Ønsker anbefaling Alternativer: DAC med volumkontroll evnt pre med dac til ca 20K

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.898
Torget vurderinger
1
Siden jeg har kun digitale kilder, er jeg på jakt etter en dac med volumkontroll evnt en forforsterker med innebygd dac til rundt 20 000,-.

Så langt har jeg en Hegel HD20 som jeg bruker som forforsterker, men har på følelsen av det kan bli bedre uten at det koster skjorta.

Interessante jeg har sett på så langt er Wyred4Sound DAC2 DSD SE og Parasound P5. Den siste er en forforsterker med innebygd DAC med en pris jeg tipp havner oppunder 15K og den førstnevnte er en DAC med volumkontroll til 20K.

Jeg vil også legge til at USB-overføring er noe jeg nå aldri bruker, så det er ikke så høyt prioritert, ellers må det være digital coax inngang og optisk toslink inngang. Analoge innganger er ikke nødvendig, mens det må være XLR ut.

Brukt kan også være av interesse.

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Hva liker du minst med hegel som forforsterker? Vurderer denne løsningen selv men er skeptisk til dynamikktap ved lavere lyttenivåer.
Har lett etter pre med dac og sett på modwright og en ny flott en fra sugden, men dette koster skjorta. Regner med leve med hegel til jeg har spart opp til en god røramp. Bruker også kun digitale kilder og syntes det er litt synd å kjøpe en boks med masse inputs som støver ned men ser ingen annen løsning innenfor et budsjett på max 20k

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.898
Torget vurderinger
1
Hva liker du minst med hegel som forforsterker?
Egentlig ingen ting, men har følelsen av at volumkontrollen ikke er på nivå med konverterdelen, hvorom W4S får mye skryt for sin volumkontroll (og konverterdel).

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Høres ut som en fin løsning, men du får jo mye forforsterker for 15k som blir mellomlegg mellom bruktpris for hegelen og w4s... Dog en boks til med masse funksjoner som ikke brukes.
Hvordan syntes du dynamikken er igjennom hd20 på lave og moderate lyttenivåer?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18
Hva med Antelope Zodiac?
Den kommer i 3 versjoner fra 12.500 til 24.000 og den dyreste (Gold) dekoder 32bit/384kHz hvis det skulle være av interesse. Jeg har ingen erfaringer med de to dyreste men basisversjonen er i hvert fall en god dac.|

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.898
Torget vurderinger
1
Høres ut som en fin løsning, men du får jo mye forforsterker for 15k som blir mellomlegg mellom bruktpris for hegelen og w4s... Dog en boks til med masse funksjoner som ikke brukes.
Hvordan syntes du dynamikken er igjennom hd20 på lave og moderate lyttenivåer?
Nettopp dette med masse funksjoner som ikke brukes er noe jeg forsøker å unngå, da jeg tenker hvis det er 70% i en forforsterker som jeg ikke benytter, hvor bra kunne det da ha vært om produsenten hadde brukt samme sum i det jeg har bruk for... :rolleyes: Nå har jeg lest mer, både om W4S og andre anbefalinger i tråden og ellers, og det ser rett og slett ut til at det er veldig få, om noen, DAC'er med volumkontroll som er like bra som god forforsterker. Hvor vanskelig kan det være å lage en god DAC og benytte volumkontrollen fra en av sine egne forforsterkere?! Kanskje den kommende Parasound P5 er det jeg venter på, men er litt skeptisk til at prisen er såpass lav. :p

Når det gjelder dynamikken på lavere volum via HD20, så synes jeg det låter litt tamt på lavere volum. Nå bruker jeg Klipsch, så helt udynamisk vil det jo aldri bli.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
71
Torget vurderinger
5
Når det gjelder dynamikken på lavere volum via HD20, så synes jeg det låter litt tamt på lavere volum. Nå bruker jeg Klipsch, så helt udynamisk vil det jo aldri bli.
Nå kjenner ikke jeg HD20, men jeg vil anta at volumreguleringen blir gjort digitalt, noe som betyr at dynamikk og oppløsning blir borte ved lavere lydnivåer iom at bitrate blir redusert. Det er derfor bla annet HD25 og NAD M51 skiller seg ut iom at det benyttes en ny type digital volumregulering som ikke ødelegger dynamikken.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.898
Torget vurderinger
1
Nå kjenner ikke jeg HD20, men jeg vil anta at volumreguleringen blir gjort digitalt, noe som betyr at dynamikk og oppløsning blir borte ved lavere lydnivåer iom at bitrate blir redusert. Det er derfor bla annet HD25 og NAD M51 skiller seg ut iom at det benyttes en ny type digital volumregulering som ikke ødelegger dynamikken.
Dette er jo interessant, jeg leste om den forbedrede volumkontrollen til HD25 på sidene til Soundgarden for flere måneder siden, men kunne ikke finne noe på Hegels sider om en oppdatert/oppgradert volumkontroll på HD25, så jeg tok det Soundgarden har skrevet med en spade med salt. Litt rart at ikke Hegel også gjør et poeng av dette, eller er det øynene mine som spiller meg et puss?

På en annen side er det også litt irriterende at de som tester DAC'er med volumkontroll, sjelden eller aldri nevner noe om hvordan lyden er koblet rett i effektforsterkeren... :p

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Var i kontakt med Anders i Hegel. Han forklarte at da hd25 har et høyere dynamikkområde grunnet en høyere oppsampling i forhold til hd20. Det er dermed mer å gå på og den oppleves som mer dynamisk og oppløst ved lavere volum. Så forbedring av volumkontrollen i forhold til hd20 er vel hovedsakelig i forskjellen 32 bits vs 24 bits.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Prøver ut en dedikert forforsterker i stedet for HD20. Det er enorm forskjell! Tidenes overraskelse for en som er ubevandret i hifi verdenens mysterier.
Med pre opplevde jeg en helt annen oppløsning og tredimensjonalitet i lydbildet. Langt forbi synsningsnivå og kanskje den største oppgraderingen i anlegget mitt jeg har opplevd. Det blir en meget midlertidig løsning for min del å benytte hegel hd20 som pre inn i effekt og anbelfaler alle som tenker på en Dac med pre mulighet på nivå med hegelen å prøve ut en middels god pre. Forforsterkeren er definitivt mer enn en volumkontroll (som dog er en fabelaktig oppgradering fra hegelens fjernkontroll!) og inngangsvelger.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
71
Torget vurderinger
5
Prøver ut en dedikert forforsterker i stedet for HD20. Det er enorm forskjell! Tidenes overraskelse for en som er ubevandret i hifi verdenens mysterier.
Med pre opplevde jeg en helt annen oppløsning og tredimensjonalitet i lydbildet. Langt forbi synsningsnivå og kanskje den største oppgraderingen i anlegget mitt jeg har opplevd. Det blir en meget midlertidig løsning for min del å benytte hegel hd20 som pre inn i effekt og anbelfaler alle som tenker på en Dac med pre mulighet på nivå med hegelen å prøve ut en middels god pre. Forforsterkeren er definitivt mer enn en volumkontroll (som dog er en fabelaktig oppgradering fra hegelens fjernkontroll!) og inngangsvelger.
Hvilke komponenter har du koblet opp her nå?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Hegel hd20
AA Bellini virtual battery
Modwright kwa150
Tannoy dc10t

Bellini er kun til låns. Virkelig god, men jeg har igjen å teste ut rørpre som jeg tror komplementerer modwrighten godt

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
71
Torget vurderinger
5
Hegel hd20
AA Bellini virtual battery
Modwright kwa150
Tannoy dc10t

Bellini er kun til låns. Virkelig god, men jeg har igjen å teste ut rørpre som jeg tror komplementerer modwrighten godt
Skjønner. Tipper grunnen til at du nå synes det låter bedre er fordi HD20 sin volumregulering ikke er optimal, og når den nå
sikkert er skrudd på fullt og pre justerer lydstyrken så reduseres ikke lydkvalitet av HD20 lenger.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
71
Torget vurderinger
5
Dette er det som står om NAD M51 og som jeg tror er ganske tilsvarende på feks HD25, Mytek og andre. Mens feks HD20 tilsynelatende ikke upsampler og derav reduserer oppløsningen så fort volumet reduseres fra 0db.

The extreme headroom afforded by the 35-bit architecture allows for a DSP-based volume control that does not reduce resolution. Even with 24-bit high definition signals, the output can be attenuated by 66dB (very, very quiet) before bit truncation begins.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Jeg trodde også at downsampling i Hegel forringet lydkvaliteten, og prøvde å regulere ned nivå på hegel igjennom forforsterkeren med å samtidig oppjustere volum på den. Det oppleves fortsatt en helt annen oppløsthet og holografi gjennom pre i forhold til dac rett i effekt.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
71
Torget vurderinger
5
Jeg trodde også at downsampling i Hegel forringet lydkvaliteten, og prøvde å regulere ned nivå på hegel igjennom forforsterkeren med å samtidig oppjustere volum på den. Det oppleves fortsatt en helt annen oppløsthet og holografi gjennom pre i forhold til dac rett i effekt.
Har lest litt mer nå. La oss starte med fakta 1bit = 6dB headroom. Hegel HD20 har 24bit oppløsning. Ta feks at man kjører 16bit CD digitalt inn i HD20 så oppsamples det til 24 bit. Dvs 8bit mer og 48db headroom. Dvs at lyden på HD20 kan settes til -48db og da er lydkvaliteten tilbake på de opprinnelige 16bit. Demper man lyden mer så mister man 1bit oppløsning pr 6db. Kjører man feks highres 24bit inn i HD20 så kan ikke dette oppsamples noe mer og dvs at dersom man går under 0db på HD20 så reduseres den høyoppløste lyden med 1bit pr 6db. Dvs er man nede på -48db så har man redusert den høyoppløste 24bit lyden til 16bit CD-kvalitet.

Litt avhengig av hva slags oppløsning du tidligere har kjørt inn i HD20 når du har brukt den som volumkontroll også så vil du nok kunne høre forskjell når du nå kun bruker den som DAC og (trolig) har satt volume til bypass eller 0db.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Kan varmt anbefale en outsider. Onkyo P-3000r
Den innebygde DACen i Pre'en holder fint følge med min eldre men god DCS Elgar Plus, som nå er pakket ned og snart klar for salg. De analoge inngange er svært transparante og tro til kilden. Byggekvalitet er også i toppklasse

Det finnes endel tester og den ble kåret til årets High- end produkt av Hi-Fi Choice i 2011.

Onkyo M-3000R and M-5000R | TechRadar

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.898
Torget vurderinger
1
Helt sikkert er en flott forforsterker med DAC, men mangler dessverre XLR ut.

På en annen side, er det noen som har testet litt mellom Hegel HD20 og HD25, og da spesielt volumkontrollen?

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Er ikke så mange alternativer desverre som har meget god pre. MCD 500 har nok en bedre pre en Hegelen. Den er dog en god del dyrere. Nei noe slikt er nok den beste løsningen lydmessig ( AN M2 ): Audio Note M2 Line - Torget

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Helt sikkert er en flott forforsterker med DAC, men mangler dessverre XLR ut.

På en annen side, er det noen som har testet litt mellom Hegel HD20 og HD25, og da spesielt volumkontrollen?

Forstår!
En slik vil utvide mulightene dine :eek::

220095_Reloop_PP.png

XLR - RCA apadter eller motsatt vei.

Sist redigert:
Topp Bunn