alphamales sutrekrok........
Hei du!
Og takk for at du titter innom her i mitt forsøk på å forklare galskapen. Sitat- samboer......
Her er min lille ydmyke krok som jeg og (av og til) familien benytter oss av når lysten melder seg.
Har bygget det opp over flere år og noen drømmer er innfridd mens andre fortsatt står på ønskelisten, men "so far so good". Lyd og bilde er noe som ligger mitt hjerte nært da det får meg til å slappe skikkelig av ( som oftest ) men også kan fremprovosere GÅSEHUD av den gode sorten.
Selv om jeg har en oppegående kinodel (snart 9.3) er det lyd i to kanaler jeg benytter absolutt mest.
I fjor Sommer kastet jeg cd drev på dør og gikk til anskaffelse av en oppgradert
Macmini som fikk jobben med å samle alle cd,er på et sted. samtidig ønsket jeg å se hva hi rez kunne gi meg, men der er jeg helt i startgropa. Det virker dog interessant. Signalet fra mac,en tappes ut med en
weiss int.202,via firewire, og videre inn i min
Lyngdorf tdai 2200 a/d rp som for tiden kun brukes som forforsterker da jeg har et sett monoblokker av typen
Parasound halo jc-1 som tar seg av effekten til frontene i systemet.
I høst derimot var jeg og familien på saga kino for å se Pixarfilmen Plains med junior. Dette var hans første "offisielle"kinobesøk.
Det skulle vise seg å bli en begredelig opplevelse..........Lyden var mildt sagt helt jævlig. Sneipen ble urolig og kjedet seg og frua uttalte etterpå at "jeg må si at det her var bortkasta penger" kunne ha gjort det bedre hjemme til 1/3 av prisen vi har brukt her. Sant nok svarte jeg da lett irritert.
Det var da det gikk opp for meg at det der skal jeg jaggu gjøre noe med!!!!!!! NÅ! Dette skal jeg overgå i mitt eget hjem så vi slipper sånt igjen.
Dermed bar turen ut på byen uka etter for å skaffe meg en
Yamaha cx-a5000 kinoprosessor (11.2) som skulle bli arvtaker for min gamle Yamaha rx-v3800. Fantastisk kinomaskin må jeg si. Den overgikk mine villeste fantasier om hva som var mulig i heimen, og jeg er ennå ikke i mål må sies.
Det jeg imidlertid ikke tenkte på når jeg skaffet en
Rotel RMB-1575 som er en 250w 5 kanals sak,var at jeg må ha effekt til minst 2 kanaler til hvis det skal bli rundans på hele systemet. Så da må jeg finne noe lignende et sted. Bruker precense i front jeg ser du! Planen for en tid tilbake var å kjøre videre på Halo parasoundeffekt rund baut men da måtte vi ha levd med vinduene åpne døgnet rundt, året rundt......Disse blir grisevame!
All den tid man skal ha forsterkeri i hus må man også ha høyttalere til dette. Ja jeg er B&W fan på mine knær men når det kom til surr/presence så falt valget på
Klipsch rs-42. Dynamikk og lettdrevet som de er. Og så lager de liksom ikke no vesen av seg der de henger i sort og slurer med sin lyd av og til. Ok da! Centeren ble selvfølgelig av favorittmerket. En B&W cmc 2. Har ikke plass til større
og fra 800 serien. (Ennå)
Apropos 800 serien!
Jeg kom ved et uhell for kort tid tilbake til å drasse med meg hjem et par
B&W 802 Dia. Da jeg var på "klubben i et helt annet ærend. Det er forøvrig de eneste diamantene jeg eier. Jeg skulle bare hente en nyoverhalt Blurayspiller som jeg skulle selge. Der sto de! Å glante på meg med våte mellomtoner mens de stotret: TA MEG MED ER DU SNILL! De sto i demo og var klar for å fortsette ferden ble jeg fortalt av den hyggelige butikksjefen på et kjent sted i marcus tranesgate, som huser svært mye lydkomponenter. Etter litt prat frem og tilbake tok vi hverandre i hendene og gratulerte.
Her står de da som noen monumenter og balsamerer øyne og ører, vakre som de er! (Mener jeg da ) selv om Samboeren lurte på om det hadde rabbla for meg.....Hva kosta de sier hun! De er billigere en de ser ut sier jeg
Men saken er den at jeg just investerte i en sub nr.2 for stereobiten i oppsettet da en bare ble svada. Jeg begynte å få det til å funke bra med mine B&W 805 dia med god hjelp av egenskapene i Lyndorfens korrigeringsmekanismer samt digitale delefilter. Jeg jobba hardt med dette men så......JA du er blitt fortalt!
Subbene har havna i kinoen kan jeg si deg....
2 stk Paradigme Seismic og en gammel sliter i merket
Svs pb10 isd.
Jeg har forsatt et drev i hus. En forholdsvis nyinnkjøpt
Oppo 103D som tok over for min gamle men akk så pålitelige Denon dvd2500 bd.
En avspiller jeg ikke har sett makan til før denne Opposaken. Den kan alt jeg spør den om, og den gjør det med bravour. Peiser
Altibox dekoderen igjennom den også for bedre bildebehandling. Og det trengs på min gamle "rall" tv fra
Philips. Denne skal UT av stua forhåpentligvis i løpet av året.
Den tryller også frem flotte bilder på min gamle bruktkjøpte
Benq w9000 som skyter bilde på en
Dreemscreen tabtension v4 92 tommer i size. Den projectoren må jeg også få gjort noe med tenker jeg nå som den nevnes. Den er vel litt i svakeste laget for mitt rom. Også 3d da, trenger jeg det?
Kabler nevner jeg ikke så mye om......Men de virker som de skal og strøm har jeg masse av.
Men nå er jeg blakk....Skikkelig blakk. Jeg har ikke råd til å fortelle deg mer. Kanskje senere en gang, så nå stikker jeg og prøver meg på å få kalibrert alle subbene inn i kinoen så det blir liv i sutrekroken. Jeg har noen filmer jeg vil se............
Snakkes!
Oppdatering:
23.11.14
Bowers&wilkins 802,ene har reist fra Oslo til Verdal og gjort en trønder superhappy ( skulle bare mangle )
Og inn har 800Dia kommet. De gir meg det skyvet i mellombassen jeg har ønsket og lyden generelt er storslagen som aldri før......
Svs,en er solgt for en billig penge mens jeg nå jobber med å få integrert de do Seismic.ene i kinoen på best mulig vis intil videre.
Lyngdorf Tdai 2200 er solgt og er erstattet av Dpa-1 fra samme leverandør for å prøve aktiv deling ( Det funka kjempebra helt til jeg solgte ht. og nå trenger jeg ikke sub i front)
Har også anskaffet meg en 250watts Rotel (1572) for å drive bakkanalene i kinoen.
Gå til albumet her