Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og min dekkhistorie tok en positiv vending i dag. Posten har visstnok klart å spore opp dekkene, så da synes det å gå mot en løsning. Samvittighetsfull og kompetent selger som (også) har stått på og gledelig når det er slik.

    Er litt kjedelig med stillstand på hifi-fronten og sniker litt rundt etter platespiller - igjen. Brukt hadde vært å foretrekke, men er noe vanskelig å finne i nærområdet og sending er jo ofte et spørsmål. Ligger imidlertid en Nottingham Ace Spacedeck ute på torget, som jeg vurderer. Skal jeg spandere en ok pickup på denne, havner jeg imidlertid fort opp mot prisen av en ny spiller, så da spørs det.

    Blant nye spillere ser jeg på spillere rundt 30'-ish. Rega P8, Pro-Ject X8 Evolution og Thorens 1600 er vel de heteste kandidatene. Har litt sans for Regas plug'n play med sine egne pickuper og tror den ville passe godt med det øvrige oppsettet.

    Men RIAA må jeg ha! Tenkte å investere i modulen som kan bygges inn i T+A PA2000R. Den vil også passe hvis jeg skulle oppgradere til PA2500R. Finnes imidlertid i versjon for MM og MC. Tror vel MC er safest og mest fremtidsrettet om jeg finner å skulle investere mer i kveldstrimmen til og fra spiller.

    phono.JPG


    Og man kan si hva man vil om været, men det er utrolig stabilt, noe vi er veldig glade for.

    vær.JPG
     

    Vedlegg

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Posten har jeg aldri hatt lavere tiltro till enn nå.
    De klarte å rote bort en bakluke til en Nissan xtrail…. Det er jaggu ikke noen liten pakke heller.
    Og nå klarte de jaggu å kuke med ny høytalerne også så det tar lengre tid enn ventet. 🤬
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    MC er notert, men er utrolig usikker hva jeg skal gjøre med spiller. Har ikke sansen for å kjøpe noe billig, det blir bare stående ubrukt.

    Har los på to Nottingham Analog, men spørsmålet er om det blir for likt til digital? Misforstå meg rett, men tenker at støyfri avspilling og rom - som vel fremheves med NA - det har jeg allerede i den digitalløsningen jeg har. Den er jo høyst kompetent og liten vits å etterstrebe noe som er likt, men mer upraktisk. Erfaringen fra siste runde med vinyl (har hatt flere før) er vel at vinyl er særegen med kjappheten og nærheten. Mer umiddelbar og `på» enn digitalt. Tenker derfor kanskje det er litt fornuft å rendyrke dette. Har jo fulgt med på @soundscape sine prioriteringer, hvor han er ute etter noe forskjellig fra digitalt,. Har sansen for tenkemåten.

    Mulig jeg er på bærtur, men heller vel til Rega, men er usikker…

    Og med Rega vil jeg ikke ta en trippel Aksel, men en 2/3 dels Auditor. Bare Bladelius som mangler…😉
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En undervurdert sak IMO, er viktigheten av å velge riktig første gang, selv om det skulle koste litt ekstra. Det koster vesentlig mer å gå de ulike stegene frem til det man egentlig ønsker å ende opp med. La det være sagt, jeg er ikke et eksempel til etterfølgelse i så måte, men som sagt :) Nå vil noen/ mange/ de fleste hevde at "veien er målet", det er selvfølgelig også noe man må ta stilling til.

    Enkel å sette opp, mm eller mc? Lik eller ulik digital, bedre eller lik kvalitet ift digital? Noen hevder kildene bør ha tilsvarende kvalitet. Om ikke, vil man velge den beste fremfor den andre? Mange ting :unsure:

    Det viktigste, etter min ringe mening, er at spilleren gir gode musikk- og bruksopplevelser for deg ;)
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    En undervurdert sak IMO, er viktigheten av å velge riktig første gang, selv om det skulle koste litt ekstra. Det koster vesentlig mer å gå de ulike stegene frem til det man egentlig ønsker å ende opp med. La det være sagt, jeg er ikke et eksempel til etterfølgelse i så måte, men som sagt :) Nå vil noen/ mange/ de fleste hevde at "veien er målet", det er selvfølgelig også noe man må ta stilling til.

    Enkel å sette opp, mm eller mc? Lik eller ulik digital, bedre eller lik kvalitet ift digital? Noen hevder kildene bør ha tilsvarende kvalitet. Om ikke, vil man velge den beste fremfor den andre? Mange ting :unsure:

    Det viktigste, etter min ringe mening, er at spilleren gir gode musikk- og bruksopplevelser for deg ;)
    Ja, enig. Det er nettopp det; hvilket nivå skal jeg kjøpe meg inn på? Vanskelig å vurdere hva som vil tangere digitalløsningen jeg har, noe jeg syns det minst bør.

    Har få/ingen plater som jeg har noe nostalgisk forhold til og som jeg ønsker å spille på billig vinylspiller. Er lei det aller meste av musikken jeg likte som yngre og liker mye bedre å finne ny musikk. Sammenligningsvis har jeg rippet hele CD-samlingen, men må ærlig talt si at jeg ikke tror jeg har hørt på noen av platene. Tanken er vel å bygge opp en samling med ny musikk hvor (hele) albumet er av en slik kvalitet at det blir spilt. Her har jeg en god del kandidater som jeg kunne ønske å skaffe meg.

    Her jeg sitter har vi kun HifiKlubben, som ikke har noe særlig utvalg vinylspillere, så det må bli litt på gefühlen hvor jeg havner. Hvis pris er noenlunde vegledende, bør jeg vel også se litt over 30’ på vinyl hvis det skal være rimelig «symmetri».

    Tja, får se. Skal uansett bestille RIAA mens jeg tenker. 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da er RIAA-modulen bestilt og jeg posisjonerer meg sakte for en platespiller igjen. Er fortsatt usikker hvor jeg skal legge meg i landskapet prismessig og ligger litt på været.

    Har også gått til innkjøp av ny TV til hifi-rommet. TV er jo en jungel med ørten modeller og modellbetegnelser, ofte med mer subtile forskjeller. Er ikke nerd når det kommer til TV, men elsker å se musikkvidoer på Yotube og prioriterte at det er god størrelse på den og godt bilde. Lyd er ikke viktig på TV´en, skal uansett kjøre den gjennom anlegget. Heller ikke viktig med fancy apper og funksjoner, det vil uansett gå gjennom en Apple TV og vi har ikke noen avansert bruk. Gamle modeller skiftes nå ut til gode priser, så ble en 77" LG OLED. Rart å reflektere over at man betaler mindre for 30 kg high-tech TV enn en kabelstump.

    392F8E2B-E6AC-4F29-9FC8-1FAED477ECFA.png


    Ellers er det endelig et opphold i drittværet og en kjærkommen anledning til å ta seg fri fra bygging i kveld og gå seg en liten tur i finværet.

    48F24FEC-02DA-472B-8E23-E3E6ED358366.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da er jeg i gang på badet. Mulig jeg skal gjøre som @Karmana sin Pippi og få noen til å ta selve flisleggingen. Man skal ha tid til alt også….

    IMG_4695.jpeg


    Oppdager mye ny musikk via «radiofunksjonen» i Roon, nå sist OSI. Gitaren(e) som kommer inn på ca 5.20 låter bare überfett. 😊

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    IMG_4754.jpeg

    Fortsatt meget godt fornøyd med denne trioen. Ikke verdens beste, men synes det er svært mye vellyd for pengene. Vil egentlig ikke at det spiller så mye annerledes på dette nivået og å gå opp et nivå blir dyrt. Synes det er flott «drive» i anlegget, samtidig som nyansering ivaretas ved behov. 26i forsvinner helt ved de rette innspillinger og etterlater bare musikken i rommet.

    Ellers skal jo sommeren komme på besøk i helga, så det blir stor stas for alle, også for de små på gården. 😊

    IMG_4787.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Dette begynner å ligne på ordentlig sommer…

    08E17D9D-2ADC-4858-B1FE-A0624051E295.jpeg


    Og er vel virkelig nerd når jeg liker å sitte og se slikt på en sommernatt som gressenkemann

    IMG_4858.jpeg


    Ser fortsatt etter en god LP-spiller, da mest (bare) for prog. Mye av den ambiente og nyanserte musikken jeg liker tror jeg blir bedre digitalt. Men hvilken spiller?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser du nevner at det er et par Nottingham'er på torget. Regner med at du mener Spacedeck og Mentor, og ikke Dais.
    Nå er jeg jo partisk, iom at det kjører to Nottingham i hovedanlegget, men fikk allikevel lyst til å slå et slag for Mentor.
    Det er forrige generasjon Nottingham, og selges uten arm, men med Wave PSU - som i seg selv utgjør hele salgssummen,
    og et heavy kit, som da er snaue 10K du får på kjøpet. Drivverket er mao gratis, dét kaller jeg et tilbud....

    000.Quest-Into-The-Unknown.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser du nevner at det er et par Nottingham'er på torget. Regner med at du mener Spacedeck og Mentor, og ikke Dais.
    Nå er jeg jo partisk, iom at det kjører to Nottingham i hovedanlegget, men fikk allikevel lyst til å slå et slag for Mentor.
    Det er forrige generasjon Nottingham, og selges uten arm, men med Wave PSU - som i seg selv utgjør hele salgssummen,
    og et heavy kit, som da er snaue 10K du får på kjøpet. Drivverket er mao gratis, dét kaller jeg et tilbud....
    Takk for tips og vegledning. Har jo hatt platespillere før, men er litt rusten (og Mentor ser også litt rusten ut) og ønsker egentlig en ganske enkel løsning som ikke krever for mye. Er litt redd for at bruken blir omvendt proporsjonal med styret. Har liten tid til det nå. Mentor uten arm ser litt kompleks ut, da skal jeg vel kjøpe arm og pu for å få den opp å gå med ditto protraktorer og vinkelmålinger på kveldstid. Men mulig jeg misforstår hvor enkle NA er å ha med å gjøre og at oppsett er enklere enn jeg tror (?)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Edit! Dersom utgangspunktet er å ha en vinylkilde som er likeverdig det digitale, samtidig kun ha begrenset bruk vil det i mitt hode utgjøre et kompromiss. Ikke for det, livet er fullt av kompromisser :)

    Rega RP6 og RP8 er jo fine spillere, fått god omtale og enkle å ha med å gjøre. Det sies at man gjerne kan se etter pickup fra andre produsenter enn Rega`s egne ;)
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Beklager sent svar, men uka har vært i våtrommets tegn, med arbeid dag og natt for å bli ferdig til uavhengig kontroll i dag. Man klager jo ofte på at hifi er dyrt, men karen som var innom huset i 30 minutter og så litt i slukene og målte ting jeg har målt selv (inkl utrolig viktig informasjon om hvor store rommene er, noe som fremgår på tegninger) skal ha over 15.000 for «jobben».

    Og vi undersøkte pris på en enkel, laminert benkeplate til det nøkterne kjøkkenet vi har og det kom på den nette sum av 43.000 kroner. Dette skaffer vi i Finland for 1/3 del av prisen.

    Nåvel, nok byggefrustrajoner.

    Ja, @Stover, Rega har ligget langt framme i pannebrasken, både ut fra lydbeskrivelse og enkelhet. Technics også. En T+A G2000R hadde jo vært estetisk veldig snasen, men ikke så snasen pris. Lages vel av Clearaudio, og føler nok kanskje at man akkurat på vinyl får mer for pengene annetsteds enn hva T+A forlanger. Finnes vel brukte i Tyskland, men er jo litt armer og bein for å få kjøpt.

    Men ligger litt på været og får se.

    IMG_1027.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Virker som det pågår veloverveide beslutningsprosesser hos deg. Sikkert et klokt valg, uten at jeg kjenner detaljer.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at den skal plasseres her. Må vel «avisolere» de pinnene som er blindet.

    IMG_4980.jpeg

    Så passer vel de to kontaktene.

    IMG_4981.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Men det ble nå liggende noen kabler i vegen nedi der…. 🤔

    IMG_4984.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Virker som det pågår veloverveide beslutningsprosesser hos deg. Sikkert et klokt valg, uten at jeg kjenner detaljer.
    Ja, vet jo ikke, men tror det blir bra. Så fra tidligere test at RIAA-modulen skulle være virkelig god og en «no brainer», og ble også bekreftet fra OHC, så da så jeg ikke grunn til å komplisere det unødig. Så da er det spiller som i hovedsak gjenstår. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da stakk jeg spontant av fra husbyggingen og dro til Finland og til Schneiders bayeriske helvete. Merket at nå begynte det virkelig å være nok med jobbing og tar en langhelg og samler litt krefter.

    Kjøpte meg en vinylplate i dag. Lediggang er jo roten til alt ondt, sies det. 😉

    IMG_5002.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Platespiller må jeg selvfølgelig ha. Heller nok mest mot en Rega P8, eller P10. Er vel litt for å rendyrke den «umiddelbarheten» jeg synes vinyl har som forse ift digitalt og som jeg tror Rega leverer. Minimalt med støy, «sort bakgrunn» osv. har jeg allerede digitalt, og er vel liten grunn til å forfølge analogt, i hvert fall innen den prisklasse jeg ser for meg.

    Er ikke i tvil om hvilken som er best ift P8 og P10, men mer i tvil om hvilken som resten av kjeden yter rettferdighet til. 🤔

    Så forøvrig at det ligger en slik ute for salg her i Finland, @Stover. Er jo en «dark horse» og synes jo din spiller er virkelig flott, og vakte min interesse, men slik jeg forstår det er det teknisk flere versjoner av Bauer dps? Her synes det også å sitte en modifisert Rega arm på, og er dette standard for Bauer dps? Regner med at du har kontroll på dette. 😊

    IMG_5003.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så langt jeg kan se er denne helt identisk med min Bauer som den står nå. Førstegenerasjon med granittplaten og Bauermodifisert Rega RB250 tonearm. Armen er vel en innstegsversjon og et alternativ til Bauers egen Unipivot eller andre ala Schrøder sånn jeg har forstått det
    PSU`en er også helt identisk å se til. Du får tak i en DPS2 med tilsvarende arm til rundt 2-2500 Euro i Tyskland eller en DPS 3 til ca. det dobbelte. Det er psu`en som utgjør forskjellen mellom versjon 2 og 3.

    Rega er også en god plan, følger med i spenning...... og kos deg med batteriladingen i Finland @Einstein :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så langt jeg kan se er denne helt identisk med min Bauer som den står nå. Førstegenerasjon med granittplaten og Bauermodifisert Rega RB250 tonearm. Armen er vel en innstegsversjon og et alternativ til Bauers egen Unipivot eller andre ala Schrøder sånn jeg har forstått det
    PSU`en er også helt identisk å se til. Du får tak i en DPS2 med tilsvarende arm til rundt 2-2500 Euro i Tyskland eller en DPS 3 til ca. det dobbelte. Det er psu`en som utgjør forskjellen mellom versjon 2 og 3.

    Rega er også en god plan, følger med i spenning...... og kos deg med batteriladingen i Finland @Einstein :)

    Takk for input og hjelp. Da tror jeg jeg lar den fare. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mikroferien fortsetter med denne estiske mikrobryggerirøveren som holder 13,6 %. Absolutt ikke den verste, liker best øl med litt styrke i.

    Høye prosenter, og gitt hvor jeg befinner meg, minner det meg om den klassiske finskevitsen om da Pekka kom hjem fra ferie i Frankrike og proklamerte at «av alla dom lettare franska bordvinerna tyckar jag best om Courvoisier».😊

    IMG_5004.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje gammelt nytt, men nytt for meg når den ble spilt på radioen her om dagen. Flott sang.

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har vært mye fram og tilbake, men da skal det være på veg en platespiller. Feiget litt ut - i første omgang - og kjøpte en rimeligere spiller med en grei arm og spilleren skal være ganske enkel å ha med å gjøre. Er noe bekymret om hvilken stamina jeg vil ha med vinyl etter forrige runde, så kjøpte noe som jeg har råd til bare å ha stående, om så. Armen kan overføres til et annet drivverk om jeg skulle få ånden over meg, bl.a. til Dr Feikert Volare, som jeg synes er en estetisk flott spiller.

    Volare.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er litt dårlig på å holde spenningen til den store utpakkingen. Jobber mye for å få huset ferdigstilt akkurat nå, tok meg to pils i går, de gikk rett i fletta og ble revet med….

    Uansett, er en Technics SL120 mk 2 med en SME 3009 mk 2 arm er på veg. Tenkte at SME 3009 mk2 armen var grei ift «my cunning plan« om kanskje gjenbruk i en Volare, samtidig som Technics var grei i forhold til mitt mål om enkelhet og noe jeg kan spille mer uptempo musikk på.

    Nå står det en høyst enkel pickup på spilleren og er litt grønn på hvilken pickup jeg kan/skal velge. Her er det visstnok en del med tyngde av pickup og stivhet av cantilever som er poenget, men har ikke helt orket å absorbere teorien om dette blant valg av benkeplate, farge på vindusforinger og farge på flisfuger.😉

    Audia Technica har vel mye lyd til for prisen, har jeg lest meg til…. Alle tips til AT, eller noe annet, som passer med nivået av spilleren og som kan fungere bra på armen mottas med stor takk. 😊

    IMG_1033.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn