Alternativt forslag til membranabsorbent - ller bare tull ?

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Men man opnår aldrig den rigtige lyd ved at støjdæmpe/rum-tune i en uendelighed , hvis ikke output er korrekt fra højtalerne og naturligvis resten af anlægget. Så for man bare et anlæg som spiller/kort og fejlagtigt i en tør akustik. Og måske ikke larmer så påfaldende meget.

Hvordan kan dette lade sig gøre
[video=youtube;ZVn1BSPtBug]https://www.youtube.com/watch?t=181&v=ZVn1BSPtBug[/video]



Eller dette her, kunne iøvrigt godt bruge noget af den sound i stedet for det polerede/manipulerede lort de fleste studio leverer. Der er ingen tvivl om at latterlige totalt syge hi-fiiiii.... manipulerede optagelser også skaber såkaldte "rum problemer".
[video=youtube;Nq-PbZttxoE]https://www.youtube.com/watch?t=219&v=Nq-PbZttxoE[/video]

Jeg kunne også have taget orgel og kor-musik i kirken med som eksempler



Det samme kan naturligvis lade sig gøre med et anlæg og højtaler der er i orden , det er i hvert tilfælde min erfaring , der kan uden problemer spilles i sådanne rum, men naturligvis vil lyden tage smag af akustiken, men ikke som "problemer med stående bølger osv.".

Jeg har i hvert tilfælde aldrig selv haft det , og jeg har spillet i små ,store , dæmpede og udæmpede rum igennem tiden, uden problemer, men jeg har heller ikke brugt basreflex dipoler osv, og har de sidste mange år benyttet elektronik som fungerer tilnærmelsesvis perfekt, og højtaleren har haft det Qts som er nødvendigt for optimal impulsgengivelse, og jeg tror faktisk det er et vigtigt kodeord, for der findes ikke kontinuerlige sinus toner i musik som er betingelsen for at der kan opstår stående bølger som er et problem, den stående bølge skal fødes/tilføres kontinuerlig energi for at blive problematisk, og det som sagt normalt ikke i musik, men dårligt eller fejlkonstrueret udstyr kan skabe sådanne situationer.
Ellers vil rummet bare normalt sitre lidt/svarer lidt igen, og det vil af langt de fleste blive opfattet som positivt, da det også er det man tit kan opleve live.


Men man kan for mere ud af anlægget , og komme tættere på kildens klang, ved at rum-tune , og det ville være totalt dumt ikke at gøre dette. Og jeg gør det selv.

Man skal bare forstår hvad rum-tuning kan, og hvad det ikke kan, det kan ikke løse grundlæggende problemer i selve anlægget, men rumtuning kan supporte et i forvejen godt anlæg til at yde sit bedste i bestræbelserne på at opnår hi-fi uden for meget farvning/klang fra rummet , dermed vil man komme tættere på selve kilden klangligt.
 
Sist redigert:

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Nelson Pass sin aktive bass-absorbent "Shadow" forhindrer oppbygging av trykk når den plasseres i rommets hjørner. Morsom lesning og tilsynelatende både enkelt og billig å gjennomføre. Noen svensker tok opp tråden (literally..) HiFiForum.nu - Aktiv basabsorbering


It's interesting to note that this device is not an absorber in the sense that it removes acoustic energy like a foam panel.

If you put Shadows in the corners of a room, the effect is like truncating the corners with a chain saw. This is a particularly appropriate use, as the corners are where pressure builds up in the major room resonance.

Shadows reconfigure the shape of the room acoustically, and are more closely related to diffusors in that respect. Art Noxon of ASC suggested a design in which the active unit is placed inside at the end of his tube traps to enhance their operation. By lowering the low frequency pressure inside a tube trap, you create better energy loss in the fiberglass tube walls, extending the effectiveness of the tube trap to lower frequencies.

This has struck me as a good idea, although I have never followed up on it.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.875
Torget vurderinger
23
Membran absorbent er det noe som heter, en membran som har egenresonans på ditt problemområde i rommet og som da trigges og resonerer når den treffes av akkurat den frekvensen.

Lavet engang noe slikt - ei tynn kryssfinerplate opphengt i gummi som faktisk fungerte greit - pent var det ikke.
Det lå jo noen enkle beregninger bak og jeg tror nok jeg var i " nærheten" fordi den hadde effekt

Mitt forslag er å benytte billige f.eks 15" basselementer/ eller slaveelementer , slike finnes i hvert fall ned i 350,- stk. fordelene er mange, siden dette er elementer med magnet og svingspole, kan vi måle oss frem via impedansekurven til egenresonans i kabinett/element og hvor de da har sin maks effekt, man kan justere mengden dempning ved og kortslutte høyttalerterminalene på elementet ( bevegelsen vil jo produsere strøm) . Finjustering av egenresonansen må vel skje med volumendring i kabinettet eller å tilføre masse til membran.

Mulig dette ikke er noe nytt, kanskje noen har gjort seg erfaringer på området ?
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.

Det finnes ikke et anlegg som "ikke skaper stående bølger" Alle høyttalere trykksetter rommet. Det er pga rommet dette skjer. Selv om noen prinsipper gjør det i mindre grad enn andre. Om du har et rom som er stort nok til å ikke bli særlig påvirket av slikt er forsåvidt greit, men det har ingenting med høyttalerne å gjøre.

Det prinsippet der fungerer forøvrig helt fint. Men om du har problemer i 200hz området eller i 30-40hz området er du i trøbbel med den absorbenten der.
Hvordan kan en dipol pr. definisjon trykksette rommet?
 
Topp Bunn