersk, men det er ikke alltid den 'ferske' heller. Fisk selv, eller Findus.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Gjestemedlem skrev:

Hrm... Også du som ellers virker så fornuftig. Jaja, så feil kan en altså ta.

Det finnes helt enkelt ikke noen bedre fiskerett enn en god bacalao. Fersk fisk av de arter som vanligvis svømmer i våre farvann er alvorlig triste greier etter min mening. Bløte, smakløse og kjedelige. I varmere farvann er ståa riktignok bedre, men ingen fisk slår klippfisken.

Tunfisk på boks er forøvrig også mange hestehoder foran våre lokale fiskeslag i fersk tilstand.
Jeg er også glad i bacalao. Men jeg mener bestemt at den ville blitt bedre om man tok ut klippfisken, som man gjør med kraftbein i andre retter, og erstattet den med fersk fisk før servering.

Men det kan muligens ha noe med at all den beste klippfisken sendes sydover, mens det er bare de seige bitene som selges til dagligvareforetninger og kenneler her hjemme.

Og tunfisk på boks kan være greit nok i noen sammengenger det også, men har man smakt fersk god tunfisk enten rå eller lettstekt som en god biff så undres man på om det kommer fra samme skapning.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Lille_Adam skrev:
Fersk fisk av de arter som vanligvis svømmer i våre farvann er alvorlig triste greier etter min mening. Bløte, smakløse og kjedelige.
Det var jo en noe original påstand. Temmelig mange superrestauranter er tydligvis uenige i den påstanden.
Ja dette er tull og tøys.

Fersk torsk, breiflabb, piggvar, ferskvannsørret. Du finner ikke så mye bedre fisk lenger sydover heller selv om utvalget er større.

Men en gjennomsnitlig norsk fiskedisk er omtrent like spennede som en ukegammel utgave av værmeldingen for Oppland og dalstrøka innafor.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
nb skrev:
Jøssda, men påstanden gjaldt jo bare meg og min smak.

Gjestemedlem skrev:
Jeg er også glad i bacalao. Men jeg mener bestemt at den ville blitt bedre om man tok ut klippfisken, som man gjør med kraftbein i andre retter, og erstattet den med fersk fisk før servering.
Som sagt....

Men det kan muligens ha noe med at all den beste klippfisken sendes sydover, mens det er bare de seige bitene som selges til dagligvareforetninger og kenneler her hjemme.
Klippfisk på super'n er vel vanligvis knapt verdt navnet, men heldigvis finnes det flere leverandører som selger prima vare til det private marked. Dypvik er min favoritt.

Og tunfisk på boks kan være greit nok i noen sammengenger det også, men har man smakt fersk god tunfisk enten rå eller lettstekt som en god biff så undres man på om det kommer fra samme skapning.
Helt enig der. Forøvrig er jo du på det helt rette stedet - den beste tunfisken jeg har spist ble inntatt i en liten restaurant like ved Galatabroen på Karaköy siden. Rett fra båt til grillen og helt fantastisk, til en pris av 7 kroner (en del år siden...).

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:

Fersk torsk, breiflabb, piggvar, ferskvannsørret. Du finner ikke så mye bedre fisk lenger sydover heller selv om utvalget er større
Ok ok, litt kjapp på avtrekkeren der. Breiflabb, steinbit, piggvar, kveite og "de røde" er kjekke ting. De andre kan en ha for meg. Torsk er vel i all sannsynlighet den kjedeligste fisken jeg kjenner til. YMMV....a lot.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Må vel også få konstatere at tunfisk på boks og tunfisk på boks kan være 2 forskjellige ting; har man smakt en boks fra fantastiske Conzortio eller fra en skikkelig italiener så blir aldri kattematen på REMA helt den samme igjen.

K

knutinh

Gjest
Hvorfor får man bedre "norsk laks" alle andre steder enn i Norge?

Hvorfor finnes det knapt fiskehandlere i middels store kystbyer i norge?

Min forklaring:
Nordmenn foretrekker Grandiosa og fiskepinner, og hvis de skal ha fisk er prisen viktigere enn kvaliteten.

-k

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.793
Torget vurderinger
35
Synes det passer med en norsk perle i denne sammenheng:

TORSDAGSFISKEN

Vi har fisk te middag hver torsdag
Så koffor komme tidlig he'm?
Då eg endelig kom sist torsdag
Sto hele oppvasken igjen.
Min far lå og snorket i stuen
Og min mor sa ikkje et ord.
Då tenkte eg: "Javel; det blir festlig her i kveld.
Ka gale har eg egentlig gjort no?"

Men det var fårikål i første
Fårikål i andre
For Andersen har slektninger på Voss
Og Larsen steiker løk
Hvergang Larsen har besøk,
Men hver jævla torsdag
E' det fisk hos oss

Eg prøvde si "Goddag",
Men det kom ikkje et svar
Så eg åt middag og var like klok
Eg ville si det var godt,
Men fisken var kald
Og det var bedre selskap i en bok
"Eg tar oppvasken!" sa eg
Og ville være generøs,
Men det kom ennå ikkje et svar
Så eg tygget på poteten
Mens eg glante i tapeten,
Det var like greit å pigge av.

Og det var fårikål i første
Fårikål i andre
Og Larsen steiker løk
Men hver jævla torsdag
E' det fisk hos oss.

Eg spurte:"Har vi litt dessert?"
Og dermed var det gjort,
Min mor forsvant og smelte døren igjen.
Det kom lyder ifra stuen då gubben våknet opp.
Min mor sa spydig: "No har han komt hem!"
Eg hørte at de kranglet, hørte at de sloss
Og at min far tok mitt parti.
Eg tuslet ut av rommet, skjønte ikkje en lyd,
Dessuten hadde eg ingen ting å si.

Og det var fårikål i første
Fårikål i andre
Og Larsen steiker løk
Men hver jævla torsdag
E' det fisk hos oss.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fisk er fisk og kjøtt er mat.

Men i dag blir det fersk torsk fra Meny til middag.
Inspirert av denne tråden.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva var galt med fisken sa du?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her var det mye fiskemotstand og kjipe erfaringer..
Jeg er hjertens enig i at "fersk" fisk mange steder betyr triste, halvgamle og ganske illeluktende saker som er like sprettent som ukegammal selters.
Men finner du en fiskebutikk som drives med kunnskap, innlevelse og kundeservice i høysetet, er det ikke mye som topper et solid stykke skrei (som det er sesong for akkurat nå, om enn litt på hell...)
Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av Meny på Røa, men om de som bor der borte orker å bevege seg litt ut i Bærum, må jeg bare anbefale Jensvoll Fisk på Haslum. Mine aller beste fiskemiddager kan jeg faktisk takke den butikken for, og som sønn av en kresen nordlending har jeg spist endel fisk oppigjennom.....Jeg handler i alle fall ikke fisk noe annet sted.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Lille_Adam skrev:
Gjestemedlem skrev:

Fersk torsk, breiflabb, piggvar, ferskvannsørret. Du finner ikke så mye bedre fisk lenger sydover heller selv om utvalget er større
Ok ok, litt kjapp på avtrekkeren der. Breiflabb, steinbit, piggvar, kveite og "de røde" er kjekke ting. De andre kan en ha for meg. Torsk er vel i all sannsynlighet den kjedeligste fisken jeg kjenner til. YMMV....a lot.
Du glemte seien! Fersk, vi snakker om et par timer, småsei på nybakt brød og med ordentlig smør! :D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Fersk sei er mat for guder. Den trenger ikkke tilbehør, den trenger bare å være fersk.
Torsken trenger gjerne, men ikke nødvendigvis, bacon eller lever eller rogn eller ribbefett eller..................... ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Sei og pale er fiskens svar på soyabønner. Forsåvidt spiselig, men de guder som vil leve på dette havner ikke helt på top 10 listen i mitt pantheon.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
...., men de guder som vil leve på dette havner ikke helt på top 10 listen i mitt pantheon.
Det er det vel strengt tatt ingen guder som gjør. ;)

Bergensere som ikke liker sei er nok blitt utsatt for en svært mangelfull og tvilsom oppdragelse vil jeg tro. ;D

Topp Bunn