alphamale sin sutrekrok.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har noen vage minner om en camping i «storbyen» Jokkmokk 😂😂 Når Luleå ble for langt å dra🙄
    Det er vel naturlig med vage minner derfra med tanke på blodmangel etter å ha campet med flere mygg... 🤣
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir det noe aktivt snart da?
    Eller sitter du passivt i sofaen å sutter på surdeig skalker?

    🤭
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Terje jobbet på Echo husker jeg, men hvem er du da?
    Jeg flytta jo i 96.
    Terje jobbet på Innova musikk. Jeg(Kim) Ketil og Geir jobbet på Echo sammen.
    Nei jeg har aldri jobbet i utelivsbransjen😂 Men hatt endel med de å gjøre på fritida🍺
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    I går var jeg så heldig å få ut jævelskapen av kjeften som har torturert meg en god stund.
    To tenner fikk marsjordre, og kjeften kjennes ut som et bombekrater.
    Her var gårdagens middag😅

    Her er oppskrifta:
    3 dl vann
    3 bløtkokte egg
    1/3 banan
    50 gr havregrøt
    30 gr peanøttsmør
    40 gr proteinpulver
    6 gr kre-alkalyn

    Kjøres slett med stavmixer
    Server


    44C55468-0261-4A6E-A70E-42B47CC16984.jpeg
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Han knollen til Høyre her, er min bror.
    Min bror er ikke som andre brødre. Han velger å svømme fra Oslo til Bergen i sommerferien sin.
    Rundt 40 dager.
    I dag la han ut på sin livs reise i favorittøvelsen «open water swimming»
    Glad jeg har lyd som hobby😃
    5755ED9E-0463-4076-9C5A-87FD7B923CCE.jpeg
     

    Vedlegg

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.771
    Antall liker
    5.570
    Las om han og prosjektet på ei nettside tidligare i dag. Får verkeleg testa ut grensene sine i sommar!

    God betring til deg!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ferie!
    Langt vekk fra min tilmålte plass i lytteposisjon foran alteret. Eller jeg har to da😎
    Jeg trodde jeg ikke kom til å savne dem nevneverdig, men etter to dager kjenner jeg på presset allerde.
    vel! Så lenge kidza jubler, og madammen rødmer får jeg være fornøyd.
    Svigers er ok de også, og maten upåklagelig.

    1899213F-ECB8-4A61-B134-C907E71C5BB0.jpeg
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Som jeg nevnte over har min bror lagt ut på langsvøm.
    For de som liker ekstreme ting, og opptatt av prestasjoner ( alle her inne er jo det😎 )
    Så kan de som vil følge han daglig, her inne på face.
    han er på andre platformer også.

     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Men hvordan går det med aktive B&W? Har jeg misset nyheten? Venter i spenning jeg!
    For egen del skal jeg i gang med prosjekt #2 til høsten (Tannoy Westminster med DEQX som delefilter og høyttalerkorreksjon) etter stor glede fra prosjekt #1 (Adam + miniDSP + Purifi)...
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Men hvordan går det med aktive B&W? Har jeg misset nyheten? Venter i spenning jeg!
    For egen del skal jeg i gang med prosjekt #2 til høsten (Tannoy Westminster med DEQX som delefilter og høyttalerkorreksjon) etter stor glede fra prosjekt #1 (Adam + miniDSP + Purifi)...
    Spennende!
    Jeg er ganske sikker på at du også vet hva det ender opp i😃 Og det blir neppe tårer.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Når man går ekstreme veier for å hente detaljer som oftest uteblir i «kjøpevarer» så slår det meg at det må jo være et eller annet der ute i verden som trumfer det meste når vi kommer til lavere oktaver.

    Jepp!
    La oss drodle litt rundt bass og sub.
    Hva er det som finnes der ute som ikke løftes frem i lyset som den sikre leverandør av de dype toner og oktaver.
    Jeg vet det er mange meninger rundt hva som er veien, og hva som leverer varer, men jeg er usikker på om »konvensjonelle» løsninger holder tritt.
    Spesielt etter at jeg får fasiten av oppgraderingen på 800😃 og i kombinasjon med en opplevelse dere kan lese lenger ned her.

    Nå kjører jeg jo systemet både i kino og til musisering (artig ord😃) så det vil nok ha et definert behov for begge leirer.
    @erk du har jo både og? Hva tenker du?
    @TGB du blir jo liksom en «partner in crime» her siden du åpner baksiden på dine talere også.

    Det er sikkert fler av dere som har gode argumenter for spesifikke valg, men jeg kjenner litt på den derre…..I helvete! Dette går jo faen ikke an! Hvorfor har ingen fortalt meg at dette var mulig/fantes.

    Jeg var hos @SigbergAudio for å bli helbredet her for noen uker siden gjennom prototypen på Manta som er i designrommet for øyeblikket.
    Jeg ble alt annet enn helbredet……jeg ble besatt!
    Og forstod ganske kjapt at noen sitter med essene langt opp i underarmen på skjorta.
    Makan til performance❤
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @erk du har jo både og? Hva tenker du?
    Oj det er ofte litt skummelt å gi meg så åpne spørsmål; da kan jeg fort ende opp med å aldri bli ferdig med svaret, så nå får du som fortjent :love:

    Men jo jeg er veldig glad i "riktig" bass og bassintegrasjon både på kinoen og i stua. For meg betyr det gode og store nok (12-15) bassdrivere i høyttalerne kombinert med at jeg bruker MYE tid på å få timingen korrekt mellom subber og høyttalere. Og så er mellombassen utrolig viktig!

    På hjemmekinoen (med 4x portede hjørnesubber) har jeg i grunn fått det så bra nå at romkorreksjon er helt unødvendig i bassen, og det smeller veldig tight og bra og på helt riktig tidspunkt sammen med høyttalerne rundt omkring. Der har jeg valgt portede subber for å få maks headroom ned til 20Hz omtrentlig. Vet mange ønsker dypere bass enn det (noe jeg også kan få ved å plugge subbene) men jeg har tilgode å få tilbakemeldinger om mangelfull bass. Poenget for meg der er headroom, og massevis av det mellom 20-40Hz..På kinoen har jeg godt med tilt nedover kombinert med stor grad av demping med massevis av bassfeller i alle hjørner vegger og til og med taket. Et ganske dødt rom med veldig bra og jevn decay fra 40Hz og oppover. Under det så romler det greit og med litt gruppeforsinkelse fra subbene men på kino synes jeg faktisk det er helt "riktig". Det blir nesten skremmende dynamikk sammen med aktive høyttalere rund baut. Mot frontene deler jeg ved 80Hz og så tar en 12-tommer over mellom 80-200Hz og en 7,5-tommer fra 200-800Hz. Etter det er det ribbon mellomdiskant og diskant. Alt med hver sin Purifi-forsterker hvor jeg har satt forskjellig gain for å optimalisere SNR, ikke at det egentlig var nødvendig for her er det musestille uansett. Delefiltre og delay setter jeg (foreløpig) med en 8-kanals miniDSP som sikkert er svakeste ledd i kjeden akkurat nå. Det er nok optimalisert litt for "morofaktor" på actionfilm men det låter bra på musikk også med spesielt god dybde og veldig oppløst oppover, men det er først med flerkanalsopptak i Auro3D at det liksom blir komplett deilig. Og jeg er spesielt overrasket over forbedringen i dynamikk i mellombassen spesielt. Så nå er jeg ENDELIG bare veldig fornøyd.

    I stua har jeg som du kanskje vet Tannoy Westminster som jeg nå deler ved 60Hz mot et par 2x18" servosubber som jeg spekket opp selv fra meroVinger med doble spoler og 3,2kW effekt per driver. Helt sinnsvakt egentlig med 6,4kW per kanal men feedback/servo krever mye effekt så derfor... Er fortsatt ikke helt ferdig der før sommerferien kom og må jobbe mer med sub/ht-integrasjonen. Men foreløpig observasjon er at disse subbene "forsvinner" helt i lydbildet og man skulle trodd det ikker er noen subber i det hele tatt inntil du plutselig hører den deilige dypbassen med minimal forvrenging og bortimot null gruppeforsinkelse ;-) Så jeg har skikkelig trua. Men er ikke ferdig og som du vet er det mye å skru på i Trinnoven... Har tross alt tweaket i 10 år på kinoen før det endelig "satt" og nå har jeg nytt rom til stereon i stua, nye subber og mye annet, Trinnov som jeg fortsatt har litt læringskurve på, så jeg får bruke tiden. Men at det er mer å hente på aktiv deling av Westminster tviler jeg ikke på etter erfaringen fra kinoloftet, så det er nok neste skritt sammen da med DEQX som akkurat har lansert en meget interessant 8-kanals prosessor med separat høyttalerkorreksjon og lineær-fase delefiltre (litt ala Audiolense) påfulgt av romkorreksjon av bassen. Da spørs det hva jeg gjør med Trinnov men jeg har alltids et lekerom til ;-)

    Summa summarum er jeg i hvert fall ikke i tvil om at man kan gjøre svært mye med tweaking av høyttalere og rom og at aktiv drift er høyt oppe på lista over forbedringer. Det var litt læringskurve med høyttalerkorreksjon som @SigbergAudio gav meg gode tips på (tauet alt ut på terrassen i god høyde fra terrassegulv og gjorde både nærfelt og off-axis målinger til krampa tok meg) men jeg er nok kun en overmodig amatør og det er liten tvil om at proffene hadde fått det til bedre...
    Men at selv halvstuderte amatører kan løfte lyden flere hakk i kjøpehøyttalere er i hvert fall sikkert.
    Jeg skal nok også høre på @SigbergAudio sin siste kreasjon etter hvert. Utrolig spennende saker. Samt det @inselwind og co holder på med da, oj oj oj.... :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB du blir jo liksom en «partner in crime» her siden du åpner baksiden på dine talere også.
    Ut av dette kan vi lese at vi er like gærne? :) Jepp, mye samme utstyr og verktøy. Ikke minst vi går ofte i samme retning.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Oj det er ofte litt skummelt å gi meg så åpne spørsmål; da kan jeg fort ende opp med å aldri bli ferdig med svaret, så nå får du som fortjent :love:

    Men jo jeg er veldig glad i "riktig" bass og bassintegrasjon både på kinoen og i stua. For meg betyr det gode og store nok (12-15) bassdrivere i høyttalerne kombinert med at jeg bruker MYE tid på å få timingen korrekt mellom subber og høyttalere. Og så er mellombassen utrolig viktig!

    På hjemmekinoen (med 4x portede hjørnesubber) har jeg i grunn fått det så bra nå at romkorreksjon er helt unødvendig i bassen, og det smeller veldig tight og bra og på helt riktig tidspunkt sammen med høyttalerne rundt omkring. Der har jeg valgt portede subber for å få maks headroom ned til 20Hz omtrentlig. Vet mange ønsker dypere bass enn det (noe jeg også kan få ved å plugge subbene) men jeg har tilgode å få tilbakemeldinger om mangelfull bass. Poenget for meg der er headroom, og massevis av det mellom 20-40Hz..På kinoen har jeg godt med tilt nedover kombinert med stor grad av demping med massevis av bassfeller i alle hjørner vegger og til og med taket. Et ganske dødt rom med veldig bra og jevn decay fra 40Hz og oppover. Under det så romler det greit og med litt gruppeforsinkelse fra subbene men på kino synes jeg faktisk det er helt "riktig". Det blir nesten skremmende dynamikk sammen med aktive høyttalere rund baut. Mot frontene deler jeg ved 80Hz og så tar en 12-tommer over mellom 80-200Hz og en 7,5-tommer fra 200-800Hz. Etter det er det ribbon mellomdiskant og diskant. Alt med hver sin Purifi-forsterker hvor jeg har satt forskjellig gain for å optimalisere SNR, ikke at det egentlig var nødvendig for her er det musestille uansett. Delefiltre og delay setter jeg (foreløpig) med en 8-kanals miniDSP som sikkert er svakeste ledd i kjeden akkurat nå. Det er nok optimalisert litt for "morofaktor" på actionfilm men det låter bra på musikk også med spesielt god dybde og veldig oppløst oppover, men det er først med flerkanalsopptak i Auro3D at det liksom blir komplett deilig. Og jeg er spesielt overrasket over forbedringen i dynamikk i mellombassen spesielt. Så nå er jeg ENDELIG bare veldig fornøyd.

    I stua har jeg som du kanskje vet Tannoy Westminster som jeg nå deler ved 60Hz mot et par 2x18" servosubber som jeg spekket opp selv fra meroVinger med doble spoler og 3,2kW effekt per driver. Helt sinnsvakt egentlig med 6,4kW per kanal men feedback/servo krever mye effekt så derfor... Er fortsatt ikke helt ferdig der før sommerferien kom og må jobbe mer med sub/ht-integrasjonen. Men foreløpig observasjon er at disse subbene "forsvinner" helt i lydbildet og man skulle trodd det ikker er noen subber i det hele tatt inntil du plutselig hører den deilige dypbassen med minimal forvrenging og bortimot null gruppeforsinkelse ;-) Så jeg har skikkelig trua. Men er ikke ferdig og som du vet er det mye å skru på i Trinnoven... Har tross alt tweaket i 10 år på kinoen før det endelig "satt" og nå har jeg nytt rom til stereon i stua, nye subber og mye annet, Trinnov som jeg fortsatt har litt læringskurve på, så jeg får bruke tiden. Men at det er mer å hente på aktiv deling av Westminster tviler jeg ikke på etter erfaringen fra kinoloftet, så det er nok neste skritt sammen da med DEQX som akkurat har lansert en meget interessant 8-kanals prosessor med separat høyttalerkorreksjon og lineær-fase delefiltre (litt ala Audiolense) påfulgt av romkorreksjon av bassen. Da spørs det hva jeg gjør med Trinnov men jeg har alltids et lekerom til ;-)

    Summa summarum er jeg i hvert fall ikke i tvil om at man kan gjøre svært mye med tweaking av høyttalere og rom og at aktiv drift er høyt oppe på lista over forbedringer. Det var litt læringskurve med høyttalerkorreksjon som @SigbergAudio gav meg gode tips på (tauet alt ut på terrassen i god høyde fra terrassegulv og gjorde både nærfelt og off-axis målinger til krampa tok meg) men jeg er nok kun en overmodig amatør og det er liten tvil om at proffene hadde fått det til bedre...
    Men at selv halvstuderte amatører kan løfte lyden flere hakk i kjøpehøyttalere er i hvert fall sikkert.
    Jeg skal nok også høre på @SigbergAudio sin siste kreasjon etter hvert. Utrolig spennende saker. Samt det @inselwind og co holder på med da, oj oj oj.... :)
    Nå angrer jeg veldig på at jeg spurte.
    Forvirringen er komplett her jeg sitter solbrent, og avkjøler meg med en pils😅

    Neida!
    Jeg følger deg på det du legger frem her, og er jo enig i utspillet ditt.
    Du reflekterer jo bra rundt mange viktige parametere. Rommets betydning, timing, kapasitet, mm og jobber systematisk rundt dette.
    Du har jo mye kunnskap rundt det å skru lyd også.
    Preferansen er opparbeidet gjennom år med lytting.

    Det Rommet!
    Ikke alle (ikke jeg hvertfall😫) kan strø rundt meg med akustikk remedier, og spesielt i bassen er det vrient å kombinere dette med ei stue som herskes av gudinnen fra Frankrike som jeg deler adresse med. Så i søken på alternativer kommer en ikke unna multisub integrering, alternativt sette subber i motfase.
    Men det er en annen ting som fanget min oppmerksomhet her forleden som jeg finner interessant. Men som jeg ikke finner mye data på eller eksistens for den saks skyld…….Kardiode subber!
    Spennede tema, men må visst lese meg opp litt..

    Jeg stresser ikke!
    Det låter greit nå, og bedre vil det bli etter at 800 kommer ut av lasaretten hvor de nok vil fremstå som hormonelle okser i forhold😃
    Vel! Jeg finner nok ut av det til slutt.
    Hvor bor du i landet btw @erk
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nå angrer jeg veldig på at jeg spurte.
    Forvirringen er komplett her jeg sitter solbrent, og avkjøler meg med en pils😅

    Neida!
    Jeg følger deg på det du legger frem her, og er jo enig i utspillet ditt.
    Du reflekterer jo bra rundt mange viktige parametere. Rommets betydning, timing, kapasitet, mm og jobber systematisk rundt dette.
    Du har jo mye kunnskap rundt det å skru lyd også.
    Preferansen er opparbeidet gjennom år med lytting.

    Det Rommet!
    Ikke alle (ikke jeg hvertfall😫) kan strø rundt meg med akustikk remedier, og spesielt i bassen er det vrient å kombinere dette med ei stue som herskes av gudinnen fra Frankrike som jeg deler adresse med. Så i søken på alternativer kommer en ikke unna multisub integrering, alternativt sette subber i motfase.
    Men det er en annen ting som fanget min oppmerksomhet her forleden som jeg finner interessant. Men som jeg ikke finner mye data på eller eksistens for den saks skyld…….Kardiode subber!
    Spennede tema, men må visst lese meg opp litt..

    Jeg stresser ikke!
    Det låter greit nå, og bedre vil det bli etter at 800 kommer ut av lasaretten hvor de nok vil fremstå som hormonelle okser i forhold😃
    Vel! Jeg finner nok ut av det til slutt.
    Hvor bor du i landet btw @erk
    Jeg tror du kan glede deg stort til 800 på steroider! Jeg gleder meg i hvert fall til å høre om sluttresultatet!

    Det Rommet!
    Jeg har også akustiske utfordringer spesielt i stua som må få lov til å se ut som stue så jeg forstår godt hva du sier der. Har foreløpig en skikkelig dipp som jeg kun får plastret over med romkorreksjon/boost og det gjør meg ikke så glad for da ser også waterfall litt "so-so" ut. Må jobbe med plassering men disse boksene er så helsikes tunge!! Romkorreksjon/DSP er nyttig men det låter ALLTID bedre når utgangspunktet er bedre... Nå blir det ikke helt stramt nok, slik jeg liker det, og i stedet litt rotete rundt delefrekvensen til subbene. Får nok aldri stueanlegget til å låte slik det gjør på kinoen av samme grunn, men det er slik jeg ser det helt greit. Stua er til flerbruk, inkludert god lyd men hvor man må tåle visse kompromisser ;-)

    ps: hvis du er kjeppjaga til ring3 er vi ikke langt unna for en visitt både ene og andre vei så snart ferie osv er overstått! Foreløpig adresse er Kreta og jeg håper på masse kanselleringer ;-)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn