Men man opnår aldrig den rigtige lyd ved at støjdæmpe/rum-tune i en uendelighed , hvis ikke output er korrekt fra højtalerne og naturligvis resten af anlægget. Så for man bare et anlæg som spiller/kort og fejlagtigt i en tør akustik. Og måske ikke larmer så påfaldende meget.
Hvordan kan dette lade sig gøre
[video=youtube;ZVn1BSPtBug]https://www.youtube.com/watch?t=181&v=ZVn1BSPtBug[/video]
Eller dette her, kunne iøvrigt godt bruge noget af den sound i stedet for det polerede/manipulerede lort de fleste studio leverer. Der er ingen tvivl om at latterlige totalt syge hi-fiiiii.... manipulerede optagelser også skaber såkaldte "rum problemer".
[video=youtube;Nq-PbZttxoE]https://www.youtube.com/watch?t=219&v=Nq-PbZttxoE[/video]
Jeg kunne også have taget orgel og kor-musik i kirken med som eksempler
Det samme kan naturligvis lade sig gøre med et anlæg og højtaler der er i orden , det er i hvert tilfælde min erfaring , der kan uden problemer spilles i sådanne rum, men naturligvis vil lyden tage smag af akustiken, men ikke som "problemer med stående bølger osv.".
Jeg har i hvert tilfælde aldrig selv haft det , og jeg har spillet i små ,store , dæmpede og udæmpede rum igennem tiden, uden problemer, men jeg har heller ikke brugt basreflex dipoler osv, og har de sidste mange år benyttet elektronik som fungerer tilnærmelsesvis perfekt, og højtaleren har haft det Qts som er nødvendigt for optimal impulsgengivelse, og jeg tror faktisk det er et vigtigt kodeord, for der findes ikke kontinuerlige sinus toner i musik som er betingelsen for at der kan opstår stående bølger som er et problem, den stående bølge skal fødes/tilføres kontinuerlig energi for at blive problematisk, og det som sagt normalt ikke i musik, men dårligt eller fejlkonstrueret udstyr kan skabe sådanne situationer.
Ellers vil rummet bare normalt sitre lidt/svarer lidt igen, og det vil af langt de fleste blive opfattet som positivt, da det også er det man tit kan opleve live.
Men man kan for mere ud af anlægget , og komme tættere på kildens klang, ved at rum-tune , og det ville være totalt dumt ikke at gøre dette. Og jeg gør det selv.
Man skal bare forstår hvad rum-tuning kan, og hvad det ikke kan, det kan ikke løse grundlæggende problemer i selve anlægget, men rumtuning kan supporte et i forvejen godt anlæg til at yde sit bedste i bestræbelserne på at opnår hi-fi uden for meget farvning/klang fra rummet , dermed vil man komme tættere på selve kilden klangligt.
Hvordan kan dette lade sig gøre
[video=youtube;ZVn1BSPtBug]https://www.youtube.com/watch?t=181&v=ZVn1BSPtBug[/video]
Eller dette her, kunne iøvrigt godt bruge noget af den sound i stedet for det polerede/manipulerede lort de fleste studio leverer. Der er ingen tvivl om at latterlige totalt syge hi-fiiiii.... manipulerede optagelser også skaber såkaldte "rum problemer".
[video=youtube;Nq-PbZttxoE]https://www.youtube.com/watch?t=219&v=Nq-PbZttxoE[/video]
Jeg kunne også have taget orgel og kor-musik i kirken med som eksempler
Det samme kan naturligvis lade sig gøre med et anlæg og højtaler der er i orden , det er i hvert tilfælde min erfaring , der kan uden problemer spilles i sådanne rum, men naturligvis vil lyden tage smag af akustiken, men ikke som "problemer med stående bølger osv.".
Jeg har i hvert tilfælde aldrig selv haft det , og jeg har spillet i små ,store , dæmpede og udæmpede rum igennem tiden, uden problemer, men jeg har heller ikke brugt basreflex dipoler osv, og har de sidste mange år benyttet elektronik som fungerer tilnærmelsesvis perfekt, og højtaleren har haft det Qts som er nødvendigt for optimal impulsgengivelse, og jeg tror faktisk det er et vigtigt kodeord, for der findes ikke kontinuerlige sinus toner i musik som er betingelsen for at der kan opstår stående bølger som er et problem, den stående bølge skal fødes/tilføres kontinuerlig energi for at blive problematisk, og det som sagt normalt ikke i musik, men dårligt eller fejlkonstrueret udstyr kan skabe sådanne situationer.
Ellers vil rummet bare normalt sitre lidt/svarer lidt igen, og det vil af langt de fleste blive opfattet som positivt, da det også er det man tit kan opleve live.
Men man kan for mere ud af anlægget , og komme tættere på kildens klang, ved at rum-tune , og det ville være totalt dumt ikke at gøre dette. Og jeg gør det selv.
Man skal bare forstår hvad rum-tuning kan, og hvad det ikke kan, det kan ikke løse grundlæggende problemer i selve anlægget, men rumtuning kan supporte et i forvejen godt anlæg til at yde sit bedste i bestræbelserne på at opnår hi-fi uden for meget farvning/klang fra rummet , dermed vil man komme tættere på selve kilden klangligt.
Sist redigert: