Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje ikke helt identisk opplevelse ift mitt eget nylige HT bytte da prisforskjellen kanskje er enda større enn for din del, men allikevel en gjenkjennbar beskrivelse.
    Fra en veldig god høyttaler til "sitat" "I sum, en helt annen høyttaler"

    Dersom man ikke visste bedre eller unnlot å prøve annet, kunne man fint levd med førstnevnte :) Ikke for det, er superfornøyd med eget valg og det virker det som du er også :)
    Beklager sen respons, men har vært en del å gjøre på jobb og annet. Men nå er det endelig fredag. 😊 Er også superfornøyd med valget.

    Min audiofile hukommelse er begrenset og fikk ikke A-B testet gamle høyttalere mot nye. Det blir derfor litt på gefühlen hva som var forskjellig hvis man dissekerer i diskant, mellomtone og bass. Det jeg ihvertfall opplever er å gjenoppdage mye musikk. Ikke fordi jeg hører nye detaljer, mer bass, mer av ditt og mer av datt, men rett og slett at jeg hører budskapet og artisteriet bedre og hvordan det er «designet» og sammensatt. Veldig fin opplevelse. 😊
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Beklager dersom jeg spør om noe som allerede står å lese :) ...og at jeg tillater meg å spørre.

    Jeg liker bruken av panel og spiler i nyhuset ditt. Er panel montert direkte på stenderne i rommene eller bruker du gips eller annet bakom? Ser det er gips på frontvegg i musikkrommet, er spilene limt på gipsveggen, har du laget spilerammer som er limt eller skrudd direkte på gipsveggen?

    Bildene er fantastiske, er de tatt med mobilkamera eller bruker du annet?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Beklager dersom jeg spør om noe som allerede står å lese :) ...og at jeg tillater meg å spørre.

    Jeg liker bruken av panel og spiler i nyhuset ditt. Er panel montert direkte på stenderne i rommene eller bruker du gips eller annet bakom? Ser det er gips på frontvegg i musikkrommet, er spilene limt på gipsveggen, har du laget spilerammer som er limt eller skrudd direkte på gipsveggen?

    Bildene er fantastiske, er de tatt med mobilkamera eller bruker du annet?
    Panelet er lagt rett på stenderne. Panelet er 25 mm tykt og består av lameller (limtre), og har samme høyde (260 mm) som tømmeret som er brukt på ytterveggene.

    Spilepanelet kommer som ferdige plater, hvor spilene er montert på stiv filt. Kjøpte de ubehandlet da det var langt billigere, så kan man jo selv etterbehandle dem (voks/olje) i den farge man ønsker. Platene ble limt fast på gipsen, men enda mer demping skal oppnås om man legger platene direkte på stender og med isolasjon bakom.

    Takk for at bildene faller i smak, bruker bare mobilkameraet. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mener det var disse jeg brukte, se nedenfor. Spilene er av MDF og er kun finert med eik. Spilene er noe tynne og syntes de ble veldig «urolig» på veggen uten behandling. Med mørk farge ble de mye mer dempet.

    D2AA002A-5E85-44B1-A1F1-1AE8D380E123.png
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med lekre komponenter og høyttalere Einstein!
    Sammen med oppgradering av stua må det bli gode muligheter for å nyte både musikk og livet generelt (y)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med lekre komponenter og høyttalere Einstein!
    Sammen med oppgradering av stua må det bli gode muligheter for å nyte både musikk og livet generelt (y)
    Takk for det. Ja, blir stor stas å få huset ferdig.😊
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode svar/ innspill, har noen lignende tanker for rom som skal pusses opp. Det tidligere musikkrommet er gips only og det tenker jeg å endre, uansett om det blir musikkrom igjen eller ikke :)
    Bilder, må være omgivelsene/ motivene og fotografen da, som setter standarden :giggle:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Beklager sen respons, men har vært en del å gjøre på jobb og annet. Men nå er det endelig fredag. 😊 Er også superfornøyd med valget.

    Min audiofile hukommelse er begrenset og fikk ikke A-B testet gamle høyttalere mot nye. Det blir derfor litt på gefühlen hva som var forskjellig hvis man dissekerer i diskant, mellomtone og bass. Det jeg ihvertfall opplever er å gjenoppdage mye musikk. Ikke fordi jeg hører nye detaljer, mer bass, mer av ditt og mer av datt, men rett og slett at jeg hører budskapet og artisteriet bedre og hvordan det er «designet» og sammensatt. Veldig fin opplevelse. 😊
    Tenker tilbake når atohm sto her sammen med proac..

    Atohm er nok kansje den beste høytaleren jeg har hørt.. VIS man tenker "flinkis" lyd.. men flinkis blir fort kjedelig og tamt.

    De små proac DB1 er nok de beste høytalerne jeg har hørt og eid som passer mine ører og preferanser.

    Det proac har som ingen andre har hatt er sjel.
    Og sjel gir aldri lyttetetthet. :)

    Derfor tror jeg at sparekontoen som er påbegynt kommer til å gå til et par nye proac.. så får vi se hvor langt opp i rangstigen man kommer alt etter hvor mye penger som er spart når det klør i byttegenet :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Litt lite tid til musikklytting med jobb på dagtid og husbygging på kveldstid. Vet ikke hvor mamge timer de har spilt, kanskje ikke så mange.

    Er imidlertid (fortsatt) strålende fornøyd med 26i. Er fasinerende hvordan de setter opp scenen, ikke bare foran deg, men rundt deg. Nesten som å bruke headset, Har hørt den samme effekt hos SoundofHeaven med Audia Flight forsterkere og muligens er disse to en god kombo for å forsterke den effekten. :unsure:

    Synes uansett komboen med T+A bare er flott. Timing og driv er aldeles glimrende, og har nesten begynt å like jazz, bare på grunn av timing og drive. Mellomtonen er uten tvil det beste jeg har hatt inn døra. Har ikke prøvd noe annen forsterkerkombo med 26i, men uansett er det få ting jeg kan si jeg direkte savner.

    Mer power, kanskje…. Det spiller så rent at man virkelig ønsker å dra på, og der har jeg vært på klipping med PA2000R, men det er i et stort rom og vil se hvor jeg havner når de skal stå på 20 m2. 😊

    Sier litt som Kate i forhold til 26i 😊:

    290295BA-F73C-4615-9D8E-818FBBB037FE.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Litt musikkpause i arbeidet…. Ingen fan av store gitarsoloer, hvor poenget som regel er å vise hvor raskt eller avansert man kan spille. Det havner som regel på bærtur ift sangen. Denne med John Mayer er imidlertid av de virkelig bedre jeg vet av. Rytmisk, melodisk og tro til sangen, og glimrende samspill med Carter Beauford på trommer. Mayer starter rundt 4.45 minutter ut for de som vil spole. 😊

     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Hyggelig tråd, @Einstein, og for et lekkert lytterom! Ble nettopp oppmerksom på den.

    Fint å se at du er fornøyd med 26i. Jeg nyter hvert sekund med mine, og tenker at nå er jeg i mål! 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig tråd, @Einstein, og for et lekkert lytterom! Ble nettopp oppmerksom på den.

    Fint å se at du er fornøyd med 26i. Jeg nyter hvert sekund med mine, og tenker at nå er jeg i mål! 😊
    Takk for det, Bulter. 😊 Ja, er svært fornøyd med 26i, jeg også, og skal bli stas å få huset ferdig og plassert de der de er tiltenkt. Rommet der de står nå er ca 40 m2 og hører at de godt kan tåle noe mer motorisering i dette rommet. Vil imidlertid ha de på plass i lytterommet før noen endelige slutninger trekkes, tror jeg….😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Det blir nå litt lytting innimellom. Som sagt, så står 26i nå i et større rom enn hva de er ment for, men har en bestemt oppfatning av at 26i trenger mer power for ordentlig å blomstre. 86 dB er 86 dB.

    Gå opp på T+A skalaen er jo nærliggende og ønskelig, men er jo en noe ukristelig pris på en ny PA2500. Til prisen er det jo mange gode alternativer til hårete integrete. Brukt PA2500 er jo å ønske, men er vel som å lete etter hønsetenner. Får se. 😊

    A4174FB0-0BDF-43C2-8B39-0D3402CF7FAA.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    NaNaNaNa……… 😊 så fine høyttalere fortjener optimale samarbeidspartnere. Som du selv nevner, lurt å avvente til de står i nyrommet. Nesten så jeg gleder meg til det, på dine vegne 😁
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og takk for tipsene til forsterker. 😊

    Følger med og har sett godt på Ayre-settet, tror nok det er et godt kjøp. MF er også et alternativ.

    Lyden i T+A + PMC synes jeg er meget bra og bare elsker hvor enkelt T+A er i bruk og integrasjonen mellom enhetene. Dette vil jeg beholde med T+A PA2500. Det sitter litt inne å begynne å kryssmatche hvor det blir mer knot med alt. Nå styrer jeg tilnærmet alt fra Ipaden og trenger bare fjernkontroll til enkelte funksjoner, noe jeg trives svært godt med. Jeg er litt lat i hifi-sammenheng.

    Hvis kryssmatch blir et alternativ, har jeg også Norma Revo IPA 140 og Audia Flight FLS 10 i kikkerten. Har hørt begge og er virkelig flotte saker, de også.

    Det fornuftige er å vente til det er på plass i nytt rom, men så var det det med fornuften da…. 😉
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Jøss, var ikke klar over at 26i hadde så lav følsomhet! Mine 24i er på 89dB og spiller fantastisk med 24 triodewatt (rør). Riktignok er rommet kun 28m2 og jeg spiller ikke lenger kjempehøyt. Bass er også meget tilfredsstillende.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jøss, var ikke klar over at 26i hadde så lav følsomhet! Mine 24i er på 89dB og spiller fantastisk med 24 triodewatt (rør). Riktignok er rommet kun 28m2 og jeg spiller ikke lenger kjempehøyt. Bass er også meget tilfredsstillende.
    Ja, var klar over lav følsomhet da jeg kjøpte. Visste at forsterkeren ville drive 24i uten problem, men var mer usikker på 26i. Derfor mye tenking mellom 24i og 26i før jeg kjøpte. Forsterkeren og 26i er ikke noen krise, bare hører at mer power nok ikke hadde vært dumt. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og da er lettvint «arbeidsmat» for i morgen i boks. Er jo mye flott som kan lages og spises, men spiser sjøl ikke noe bedre enn vanlig, enkel «bondekost». Potet, rotgrønnsaker, løk og kjøtt. If it ain`t broken, don’t fix it. 😊

    C78EEF90-3C55-487C-A6C2-D9813454B88E.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har jo fulgt intenst med på strømtrådene her inne og tør ikke gjøre annet enn å ha det på stell, så graver ned en dedikert kurs til anlegget. Med litt høyde for oppgraderinger. 😉

    DF927302-3EAC-469E-AE07-7825F81D4523.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gudbevaremegvel, det er så deilig med fredag etter en arbeidsuke fra helvete, ta seg en øl og spille litt musikk på anlegget.

    Uansett; vinteren begynner å bli litt mer grå og da er det vel vår nå….

    092CC2CE-BB21-4DCC-8828-DDF81205BEA6.jpeg


    Og mens jeg snakker om grå, så irriterer det meg fortsatt at ikke PMC klarer/klarte å få SEAS til å lakkere diskanten sort. Hvor vanskelig kan det være? De låter jo fantastisk flott, men litt mer omtanke til estetikken til en såpass elevert pris kan man jo forvente. Og for øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges… 😉

    ECDE75D2-6838-4A80-B41D-1565C473EEF7.jpeg
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Gudbevaremegvel, det er så deilig med fredag etter en arbeidsuke fra helvete, ta seg en øl og spille litt musikk på anlegget.

    Uansett; vinteren begynner å bli litt mer grå og da er det vel vår nå….

    Vis vedlegget 917896

    Og mens jeg snakker om grå, så irriterer det meg fortsatt at ikke PMC klarer/klarte å få SEAS til å lakkere diskanten sort. Hvor vanskelig kan det være? De låter jo fantastisk flott, men litt mer omtanke til estetikken til en såpass elevert pris kan man jo forvente. Og for øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges… 😉

    Vis vedlegget 917903
    Bare å ta fram tangen å vippe av grillen og kjøre på med sort biltema spray ;)

    Ser forøvrig at pmc teaser ny høyttaler til Munchen. Og den nye serien til moon er jo drit lekker :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Bare å ta fram tangen å vippe av grillen og kjøre på med sort biltema spray ;)

    Ser forøvrig at pmc teaser ny høyttaler til Munchen. Og den nye serien til moon er jo drit lekker :)
    Ja, den nye serien til Moon så vikelig flott ut. Flotte priser regner jeg med også. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Her går ting på det jevne.

