Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, enig. Buchardt har jeg sett og at de kom meget godt ut bl.a. på messa i fjor, om jeg ikke husker feil. Var vel den som de fleste var imponert over. All honnør til små produsenter som lager store opplevelser og priser de edruelig.

    Er også mer og mer enig med Rognlien om at enkle toveis løsninger har noe med seg, som et arsenal av elementer ikke kan matche. Har en presisjon og homogenitet som man hører mangler i større systemer. Dali Epicon 2 er f.eks. også en flott høyttaler, og etter min mening bedre enn Epicon 6 som har fått mye fokus. Men det er min smak...

    Og så synes jeg det er litt synd at de «nye» som spør om råd her på HFS blir penset inn på dyrere og dyrere løsninger, når så mye kan oppnås relativt billig. Og billig er relativt og vurdert i forhold til nivået i våre kretser... :)
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Enig der.. s300mk2 som var innom her henger rimelig høyt på lista.. uten tvil den beste stativ høyttalere jeg har hørt.. og den handler opp med mange av de større sakene som har vært her også.

    Man kan få enormt mye god lyd for lite penger.

    2veis gir mye og i mange tilfeller bedre resultat enn 2.5-3-4 veis..
    Men må si jeg trives godt med flere horn og en jungel 7 tommere :)
    Dog tvinger nok et bytte seg frem når vi bygger om litt i huset :(
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.679
    Antall liker
    9.888
    Sted
    London
    Har alltid likt Krix etter at jeg fikk lytte til et par hos en kompis i Sydney for mange år siden. Flott at merket har funnet veien til Norge

    Må si meg enig i at toveis kanskje er de beste når det kommer til sammenheng i lydbildet. Tror dette er fordi det bare er ett punkt for delefilteret, Jeg driver nå og pusser opp ett par små toveis, og skal teste dem igjen mot mine gulvstående 2.5 veis selvbygg (som jeg tror har samme diskanten som dine Krix). Skal innrømme at de gulvstående har mye mer bass etc, men for jazz, folk og akustisk de små toveis er mye mer troverdige, i mangel på en bedre beskrivelse
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er noe med toveis og sammenheng... Det som jeg finner litt «merkelig» er at også større og mer komplisert musikk fungerer så bra. Spilte f.eks Porchupine Tree tidligere i dag og det var en flott opplevelse å høre på de små gnomene. Selvfølgelig får man ikke trøkk og størrelse som større membranareal kan gi, men det er en sammenheng som gjør at man er med på illusjonen. Og tøffere gitarer har jeg ikke hørt siden Klipsch.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Men selvfølgelig, ikke noe er rett eller galt. Har vel oppdaget at jeg kan gi avkall på litt trøkk og skala for å få noe annet. Andre kan prioritere annerledes.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.679
    Antall liker
    9.888
    Sted
    London
    Porcupine og Steven Wilson er perfekt for små toveis :)
    Gleder meg virkelig til å få mine satt opp igjen. De har levd ett hardt liv hos eksen de siste årene, og fant at jeg måtte pusse dem opp da jeg hentet dem tilbake. En hadde veltet over og var skadet på kabinettet og delefilteret måtte repareres

    Og fikk litt hjemlengsel når jeg så bildet hvor du ser ut av vinduet. Hadde mange turer til Tromsø i ungdommen, og vi har bestemt oss for å flytte til Nord Norge igjen en dag.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Tromsø er flott. Litt inhabil siden jeg er oppvokst her - i den grad man er oppvokst - men er noe med å ha naturen intravenøst og samtidig bo i en by med alle muligheter. Har bodd borte i perioder, men har funnet ut at jeg ikke trives uten å ha ganske vilt vær og natur rundt. Elsker vinter med toppturer på ski, og i løpet av en halv times kjøretur, har man et meeeget stort utvalg topper å gå på. :)

    Ser du bor i London. Fantastisk by som vi har besøkt flere ganger. Har du røtter i nord, eller bare vært her på besøk?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og ordtaket om at ingen er uerstattelig gir liten mening når vi nettopp fant ut at Finn Bjelke har sluttet i NRK og med PopQuiz....
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Naturen her nord er vanskelig å kopiere :)

    Du kunne jo prøvd å integrere en liten REL sub? Savner den siste jeg hadde, den var så enkel å få til og spilte så flott..
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har tenkt på sub(er) men det er et helt ukjent kapittel for meg. Aldri hatt sub. Bør det være lukket kammer? Hvilken REL-sub er å anbefale?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ja, har tenkt på sub(er) men det er et helt ukjent kapittel for meg. Aldri hatt sub. Bør det være lukket kammer? Hvilken REL-sub er å anbefale?
    Jeg testet nylig ut en REL sub av typen S/3 SHO. Overraskende enkel å integrere, plassert i ene hjørnet, pekende diagonalt ut i rommet. Valgte å ta den bort og beholde egensignaturen fra høyttaleren.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, litt skeptisk om det vil fungere godt eller om det bare blir pjesk.... Høyttalerne er så balansert at jeg egentlig ikke savner noe særlig. Så står jo også høyttalerne ganske langt ut på gulvet og en sub skal vel plasseres på linje/foran og ikke bakenfor? Blir litt dominerende i stua. Men skal sjekke ut REL.
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.679
    Antall liker
    9.888
    Sted
    London
    Ser du bor i London. Fantastisk by som vi har besøkt flere ganger. Har du røtter i nord, eller bare vært her på besøk?
    Volste opp ved ett fergeleie i nordre Nordland - Lødingen. Har vært innom Tromsø titt og ofte i ungdommen og frem til jeg flyttet til Oslo og deretter Lillehammer i en alder av 29. Har bodd mest i Vesterålen og så Alta for høyskole. Flyttet til Sydney i 2003, og til slutt hit i slutten av 2004. Har nå en sønn her som jeg har delt foreldreansvar og er det eneste som hindrer oss å dra herfra. Må nok bli her 6-7 år til. Så er det hjem... ??????
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    "................Så står jo også høyttalerne ganske langt ut på gulvet og en sub skal vel plasseres på linje/foran og ikke bakenfor? Blir litt dominerende i stua. Men skal sjekke ut REL.
    Det er akkurat på det punktet REL overrasker. Google manualen og les, så vil du forstå :) Det var f. eks ingen antydning til å høre hvor bassen kom fra, tiltross for at en sub stod 1 meter bak høyre høyttaler.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hadde den i hjørnet bak venstre høytalere.. men med noen små justeringer med fruen i førersetet så var den umulig å pinpointe når man lyttet.. rett og slett litt utrolig.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    OK, da skal jeg sjekke det ut. Trodde den måtte/burde stå på linje med høyttalerne for ikke å få tidsforskyvning og grums.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og en flott høstdag må nytes. For å sitere storhopperen og den etterhvert noe forfyllede filosofen Matti Nykänen: Livet er menneskets beste tid.

    8FE37836-F2B4-4147-94C2-0F0AEE8DE8E7.jpg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Søndagen brukes til litt fintuning av plasseringen av høyttalerne. Jeg har ikke en særlig lang audiofil hukommelse, og sliter litt med å høre forskjell fra en plassering til en annen når jeg gjør mindre justeringer. Har imidlertid gått vitenskapelig til verks - intet mindre - og målt opp, slik at baffelen nå er plassert nøyaktig 93 cm fra frontveggen, som er 1/5 del av romlengden. Vitenskapelig sett burde jeg vel da være på den sikre siden? Mener å ha lest at man skal dele på 3, eller 5 og det er vel da baffelen man måler til?

    Når det gjelder avstand mellom høyttalerne, så skal det vel være slik at man får en rettsidet trekant, men da havner ene høyttaleren bak spisebordet, så da tror jeg vitenskapen må vike litt for fornuften. Men mener selv at plassering ift frontveggen fungerte bra.

    Ideelt sett burde jeg kunne lytte litt ut fra bakveggen, men det er ikke så lett å få til her i stua. Med mindre jeg drar sofaen ut, men det vil redusere plassen i stua betraktelig. Jeg gjør hva jeg vil med hifi, men jeg blir neppe så populær hos styresmaktene om jeg begynner å slite sofaen ut på gulvet.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bare å argumentere med at det blir så mye lettere å ta hybelkaninene bak sofaen ;)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og hvor lenge var Adam i Paradis? Som signaturen min sier, flyter jeg litt rundt etter innfall. Er vel ikke ukjent her på HFS. Har lagt Atom ut for salg på Finn. Sammen med Krix spiller det jo engasjerende og egentlig knallbra, men det finnes bedre forsterkere og er litt nysgjerrig på hvor langt jeg kan dra Krix. Tankene gikk til en Nova og var en hårsbredd fra å kjøpe en, men har valgt litt annet. Naim (Nova og Atom) er fantastisk, men fikk lyst til å prøve annet. Om det blir en nedtur, opptur, eller kun en sideveis forflytting vet jeg ikke. Mulig havner jeg tilbake på Naim, men "time will show" (fritt etter Blodstrupmoen).
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Så lille naimen lå på finn ja :)

    Hva tenker du å prøve?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har bestilt en Gold Note IS-1000. Samme konsept som Atom/Nova, men med italiensk tilnærming, ihvertfall designmessig. Så får jeg høre lydmessig.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis. Den er veldig spennende :)

    Også har du Amp til å drive palladium ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Du tør prøve deg på italienere?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har Alfa Romeo, så har prøvd meg på italienere i mange år. :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.679
    Antall liker
    9.888
    Sted
    London
    Hørte et Gold Note oppsett på messa i Bristol. Virkelg flott lyd.
    Du må holde oss oppdatert :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og ny forsterker lar vente litt på seg, men har ingen bråhast....
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ah.. jaggu hadde du en navnebror med felles interesser :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har bestilt en Gold Note IS-1000. Samme konsept som Atom/Nova, men med italiensk tilnærming, ihvertfall designmessig. Så får jeg høre lydmessig.
    Se det ja. Da utsetter jeg test "effekttrinn sammen med Atom"? Har mottatt kabel nå, men tenkte å teste en svart vinterkveld.... om jeg fikk lyst :) kjøpte kabelen kun for fleksibilitet egentlig.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, testen ble for sen... :) Nei, vil ha litt mer krefter og fikk det innfall å prøve noe annet enn Naim. Så får jeg se hvordan det går....
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Når kommer det italienske kunstverket?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke helt. Skulle sendes fra fabrikk etter messa i Horten, men har ikke hørt noe mer fra PM Audio. Må vel sende dem en e-post og høre nærmere.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tja... Mens jeg venter på forsterker, som visstnok sto pakket og klar for 14 dager siden, ser jeg på høyttalere. Savner litt mer membranareal, men vil ha noe «musikalsk» - i mangel av bedre ord - og ukomplisert. Hater «ssss»-er på de fleste innspillinger og generelt hard mellomtone på annet enn referanseinnspillinger. Vil bare senke skuldre og nyte musikk. Bruker vel et par timer hver dag foran anlegget og det betyr mye for meg at man ikke skal være på alerten hele tiden.

    Ser på Spendor, Graham (Chartwell), Sonus Faber, Harbeth eller Dali Epicon. Noen jeg har glemt?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn