Albumstafetten 24

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    NINA ©

Allerede omslaget bærer bud: "kreativ" syngedame med "kreativt" flinkisband (garantert) fritt plassert i jazz/popland et sted… Grøss.

Og ganske riktig; lysten til å storme scenen, tuppe Rødhette over kanten, sparke inn et par høytalerkabinetter og velte trommesettet, manifesterer seg relativt tidlig. Såpass tidlig at før forferdelige Only Breath toner ut er jeg på vei ut av klubblokalet.

Første og største problem er Nina © selv… Nina © bruker ikke nødvendige krefter på tekstilpasning, men det Nina © til overmåls gjør er å bruke unødvendige krefter på å gjøre stemmen sin mer spesiell enn den er – eller trenger å være. Norsk aksent i engelske tekster har også en tendens til å stryke meg mothårs – her er hele tupéen havnet i suppen. Bandet? Trygg middelklassebakrunn, midtskill og kulturskolefortid.

mvh espen ©

PS. oppfattet spor av afrobeat før jeg gikk… kunne hjulpet men gjorde det ikke.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har problemer med vokalen; jeg tenker det vil hjelpe å kun høre stemmen som et instrument, men jeg er ikke der enda, jeg hører teksten, jeg hører den eklektiske tilnærminga til vokaler og betoning i det engelske språket, jeg får delvis med meg det tekstlige innholdet også - og jeg sliter..

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    Fin musikk. Spille den en gang til? Neitakk.
    Går man litt inn i materien kjenner man at allt føles veldig og at det føles ''veldig'' - og det blir desverre for meg veldig utenpå. Flinkisblues er ikke min tekopp. Eller pjazz for den slags skyld. Eller pjazt. Samme det. Veldig fint ord. På den mye dissede 'Only Breathe' går det helt galt. Minner meg om musikk fra en teaterscene eller en cabaret, fyller en klar funksjon men utenfor konteksten har det liten underholdningsverdi.
    Jeg syns de beste sporene er de Townes liker minst. Minner meg (selvsagt - originalt er det ikke) om ''Graceland'' - som jo er et fint album.
    Dette er ikke kunstmusikk. Kunst er følt og framelsket, ærlig ment og personlig. (Gjerne blodig og svett, men det er selvsagt ikke noe krav.) Dette er det stikk motsatte - nemlig kunstig musikk. Plastiske artefakter som er ment å skulle minne om ekte vare.
    Æsj.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Takk for fine anmeldelser og kommentarer. Nina-albumet er ferskt for meg og. Dvs at jeg ikke hadde bestemt meg for om det er bra eller dårlig da jeg nominerte det. Men jeg har drukket øl med et av bandmedlemmene og insistert på at de måtte unngå Loadness-war på denne utgivelsen. Derfor har jeg fulgt med og vært litt spent, serru.

Etter at fristen gikk ut for å gjøre om på nominasjonen fikk jeg litt bange anelser. Vokalen er bittelitt irriterende. Spesielt hvis avspilleren betoner de høye frekvensene. Og det gjør de på laptopen, feks. Derfor hadde jeg litt dårlig samvittighet overfor Fingern og Townes, som ble satt til å høre på dette. (De ville nok heller anmeldt Ween)

Et partallsalbum? Ja, kanskje. Skipp spor 1, 3, og 5 ivertfall. Så unngår man litt av rødvinsdrikkende damer som danser til afrikanske rytmer -assosiasjonene. Vokalen er mikset litt for langt fram i lydbildet. Ellers synes jeg det er fine øyeblikk på plata.

Jeg forstår mao innvendingene mot plata. Men jeg synes ikke det er ille. Forøvrig: Karakter 9 fra Fingern! Det overrasker.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Takk for fine anmeldelser og kommentarer. Nina-albumet er ferskt for meg og. Dvs at jeg ikke hadde bestemt meg for om det er bra eller dårlig da jeg nominerte det. Men jeg har drukket øl med et av bandmedlemmene og insistert på at de måtte unngå Loadness-war på denne utgivelsen. Derfor har jeg fulgt med og vært litt spent, serru.
    Kanskje er jeg helt på tvers her, men synes personlig det er et fullstendig valid utgangspunkt for en påmelding… Alle nominasjoner trenger vel ikke være hjertebarn – om ikke annet så sikrer det en viss variasjon… samt et visst spenningsmoment ift. en avsluttende "begrunnelse".

Kom slik sett litt overraskende inn fra blindsonen denne her, mtp. det du tidligere har levert – lurte faktisk på om dette var en slags forvirringstaktikk (ala expect the unexpected aka kødd).

Betryggende å høre at ihvertfall én i bandet drikker øl – det kom ikke så godt frem på platen.

e

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Kom slik sett litt overraskende inn fra blindsonen denne her, mtp. det du tidligere har levert – lurte faktisk på om dette var en slags forvirringstaktikk (ala expect the unexpected aka kødd).

Betryggende å høre at ihvertfall én i bandet drikker øl – det kom ikke så godt frem på platen.

e
    Da jeg nominerte Ween - Pure Guava følte jeg på at nominasjonene mine begynte å bli litt forutsigbare. I tillegg er det en risiko for at albumstafetten preges av feinsmeckerier. Men flott at en svak plate oppfattes som et brudd :)

Fin kommentar det med ølet.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    Kanskje er jeg helt på tvers her, men synes personlig det er et fullstendig valid utgangspunkt for en påmelding… Alle nominasjoner trenger vel ikke være hjertebarn – om ikke annet så sikrer det en viss variasjon… samt et visst spenningsmoment ift. en avsluttende "begrunnelse".

e

....puhh....

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Sitter og hører plata til Nina nå.Syns dette er ganske så bra ! Har satt den på innkjøpslista.

mvh.s,

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    @OAlex veldig god grunn til å nominere en plate. Alt må ikke være en absolutt favoritt.

Jeg har prøvd å høre på Nina mer. Men det er definitivt ikke noe for meg.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Syns Nina var ålreite greier, definitivt noko for ho mor — ho elskar slik musikk!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen? Drammen Lyd? Nå er det på tide å stå opp! ;)

U

utgatt60135

Gjest
    Arctic Monkeys - AM

Britene fikk voldsomt mye skryt av debuten Whatever people say I am, thats what I`m not kan jeg huske, men jeg var overhodet ikke med på den bølgen. Jeg klarte bare ikke å like musikken deres. Jeg måtte friske opp minnet fra debuten nå og den var nok hakket bedre enn jeg trodde for det er ofte slik at oppskrytte album trekkes lengre ned når man er uenig selv, men jeg har problemer med å like den fortsatt. Jeg trodde faktisk AM var andreplata og det sier litt om hvor langt under radaren britene har vært for meg for dette er deres femte skive og de har holdt på i 7 år.

AM låt ikke slik jeg hadde en forventning om. Edge´n er uteblitt for her serverer de et betydelig mer strømlinjeformet, melodiøs og serverer et betydelig mykere uttrykk. Jeg vil si mer kommersielt til å være rock, men kanskje kan man kalle det mer poprock.

Jeg har slitt med denne plata for jeg klarer ikke å si at de er dårlige og jeg klarer ikke å like dem. Jeg merker jeg at jeg er revnende likegyldig til låtene. De går rett igjennom årene uten å avsette spor. De fester seg ikke, blir en haug med låter i stedet for å dandere seg vakkert ut i terrenget. Dette blir dessverre bare kjedelig for meg. Temmelig glatt musikk for rock å være, men jeg kan ikke direkte slakte dem heller for jeg kan ikke påstå at de spiller dårlig. Vel, jeg synes ikke stemmen til Alex Turner er all verdens da. Litt særgreg har han kanskje, men ikke spesielt god vokalist vil jeg nå personlig mene.

Nå skulle jeg ha fremhevet de beste låtene og snakket mer om enkeltlåter, men jeg klarer ikke. De er alle omtrent like uinspirerende for meg. Noen ganger er det vanskelig å sette ord på hvorfor man ikke liker noe og den slo til nå. Jeg blir ikke klok på meg selv og musikken deres.

4/10

U

utgatt60135

Gjest
    Phu.... Nå var jeg snar til å sette på noe annet så fort jeg kunne ;). Det gjorde jævli godt, hehe. Ikke all verden til anmedelse, men sånn ble den.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    enig i anmeldelsen. typisk P3musikk. jeg hører en del P3 i bilen og dette er essensen av musikk fra den kanalen. blodkommers lissom-indie

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    Syns åpningen av albumet er veldig lovende. Litt mørk melodiføring og instrumentering. Beat. Liker stemmen til vokalisten. Litt problemer med Bee-Gees koringen, men det går seg til etterhvert. ''R U Mine'' er en klar vinner for meg. Selvsagt stjeler de hemingsløst fra musikkhistorien - men, hvor mange ganger kan man finne oppe kruttet? Denne er bare en hærlig rocker, hvor koret fungerer på en fin måte. Og igjen blir jeg forført av en fin melodilinje som ikke går utenom de utfordringene den selv skaper.
    Slik fortsetter det utover. Flotte, intrikate melodier stappfulle av historie, fint arrangert og spilt, med ett sprekt tenorkor i refrenget. Jeg liker vokalen også. Rufsete, kalkulert, litt ubehjelpelig og begrenset, men han bruker den med mest mulig effekt (..noe andre har tjent milliarder på....).

Kan ikke annet enn å like dette. Får glatt en 8'er herfra etter en demokratisk avstemning mellom fruen og meg.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Jeg likte den første platen til Arctic Monkeys ganske bra. Selv om de har funnet litt tilbake til gløden fra denne virker det som om de bare har en god plate inne. Litt som The Strokes. Denne platen er langt fra dårlig. Men som Lyngen skriver er den litt kjedelig. Jeg ville gitt 6.

At dette skal være typisk p3 musikk er jeg ikke helt enig i. Hver gang jeg hører på den kanalen går det i hip hop og intetsigende liste pop. Jeg satser på at den nye NRK kanalen skal bli bedre. Og jeg snakker da ikke om p1+

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Beklager sen annmeldelse.

ARCTIC MONKEYS

Dette er et band jeg har hørt lite av, annet enn det som er spilt på radio.
    Skiva begynner med Do i wanna know og R U Mine som er deres store radiohits i 2012 og2013
    Låter forsåvidt greit nok de, men å sette de i kategorien indie eller neopønk blir helt feil for meg, heller mer mot britpop.
    Etter noen gjennomlyttinger er jeg nok ferdig med denne skiva, blir litt for mye clubbeat og litt for lite egenart til at det fester seg ordentelig på trommehinna
    Er jo noen sanger som er forsåvidt helt greie å høre på og jeg skifter nok ike kanal om de skulle dukke opp på radio mens jeg sitter i bilen.
    Heldigvis spiller de sjelden to sanger av samme band etter hverandre på radio:)

Som sakt ikke det værste jeg har hørt, men den står ikke på handlelista mi.
    Kan nytes en sang av gangen, men blir slitsomt kjedelig i lengden.

4-5 av 10 mulige fra meg.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ARCTIC MONKEYS

Åpningssporet får meg til å lure på om jeg har satt på feil plate… har et mentalt lydbilde av Apene som er relativt forskjellig fra dette. Riktignok en stund siden sist jeg hørte AM, og har ingenting av dem. Men, ser jo for meg noe sjarmerende småfrekt og sprettent. Her er man halvveis til Justin Timberlake – produsert av Jay-Z.

Gitarene fiser odørløs syttitallshard/tungrock anno T-Zep, og popvokalene gulper på en søt soul-smoothie (Modern R&B heter det visst). Komboen gjør det ikke for meg.

Unspirert og uinspirerende.

mvh e

U

utgatt60135

Gjest
    Da var vi faktisk veldig enige, Hr. Drammen :).

Veldig spent på neste plate ut. Jeg elsker den, men er det bare meg?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hørte en del på, og har debuten, til disse arktiske apekattene. Den hadde noe fresht, fint og energisk over seg. Erkebritiske greier. Så kom det vel to skiver som mer eller mindre gikk meg hus forbi, før eg igjen lånte et øre til Suck it and see som vel kom i 2011 eller 12, husker ikkje helt. Den hadde et riktig så knall åpningskutt, men energinivået fra debuten var vel borte.

Prøvd AM noen ganger, får den ikkje til - vet ikkje korfor. Kanskje fordi de tilsynelatende prøver (for?) hardt på å skape radiohit etter radiohit. Kan skjønne at kidsa kan like dette - det er jo fengende -, men for meg høres det ut til at de har gått i Kings of Leon fella. Rett og slett.

4-5'ish eller deromrking for AM.

Men denne, fra Suck it and see, syns eg er ei fin låt da

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    Foxygen: ''We are the 21st century ambassadors of peace & magic''

Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Er det et postmoderne kustprosjekt spekket med ironi? Tittelen ''We are......'' koplet til musikken som er resirkulert og kopiert gjennomsnittlig 60-talls pop, inkludert litt ren planking og en ufin parodiering av Dylans måte å synge på. Tidsriktig og flat produskjon.
    I såfall vil jeg si at neitakk, parodiering som kunstform er ikke min skål.

Om dette ikke er ment som en parodi er situasjonen egentlig like ille.
    Slappe, kjedelige og uinspirert låter helt uten egenart. Og kopiering i alle himmelretninger. Fullstendig humørløst.
    Og når du tror at de har nådd absolutt lavmål, ''On Blue Mountain'', så viser det seg at det bare blir værre utover!

Finner rett og slett ingenting ved dette som kan forhindre bunnkarakter. Dermed 1/10.

U

utgatt60135

Gjest
    Sjitt :cool: ....

Det klør veldig etter å kommentere nå, men jeg må vente til den andre anmeldelsen :). Men kan jo si at dette er en 9/10 plate for meg og skal begrunne det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...Men det er lov å diskutere etter 12:00, som sagt. :) Kanskje greit at han som nominerte venter med sin replikk, da. :)

U

utgatt60135

Gjest
    Ok, Dazed.

For all del: Det er helt greit for meg at noen overhodet ikke likte plata jeg nominerte, men begrunnelsene forstår jeg rett og slett ikke. Dette er min desiderte favorittplate i år og det er sjelden jeg hører så mye på en ny plate over såpass lang tid etter utgivelsesdatoen (jan). Jeg simpelthen elsker den. Herlige låter, utrolig flott variasjon mellom pop, psykedelisk og rock/urpunk. Det er ikke mange som synger like bra som han synes jeg. Og hvilken variasjon han har vokalt. En klar 9/10 for meg dette og det skal bli vanskelig for andre å toppe dette som årets plate. En svært bra feel good plate med trøkk, herlige vakre melodier og morofaktor.

Ok, det jeg ikke fatter er dette med kopiering. Javisst - de er ytterst inspirert av fra 60- og 70-tallet, men er ikke det bra? Mange er henrykt over musikk fra den perioden og en del klager over dagens musikk. Da skulle man tro at artister som spiller som dem er svært kjærkomment? Men nei, da er de bare kopister. Så da er det store spørsmålet: Hvem er de kopierer fra? Jeg har i alle fall ingen plater som Foxygen sin. Ingen som er i nærheten lik engang. Jeg kan overhodet ikke like Dylan, så hvor den sammenligningen kommer fra er et mysterium for meg. Plata kan noen ganger kanskje være for søtladet for noen og tekstene er uinteressante for egen del. Mye Love osv. Men det er slik for det meste for meg uansett og jeg hører nesten aldri på en plate for tekstenes skyld.

Og dette med parodi? Den tanken har ikke slått meg et eneste sekund. Aner ikke hvordan du kom til det.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland

Det klør veldig etter å kommentere nå, men jeg må vente til den andre anmeldelsen :). Men kan jo si at dette er en 9/10 plate for meg og skal begrunne det.
    ..skal selvsagt ikke gjøre dette til en debatt, me på første verset (ihvertfall) på nevnte 'On Blue Mountan' er fraseringen en ren kopi av Dylan. f.eks.

U

utgatt60135

Gjest

..skal selvsagt ikke gjøre dette til en debatt, me på første verset (ihvertfall) på nevnte 'On Blue Mountan' er fraseringen en ren kopi av Dylan. f.eks.
    Hvorfor ikke? Det er jo noe vi alltid håper på i stafetten. Konstruktivt! Jeg vil veldig gjerne få et svar på mine spørsmål. I beste mening :)
    . Jeg skal se om jeg klarer å spore noe av Dylan der når jeg kommer hjem. Noen eksempel på låt av han?

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Jeg kjøpte Foxygen da den ble gitt ut.Sitter og hører på den nå,og det slår meg her stjeles det som ravner.Endel er rett og slett plagiat.Men når det er nevnt syns jeg denne er mye bedre enn mye annet som er blitt hypa i år.Er litt i tvil om fremtiden til dette bandet.Da må de komme opp med mer egenart.

mvh.s,

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Foxygen...

Joa joa, først avfeide eg dette som gravplyndreri fra øverste hylle/siste sort (alt etter hvordan man velger å se på det). Konseptet varå låne/stjele det beste fra siste halvdel av 60 tallet, og Beatles, Stones, amerikansk vestkystpop, litt Love og litt VU i stor grad er basisen i oppskrifta. Hør bare Mick Jagger fraseringene i No destruction... Det er jo Stones og Dead flowers opp av dage, på grensen til en pastisj.

Var derfor fristet til å avfeie denne tememlig kjapt, men kom mekelig nok stadig tilbake til den - og etter hvert steg ene sjarmerende melodien etter den andre frem; for det er jo melodier som er platas force. San Francisco er så nynnbar og iørefallende at det er uungåelig å bli i relativt lite dårlig humør av det, om ikke annet. Har andre gjort tilsvarende før? Uten tvil, bl.a. supre Dukes of Stratosphear (aka XTC) hadde vel litt av den samme greia gående som her, de trykket bare litt hardere på knappene og resultatet ble enda bedre... Herlig slør over låta, den bare flyter av gårde - totalt uten motstand, det glir ned som vaniljesaus.
    Også store deler av elephant 6 kollektivet opererte litt i samme leia, med olivia tremor control og apples in stereo som fremtredende utøvere av arten - dog noe mer vindskjeivt store deler av tida

Så har eg lurt på om eg bare skal avfeie de fordi hele greia bare er oppgulp with at twist fra noe av det bedre sen 60s hadde å by på. Har vel kommet fram til at det er urimelig, all den tid eg har skikkelig sansen for både Wayne Hancock og Fuzztones, som neppe hadde hatt allverdens å fare med hadde det ikke vært for Hank Williams og Sonics. De gjør imidlertid greia si helt utmerket, på samme måte som eg syns Foxygen gjør den temmelig bra. Blir derfor litt ufint av meg å holde dette mot dem for mye.

A-sida er klart best, hører lite av det samme som Handoser gjør denne gangen, og enda lengre unna er eg å tenke parodi og denslags. Shuggie er en annen høgdare, det er ørekos når man ligger og dasser på soffan og glor i taket - den ene gangen man har gjort det de siste 6-7år.

Men det dabber på slutten. Både oh yeah og oh no trekker kraftig ned.

På det beste - veldig flott popmusikk, på det kjedeligste - ganske totalt uengasjerende greier.

Skal det bli terningkast må det bli en 7'er

U

utgatt60135

Gjest
    . Konseptet varå låne/stjele det beste fra siste halvdel av 60 tallet, og Beatles, Stones, amerikansk vestkystpop, litt Love og litt VU i stor grad er basisen i oppskrifta. Hør bare Mick Jagger fraseringene i No destruction... Det er jo Stones og Dead flowers opp av dage, på grensen til en pastisj.
    Er det ikke forskjell på å spille samme type musikk og stjele? Tror du ikke at dagens artister har noe til felles? Er det ikke fellestrekk på måten de synger? Er vel ikke dermed sagt at det stjeles? Er det ikke tillatt å kunne spille som de gjorde i gamle dager? Hvis de har låter som er veldig like så forstår jeg den kritikken godt, men om det bare en generelt så synes jeg den er veldig ufortjent. I mine ører er alle band som du nevner her forskjellige. At de har litt samme sang/spille-måte holder ikke. Det må refereres direkte til plagiat om dette skal være etterrettelig.

U

utgatt60135

Gjest

Dette må du neste utdype for hele låta er så langt unna Dylan i mine ører at jeg må nesten spørre om du kan vise til en konkret Dylan parti (jeg hører sjelden på Dylan, men det er jo umulig å ikke kjenne hans musikk generelt med tanke på berømmelsen)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Ron Wood i sitt eget BBC-program, The Ronnie Wood Show sa det veldig presist. Det handler ikke om du stjeler, men hvordan du stjeler. Underforstått, hvordan du setter det sammen. Det meste er gjort før, det meste er hørt før, Foxygen gjør det absolutt med en stil, men genialt genuine er de ikke, veldig få er egentlig det.

Absolutt en plate jeg kommer til å raske med meg ved neste korsvei, etter et par runder på spoty via iphone på kjøkkenbenken.

Sist redigert:

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Alright denne Foxygen-plata.

Fin når glade venner popper innom. Skal sette den på neste gang eg har besøk og me drikk sprudlevatn. Det blir fint. Foxygen, friendsigen og viningen. Så kunne eg vist dei tidsmaskina eg har bygd sidan sist, og så blei det heile ganske trist egentleg fordi vennene mine er laga av toast og tidsmaskina egentleg er mikrobølgeomnen med vekkerklokke på.

Jepp, det er ei slik plate.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn