Alternativt forslag til membranabsorbent - ller bare tull ?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Membran absorbent er det noe som heter, en membran som har egenresonans på ditt problemområde i rommet og som da trigges og resonerer når den treffes av akkurat den frekvensen.

Lavet engang noe slikt - ei tynn kryssfinerplate opphengt i gummi som faktisk fungerte greit - pent var det ikke.
Det lå jo noen enkle beregninger bak og jeg tror nok jeg var i " nærheten" fordi den hadde effekt

Mitt forslag er å benytte billige f.eks 15" basselementer/ eller slaveelementer , slike finnes i hvert fall ned i 350,- stk. fordelene er mange, siden dette er elementer med magnet og svingspole, kan vi måle oss frem via impedansekurven til egenresonans i kabinett/element og hvor de da har sin maks effekt, man kan justere mengden dempning ved og kortslutte høyttalerterminalene på elementet ( bevegelsen vil jo produsere strøm) . Finjustering av egenresonansen må vel skje med volumendring i kabinettet eller å tilføre masse til membran.

Mulig dette ikke er noe nytt, kanskje noen har gjort seg erfaringer på området ?
 
S

Syncrolux

Gjest
Du får ikke nok areal til at det blir særlig effektivt. Membranabsorbenter bør ha areal på flere m2 mener nå jeg.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Blir vel et spørsmål om hvor mange elementer, og ikke minst; hvor de er plassert ?
 
S

Syncrolux

Gjest
Du må ha de i trykksoner for at det skal fungere. I praksis langs vegger, eller aller best i hjørnene.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er jo en interessant ide dette. Du kan enkelt tune Q-verdien ved å ha en variabel motstand over svingspolen, og justerbar Fs ved å endre vekten på membranen og/eller volum på kassa.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Hvis elementene hadde litt bedre kvalitet, og ble foret av en forsterker og en parametrisk equ, kunne man jo lage en aktiv krets som tok signal fra anlegget og sendte ut bass - ved problem frekvensen i motfase.

Vips !
 
S

Syncrolux

Gjest
Jepp. Og sånne systemer eksisterer faktisk, hvis jeg ikke tar helt feil.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tror Dirac holder på med noe i den gata.
Aktive suber til bekjempelse av moder.
B
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
... kunne man jo lage en aktiv krets som tok signal fra anlegget...
...eller fra en mikrofon, slik som Wilson gjorde det med sin enhet.

[edit: Ser nå at det er demente gamle Anders som ikke husket at det var Nelson og ikke Wilson. Takk til Naturlyd for påminnelsen.]
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
De fleste sånne systemer henter nok signalet fra en mic som måler hvilke frekvenser man har stående bølger. Jeg husker jeg leste om tilsvarende systemer for minst 25 år sida, så det er ingen ny ide.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Membran absorbent er det noe som heter, en membran som har egenresonans på ditt problemområde i rommet og som da trigges og resonerer når den treffes av akkurat den frekvensen.

Lavet engang noe slikt - ei tynn kryssfinerplate opphengt i gummi som faktisk fungerte greit - pent var det ikke.
Det lå jo noen enkle beregninger bak og jeg tror nok jeg var i " nærheten" fordi den hadde effekt

Mitt forslag er å benytte billige f.eks 15" basselementer/ eller slaveelementer , slike finnes i hvert fall ned i 350,- stk. fordelene er mange, siden dette er elementer med magnet og svingspole, kan vi måle oss frem via impedansekurven til egenresonans i kabinett/element og hvor de da har sin maks effekt, man kan justere mengden dempning ved og kortslutte høyttalerterminalene på elementet ( bevegelsen vil jo produsere strøm) . Finjustering av egenresonansen må vel skje med volumendring i kabinettet eller å tilføre masse til membran.

Mulig dette ikke er noe nytt, kanskje noen har gjort seg erfaringer på området ?
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Membran absorbent er det noe som heter, en membran som har egenresonans på ditt problemområde i rommet og som da trigges og resonerer når den treffes av akkurat den frekvensen.

Lavet engang noe slikt - ei tynn kryssfinerplate opphengt i gummi som faktisk fungerte greit - pent var det ikke.
Det lå jo noen enkle beregninger bak og jeg tror nok jeg var i " nærheten" fordi den hadde effekt

Mitt forslag er å benytte billige f.eks 15" basselementer/ eller slaveelementer , slike finnes i hvert fall ned i 350,- stk. fordelene er mange, siden dette er elementer med magnet og svingspole, kan vi måle oss frem via impedansekurven til egenresonans i kabinett/element og hvor de da har sin maks effekt, man kan justere mengden dempning ved og kortslutte høyttalerterminalene på elementet ( bevegelsen vil jo produsere strøm) . Finjustering av egenresonansen må vel skje med volumendring i kabinettet eller å tilføre masse til membran.

Mulig dette ikke er noe nytt, kanskje noen har gjort seg erfaringer på området ?
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.

Det finnes ikke et anlegg som "ikke skaper stående bølger" Alle høyttalere trykksetter rommet. Det er pga rommet dette skjer. Selv om noen prinsipper gjør det i mindre grad enn andre. Om du har et rom som er stort nok til å ikke bli særlig påvirket av slikt er forsåvidt greit, men det har ingenting med høyttalerne å gjøre.

Det prinsippet der fungerer forøvrig helt fint. Men om du har problemer i 200hz området eller i 30-40hz området er du i trøbbel med den absorbenten der.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det er ikke bassen som skaper stående bølger, det er rommet.
B
 
S

Syncrolux

Gjest
Lavfrekvens-absorbsjon har man alltid "bruk for"... i den betydning at bassen vil bli bedre med absorbsjon, enn uten.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
560
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
Kjempeidè!

Men gå skrittet videre og gjør dem aktive absorbenter. Nelson Pass gir bort IP på sitt vanlige, gavmilde vis: Active Absorbers - diyAudio

Ser ikke det lovende ut? Jeg har trua..
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.



Det prinsippet der fungerer forøvrig helt fint. Men om du har problemer i 200hz området eller i 30-40hz området er du i trøbbel med den absorbenten der.
Princippet kan dimensioneres til "problem området" https://www.gearslutz.com/board/bas...etc/743040-tims-limp-mass-bass-absorbers.html

Men stadigvæk mener jeg nummer et er at lave anlægget så der ikke er brug for disse ting. Det er symptom behandling.
 
Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.



Det prinsippet der fungerer forøvrig helt fint. Men om du har problemer i 200hz området eller i 30-40hz området er du i trøbbel med den absorbenten der.
Princippet kan dimensioneres til "problem området" https://www.gearslutz.com/board/bas...etc/743040-tims-limp-mass-bass-absorbers.html

Men stadigvæk mener jeg nummer et er at lave anlægget så der ikke er brug for disse ting. Det er symptom behandling.
Og poenget mitt er at dette ikke er mulig, med mindre man har et veldig stort rom. I et lytterom av vanlig størrelse så får du disse problemene uansett, enten du bruker anlegget ditt, anlegget mitt, eller live musikk. Det er dessverre slik fysikken fungerer. Det er ganske mange fysiske lover som må skrives om dersom det motsatte skulle være tilfelle.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Siden hele akustikkgjengen er samlet så lurer jeg på følgende løsning kan brukes som bassfeller.

Har en bakvegg full av skap. Dersom jeg samler alle husets dyner og soveposer og stapper dem inn oppe på hver side ala noe slik:


dfgdfg.jpg




Og bruker Glava eller noe annet nede. Vil helst ikke bruke Glava pga støvet, selv om jeg pakker det inn i noe tøy. Kanskje kjøpe noen mega puter og stramme de til med strammebånd til passende hardhet?

Jeg spiller med skapdørene åpne:



dfghdfgdfg.jpg



De lilla feltene på hver side kan også fylles.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Glemte nærbilde av en av diverse hyllene:

sdfgdsfgdfgdfg.jpg
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Siden hele akustikkgjengen er samlet så lurer jeg på følgende løsning kan brukes som bassfeller.

Har en bakvegg full av skap. Dersom jeg samler alle husets dyner og soveposer og stapper dem inn oppe på hver side ala noe slik:


Vis vedlegget 339560



Og bruker Glava eller noe annet nede. Vil helst ikke bruke Glava pga støvet, selv om jeg pakker det inn i noe tøy. Kanskje kjøpe noen mega puter og stramme de til med strammebånd til passende hardhet?

Jeg spiller med skapdørene åpne:



Vis vedlegget 339561


De lilla feltene på hver side kan også fylles.
Skal ikke påberope meg å tilhøre "akustikk gjengen", så faren for å bli arrestert er stor. Ja jeg tror det der hjelper, når det gjelder slike " bredbåndsabsorbenter" handler det vel om og finne rette densiteten slik at trykkbølgen ikke blir reflektert før den har gått hele veien igjennom . ellers " trives " jo bassen i hjørner - der skal jo også da absorberingen skje.
Ellers er jeg enig i at Glava har ingenting å gjøre i et klesskap !
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Spørs om jeg ikke må handle meg noen fantastiske 15" til 349,- og leke litt
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Membran absorbent er det noe som heter, en membran som har egenresonans på ditt problemområde i rommet og som da trigges og resonerer når den treffes av akkurat den frekvensen.

Lavet engang noe slikt - ei tynn kryssfinerplate opphengt i gummi som faktisk fungerte greit - pent var det ikke.
Det lå jo noen enkle beregninger bak og jeg tror nok jeg var i " nærheten" fordi den hadde effekt

Mitt forslag er å benytte billige f.eks 15" basselementer/ eller slaveelementer , slike finnes i hvert fall ned i 350,- stk. fordelene er mange, siden dette er elementer med magnet og svingspole, kan vi måle oss frem via impedansekurven til egenresonans i kabinett/element og hvor de da har sin maks effekt, man kan justere mengden dempning ved og kortslutte høyttalerterminalene på elementet ( bevegelsen vil jo produsere strøm) . Finjustering av egenresonansen må vel skje med volumendring i kabinettet eller å tilføre masse til membran.

Mulig dette ikke er noe nytt, kanskje noen har gjort seg erfaringer på området ?
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.
Ikke noe galt, men det mangler altså muligheten til å finjustere egenresonansen og i tillegg justere dempningen via en motstand, lest #1 ?

Pass sitt slob system som fler her på sentralen nå har bygd er vel det beste på å unngå å trigge romresonanser , rommet trykksettes ikke og bassen er direktiv..

Hva slags bassløsning er du benytter kortvarig ?
 
S

Syncrolux

Gjest
En SLOB vil ha asymmetrisk utstrålingsmønster foran/bak, så den er sånn sett ikke helt optimal. Det som jeg tror er mest optimalt for å trigge romnodene minst mulig er en symmetrisk dipol, i praksis en flat baffel eller H-baffel. Men det var OT....
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mer OT....
Tja. Et studie på dette viser forteller at ingen bass prinsipper trigger mindre romnoder enn andre. Dipoler ser faktisk ut til å være minst plasseringsvennlig, selv om det riktig nok skiller lite. Kardioide kommer ørlite bedre ut enn monopoler på plasseringsvennlighet.

At en del subjektive tilbakemeldinger ofte går andre veien tror jeg handler mye om mangel på optimalisering av plassering og mindre SPL lavere i frekvens som igjen gjør at man ofte unngår å trigge den laveste romnoden og dens harmoniske i rommet. Ikke så vanskelig å få til mindre monopoler i et rom heller.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Membran absorbent er det noe som heter, en membran som har egenresonans på ditt problemområde i rommet og som da trigges og resonerer når den treffes av akkurat den frekvensen.

Lavet engang noe slikt - ei tynn kryssfinerplate opphengt i gummi som faktisk fungerte greit - pent var det ikke.
Det lå jo noen enkle beregninger bak og jeg tror nok jeg var i " nærheten" fordi den hadde effekt

Mitt forslag er å benytte billige f.eks 15" basselementer/ eller slaveelementer , slike finnes i hvert fall ned i 350,- stk. fordelene er mange, siden dette er elementer med magnet og svingspole, kan vi måle oss frem via impedansekurven til egenresonans i kabinett/element og hvor de da har sin maks effekt, man kan justere mengden dempning ved og kortslutte høyttalerterminalene på elementet ( bevegelsen vil jo produsere strøm) . Finjustering av egenresonansen må vel skje med volumendring i kabinettet eller å tilføre masse til membran.

Mulig dette ikke er noe nytt, kanskje noen har gjort seg erfaringer på området ?
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.
I

Hva slags bassløsning er du benytter kortvarig ?
Jeg bruger akustisk ventil/kontrollerede utætheder. Men har også benyttet lukket kabinet med passende Qts tidligere uden de store problemer.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Mer OT....
Tja. Et studie på dette viser forteller at ingen bass prinsipper trigger mindre romnoder enn andre. Dipoler ser faktisk ut til å være minst plasseringsvennlig, selv om det riktig nok skiller lite. Kardioide kommer ørlite bedre ut enn monopoler på plasseringsvennlighet.

At en del subjektive tilbakemeldinger ofte går andre veien tror jeg handler mye om mangel på optimalisering av plassering og mindre SPL lavere i frekvens som igjen gjør at man ofte unngår å trigge den laveste romnoden og dens harmoniske i rommet. Ikke så vanskelig å få til mindre monopoler i et rom heller.
Det er litt mer nyansert enn som så. Dipoler vil triggge romnoder, men kan - avhengig av plassering - fore de med mindre energi. Jeg leste noe Floyd Toole skrev om dette en gang, og poenget var vel at ved lave frekvenser så vil dipolen ha mindre energi fordi bakutstrålingen til en viss grad kansellerer energien som "forer" den stående bølgen.

Selv har jeg dipoler som klarer tett oppimot 130 dB ved 25 Hz.... skulle være nok SPL i hvertfall.

Dipoler er nok minst like vanskelige å plassere i rommet som andre høyttalere, men jeg har fått til betydelig jevnere bassrespons med dipoler enn med monopoler i mitt rom, spesielt i området under 100 Hz.

Og så var vi OT igjen da...
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Sikkert helt greit med litt OT - eller; det er vel egentlig ganske on-topic siden det er måter og midler for å møte de uungåelige akustiske utfordringene man får i bassområdet i et lytterom. Bare min formulering som var litt upresis. :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Membran absorbent er det noe som heter, en membran som har egenresonans på ditt problemområde i rommet og som da trigges og resonerer når den treffes av akkurat den frekvensen.

Lavet engang noe slikt - ei tynn kryssfinerplate opphengt i gummi som faktisk fungerte greit - pent var det ikke.
Det lå jo noen enkle beregninger bak og jeg tror nok jeg var i " nærheten" fordi den hadde effekt

Mitt forslag er å benytte billige f.eks 15" basselementer/ eller slaveelementer , slike finnes i hvert fall ned i 350,- stk. fordelene er mange, siden dette er elementer med magnet og svingspole, kan vi måle oss frem via impedansekurven til egenresonans i kabinett/element og hvor de da har sin maks effekt, man kan justere mengden dempning ved og kortslutte høyttalerterminalene på elementet ( bevegelsen vil jo produsere strøm) . Finjustering av egenresonansen må vel skje med volumendring i kabinettet eller å tilføre masse til membran.

Mulig dette ikke er noe nytt, kanskje noen har gjort seg erfaringer på området ?
Hvad er der galt med dette princip og iøvrigt kan man jo bare lave et anlæg som kan spille bas "og ikke laver stående bølger" så er der overhovedet ikke brug for alt det akustik halløj, jeg har aldrig selv haft brug for det.
I

Hva slags bassløsning er du benytter kortvarig ?
Jeg bruger akustisk ventil/kontrollerede utætheder. Men har også benyttet lukket kabinet med passende Qts tidligere uden de store problemer.
hvordan finner du ut hvor tett/utett det skal være?
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
I

Hva slags bassløsning er du benytter kortvarig ?
Jeg bruger akustisk ventil/kontrollerede utætheder. Men har også benyttet lukket kabinet med passende Qts tidligere uden de store problemer.
hvordan finner du ut hvor tett/utett det skal være?
Jeg har også drevet og fusket litt med en slags form for akustiskventil/ukontrollert uttetthet, gode erfaringer gjør at nye forsøk skal gjøres, har faktisk nye kabinetter med det prinsippet ferdigbygd - klart for bruk.
Riktig HEL her finnes , meg bekjent , ikke noe kalkulator på nett - slikt finnes jo snart for allt mulig . blir litt prøving og feiling. Jeg har gått utfra ventil med samme areal som driver og innført en strømingsmotstand der, den bør jo være lineær og justerbar. f.eks i form av fler lag akustikkplate. Forrige prosjekt brukte en 8" magnesium med akkurat denne løsningen med bra resultat - derfor ga det mersmak. - OT..
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
I

Hva slags bassløsning er du benytter kortvarig ?
Jeg bruger akustisk ventil/kontrollerede utætheder. Men har også benyttet lukket kabinet med passende Qts tidligere uden de store problemer.
hvordan finner du ut hvor tett/utett det skal være?
Som nævnt er Qts nøgle parameteren, fordi bl.a. impulsgengivelse skal være optimal , hvilket gør at Qts typisk skal ligger i mellem 0.4 til 0.5 , nogen gange afhængig af rummet skal Qts være endnu lavere, placering af højtaleren er også en afgørende med hensyn til det samlede resultat, som gerne skulle ende ud i ret frekvensgang ved lyttepostionen efterfulgt af en kontrolleret afrulning på ca 12 db , plus optimal impulsgengivelse fra selve højtaleren.

Det kan nemmest vises med en illustration fra Troels Gravesen det vidste regneark kan downloades så man selv kan lege med det.

qtsrom.JPG


Det gælder om at få disse ting til at passe sammen, korrekt impulsgengivelse (korrekt Qts) , plus ret frekvensgang.
Qts styres af enheden, kasse-størrelse og af den akustiske ventil, Qts giver også frekvens-afrulningenns form , og det hele skulle sam sagt gerne ende ud i rimelig ret frekvensgang når rum-gain medregnes , uden et kraftigt lift til sidst som tit ses ved bl.a. reflex.
Room-gain som typisk afhænger af højtalerens placering, og rummets størrelse, og rummets utætheder, og det er en variabel størrelse.
Et overslag på 3db punkt er c/(2*L) c = lydens hastighed 344 L = den længste led i rummet, maksimal stigning 12db pr oktav ved et helt tæt rum, typisk vil det være langt mindre typisk 5-7 db pr oktav. Ps åbner man en dør så ændres roomgain, men det som typisk det største tilskyd til frekvensgangen er hvordan højtaleren er placeret i forhold til hjørnerne som det også ses af regnearket.

Man kan også benytte Linkwitz Transform kredsløb hvor man på bekostning af ekstra membran-udsving kan sænke F3 punktet og justerer sænke Qts i et lukket kabinet.
Det svarer simpelthen til at øge kabinet-volumen elektrisk , prisen er som sagt øget membran-udsving og større krav til effektforstærkeren.

Men alt dette er jo old school, i dag trykkes der bare på en DSP knap så kører det hele, men der kan også opnås udmærkede resultater på den beskrevende måde.
 
Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Det der ser for meg ut til å være en kalkulator hvor room gain tas med i betraktning, sier den noe om størrelse/motstand i en akustisk ventil ?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Tror man skal ta den room gainen litt med en klype salt ettersom denne kan variere ganske mye fra rom til rom. Er enig i at høyttalerene bør lages så optimale som mulig først.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Det der ser for meg ut til å være en kalkulator hvor room gain tas med i betragtning, sier den noe om størrelse/motstand i en akustisk ventil ?
Qts styres som jeg skriver bl.a. af den akustiske ventil jo mere "utæt kabinettet er" jo laverer Qts og visa verse, det som bl.a skaber roomgaing er jo trykforskellen inde og uden for kabinettet, man kan se kabinettet som rummet i rummet/kassen i kassen , kabinettet er også et "rum med roomgain" , og dette kan så styres bl.a. med kontrollerede utætheder/akustisk ventil som justeres" til maksimal god impulsgengivelse og til ret frekvensgang sammen med rummet.
Som jeg nævnte kan man også elektrisk styrere meget af dette med Linkwitz Transform kredsløbet

Teoretisk kan man sige at der ingen roomgain er ved brug af en dipol , men der er så til gengæld så mange andre udfodringer/problemer bl.a. med den lyd som smides bagud, plus at man i mange tilfælde vil savne tryk fornemmelsen. Plus alt den ekstra lyd som ikke var i det oprindelige signal.
Men kan man lave rummet med dæmpning så alt den bagudrettede lyd opsuges/neutraliseres, så burde dipoler kunne virke godt, i hvert til fælde væsentligt bedre end det fuldstændig syge basreflex system.
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Litt mye room gain i Norge for tiden ihht dagens avis..... og for mye HF demping. Et klassisk eksempel på et lytterom som må bearbeides riktig. Tror orso må på banen snart, all diskanten fordufter.

image.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bx

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er litt mer nyansert enn som så. Dipoler vil triggge romnoder, men kan - avhengig av plassering - fore de med mindre energi. Jeg leste noe Floyd Toole skrev om dette en gang, og poenget var vel at ved lave frekvenser så vil dipolen ha mindre energi fordi bakutstrålingen til en viss grad kansellerer energien som "forer" den stående bølgen.
Finne det noe konkret undersøkelse som bekrefter dette er det interessant. Men hvis slikt var tilfellet, så tenker jeg at det burde komme ganske klart frem i andre studier som er gjort på dette. Og det har jeg ikke sett.

Selv har jeg dipoler som klarer tett oppimot 130 dB ved 25 Hz.... skulle være nok SPL i hvertfall.
Joda. Men seksten 21" er jo ikke helt vanlig.
Dipoler er nok minst like vanskelige å plassere i rommet som andre høyttalere, men jeg har fått til betydelig jevnere bassrespons med dipoler enn med monopoler i mitt rom, spesielt i området under 100 Hz.

Og så var vi OT igjen da...
Optimalisering/plassering av bassene og muligens type rom kan spille inn.
Hos meg har det vært det motsatte. Jeg fikk jevnere respons i dypbassen med monopoler enn dipoler. Optimal plassering av monopolene var derimot et helt annet sted enn best plassering for dipolene.

Derimot har jeg sett at dipolene gi en jevnere respons i nedre mellomtone og øvre bass enn tradisjonelle høyttalere. Det stemmer også godt med teorien. I det frekvensområdet, så fungerer direktivitet fortsatt. Avhengig av rommets størrelse riktig nok. Samtidig kan direktivitet oppnås på andre måter enn dipoler også.

Jeg er forsåvidt fortsatt åpen for ideen at dipoler kan generelt gi mindre stående bølger i et utvalg av rom, men jeg vil gjerne se god dokumentasjon på det. Subjektive tilbakemeldinger forteller meg relativt lite. Ikke minst når de spriker.
 
Topp Bunn