    Hifi-messig var jeg i Oslo for en stund siden og så en T+A PA2500R stående utstilt i vinduet hos OHC. (Turte ikke gå inn da jeg risikerte å komme ut med en Isotek Evo Super Titan under armen og et spark i ræva på kjøpet). Har nå sendt en e-post om denne for en uke siden, uten svar, men det er jo et langstrakt land og får se om den kommer fram til neste uke.

    Liker meget godt lyden av T+A med PMC og mer power tror jeg hadde vært fint.

    Værmessig er dette den verste tida når bilder av grilling og utekos florerer fra de sydlige strøk, mens vi sitter her i en langtrukket, grå affære. Har faktisk fyrt i ovnen i kveld.

    Ikke rart det tørner for enkelte og at de underslår frivillige organisasjoner - med rubb og stubb. 😉

    60D5C48C-023B-4D22-B1AE-7714F5535D4B.png
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg snuser fortsatt på en integrert med noe mer power enn jeg har, men har ingen hast. Låter jo meget godt, er mer at det uansett ikke kunne skade.

    Ellers opplever jeg mitt høyst private dekkhelvete nå for tiden. Kjøpte bilen brukt med påstående originale 20" felger og lavprofildekk, som jeg nå ønsker å bytte ut til 18". Er for meget spesielt interesserte å gnure rundt på 20" på piggdekkslitte, sporete, nordnorske veger. La litt prematurt ut 20"-settet på Finn. Muligens trekker jeg faktoren opp, men tullingfaktoren synes å være rimelig høy blant BMW-eiere. Er et sant mareritt.

    Til overmål var vi i Finland i helga og jeg klarte å ødelegge det ene 20" dekkhelvetet i et hull i vegbanen. Oppdaget dette da vi skulle returnere på søndag og måtte skifte dekket til den nette sum av 634 Euro for å komme oss hjem.

    Til ytterligere overmål synes Posten nå å ha klart å rote det til med to av de fire nye 18" dekkene som jeg har kjøpt og har blitt sendt meg. Og man bør ha stamina og jernhelse for å kontakte Posten om noe slikt. Etter mye om og men kom et menneske i andre enden av chat'en og det første det var tale om var at selger måtte fremsette krav om erstatning før de kunne gjøre noe. Jeg har jo betalt selger for dekk og frakt og hvorfor i alle dager skal jeg være avhengig av selger for å kunne etterlyse det som er sendt meg? Og hvorfor krav om erstatning i første omgang? Regner de automatisk dekkene som mistet av lasset, som stjelt, som kastet, eller har de ikke et system for å oppbevare og ettersøke forsendelser som det blir krøll med?

    Etter en lengre polemikk via chat, fikk jeg overbevist dem om at de ihvertfall kunne lete etter disse på min oppfordring.

    Så da må jeg fortsatt gnure rundt på 20" og visstnok delta i tilbakemeldingskonkurranser med frister. Og sånn går no dagan....

    Posten.jpg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Triste greier dette.
    Ref min egen lille greie, men til syvende og sist er det tiden man bruker og ikke minst behandlingen man blir utsatt for som ergrer mest, ikke pengene man ofte må ut med? Det er ihvert fall min erfaring :unsure: håper det løser seg.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Triste greier dette.
    Ref min egen lille greie, men til syvende og sist er det tiden man bruker og ikke minst behandlingen man blir utsatt for som ergrer mest, ikke pengene man ofte må ut med? Det er ihvert fall min erfaring :unsure: håper det løser seg.
    Er både og. Har jo betalt nærmere 20000,- totalt nå på dekk og fasit er to ubrukelige dekk. Forbannet i utgangspunktet og det bedrer jo ikke humøret å snakke med chatboter og har liten tro på at Posten gidder å finne de resterende dekkene.

    Men nok dekkfrustrasjoner, godt at vi har værmeldingen til å trøste oss med. 😉

    716008BB-C2D6-46A5-A8F9-01CD4897C04F.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn