Høyttalere Alternativ til Velodyne DD10 Plus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker meg en Velodyne DD10 Plus. Men for det første tror jeg ikke den importeres for tiden, for det andre er den for dyr for meg, og for det tredje finnes kun et minimalt antall å få fatt i brukt.
    Hvorfor vil jeg ha akkurat den?
    1. Størrelsen er perfekt (10", 36 x 33 x 42 cm)
    2. Den er ekstremt hurtig og presis (enorm magnet, stivt oppheng, 1250 W / 3 kW peak)
    3. Throughput med delefilter (både RCA og XLR), slik at den effektivt kan løfte en masse last av effekttrinn og høyttalere
    4. DSP med målemic
    5. Svart pianolakk

    Noen andre sub'er som matcher dette her? Den skal benyttes til musikk, og understøtte et par toveis høyttalere og et par stativhøyttalere, begge drevet av forsterkere med moderat effekt.

    Budsjett (nytt eller brukt) opp til 30 000,-
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    432
    Jeg vurderer å selge min JLAudio f112
    - Den har målemic, men ingen dsp.
    - svart gloss.
    - 45h x 38b x 40d
    - 1500w 12"
    Send PM hvis du er interessert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    ^ Den er jo interessant, i grunn. Jeg er litt usikker på om den kan koples mellom pre og power, har du noe synspunkt på det?
    Den er vel litt stor, men... :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Jeg havde en Velodyne spl 1200, som jeg synes var god. Nu har jeg en Arendal S2 som er klasser bedre. Men den er selvfølgelig lidt større.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havde en Velodyne spl 1200, som jeg synes var god. Nu har jeg en Arendal S2 som er klasser bedre. Men den er selvfølgelig lidt større.
    SPL-serien er ikke helt på høyde med DD-serien. DD10 gjør ufattelige ting, når du ser størrelsen på den, og akkurat det er et litt viktig punkt for meg. :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    432
    dette er ikke min btw, noe jeg fant på nettet. (Min er støvfri) hehe
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor vil jeg ha akkurat den?
    1. Størrelsen er perfekt (10", 36 x 33 x 42 cm)
    2. Den er ekstremt hurtig og presis (enorm magnet, stivt oppheng, 1250 W / 3 kW peak)
    3. Throughput med delefilter (både RCA og XLR), slik at den effektivt kan løfte en masse last av effekttrinn og høyttalere
    4. DSP med målemic
    5. Svart pianolakk

    Noen andre sub'er som matcher dette her? Den skal benyttes til musikk, og understøtte et par toveis høyttalere og et par stativhøyttalere, begge drevet av forsterkere med moderat effekt.

    Budsjett (nytt eller brukt) opp til 30 000,-
    Er en Kef KF92 på finn nå. (i Drammen)
    Jeg har ikke hørt noe som er i nærheten av min lille KC62 på det å blende med høyttalerne og låte kjapt og presist.
    Samt å spille dyyypt, men uten mye nivå på min lille da.
    Sånne JL Fathom er gromme, men også litt store.

    KEFen treffer på 1,2 og 5, begrenset på 3, ikke på 4.




    mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Ser at KEF opplyser at de 2 9-tommerne går ned til 11 Hz ved -3 dB.... :eek:
    Rett og slett usikker på om jeg tror helt på det tallet der.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    SPL-serien er ikke helt på høyde med DD-serien. DD10 gjør ufattelige ting, når du ser størrelsen på den, og akkurat det er et litt viktig punkt for meg. :)
    Jeg har hørt alle i velodynes topserie. Selv deres 1812 ;)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Ser at KEF opplyser at de 2 9-tommerne går ned til 11 Hz ved -3 dB.... :eek:
    Rett og slett usikker på om jeg tror helt på det tallet der.
    Helt uproblematisk å få noe til å gå lavt. Men det er helt noe annet hvilke nivå noe leverer. Denne subwooferen klarer kanskje 80 dB på 1 m ved 11 Hz med romforskning. Altså ikke i nærheten til å være følbart. Men det funker i markedsføring.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Her man kan se nivået til KEF K92. Dette er anekoiske målinger. I det aller laveste frekvensområdet kan få ca. maks 9 dB ekstra ved f.eks hjørneplassering.

    KEF K92.jpg


    Den blå grafen viser maks anekoisk. Så kan man legge merke til det aller laveste nivået er ikke noe særlig høyere ved blått nivå vs rødt nivå. Årsaken til det er en kompressor/limiter slår inn på høyere volum for å beskytte driverne. Så må man også ta høyde for at man mister ca. 6 dB per meter. Så dersom lytteavstanden er 3 m, så taper man ytterligere 12 dB.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enig med lydogakustikk.
    Disse små leke-subene fra Kef, B&W..og andre lignende, med mikkemus elementer er bare tull og fjas.

    Hvis du MÅ ha sub med DSP og målemic, noe jeg er veldig enig i på en bekostning;
    Så velg en løsning med EKSTERN DSP og målemic, som gir en LANG rekke fordeler jeg ikke har tid å ramse opp nå.

    Habile suber inkl. dsp/målemic finnes det svært få av, og koster også unødvendig mange penger.
    Med en enkel og til dels rimelig, men likevel habil ekstern dsp/mic løsning, er utvalget av habile og "analoge" suber mye større.
    Jeg tror ikke du gidder å bygge sjøl, men inselwind, eller andre kan slenge sammen ett par Seas 10" suber (eller noe annet større) med flott finnish for ikke fryktelig mye penger.

    Jo større bassss, jo bedre.
    IKKE mere bass, men riktigere bass.

    Jeg bruker 4 x 21" på 18 m2, og det føles ikke mer enn akkurat passe...nesten
    Jeg bruker selvfølgelig ekstern dsp og mic.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Disse små leke-subene fra Kef, B&W..og andre lignende, med mikkemus elementer er bare tull og fjas.
    Der har jeg en liten flokk med mikkemus-mini-elementer (6,5") som sist jagde ut 2 x Velodyne DD10+ og Perlisten D212S. Hummm...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Der har jeg en liten flokk med mikkemus-mini-elementer (6,5") som sist jagde ut 2 x Velodyne DD10+ og Perlisten D212S. Hummm...
    ...kommer an på preferanser og ambisjonsnivå, vil jeg tro.
    Kan du utdype? :unsure:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser at KEF opplyser at de 2 9-tommerne går ned til 11 Hz ved -3 dB.... :eek:
    Rett og slett usikker på om jeg tror helt på det tallet der.
    Jeg kjøpte KC62en etter litt kommunikasjon med Håvard i Stereopluss.
    Det er ikke noe å tvile på om den går så lavt, spørsmålet er bare nivået der nede. Null stress å høre godeste Goodall.
    Styrken til disse Kefene er ikke kommaknulling eller måledata som funker som runkefantasier, disse er fullstendig tyste og tiltrekker seg null oppmerksomhet. Så spiller de musikk, og oppleves som kjappe i betydningen henger på høyttalerne.
    Liker du ikke måten REL subber på, så liker du nok ikke Kef heller. Jeg mener Kef er litt mer sub siden de spiller lavere i frekvens enn tilsvarende REL. Jeg digger den fordi det ikke høres ut som en sub er tilkoblet anlegget og den gamle «du hører den ikke før du slår den av» er helt rett. Men man skal jo like det man hører og som vanlig best å prøve hjemme.

    mvh
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    ...kommer an på preferanser og ambisjonsnivå, vil jeg tro.
    Kan du utdype? :unsure:
    Ja, de siste årene har jeg hatt Kii Three/BTX. Det er 2 x 10 stk. 6,5", med mange forsterkere og dsp. Gjennom årene har jeg hatt masse forskjellige subber, Ken K, JL Audio, Arendals, Velodyne og sist Perlsisten. Siste oppsett med sub var 2 x DD10+ og 1 Perlisten D212S. En sub i hvert hjørne fungerte fint. Så sa Kii-karen at det var unødvendig med subber, også til LFE. Jeg tok det som skryt, men etter er oppdatering for surround-pre, ble nivået riktig for Kii-ene. Jeg fant ut at Kii/BTX hadde nok guffe, så jeg solgte subbene. Lydhjørnet er kun 3 x 3 i et rom som er 5,5 x 5. Det er historen bak en flokk mikke mus mini.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Enig med lydogakustikk.
    Disse små leke-subene fra Kef, B&W..og andre lignende, med mikkemus elementer er bare tull og fjas.

    Hvis du MÅ ha sub med DSP og målemic, noe jeg er veldig enig i på en bekostning;
    Så velg en løsning med EKSTERN DSP og målemic, som gir en LANG rekke fordeler jeg ikke har tid å ramse opp nå.

    Habile suber inkl. dsp/målemic finnes det svært få av, og koster også unødvendig mange penger.
    Med en enkel og til dels rimelig, men likevel habil ekstern dsp/mic løsning, er utvalget av habile og "analoge" suber mye større.
    Jeg tror ikke du gidder å bygge sjøl, men inselwind, eller andre kan slenge sammen ett par Seas 10" suber (eller noe annet større) med flott finnish for ikke fryktelig mye penger.

    Jo større bassss, jo bedre.
    IKKE mere bass, men riktigere bass.

    Jeg bruker 4 x 21" på 18 m2, og det føles ikke mer enn akkurat passe...nesten
    Jeg bruker selvfølgelig ekstern dsp og mic.
    Fullstendig klar over at størrelse betyr mer enn det meste mht. korrekt bassgjengivelse. Det er ikke dette jeg er er ute etter.
    Jeg er ute etter en hurtig, liten sub, som fletter godt inn for å diskrét understøtte toveis høyttalere med moderate ressurser nedover.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kan Arendal subbene være noe for deg? :)
    1961 har kun RCA inn og ut, mens den større 1723 har vel både og? Kan jo fint teste den noen dager og.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.513
    Antall liker
    8.058
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du kan jo ta en titt på/teste SVS SB-1000 Pro, om så bare for morro. Jeg er veldig fornøyd og litt imponert over mine to. De henger absolutt med Tannoy Cheviot og er uhyre enkle å integrere godt i systemet med appen til SVS.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fullstendig klar over at størrelse betyr mer enn det meste mht. korrekt bassgjengivelse. Det er ikke dette jeg er er ute etter.
    Jeg er ute etter en hurtig, liten sub, som fletter godt inn for å diskrét understøtte toveis høyttalere med moderate ressurser nedover.
    Da bør du vel ha 2?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    DD10 gjør ufattelige ting, når du ser størrelsen på den, og akkurat det er et litt viktig punkt for meg. :)
    Ja, det skjer ting når lave frekvenser kombineres med innebygget EQ, men kjør en runde med RTA
    så ser du de små subbenes faktiske implementering...... 👍
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.304
    Sted
    Horten
    Ja, det skjer ting når lave frekvenser kombineres med innebygget EQ, men kjør en runde med RTA
    så ser du de små subbenes faktiske implementering...... 👍
    Bra tips, men trådstarter driver jo ikke på med målinger. ;)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Jeg har hørt om hurtige biler men ikke hurtige subs, mener lyd har vel samme hastighed fra DC og op. Der tænkes muligvis på bas integration og det er jo noget helt andet, som ikke har så meget med subbens beskaffenhed at gøre, så længe den leverer det der kræves mht SPL og frekvens.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt om hurtige biler men ikke hurtige subs, mener lyd har vel samme hastighed fra DC og op. Der tænkes muligvis på bas integration og det er jo noget helt andet, som ikke har så meget med subbens beskaffenhed at gøre, så længe den leverer det der kræves mht SPL og frekvens.
    Joda, fullstendig korrekt alt sammen.
    Jeg har ikke noe behov for å kjøre nok en runde med debatt omkring hva som gir den mest korrekte bassgjengivelsen, for akkurat det har jeg verken budsjett, rom, lyst, eller kone til.... ;)

    Mitt poeng er at jeg vil ha en fysisk LITEN sub med:
    Kraftig magnet, stivt oppheng og høy påtrykt effekt. Dette fordi denne måte å bygge sub på, gir en illusjon av kraft og hurtighet som er relativt grei å leve med.
    Om den i tillegg kan filtrere ut signalet som suben skal ta seg av, og sende resten videre til effekttrinnet, er det en åpenbar fordel, da den måte å gjøre det på medfører en opplevelse av at forsterkeren får mer kraft, og at høyttalerne jobber friere og lettere.
    En eller annen form for romkorreksjon av det området suben jobber med, er også en udelt fordel.

    Dette baserer seg på årelang erfaring, og om dere enda en gang kan vise meg at jeg tar feil, ved å vise fram enda en lang rekke kurver, vil ikke dette endre noe som helst for meg. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Der har jeg en liten flokk med mikkemus-mini-elementer (6,5") som sist jagde ut 2 x Velodyne DD10+ og Perlisten D212S. Hummm...
    Det behøver ikke være noen dum idé.
    Snakket med en av de tidligere konstruktører av Acoustic Energy, han var også bassist, og brukte en hel bråte aluminium 6-tommere som en "bassvegg" til bassen sin på scenen. Dette fordi han digget det han opplevde som brutal slagkraft og kvikk respons når han slo an strengene.

    Regner med at rigging og bæring ikke var like gøy. Det er ikke moro å sjaue Hammond/Leslie, heller.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Må lige minde om Hoffman's Iron Law inden du forlanger alt for meget af en lille sub :giggle:Integration med EQ og delay er key. Glem alt det andet du tror du ved om bas.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Må lige minde om Hoffman's Iron Law inden du forlanger alt for meget af en lille sub :giggle:Integration med EQ og delay er key. Glem alt det andet du tror du ved om bas.
    Neida, jeg forlanger bare at den gjør akkurat det jeg vet at den gjør. Det er ikke slik at jeg ikke har prøvd.

    INFO:
    I dag bruker jeg denne til oppgaven:

    Denne er for så vidt (nesten) grei nok, men jeg ønsker å forfine det hele enda en touch. Selv denne moderate, og ganske lille Klipsch-suben er i stand til å flette ganske godt inn, om jeg passer på å ikke skru den for høyt. så jeg lever inntil videre greit med denne, men jeg vil helst ha mer kontroll på det som foregår i bunn, samt gi forsterker / høyttalere litt friere tøyler.
     
    Sist redigert:

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Hva med sigberg med 2xscanspeak 10’’ og hypex?;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hva med sigberg med 2xscanspeak 10’’ og hypex?;)
    Den ser slett ikke borte ut, den heller! :)
    Sånn ved første øyekast får jeg ikke helt grep om hvorvidt den har high-pass filter, eller om den må jobbe parallelt med høyttalerne, og akkurat dette med filter er påkrevet.
    10D er noe over budsjett, da, men med litt tid til sparing, så kanskje.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo ta en titt på/teste SVS SB-1000 Pro, om så bare for morro. Jeg er veldig fornøyd og litt imponert over mine to. De henger absolutt med Tannoy Cheviot og er uhyre enkle å integrere godt i systemet med appen til SVS.
    Ser ikke dum ut den, altså. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den ser slett ikke borte ut, den heller! :)
    Sånn ved første øyekast får jeg ikke helt grep om hvorvidt den har high-pass filter, eller om den må jobbe parallelt med høyttalerne, og akkurat dette med filter er påkrevet.
    10D er noe over budsjett, da, men med litt tid til sparing, så kanskje.
    Ta å send han en pling, og hør om han har noen i demo som kan få gå??
    Det hender jo han har det uten at jeg har full oversikt her og nå.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til å være mye for pengene og enkel å sette opp med app den SVS’en. Har tenkt på en sub i den serien selv. Har imidlertid ikke fått til integrasjon med sub godt nok tidligere. Snublebass som kommer for sent og avslutter for sent.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til å være mye for pengene og enkel å sette opp med app den SVS’en. Har tenkt på en sub i den serien selv. Har imidlertid ikke fått til integrasjon med sub godt nok tidligere. Snublebass som kommer for sent og avslutter for sent.
    Jepp, nettopp det som er utfordringen med en laaaaaang rekke betalbare suber.
    Den typen jeg beskriver (magnet/oppheng/effekt), klarer å flette inn, uten at du får opplevelsen av treghet. Dessverre er det mange suber som kun kan kjøre parallelt med høyttalerne, om du ikke har en eller annen form for aktiv deling foran. Og det har det med å koste en del, dersom du skal ha et godt innebygget filter i suben. Den mest vellykkede jeg selv har hørt, er nevnte DD10, men vil anta at det finnes flere som er omtrentlig like gode "illusjonister" som denne.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.634
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, nettopp det som er utfordringen med en laaaaaang rekke betalbare suber.
    Den typen jeg beskriver (magnet/oppheng/effekt), klarer å flette inn, uten at du får opplevelsen av treghet. Dessverre er det mange suber som kun kan kjøre parallelt med høyttalerne, om du ikke har en eller annen form for aktiv deling foran. Og det har det med å koste en del, dersom du skal ha et godt innebygget filter i suben. Den mest vellykkede jeg selv har hørt, er nevnte DD10, men vil anta at det finnes flere som er omtrentlig like gode "illusjonister" som denne.
    Er det ikke bedre med aktiv deling foran enn å kjøre høyttalersignalet via sub? Som du sier er det vel ganske trolig at det vil forringe lyden både med lange kabler og potensielt tvilsomt filter i subben.

    En slik løsning vil jo typisk også kreve at du kjører høyttalerkabler til sub, mens en bedre løsning vil være XLR eller RCA, mao lavnivå signal.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ser ikke dum ut den, altså. :)
    Hadde to stykk sb1000 og det var ikke de mest imponerende subbene.. output lang under det man forventer av 12».
    Selv om Pro modellen har fått noen få watt til og en app så tror jeg ikke det ville løst problemene jeg opplevde med dem. De han ikke med et par sonus faber venere 1.5 i mitt rom.

    Hadde også to stykk av lillebroren til sendingar i dag. Sw308. De rev skinnet av pølsen i forhold.
    Faktisk to subber jeg til tider angrer på salg av pga størrelsen og det de gav.

    Har i dag goldenear forcefield 3 og de ser jeg ingen grunn til å bytte ut annet enn den ukuelige nysgjerrigheten. :)

    Men den dd10 du jakter er nok råskap :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn