Albumstafetten 7

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    Townes, jeg hadde nok vært innlagt da ja ;D
    Får kuldegysninger bare ved tanken på vederstyggeligheten :'(
    Jeg har jobbet mye på galehus i min tid, så jeg skal komme og stelle deg jeg, lars_erik. Ha med Abbey Road og hu Kari til deg. ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Townes, jeg hadde nok vært innlagt da ja ;D
    Får kuldegysninger bare ved tanken på vederstyggeligheten :'(
    Jeg har jobbet mye på galehus i min tid, så jeg skal komme og stelle deg jeg, lars_erik. Ha med Abbey Road og hu Kari til deg. ;D
    8)

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    127
    Brasse skrev:
    .Marcus skrev:
    Har dere avvæpnet lars_erik enda, eller er det fortsatt utrygt i tråden?

Jeg vet hvilket album jeg skal nominere til neste (vanlige) omgang med CD-plater. De(n) heldige som blir trukket ut til å anmelde mitt album må tåle både live og dobbeltplate på én gang. Men sånn går det når favorittbandet endelig dukker opp på Spotify ;D
    Dave Matthews Band - Live in Rio?
    Å fan.

;)
    *Fekter med knyttneven*

Det skulle jo være hemmelig! ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    Room har gyldig fravær uten at jeg ønsker å begrunne hvorfor.
    Om noen andre har lyst til å bruke dødtiden mens vi venter på anmeldelser så ligger en Handsome Devil å venter på den rette.
    Anyone?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9

…Trail of dead - Madonna

Madonna er Trail of dead albumet som virkar å lede til noko stort. Eit verk av støy og idear som virkelig vil men som etterlet intrykket av at det kunne vore kvassare. Det er tegn til knall materiale her, men det forsvinn litt inn i mellom nokre litt for ordinære låter. Vanviddtromminga som til tider styrer plata er eit høgdepunkt. Eg kan tenke meg at albumet er knallsterkt for dei som har minner tilknytta det eller venta spent på dette etter å ha høyrt den sjølvtittelerte debuten. A Perfect Teenhood er eit høgdepunkt - det syntes nok og Them Crooked Vultures.

Eit album eg føler eg ikkje "har rett" til å sette så høgt som dei som føler "eigarskap" til albumet (om det gir meining). Eg trillar terningen til 6.5 av 10. Kjem til å høyre meir … Trail of dead! Trur dei har sterkare album enn dette.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Brasse digger tydeligvis pompøse trommer, men det gjør ikke jeg. ;) Dog er vi enige om hva som er beste låt, rettere sagt potensielt beste i mine ører.

U

utgatt60135

Gjest
    Lyres - Some Lyres

Utgitt 1994

En parodi på Rollings Stones - Some Girls

Noen bilder:

De har byttet ut noen medlemmer etterhvert, men frontmannen til venstre her er i allefall Jeff Conolly. Et nyere bilde til høyre.

Ja, her kommer rockefoten på under ett sekund! Tett driv, energisk vokal og full fart. God gammel rock´n roll feeling fra 60-tallet eller rettere sagt løssluppen garasjerock. Innsatsen er det ingenting å si på! Kjapt inn i låt to og det er umulig å sitte stille. Yeah ... Gulvplassen blir brukt og håper ingen naboer ser meg rave rundt i bare underbuksa.

Roer tempoet ned litt på låt tre, mens vokalen kommer bedre frem på kanskje enda bedre melodilinjer (kanskje et klønete uttrykk, men er ingen musiker). I like! Kul låt og godt gitarspill. Det groover godt. Don t Give It up now ....

How Do We Know endrer karakter noe. Litt mørkere og saftigere lyd. Litt mer punk. Jeg synes Lyres har en fin liten røre av hårfine sjangerblandinger. Bra saker! Neste låt får inn orgellyd også og går mer mot tradisjonell rock. Ingen dårlig låt dette heller, men ikke like bra som de forrige for min smak. 80-talls skrikevokalen er ikke så godt likt. Er nok låten jeg liker minst.

Mitt yndligstall 6 fordrer en god låt. Det pleier å stemme overraskende godt og er ikke noe unntak med Lyres. We Sell Soul er en super kul låt med tøff og energisk vokal. Får frem rølpete dansefoter igjen. Oh Yeah... Dette er en låt man kan spille om og om igjen og bare digge.

Touch starter med munnspill og det samme trøkket og drivet. Han synger kult, og dette er også en av de bedre låtene. Gode gitarriff.

Og nå skal vi jaggu mot typisk god rock ´n roll pop fra tidlig 60-tall med Here´s a Heart. Man kan jo nesten missta dette for å være Beatles. Joda, jeg liker dette også. Men man kan jo lure på om det passende for denne plata som helhet?

Sun´s Goin´ Down har flotte melodier. Vokalen synes å drukne litt, men det er nok helt tilsiktet. Liker denne godt og særlig gitarriffene. Flink mann på trommer også.

På den tiende har de skrudd lydkvaliteten enda et hakk mot 60-talls lydkvalitet eller garasjerocklyd(?) i tillegg. Er det nødvendig? Ikke av de beste låtene denne, uten å være noe dårlig. Det synes litt som de går litt tom for gode ideer mot slutten så jeg får litt fyllstoff feeling. De er ikke like fokuserte synes jeg. Men jeg litt streng nå.

De to siste låtene blir jeg ikke like engasjert i, men ingen låter er dårlige på denne plata for de har god teft og godt driv hele veien. Jeg synes alikevel første havlvdel er best.

Favorittlåter? Liker låt 3, 4 og 7, men kan ikke unnlate de to første friske og lette låtene heller. Men låta som skiller seg helt klart ut er We Sell Soul. Virkelig herlig når Jeff “Monoman” Conolly 1:41 ut i låta skriker energisk ut “Are you ready....” og gitar og bass kommer inn i en grisetøff melodi med påfølgende knallbra vokalarbeid! Når jeg nå søkte etter tekstene så finner jeg ut at dette er faktisk er en coverlåt fra Roky Erickson og The Spades som de med The 13th Floor Elevators gjorde om til Don´t Fall Down. Se det se det .. Uansett så står denne låten til toppkarakter alene. Lytter til den litt seigere orginalen og lurer på om jeg faktisk kan like denne versjonen enda bedre. Er det flere coverlåter? Ja, de er visst mye av det. Suns goin´down og Touch er fra Outsiders. She Pays the Rent fra Otis Redding. Er alle coverlåter? Kan tyde på det. Skjønner også at Some Lyres plata består av låter fra ulike perioder. Spor 3 og 4 er fra 1979 og det er tre live opptak (5,7,12) Veldig vanskelig å finne noe info om Lyres. Lyres ble grunnlagt i 1979 og de er fra Boston , men de begynte som De-Militarized-Zone (DMZ) i 1976. De har vært til til og fra siden den gangen så vidt jeg skjønner. De har gitt ut bare 5 plater.

Synes som bandet har fått lite oppmerksomhet i media og det er synd, for jeg synes dette er en veldig bra plate som er tett og variert produsert. Men å covre andre er vel ikke like verdsatt? Noen færre låter har fort dradd dem opp på 8´ern.

7,8/10

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    (Poster allerede nå da jeg blir bortreist noen dager.Kan dermed ikke komme med noen ytterlige kommentarer)

Lyres - some lyres (1994)

Tja..hva skal man si om Lyres?.Denne gangen var jeg heldig å få tak i platen på cd.Har derfor hørt den på begge anleggene,samt at jeg har dock'et den inn på i-pod'en.Har da hørt platen med headset og via nattbordsradioen.

Lyres er omtalt som verdens lengstlevende garasje indieband.Gruppen ble stiftet i Boston i '79 av Jeff Conolly.Han kom da fra bandet DMZ.Conolly med kleggenavnet "monoman" synger og trakterer et vintage Vox farfisa orgel.Jeff er den enste igjen av orginalbesetningen.(Riktignok er gitarist Peter Greenberg tilbake i dagen's line-up).

'some lyres' er et samleplate med 12 kutt som tikker inn på sympatiske 39 minutter.Her er en del fra bandet's 4 offisielle album fra åttitallet,noe fra Ep'er og et singelkutt.Her er også med et par livekutt (leste et sted at desse var teipa under en konsert i Oslo).

Plata åpner med to heftige garasje/rockabilly-låter der orgelet driver melodien frem.Så tones tempoet litt ned og vi får et noen soul-aktige låter før tempo'et dras opp igjen.Mot slutten de nevnte livegreiene.Det er klar 60-talls innspiriasjon her og endel av musikken hadde nok glidd rett inn på en av nugget-boksene om gruppa hadde eksistert da.Vokalen er mikset langt bak i lydbildet.Det er av og til vanskelig å få med seg hva Conolly synger om.Tekstmessig er ikke Lyres noen kandidat til Nobelprisen i litteratur med tekstlinjer som '-I need money more than I need you'.Men til gjengjeld er dette rock "med baller".Musikk som virkelig gir bakoversveis.Det hadde vært fett å oppleve desse live på en intim klubbscene.
    '

Det er vel unødvendig å nevne at coveret er en parodi på Stones' 'some girls'.

Lyre's musikk står helt klart til en åtter,men i og med at jeg ikke er så begeistret for samlealbum havner denne på 7/10.

Plata's høydepunkt er for meg de to første låtene 'busy body' og 'how can I make her mine'

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
    Bra Mikefish! Artig at vi postet nesten samtidig. Synes som om vi er temmelig enig i karakteren, men med litt forskjellig begrunnelse for nyansen :).

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Her var vi rimelig synkronisert Lyngen !

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
    He, he ..

Noen peil på hvorfor de har etterlignet Stones coveret?

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Veldig bra innsats fra deg også !

Finner lite sammenheng mellom Lyres og Stones musikalsk sett.Fant en side på nettet og de er ikke alene med å parodiere dette coveret.Det var avbildet en 5-6 andre band som hadde rappa dette coveret.

mvh. s,

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    ai ai , selveste favorittbdandet til Eros på slakteblokka. :D
    Hører fra meg til uka, plateraid i London neste 8) Stå på videre girls! ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Flotte anmeldelser av Lyngen og mikefish. Kjøpte denne platen etter tips fra Eros og den er en av favorittene mine

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser. Lyres har jeg ikke hørt siden 80tallet. Mener og huske jeg hadde noe vinyl med de.

Javisst. Denne var det.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    ErosLoveking skrev:
    Brasse digger tydeligvis pompøse trommer, men det gjør ikke jeg. ;) Dog er vi enige om hva som er beste låt, rettere sagt potensielt beste i mine ører.
    Eg elskar pompøse trommer. Til og med tromminga til drittsekken Paolo Vinaccia.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ingenting! Eg diggar fyren! ;D
    Har berre høyrt historiar frå mine lydmennvenner om at han er vanskeleg å ha med å gjere.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.805
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Roberten skrev:
    RoDa skrev:
    Så mange som disser Kari her så vedder jeg en million på at neste plate jeg nominerer blir en Bremnesplate.
    Noen som vedder imot?
    Ingen grunn til å bli ufin og forsøke å skremme alle fra å delta, RODA

;)
    Kjøss ræver og sleik baller. :D
    Kari er fantastisk og det er bare sosser med for høye tanker om seg selv som ikke tør å høre på ho.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    Roberten skrev:
    RoDa skrev:
    Så mange som disser Kari her så vedder jeg en million på at neste plate jeg nominerer blir en Bremnesplate.
    Noen som vedder imot?

;)
    Kari er fantastisk og det er bare sosser med for høye tanker om seg selv som ikke tør å høre på ho.
    har for høye tanker om meg selv. Hørte på svarta bjørn for noen uker siden. Ikke verst plate men lyden suger. Har noen plater av ho kari men får PMS av høre stemmen hennes dessverre om enn ikke bestandig

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.805
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    65finger skrev:
    RoDa skrev:
    Roberten skrev:
    RoDa skrev:
    Noen som vedder imot?

;)
    har for høye tanker om meg selv. Hørte på svarta bjørn for noen uker siden. Ikke verst plate men lyden suger. Har noen plater av ho kari men får PMS av høre stemmen hennes dessverre om enn ikke bestandig
    At du får PMS tyder på at du er ei kjærring og sikkert sjalu fordi Kari er så mye finere enn deg!

R

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    RoDa skrev:
    Roberten skrev:
    RoDa skrev:
    Noen som vedder imot?

;)
    At du får PMS tyder på at du er ei kjærring og sikkert sjalu fordi Kari er så mye finere enn deg!

R
    Lyres er et superband! Bremnes
    æsj får heller være kjerring ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Endel av poenget med stafettet er at alle skal høre og gi litt kommentarer til anmeldelse og ikke minst musikken. Bra er .... gørrkjedelig..

Gi faen i Bremnes og følg med i stafetten :-[. Fingeren kunne i det minste si noe siden han kjenner Lyres!

Veldig spent på plata mi i morgen ...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    Endel av poenget med stafettet er at alle skal høre og gi litt kommentarer til anmeldelse og ikke minst musikken. Bra er .... gørrkjedelig..

Gi faen i Bremnes og følg med i stafetten :-[. Fingeren kunne i det minste si noe siden han kjenner Lyres!

Veldig spent på plata mi i morgen ...
    Denne runden her har jeg dessverre mer enn nok å levere 2 overfladiske anmeldelser og hålde et øye på tråden. kommer sterkere tilbake i julerunden 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Super anmeldelse Gjestemedlem! etter en overflatisk runde med denne via laptop syntes jeg det var litt kjedelig.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Det viktigste først,

RoDa skrev:
    Roberten skrev:
    RoDa skrev:
    Noen som vedder imot?

;)
    ærlig talt RoDa, jeg er så bra at jeg ikke er i nærheten av å ha høye nok tanker om meg selv. Jeg innser at dette er en av få dårlige egenskaper jeg har, så jeg jobber iherdig og målbevisst med saken.
    Jeg ser ikke noe annet mulig tolkningsmønster på din fascinasjon for Kari enn ironi. Beinhard ironi.

Så, hei hei Lyngen ! BNP var lumpent nok til å kreve alle mine våkne timer i går, beklager det.
    Må innrømme at jeg synes H.R. oppsummerte det fint med sin bra anmeldelse av bra skive, kommentar. Det blir gjerne lite diskusjon når man er enige.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    @Gjestemedlem/The Clientele, jeg henger som regel med i svingene når det gjelder band på Merge, men The Clientele har forsvunnet under radaren min. Etter anmeldelsen din skjønner jeg at dette kan være en skive jeg enten liker knallgodt, eller stiller meg komplett likegyldig til. Det har jeg tenkt til å finne ut. Flott levert !

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    The Clientele – Strange Geometry
    ”Not my cup of tea” (sitat H.R 8/11-2010)

Sånn sukkersøt musikk forbinder jeg med “tenåringsjente-i-kjærlighetssorg” sitt foretrukne valg, hadde de bare hørt om det noe de selvsagt ikke har og må ta til takke med det bittersøte som finnes på VG lista den dagen. Mine døtre skal få vite bedre og få denne først som sist da tiden vil komme til dem alle.

Jeg kan faktisk ikke finne en situasjon jeg har vært i hvor dette er musikk som kunne passe meg. Å kjøre bil til ville medført først som sist at jeg hadde havnet i grøfta bare for å finne på noe. Hadde jeg hatt fest og spilt dette – hadde mennene innsett at lysten til å komme hjem med sine fruer er fånyttes, og minst et par kjerringer ville sittet og tenkt på de gangene de var dumpet i stedet for. Som bakgrunnsmusikk er den poengløs da det hele i grunn bare er støy og man kan like gjerne ha det stille.
    Nå har jeg nå engang fått denne skiva og skal anmelde den – så har spilt den jevnt og trutt siden den gang.
    Så hva videre?

Vel – kan man skrive noe om en plate som ikke passer ens smak?
    Joda – dette er faktisk ikke så ille likevel. Vokalen virker oppriktig deppa. Musikken er tidløs og kan i grunn ikke aldersbestemmes med unntak av at instrumentene som spilles på var funnet opp. Musikerne går på Ritalin (tror jeg) og de har passet dosen sin ganske godt med få unntak. Ikke mange gitarsoloer som tar av, men det forekommer. Midt i et spor kalt E.M.T.Y. så får hovedgitaristen et anfall og skal spille heftig solo (vel heftig er vel å ta litt hardt i) – men så husker han at det var slikt han gjorde i et tidligere band da musikken får han til å tenke på det som var og ikke det som er nå. Trommeslageren er heller ikke plettfri og prøver å gjøre opprør på låten ”When I Came Home From The Party” – godt at det var i alle fall EN av dem som hadde det moro på den festen….
    Det som irriterer er spor 11 – ”Losing Haringey”. En låt som ikke passer inn, bryter hele mønsteret. Musikken en den samme, men fra å synge så går ting over til å lese et brev, gjort med Fortellerstemme, dvs. annen vokal. Godt forsøk på å skape litt spenning, men ikke vellykket synes jeg.

Poenget er vel – musikken her er ikke spennende. Tror heller ikke at den er ment å være veldig spennende, ikke ment å bli spilt i tide og utide, men derimot laget for tenåringsjenter-med-kjærlighetsorg og til det så har de lykkes. De har i alle fall ikke startet dette bandet for å dra damer – da de eneste jeg kan tenke meg går på den er – ja nettopp – litt eldre tenåringsjenter-med-kjærlighetssorg og dermed være hensiktsløs da man neppe ikke havner i senga første kvelden uansett.
    De har lykkes på en måte som ikke irriterer meg nevneverdig også.
    Så karakteren.

Denne får faktisk fem av ti mulige, da jeg tror de har vært flinke innen genre. Jeg kommer aldri til å spille dette igjen selv, men kommer nok til å stikke innom med CD’en som jeg sikkert kommer til å kjøpe for å ha i kriseberedskap når ungene kommer i rett alder slik at de får sjansen til å deppe ordentlig!

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    429
    Sted
    Friedrichstadt
    Bra anmeldelser av Clientele ;D
    Referanser til Nick Drake og Scritti Politti, virker fristende.
    Har ikke fått hørt de selv, men de ser ut til å falle inn under kategorien "bruksmusikk" (vis à vis "lyttemusikk"). Får sveive i gang Spotify når anledningen byr seg.

(ellers fornøyelige kommentarer igjen, ikke minst fra RoDa ;D)

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem - du er i en annen verden når du skriver om musikk enn visse temaer på OT ;). Veldig godt skrevet og det er morsomt å lese den. Jeg er også enig i innvendigene med at det kan gå litt mye i samme tralten, særlig i siste halvdel. Men kjedelig er plata absolutt ikke slik du påpeker. Synes kanskje du kunne ha skrytt av noen enkellåter ::). Du hinter, men jeg ville trekke frem låter som Since K Got Over Me, My Own Face Inside the Tree, K og E.M.P.T.Y. Jeg synes The Clientele er bare herlig på sitt beste. Kose med katten er et godt uttrykk, gjerne på en sky hehe. Vokalen er bare nydelig og de spiller flott i all sin enkelhet. Jeg synes plata står til en sterk 8. Jeg var i tvil om jeg skulle velge den nyere Bonfires on the Heat, men tror Strange Geometry er bandets sterkeste all over. Så alle som liker dette bør sjekke fjorårets plate også. Du kunne forresten ha skrevet noe om bandet da. Takk for en flott anmeldelse, Gjestemedlem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn