Albumstafetten 9

U

utgatt60135

Gjest
Flott Anonym :). Bra skrevet og jeg er ikke så uenig med deg. Jeg tok fingeren på ordet og lyttet mer konsentrert til plata, men jeg fikk nesten bare mer distanse til musikken. Kjølig distanse føles som en bra beskrivelse. Minner mye om Animal Collective som jeg liker men ikke klarer å få helt inn tross mye bra og spennende musikk. Og jeg synes nå at New Chain fungerer bedre som bakgrunnsmusikk faktisk. Men kan like den ganske så godt alikevel og dårlig er den ikke. Mer enig med anonym enn 65finger denne gangen. Men ville kanskje gitt en karakter midt i mellom dere, nemlig 6.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hmm. Skulle det ikke komme et par anmeldelser i dag? Håper det ikke flyter ut nå som vi var så godt i gang.

gjedde

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2009
Antall liker
0
Charlotte Gainsbourg-IRM

Tøff trekning for min del i denne runden.... denne platen er ikke noe jeg ville kjøpt eller lyttet til på eget initiativ. Men som pliktoppfyllende anmelder ( ::) har jeg gitt den noen runder og endt opp med noen litt vinglete tanker om hva jeg synes om albumet.
Lenge var jeg litt ergerlig for å ha trukket enda en rolig (i betydningen kjedelig) plate. Og rolig er den jo absolutt, men musikalsk er den ganske variert i uttrykket. Instrumenteringen preges av fiolin, piano og akustisk gitar, og det hele krydres med mye kor og en del elektronikk. Den godeste frøken (eller fru, hva vet vel jeg..) Gainsbourg synger med en hviskende stemme, og til tider blir hun veldig monoton.
For min del ender det opp med at vokalen ødelegger det som kunne vært en OK plate, for musikalsk er det slett ikke så verst. Musikken skaper til tider en veldig god og litt skummel stemning (f.eks spor 2 Le chat du café des artistes) som ødelegges av en "heismusikkaktig" vokal.
Karaktermessig tror jeg jeg må dele musikk og vokal, en svak 4/10 til kvinnen og en sterk 6/10 ti bandet. Hvis man da anvender litt avansert utregning av gjennomsnitt, skulle det vel bli en femmer... (again)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Dazed skrev:
Hmm. Skulle det ikke komme et par anmeldelser i dag? Håper det ikke flyter ut nå som vi var så godt i gang.

Hmmmmmmm.
Kalenderen viser fortsatt 31.01.2011, hva får deg til å tro at det flyter ut?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra anmeldelse gjedde. Jeg ville nok gitt denne 9/10. For meg er albumet på pallen i 2010

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Dazed skrev:

Hmmmmmmm.
Kalenderen viser fortsatt 31.01.2011, hva får deg til å tro at det flyter ut?
Hehe. Jeg ble bare litt utålmodig, siden det bare var et par timer igjen og ingen av de to hadde dukket opp.

Baklager, det var ikke meningen å antyde noe.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Charlotte Gainsbourg - "IRM"
(Because Music 2009)

Dvelende, leken anglofransk elektropop ført i spakene av Beck.

Frankrike har en sterk tradisjon med syngende pop-piker. Ikke minst det moderne 60-tallet med kvinnelige artister som Francois Gall, Francoise Hardy, Alice Dona m.fl . En musikalsk verden med kort vei mellom musikk, modelljobbing og skuespilleri. Med en ikke helt ukjent Serge som far, og ikke minst bitchy Jane Birkin til mor, tilsier alt at fallhøyden kan bli stor. Heldigvis styrer Beck´s produksjon langt unna det som kunne blitt den opplagte sammenligningen med det kjødelige opphav. Charlottes lett sensuelt monotone vokal preger hele plata som kan sies å være alt annet enn ensformig. Det er deilig mørkt med en lekenhet innenfor stramme rammer. Nestensint i "Trick Pony", en lett flørt med pappa Serges musikk i "Le Chat du Café des Artistes", 70-tallets glamrock lurer tungt på Dandelion", bland det med fragmenter av pop-psych, folk og electronica, med IRM som resultat. Lett å like ved første lytt, enda lettere å fortape seg i etter gjentatte ganger på tallerkenen.

8/10

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.955
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Flott anmeldelse! Jeg blir nødt til å gi henne en sjanse etter den.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Et av fjorårets soleklar høydepunkt for min del, fikk ståpels så det holdt første gangen Fingern spilte denne for meg i stallen, og det har holdt seg.
Samarbeidet Gainsbourg/Beck er såpass bra at jeg håper de gjør mere sammen.
Brillefin anmeldelse, Eros !

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
En presis anmeldelse, som fungerer som en forståelig introduksjon til de av oss som ikke kjenner platen eller artisten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
En presis anmeldelse, som fungerer som en forståelig introduksjon til de av oss som ikke kjenner platen eller artisten.
Henger meg på Karma selv om jeg kjenner platen svært godt! meget godt skrevet!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Der, ja. To gode anmeldelser, og begge rakk fristen. ;)

Føler med gjedde som fikk en plate som ikke var helt kompatibel med egen smak. :) BTDT

gjedde

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2009
Antall liker
0
Det å bli "tvunget" til å høre på musikk som er utenfor det man hører på til daglig er jo egentlig hele moroa med Albumstafetten. Men jeg er godt og grundig inne i en metalbølge for tida, og da blir overgangene kanskje litt for store?? '
Kan godt hende at jeg hadde likt plata mye bedre for tre måneder siden, eller om et halvt år. I mine øyne er det som er mest fascinerende med musikk; at man kan finne noe som passer til enhver stemning og anledning :D

Fin anmeldelse Eros, konsist og opplysende :)

U

utgatt60135

Gjest
Bra anmeldelser av dere begge, og ja gjedde - utfordringer er en god ting :). Jeg følger ErosLoveKings betrakninger om denne platen og ville også gitt den 8/10. Ingen superplate, men veldig god.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
For meg ligger den største utfordringen i den noe monotone stemmebruken. Samtidig som jeg skjønner at stemmebruken er vesentlig for stemningen i musikken her, blir det noe monotont og livløst i lengden. Jeg har noe musikk av Sophie Zelmani som minner om denne.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.563
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Kom igjen å kommenter litt da kjipinger :-* ...
Bra anmeldelser. Jeg har hørt plata for en god stund siden. Bra den.

Fornøyd?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.194
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Bra anmeldelser av dere begge, og ja gjedde - utfordringer er en god ting :). Jeg følger ErosLoveKings betrakninger om denne platen og ville også gitt den 8/10. Ingen superplate, men veldig god.
Det er karakteren jeg ville gitt også.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som vanlig handler det om preferanser. Mange har en selektiv musikksmak, og spiller f.eks. musikk av typen metall og prog så og si hele tiden. Og så har du sikkert de som stort sett hører på americana eller jazz hele tiden. Alle de som har selektiv musikksmak har veldig godt av å bryne seg på noe utenfor deres normale smak. Men, det virker ikke som om det har noen annen effekt enn som ren botsøvelse til nå. De som innrømmer at de går musikk i møte med enten fordommer eller motsatt smak ender med å gi platene dårlig kritikk.

For meg som leser anmeldelsene så har ikke de tekstene så stor verdi. Det forteller meg hvordan en med en annen smak ser på noe jeg liker, men hvilken nytte har jeg av det? Jeg vil ikke oppdage noen egentlige kvaliteter jeg selv har oversett når det kun handler om at dette er utenfor noens smak. Noe av styrken til gamle Ny Takter var at de hadde spesialistanmeldere for hver genre.

På den andre siden så fører systemet med to anmeldere til et resultat som er interessant i tilfellet Gainsbourg. Der er det en anmelder med fordommer mot musikken som forteller oss hvordan en som han opplever dette, og så får vi det motsatte fra den andre. Det synes jeg i og for seg er interessant i seg selv, så systemet med to anmeldere er nødvendig for at det skal gi noen konstruktiv mening.

Det prinsipielle til side så har jeg et par kommentarer til frøken Gainsbourg. Det at en anmelder ikke visste om hun er frøken eller fru forteller faktisk at vedkommende ikke har noen peiling på det franske poplandskapet. Uten å kjenne frøkna selv, så ville vedkommende automatisk ha skjønt at det dreier seg om datteren til Serge. Da vil det være naturlig å anta at hun er en frøken, selv om det i dag er vanlig å beholde sitt pikenavn etter ekteskap. Og hvis man ikke kjenner Serge, og ikke har noen preferanse for det universet han befant seg i, så er man ganske utenfor i denne pikens selskap.

Og deri ligger vel forskjellen i de to anmeldelsene. En av dem er forfattet av en person som like gjerne vil anta at Serge var politiker som pop-konge. Den andre er nok en person som både kjenner og har stor respekt for Frankrikes store landsfader for pop. Det samme som den negative kritikken brukte som hovedankepunkt er de samme som er en av de mest prominente kvalitetene for en som liker Charlotte. Fernissen til hennes musikk er eksperimentell pop, men grunnfjellet er på mange måter den franske chanteuse-tradisjonen.

Hos meg finnes det titler av både far og datter i samlingen, så jeg liker dette veldig godt. For meg er chanteuse-stilen hennes det stikk motsatte av kjedelig. Det er monotont, men for meg så er det en smule frankofilt sexy med den sangstilen hennes. Kanskje en med sterke metall-preferanser finner den måten å synge på like ulidelig grusom som jeg finner nøtteskriker i tights. Noe som det motsatte publikumet finner tøft. Begge måter å synge på må innrømmes å være begrensede på hver sin måte, og egnet til å både irritere og kjede de med lav interesse for genren. Mine ører blør når jeg hører TNT. Det er som om noen har stukket knappenåler inn i trommehinnene mine, samtidig som jeg opplever Ministry som balsam for ørene.

Og nettopp den chanteuse-popvokalen håper jeg hun fortsetter å dyrke. Taperen fra amerikas bidrag er interessant, og kler henne og låtene godt. Men ved en senere korsvei håper jeg samtidig at hun får andre å jobbe med. Ikke fordi jeg tror det blir bedre, men jeg har en feeling av at det kan gå feil vei også med han bak spakene. Det kan bli for mye søken etter nye uttrykk, noe jeg ikke ønsker for mye av fra Charlotte Gainsbourg. Jeg kunne faktisk godt tenkt meg et samarbeid med frøken Zaz en gang i fremtiden. Charlotte kan lære noe av hennes tradisjonsdyrking, mens Zaz kan få et skyv i en mer moderne retning. Et samarbeid med Paul Weller kunne også vært interessant, for han forstår fransk popkultur ganske godt.

Det er tider jeg føler at IRM ikke engasjerer meg skikkelig. Derfor ville jeg ikke gitt den helt toppkarakter, men ganske nær opp mot. Kanskje åtte er litt høyt, samtidig som jeg ikke vil gå lavere enn syv. Men noen nier er det ikke. Syv til åtte ville jeg endt med her. Noen dypere anmeldelse kommer ikke jeg med, og jeg beklager at min kommentar til de to anmeldelsene ble litt lang. Og at en ny plate er anmeldt i mellomtiden. Den har jeg ingen mening om.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
må bare si en ting til baluba: ;D ;D ;D
Foreslår du å innføre 3 anmeldelser nå da eller. Du har bare såååååååååå lyst til å være med. :-*

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra av anmeldelse av Gjestemedlem som vanlig. baluba du er snart ute av skapet ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Baluba i en fri rolle som libero vil bare krydre trådene. :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.955
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Mars Volta - Deloused in the Crematorium

Hva skal jeg si om denne da? Jeg er faktisk enig i nesten alt Gjestemedlem skrev i sin anmeldelse. Her er all dynamikk drept; enten full fres eller eller rolig. Styrt fra miksepulten. Det hele blir fort slitsomt å høre på. Dette er veldig synd, fordi det kommer tydelig fram at her er flinke instrumentalister som kan sine saker. Jeg kan ikke fatte nødvendigheten av å mikse på en slik tragisk måte med såpass dyktige musikere.

Musikalsk så er denne plata mye sterkere enn enn det sluttresultatet skulle tilsi. Musikalsk karakter 7, mens den alt i alt får 3/10.

gjedde

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2009
Antall liker
0
@ baluba: interressante betraktninger angående stafettkonseptet, men jeg tror du har misforstått meg en smule. Forsøkte ihvertfall å formidle at mine motforestillinger mot denne plata skyldes sinnsstemning og periodisk interresse for metal, og ikke fordommer mot sjanger eller artist som sådan. Prøver så godt jeg kan og begrense mine fordommer til og bare gjelde britisk indie ;) Den litt flåsete kommentaren min om frøken/fru forstår jeg at kan leses som manglende forarbeid/innsikt. Jeg vet hvem både far og datter er, men innrømmer at fransk pop ikke er mitt sterkeste felt :)
Forstår at jeg pælmer stein fra en glassveranda når jeg anklager frøken Gainsbourg for å være monoton, og samtidig drar inn metal i bildet.... Problemet for meg er at jeg mener vokalen ikke underbygger de tildels flotte stemninge i musikken, men snarere motarbeider dem. Og bare for å ha gjort det klinkende klart, mine ører blør også av TNT :)

Synes opplegget med to anmeldelser er bra jeg også, og håper stafetten fortsetter lenge :D

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Mars Volta si Frances de Mute er ei stor plate. Sett den virkelig høgt, nesten oppe på ein niar. Deloused in the Crematorium har eg ikkje høyrt skikkeleg enda, men bakgrunnslytting har gitt meg inntrykk av at det var på Frances … dei fant formelen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
gjedde skrev:
jeg pælmer stein fra en glassveranda når jeg anklager frøken Gainsbourg for å være monoton, og samtidig drar inn metal i bildet....
Er metal (typisk) så monotont, da? Ikke i mine ører.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
gjedde skrev:
jeg pælmer stein fra en glassveranda når jeg anklager frøken Gainsbourg for å være monoton, og samtidig drar inn metal i bildet....
Minst like monotont som frøken Gainsbourg i alle fall.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Dazed skrev:
gjedde skrev:
Nå mente ikke jeg å krangle om hva som var mest monotont av en sjanger generelt og én artist jeg ikke har hørt. Syntes bare det var rart at "metal" liksom skulle være monotont, så det er ingen grunn til å bli defensiv på Frk. Gainsbourgs vegne. ;)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
baluba skrev:
Dazed skrev:
gjedde skrev:
Jeg liker godt både (noe) metal og Gainsbourg (både far og datter), og monotoni kan være en effektiv ingrediens brukt på en elegant måte.
Mange ser ut til å leve i dikotomienes vold mht. smak.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.563
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
baluba skrev:
Dazed skrev:
gjedde skrev:
Jeg liker godt både (noe) metal og Gainsbourg (både far og datter), og monotoni kan være en effektiv ingrediens brukt på en elegant måte.
Mange ser ut til å leve i dikotomienes vold mht. smak.
Jeg måtte google dikotomi for og finne ut hva det er.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.563
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
Jeg måtte google dikotomi for og finne ut hva det er.
Et kjekt ord å kunne, det beskriver dagligdagse fenomener på HFS ;)

Beklager OT.

a.
Det er stadig noe og lære. Jeg trodde dikotomi var "en slange opp i ræva" e.l.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.194
Torget vurderinger
4
Takk for anmeldelsene av Mars Volta.

Har full forståelse og er tildels enig i anmeldelsene av albumet.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161

The Magnetic Fields ble i sin tid dannet av dagens frontfigur og sanger Stephin Merritt fra New York, og var fra starten av ganske synthpreget. Senere ble dette preget mindre dominerende, og dagens instrumentering er egentlig ganske ukonvensjonell med bla. ukulele, cello og banjo i tillegg til mer tradisjonell gitar, keyboard og piano.
Stilmessig er bandet innom både indie, synthpop og folk-pop. De tre seneste utgivelser skal visst nok være helt fri for synthesizere
Bandets faste besetning består av Merritt sammen med Claudia Gonson, Sam Davol og John Woo.
Denne utgivelsen som jeg nå anmelder, utkom i 1994. Seneste utgivelse kom i fjor og het “Realism”.

For meg er dette et ukjent band, og er nok i en sjanger som jeg ikke har så alt for mye peiling på. Musikken fremstår som svært melodiøs, og noen ganger nesten litt naivistisk i stil. Dette minner meg ofte om Brian Eno fra perioden sent 70 tall, noen ganger kanskje også om David Bowie. Litt kjølig og distansert musikk, ja egentlig ganske elegant på en litt spesiell måte.
Dette er kanskje ikke musikken for dem som er mer roots-fokusert? Personlig finner jeg denne musikken som lett og humørspredende, andre ganger mer melankolsk. Til rett tid og sted ganske så “hørbar”.Jeg er egentlig ikke tilhenger av bakgrunnsmusikk, men denne platen kan faktisk fungere i en slik sammenheng også. Den gir dermed ikke så mye motstand og utfordring, dersom man skulle være i et slikt modus.

I sin sjanger må nok denne platen regnes for ganske god. For meg blir den dog ikke noe “løp og kjøp” plate.
Jeg gir den 5,5.

U

utgatt60135

Gjest
Du er kjapt ute igjen Karma ;). Bra anmeldelse! Min kommer mye senere og blir noe anderledes.

Veldig gode anmeldelser (føles nesten pliktoppfyllende å skrive det nå 8), men mener det) av Mars Volta også. Jeg har nok litt fordommer med den slags musikk, muligens mye pga vokalbruken. Den er nok bedre enn jeg vil ha det til, men selv om jeg har prøvd litt mer nå så er det et eller annet som skurrer. Blir nok aldri noen Mars Volta fan.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Å velge seg Charm Of The Highway Strip til albumstafetten er et ganske aparte valg, og det setter jeg jo i utgangspunktet pris på. Som introduksjon til bandet tror jeg at jeg ville foreslått lp 1 av 69 Love Songs http://open.spotify.com/album/6mKU4mCwPxx6hxSnu6zeGo

Jeg liker en del av skivene deres veldig godt, men synes det er live at låtene virkelig kommer til sin rett. Da er det kammerpop med cello, bratsj, fiolin, eldgamle strenginstrumenter, piano, nydelig koring, og mindre plastikklyd. Og ikke minst, pikene synger 90% av sangene i stedet for Stephin.

Nærmere slik http://open.spotify.com/track/6jY24KdZfTVLtMExhlXVH9

Bra jobb, Karma.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Charm Of The Highway Strip inneheld ein av mine favorittlåter gjennom tidene, Two Characters In Search Of A Country Song. Frysninger kvar gang.

At plata er kjølig, distansert og elegant er eg heilt enig i. Med ein ganske tidlaus sound, dette kunne vore seint 70 eller tidlig 2011. 69 Love Songs er som Roberten seier ein betre introduksjon og sjølv om det er ein gedigen utgivelse er den imponerende komplett.

Topp Bunn