Albumstafetten 7

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Bra anmeldelse og betraktninger om Soundgarden, konkurrentene og hva de dessverre ble til fra Roberten. Chris Cornell koko......
    Louder Than Love er vel det albumet jeg evt. tar frem, uferdig som det er. ::)

@lars_erik, ja hva kan en si. Trodde ikke det var bær å plukke så sent i november, men du har tydligvis bøtta full etter siste tur.

og angående hifimuzak, vær så snill og hold det unna denne tråden i det minste. :p

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    And You Will Know Us by the Trail of Dead - "Madonna"

Merge Records (1999)

Episk punkprog på ville veier.​

Austin i det erkekonservative Texas, en smeltedigel for musikk, her er rom for det meste. Førsteinntrykket er det samme med "Madonna". Trail of Dead er et sammensurium av flere stilretninger, og angriper låtene med hardcorehissig vokal, tidvis tøft, tidvis kjedelig i dennes noe begrensede repertoar. Det hele fulgt av korrekte indiestøygitarer, toppet med noen avsindig pompøse trommearrangementer . Kan noen være så snill å tenne opp i peisen med den ene trommestikka?

Bandet fungerer best på den lengste låta, "Aged Dolls", melankolsk og nedtonet, etterfulgt av et drøyt ett minutts, nærmest klassisk mellomspill, før den blodtøffe punkmördaren "A Perfect Teenhood" blir voldtatt ihjel av overivrig flink trommis. Tilnærmingen "drummer larger than the band", smaker riktig ille og ødelegger for låter som har potensiale.

Medlemmene i Trail of Dead har sikkert partiboka i orden og kan sin musikkhistoriske ABC. Dessverre oppfattes det som var spennende de første gjennomspillingene, etterhvert som selvmotsigende monotont og kjedelig i lengden. For hver lytt (10 i tallet) går den mer og mer ut på dato. Synd.

5/10

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Dazed skrev:
    Badmotorfinger ville jeg lett gitt en åtter.
    Vel, som du tidligere har erfart, Dazed, karakterene sitter langt inne hos meg. En syver er en meget god plate mener jeg. 70% av den er knallgod.
    Glimrende anmeldelse Roberten, og godt du har et bevisst forhold til karaktersetting ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    En veldig bra og ryddig anmeldelse. Fikk nesten lyst å høre plata. ;)
    Dag, du har ikke helse og nerver til det :'(
    Tro meg :'(
    Jeg tror jeg kjenner Dags musikksmak bedre enn deg, ser det ut for. Du er åpenbart en pusegutt, og det er ikke Dag. Det kan bare virke slik noen ganger. ;)

@ Dag: Her tror jeg lars_erik bommer på smaken din. Hadde han fått servert Pere Ubu hadde han nok falt død om på flekken. For å ikke snakke om Virgin Prunes. Og det er jo ting som du takler på strak arm. Denne platen er klart innenfor det du tåler. Det er faktisk ganske melodiøst, og langtfra en kakafoni. Det er grunge med et behagelig innslag av syttitall, og helt klart noe for deg. For å være så objektiv som jeg klarer så vil jeg si det er en åtter. En av de aller største klassikerne innen grungen, helt der oppe med Nevermind. Stilmessig synes jeg det er bedre enn Nirvanas klassiker (jeg oppdaget dem med Bleach, så Nevermind er litt poppet for meg).

Dette er ikke ment som en anmeldelse, men jeg må reagere når noen ikke tror at du tåler noe som for deg er ganske milde saker. Du er tøffere enn dette, selv om du ikke er like tøff som toget. Da hadde du likt Terminal Tower bedre, men du tålte da også den. Tror sannelig jeg må spille Final Solution (låte fra Terminal Tower) før jeg går på jobb.

@ lars_erik: Her skuffer du litt med altfor sarte musikalske værhår. Jeg trodde du tålte litt grunge med syttitalls-øs. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jasså baluba! det nærmer seg debut. den første anmeldelsen er verst, så går det som en lek 8)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser her nå.

P.S. Jeg er ikke sint på Mbare lenger. Det har gått over.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Super anmeldelse Eros, må få lyttet til den platen i kveld

U

utgatt60135

Gjest
    baluba skrev:
    En av de aller største klassikerne innen grungen, helt der oppe med Nevermind.
    Nirvana - Soundgarden 5-1

Mvh
    Musikkpolitiet, v/ Dir. Lyngen

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Musikkpolitiet har vel konstabeler eller førstebetjenter Lyngen ?

mvh. s,

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    @ baluba: Nå har nysgjerrigheten min blitt tirret så kraftig at denne skal høres heute, ohne praeiudicia. Så får vi sjå koss det gjeng ;).

Kjekt å se at du deler av din store kunnskap med oss ;D.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.871
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    @baluba: dette er første gang jeg har fått med meg at virgin prunes er nevnt på sentralen (bortsett fra at jeg har postet i "hva hører du på nå") men det virker jo utfra det du skriver som om det har vært nevnt før. Men det er uansett kult at noen nevner dem og pere ubu i samme setning her inne ;D

@rolfozzy: så storsinnet du er! ;)

@room: hva syns du om "a city dressed in dynamite"?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    room det hadde vært hyggelig om du hadde postet anmeldelsen :) du er tilgitt hvis du gjør det

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    @baluba: dette er første gang jeg har fått med meg at virgin prunes er nevnt på sentralen (bortsett fra at jeg har postet i "hva hører du på nå") men det virker jo utfra det du skriver som om det har vært nevnt før. Men det er uansett kult at noen nevner dem og pere ubu i samme setning her inne ;D

@rolfozzy: så storsinnet du er! ;)

@room: hva syns du om "a city dressed in dynamite"?
    Vel bekomme. :) Og til dere med eventuelle forhåpninger: Ikke undervurder min latskap og infantile trass. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    baluba skrev:
    En av de aller største klassikerne innen grungen, helt der oppe med Nevermind.
    Nirvana - Soundgarden 5-1

Mvh
    Musikkpolitiet, v/ Dir. Lyngen
    Nirvana vs Soundgarden, helt klart enig.

Men Nevermind - Badmotorfinger 1-1, og det skyldes stil. Men Kurt Cobains låter står som stolper i musikkhistorien, det beviste Nirvana med sin Unplugged-konsert. Låter som overlever en slik teknisk konvertering med så god stil er skikkelig låtskriverkunst. Jeg synes Badmotorfinger har mange gode låter, men Soundgarden hadde ikke like gode låter som Nirvana. Det er bare det at jeg liker det musikalske uttrykket til Soundgarden på sitt beste, og er noen ganger litt for opphengt i Bleach. Som jeg ikke engang har lenger, men Nevermind og Unplugged har jeg.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Nå har jeg hørt gjennom Soundgarden - Badmotorfinger på spotify, og tenker at så galt kan det gå når feil mann skal anmelde feil plate. Som om jeg skulle anmelde f eks janitsjar, en sjanger jeg verken har interesse for, liker eller vet noe om. Det hadde ikke gått godt.

For meg er dette et ganske så godt og gjennomført album, selv om interessen min dalte mot slutten. Typisk grunge og kan faktisk minne meg om Steppenwolf, noen ganger. Savner den ene hitlåten, men de tre, fire første låtene er knallåter, og på høyde med Nevermind, men så faller det imo. Nevermind er Sysjenbarnet på Gjøvik til denne plata ;D.

7/10, men da er jeg nok litt snil. Superunknown er kanskje lettere fingeren, men det er jammen ikke mye, for utilgjengelig er denne ikke. Og baluba, du hadde rett - dette var nok ikke langt unna mi gate. Og lars_erik: du er en grei gutt likevel, og skulle fått trukket Abbey Road i steden :-*

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min mor liker Gorillaz debutplate, og min far har jeg flere ganger observert med høyttaleren på skulderen mens han hørte på Black Sabbath før i tiden. Det er noen år siden, men jeg tror nok de overlever å høre på Soundgarden uten å tenke på ordet kakofoni. Begge to er 73 år. Det får meg til å undres over om lars_erik er så gammel at han egentlig er John Lennons far, Fred Lennon? :p Isåfall må du huske på at det guttungen din laget i sin tid også ble sett på som kakofoni av de som var eldre enn mine besteforeldre (som ville vært langt over 100 år nå).

Kanskje Erik Solheim synes det er litt kakofoni? Jeg spurte han en gang om hvilken musikk han likte. Helt ærlig innrømmet han at han ikke var særlig interessert i musikk, men at han syntes at country er ganske fint. Nei huff da, nå var jeg riktig slem med deg, lars_erik. ;)

Jeg synes at i neste omgang av stafetten bør noen nominere Ministrys Psalm 69, og at oppgaven går til vår kjære lassemann. Da får han kanskje flyttet litt på kakofoni-definisjonen sin. Og fremdeles er det lang vei å gå til det blir skikkelig kakofoni. Nå lover jeg å slutte å erte deg, lars_erik. Slemme-baluba går til sengs nå, og bare snille-baluba har lov til å være våken videre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der er Dag ledet ut i fortapelsen og det totale mørke. :'( :'(

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mitt ankepunkt mot slik "musikk", er-og har alltid vært, er at musikk må ha elementer av fag over seg. Du må kunne spille eller synge, det må inneholde dynamikk og variasjon både i tempo, lydbilde og virkemidler og instrumenter. Derfor hæler jeg ikke slik "musikk". Av samme grunn makter jeg ikke elektronica. Det mangler alt!

Hard rock er ikke noe problem, så lenge disse kriteriene er tilstede. Jeg elsker Jethro Tull, Doors, mye av Led Zeppelin, Hendrix, Deep Purple osv.
    Men dette? Himmel, dette er jo noe som kunne vært hentet fra en nazi-fest ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    eeeeehhh! ???

edit: på tide at Brasse poster sin anmeldelse her så vi kan komme oss videre bort fra kaffeslabberaset.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Se gliset til slutt ;)
    Ble LITT fyret opp av baluba :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Se gliset til slutt ;)
    Ble LITT fyret opp av baluba :)
    Du har egentlig sluppet litt billig unna, for jeg valgte nettopp å ikke poste nok en breiside. Men nå er det nok OT, og alt er jo med gode hensikter. Men nå må jeg ringe til min bror, som studerer klassisk trompet, og fortelle han at det er bare til å gi opp. Han hører jo musikk der det ikke er musikk, og så anbefaler han det videre til sin naive storebror. Fy skam, og nå ber jeg om tilgivelse for min utidige OT-debatt her inne. Siden det ikke har vært noen andre innlegg, så har det forhåpentligvis vært fornøyelig for de som har fulgt med. :-*

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    127
    Har dere avvæpnet lars_erik enda, eller er det fortsatt utrygt i tråden?

Jeg vet hvilket album jeg skal nominere til neste (vanlige) omgang med CD-plater. De(n) heldige som blir trukket ut til å anmelde mitt album må tåle både live og dobbeltplate på én gang. Men sånn går det når favorittbandet endelig dukker opp på Spotify ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:

Jeg vet hvilket album jeg skal nominere til neste (vanlige) omgang med CD-plater. De(n) heldige som blir trukket ut til å anmelde mitt album må tåle både live og dobbeltplate på én gang. Men sånn går det når favorittbandet endelig dukker opp på Spotify ;D
    Et siste ord før jeg stikker ut døren. Takk for et godt argument for å ikke la seg lure til deltakelse. ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Det her var rett og slett glimrende, Dag. Jeg ble på grensen til varm om hjertet av at du tok deg tid til Badmotorfinger.

baluba skrev:
    Jeg synes at i neste omgang av stafetten bør noen nominere Ministrys Psalm 69
    Jesus Built My Hotrod !

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    baluba skrev:
    Et siste ord før jeg stikker ut døren. Takk for et godt argument for å ikke la seg lure til deltakelse. ;)
    baluba. Neste innlegg fra deg her i tråden vil anses som en bindene forpliktelse til - ja nettopp - deltagelse uten mulighet for retrett.
    Å sitte på siden å rope etter oppmerksomhet er jo ikke akuratt sjarmerende når du er invitert inn ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    H.R skrev:
    baluba skrev:
    baluba. Neste innlegg fra deg her i tråden vil anses som en bindene forpliktelse til - ja nettopp - deltagelse uten mulighet for retrett.
    Å sitte på siden å rope etter oppmerksomhet er jo ikke akuratt sjarmerende når du er invitert inn ;D
    Lekkert ;D Det er jo besynderlig at fyren med størst aversjon mot deltagelse har desidert flest postinger i tråden :D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    .Marcus skrev:

Dave Matthews Band - Live in Rio?
    Å fan.

;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Et lite tips til dere som sliter med å følge deadline. Dere ikke skrive anmeldelse samme dag som den skal postes. Lag et "skall" eller kladd, lytt til skiva en gang om dagen, eller fler hvis den er knakende god, noter så ned underveis.

Selv setter jeg 10 lytt som standard. :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et godt tips, det :)
    Townes lyttet jeg til mange ganger, mens den siste ble vel hektisk. Men den skapte herlige bølger ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg, eller har det stagnert litt her nå?

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Et lite tips til dere som sliter med å følge deadline. Dere ikke skrive anmeldelse samme dag som den skal postes. Lag et "skall" eller kladd, lytt til skiva en gang om dagen, eller fler hvis den er knakende god, noter så ned underveis.

Du høres ut som en av de slaskene som begynte på skolestilen før kvelden før den skulle leveres...

Hvorfor utsette til i morgen det man kan utsette til i overmorgen. :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    ErosLoveking skrev:

Du høres ut som en av de slaskene som begynte på skolestilen før kvelden før den skulle leveres...

Hvorfor utsette til i morgen det man kan utsette til i overmorgen. :)
    skrev alltid stilene natta/morgenen samme dag. Skole og det virkelige liv er to vidt forskjellige ting. I mitt daglige virke forholder jeg meg til en løpende dødklokke, med struktur er det ikke noe problem. Dessuten er det snev av respektløshet ovenfor de andre som deltar, derfor en liten moralfinger fra meg. ::)

La bare ikke albumstafetten bli en konkurranse i jævligste anmeldelser eller for den saks skyld nominasjoner. De som trenger skyttegraver får hoppe i grøfta på kabelhjørnet. Albumstafetten er helt klart den mest lærerike aktiviteten på HFS. Prøver å lytte igjennom alle albumene som blir nominert, selv om det dessverre har skortet ekstremt på tid den siste uka. Plukket mange gode tips det siste året, og håper å fortsette med det.

mvh
    SeriøseEros

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan love deg at det ikke hadde noe med manglende respekt å gjøre angående Soundgarden. Det var min ærlige og oppriktige mening, desverre. Når det gjelder det andre du skrev, er jeg helt enig. Har funnet mye fantastisk musikk både her og på Hva lytter du til nå-tråden :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Room har gyldig fravær uten at jeg ønsker å begrunne hvorfor.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Kan love deg at det ikke hadde noe med manglende respekt å gjøre angående Soundgarden. Det var min ærlige og oppriktige mening, desverre. Når det gjelder det andre du skrev, er jeg helt enig. Har funnet mye fantastisk musikk både her og på Hva lytter du til nå-tråden :)
    Greit nok, men eg lurer på ka som hadde skjedd med deg om du hadde fått noe virkelig sløyt å anmelde. Gorgoroth e.l
    Du hadde trolig vært innlagt nå ;D

Soundgarden er da tememlig streit når det kommer til stykket

@eros - For så vidt enig med den moralske pekefingeren. Noen har tydeligvis gyldig grunn til ikke å levere, det er fair&square. Men jevnt over, så bør det være overkommelig å knote ned noen linjer ila. en ukes tid. Vi vet jo alle ka det går i etterkvert.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Townes, jeg hadde nok vært innlagt da ja ;D
    Får kuldegysninger bare ved tanken på vederstyggeligheten :'(

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Roberten skrev:
    Det her var rett og slett glimrende, Dag. Jeg ble på grensen til varm om hjertet av at du tok deg tid til Badmotorfinger.

baluba skrev:
    Jeg synes at i neste omgang av stafetten bør noen nominere Ministrys Psalm 69
    Jesus Built My Hotrod !
    Som du skjønner, så likte jeg den - når den først fikk en sjanse. Den bli nok ikke spilt daglig her i Tomannsbu, men den kan nok komme til å lyde fra tid til annen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn