Albumstafetten 24

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Beklager sent innlegg, men jobben tar drepen på meg for tia :mad:

Uansett, her er min om noe korte anmeldelse av skiva: Sebadoh - Harmacy

harmacy.jpg

Dette er i mine øyne ett bra album.

Albumet går fra myke sanger som "On Fire" og "Beauty of the Ride" til rene Head-bangers som "Crystal Gypsy" og "Mind Reader". Disse er sannsynligvis mine favorittlåter.
    Også verdt å nevne er "Too Pure" og "Prince-S."
    Må innrømme at jeg ikke har hørt mye av Sebadoh, men etter å ha hørt gjennom denne skiva flere ganger så må jeg innrømme at jeg liker Dem.

Jeg kan gå så langt som å si at hvis du liker Fastball (jeg har alle tre albumene, og jeg digger dem) bør du prøve ut Sebadoh.
    Disse gutta minner meg mye om Fastball (ikke hele tiden. De er mer variert enn Fastball er) og det er en god ting.

Til slutt, joda musikken kan nok fremstå noe ensformig for noen , men det finnes gullkorn her inne....

Gi skiva en sjanse, kanskje du og klarer å verdsette den som meg...

6/10

U

utgatt60135

Gjest
    Sebadoh var ukjent for meg. Jeg må si at jeg synes plata er riktig så fin den. Jeg har ikke hørt mye på den, men får litt av samme følelse som VortexSurfer at den er verd å gi den en sjanse. Ok, ikke veldig minneverdig men jeg er mest enig med siste taler og ville kanskje umiddelbart gitt den 6 jeg også. Synes ikke den er noe spesielt lite varierende?

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Er fortsatt masse igjen av dagen, men er det ikke prog metall som står på menyen i dag? Passer kanskje bra til tacoen...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    haken-cover-1024x1024-e1376893007772.jpg

Haken "The mountain
    Haken er et prog metal band fra London, dvs de er basert i London. De debuterte i 2007, men slapp ikke ut et album før i 2010. Denne skiven "The mountain" kom ut forrige mnd, dvs September 2013.
    Når jeg hører skiven så høres det ut som de har spilt sammen i en årrekke. Samspillet er helt kanon på skiven. Usikker på hvordan de låter live, men progressiv musikk krever at alle følger med i timen for å henge med på de utallige taktskiftene som kjennetegner prog musikk.
    1.ste inntrykket mitt var at dette er en relativt sær gjeng som ikke helt har funnet veien i jungelen, men etter en drøss, ja en drøss med gjennomspillinger så skjønner jeg at denne voldsomme variasjonen og det musikalske spennet er deres forche.
    Jeg hører alt fra The doors sine psykedeliske krumspring til det tunge materialet til Megadeath.

Desverre så klarer jeg ikke å være like begeistret for hele skiven. Den første halvdelen er en klar 10 mens den siste er en 6
    Det blir litt som en klassisk låt hvor crescendoet ender mitt i og endrer låten midt i. Det låter ikke like magisk og fengende.

Samlet karakter 8-

Vedlegg

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    Etter etpar låter inn i første lytt ble jeg i villrede, 'hvordan i all verden skal jeg komme meg gjennom dette?' tenkte jeg - jeg som totalt mangler Genesis-genet? Vel, Cantebury-genet har jeg jo, og tyngrer prog er bare herlig (det tok ca tre uker fra første gang jeg høret Riverside til jeg hadde de komplett), så jeg gjorde et seriøst forsøk. Og glad er jeg for det. Kjempetrivelig musikk er det. Innimellom ramler bandet (på trynet?) i prog-grøfta som fremdeles er åpen fra 80-tallet; man grøsser litt - men tilgir dem fort da det bare aksentuerer den lekne atmosfæren som ligger overalbumet.
    'AtlasStone' er et glimrende eksempel på musikken. Litt tung prog, litt''diddyit''-tullemusikk, mye 70-talls stemninger via litt stadionatmosfære til en fin avrunding. 4-5 progsjangre i en låt -sånn skal det låte! Ikke akkurat kjedelig.

''CockroachKing'' er også en kjempelåt.

Dette er moderne progrock som nok må være nært det beste i sjangeren.

Summa sumarum: 8/10 tror jeg nok.

(Prog-metal? Vel, ikke i min verden, Riverside kan nok passe til den merkelappen - men de er definitivt hardere enn Haken.)

Sist redigert:

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Haken - the Mountain (2013)

219927d1380906577-albumstafetten-24-haken-cover-1024x1024-e1376893007772.jpg

Det burde ikke vært meg som anmelder denne plata; med unntak av King Crimson, er det svært lite prog jeg liker/ hører på, jeg mangler nok både Genesis og Canterburygenet (hva nå det siste er) og til tross for flere gjennomlyttinger vet jeg egentlig ikke hva som foregår på denne plata. etter de 5 første spora ramler jeg ut og så er plutselig plata ferdig. Hva som har skjedd imellom aner jeg virkelig ikke. De 5 første spora har jeg imidlertid stort sett fått med meg, og jeg klarer ikke å finne noe å like her, til tross for enkelte forsonende trekk ved kakkerlakk kongen (spor4). Det er ikke det at jeg misliker det heller; det berører meg bare ikke..

Liam Gallager sa en gang i et intervju at det å spille i et band hvor kjemien stemmer, foran et publikum som liker det litt (eller mye) - er det beste han har opplevd, og han mente han var fantastisk heldig som har fått oppleve det; denne gleden fant han helt naturlig å gi uttrykk for i musikken sin, og han syntes det var like rart hver gang han hørte musikk fra band som ikke gav uttrykk for dette. Han hørte ikke denne gleden hos Thom Yorke fx.

Mitt forhold til Haken baserer seg på at jeg ikke hører denne gleden her heller, ingen fandenivoldskhet, ingen cocky attitude, ingen humor, ingen arroganse, ingenting som helst (annet enn et snev av engstelse kanskje, som alle kontrollfreaks har). Jeg hører jo de er flinke håndtverkere, men jeg hører ikke (forstår ikke?) kunsten i det.

Terningen trillet inn under bokhylla og jeg ser ikke hva den landet på..

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Prog rock og spesielt prog metall er det veldig lett å avfeie som navlebeskuende flinkis vrøvl. Men tar man seg tid til å lytte er det ofte her man kan finne virkelige gullkorn. F.eks. Porcupine Tree, Opeth og ikke minst Tool. Men hva så med Haken? Som sagt trenger man ofte p høre ganske masse på en slik plate før den sitter. Jeg har dessverre bare hørt den et par ganger og liker det jeg hører selv om det er et stykke opp til de nevnte bandene. Etter å ha lest anmeldelsene får jeg lyst til å høre mer.

Og jeg har fått litt av Genesis genet, men bare før han lille trommisen ble vokalist.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Beklager sen anmeldelse forresten, en god venn utenbys fra dukket plutselig opp og forsinket anmeldelsen. Jeg er forresten ikke helt prog-allergisk; dersom tool er prog så har jeg til dels sansen for det, og i en stafettrunde noen tid tilbake ble jeg presentert for albumet Klusterfloristen av Nevärlläif, som jeg fikk stor sans for, det er vel også en slags prog..

U

utgatt60135

Gjest
    Bra anmeldelser, gutter. Jeg hadde nok slitt litt med å anmelde denne selv. Ikke mye prog kommer igjennom mitt nåløyet og særlig ikke moderne prog. Det er vel kun Porcupinee Tree og Riverside jeg vet passerer selv om jeg ikke hører mye på dem heller. Haken blir vel symfonisk og opphøyd for min smak. Alikevel klarer jeg ikke å mislike det heller. Ok å høre på en gang, men det holder.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det var tanken min også Lyngen, men jeg hører på skivene jeg er trukket ut til å lytte til minimum 20-30 ganger og vokser de fleste skiver.

VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Vel vel....

Ser iallefall at anmelderne liker det de hører, i likhet med meg så er det første halvdel som rører ved Demses og....

Videre til kommentarene....

Joda , alle "gudene" med all sin røkelse , myrra og gull... eller var det kull? Selvfølgelig er de bedre, eller... originale..... "Alt" var enklere før.... Spør bare The Beatles, Stones, Floyd osv..osv...

King Crimson,Genesis osv...osv... Tool??!! Ser ingen som nevner bandets største inflytelse?? Gentle Giant... Kanskje Verdens mest undervurderte Prog-Rockere...

Blir litt som etter Valget dette, ingen vil fortelle hva Dem stemte, men statusoppdateringene dagen derpå fortalte meg mere enn hva jeg egentlig ville høre... ;)

Porcupine Tree nevnes og over her.... Liker musikken, men De må vel mildt sagt kunne kalles "Copycats" eller "Ripoffs" av Tool??
    PS! Ja! jeg var der i "92" , som nevnt på "Opiate" :p

"do onto others what has been done to me".... Hell Yeah!

Haken leverer ett Vanskelig og i mine øyne ett Verdig 3 album, uten Dream Theater fella med Verdens Dårligste Vokal og kanskje datidens beste komp....

Når det gjelder Deres kvaliteter som Live-band, så synes jeg vedlagte video taler for seg selv... Og ja! hør hele sangen gjennom:
    PS!2!! Stilig med Lead-Guitarist med "8"-strengers gitar ;)

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Av en eller annen snodig grunn likte jeg dette bandet. Muligens fordi de ser så ubegjelpelig teite ut på scenen kombinert med fine melodilinjer og morsomme taktskifter. Smokker inn en 8

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hei hei

Gode anmeldelser. Skulle gjerne fått ned noen linjer om skivene til nå, men sliter med å få hodet over vannet her - eller flytte ferdig som det også heter.

Nøyer meg med å si at eg har et nostalgisk og veldig sterkt fohrold til Harmacy, kunne nesten nominert den sjøl. Lou Barlow på sitt beste er en svært habil låtsnekker, han har en eller annen nerve eller noe, som traff indiekidsa bra dengang.

Haken...Prøvde dette såvidt, skar seg nokså tidlig. Ikkje min tekopp.

Så - tilbake til flytteeskene og jakta på ymse kabler...

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Prog rock er vel den sjangeren der man lettest begynner å sammenligne med andre band. Og det er heller ikke unaturlig da de ofte er inspirert og låner fra mange andre, ofte i en og samme sang. Det som er vanskelig er å klare å få en egenart. Etter å ha hørt Haken et par ganger til synes jeg de klarer det. Skal definitivt høre mer på denne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    PT kopierer Tool? Hvordan i alle dager kan noen høre noe sånt?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og jeg har hørt mye på begge, og hører ikke særlig med likheter.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    ..... Ser ingen som nevner bandets største inflytelse?? Gentle Giant... Kanskje Verdens mest undervurderte Prog-Rockere...
    Selvsagt!!! Gentle Giant. ...vel, det sier noe om hvor bevandret man er i musikkhistorien.....rett tilbake til skolebenken! Sitt pent! Følg med!

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    HAKEN

Har svært få referanser her. Prog javel, men er etterhvert litt usikker på hvor grensene går for akkurat den sekkebetegnelsen… likevel rimelig sikker på at jeg stort sett klarer å holde trygg avstand.

Tenker vel egentlig mest på Queen når ballet åpnes, men senere gir endel emovokalpassasjer – lange og strykeraktige – visse assosiasjoner til Radiohead.

Hører fremtredende elementer av noe jeg selv ville merket "jazz fusion", men det er kanskje innenfor? Registrerer også en ansamling synthlyder som burde avgått ved døden engang i forrige århundre – lever visst i beste velgående her.

Videre: Kirkekor. Manhattan Transfer. Scatting. Slapbass. Programtrommelyd. Mangehodet og leken vokaldialog/tullestemmer med musikalvibber. Panorert pompøsitet og uavlatelige fragmenteringer. Rart at denne platen ikke irriterer meg mer enn den gjør. Best å få det av før man venner seg til…

Neida, kødder selvfølgelig;

Et intrikat og tettvevd åkle for dem som liker slikt… hadde nok aldri havnet på veggen i denne cellen.

Off with their heads!

mvh e

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    John Olav Nilsen & Gjengen – For Sant til å Være Godt

Da denne debyplaten fra gjengen fra Loddefjord kom i 2009 hadde jeg et stort håp om at Bergen skulle få sitt eget Raga Rockers eller Jokke & Valentinerne. Det var derfor en ubeskrivelig stor skuffelse når platen kom ut og det viste seg at det ikke var tilfellet.

Men nå er jeg altså trukket ut til å anmelde denne i albumstafetten og blir nødt til å gi den en ny sjanse. Muligens tok jeg feil og det var noe jeg gikk glipp av for fire år siden…eller kanskje ikke.

Første sang ut er Hull I Himmelen og er ganske representativ for platen. Den starter ganske bra, men blir delvis ødelagt av en synth som gir et skikkelig 80 talls grøss. For min del minner denne synth lyden alltid om musikken i demoene som hacker gruppene laget til Amiga. Liker du ikke denne eller hitten Diamanter & Kirsebær, liker du heller ikke platen.

Det er for så vidt fiffige vendinger på platen og det er tydeligvis dyktige musikere, men det er alt for lite trøkk i låtene. Men det er kanskje meningen også da de selv kaller musikken sin for gatepop og ikke gaterock. Det høres ut som om det er produsert for å nå ut til flest mulig. Og det er vel kanskje også derfor de et par år etter denne platen kom ut hadde en hit med låten Hundeår som ble den mest spilt på P1 i 2011.

Men det er også noe som er OK på platen. F.eks. har sangen Sånne som Oss litt av det drivet som savnes på mye av platen. De prøver å starte opp en synth ut i denne også, men den vil ikke starte skikkelig og blir erstattet av gitarer. Ska sangen Lykkelig Ulykkelig har de lånt fra Clash og er heller ikke så ille. Har til og med noen London Calling rop.

Tekstene til John Olav Nilsen er godt over gjennomsnittet og er det som er mest positivt med albumet. Det er gode hverdagsskildringer uten et blodrødt politisk budskap som ofte preger band i Norge som liksom skal skrive gode tekster.

Nå er ikke For Sant til å Være Godt så slitsom å lytte til som jeg hadde fryktet. Den er bare litt kjedelig. Jeg tror at om man f.eks. hadde fått Dan Auerbach fra The Black Keys til å produsert denne med mye skitten gromlyd hadde resultatet blitt mye bedre.

Jeg marsjerer i utakt med anmelderne i de største avisene i Norge og gir:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Det ser for øvrig ut som om det er mer trøkk live:

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Glad eg ikkje fikk Haken, for det hadde blitt enda eit slakt.
    Er heilt på linje med BurntIsland. Det er blotta for alt som er kjekt, igjen står ein trasig gjeng med jøglere. Eg blir litt flau.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    John Olav Nilsen og Gjengen har hatte etpar singler på tung rotasjon på P1, og begge ble etter kort tid plagsomme og masete.
    Spillt ihjel ble de. Ikke bandets feil. Men voldsomt hodbare melodier tyder det ikke på.
    Albumet er mye bedre enn jeg fryktet, men er det godt?

Gatepop? Javel?? Kort oppsummert etter etpar lytt høres dette veldig bergensk ut. Og det høres veldig ærlig ut.
    Innimellom høres det veldig fint ut.
    Avogtil ortnlig bra. Noen ganger litt flatt og amatørmessig. Eller sjarmerende og søtt. Eller bare flaut. Og litt retro?

Ikke lett dette. ''Gatepop'' - tja, hvorfor ikke?
    Popmusikk er det definitivt, og da blir underetegnede like ubehjelpelig som når fruen spør om veggen skal ha den ene eller andre nyansen av hvitt.....ææeehhhhjaveljajodadenerfinden...!??...er den andre finere sier du? - ja..joda....fin..den..og..
    Tror at dette er over middels god popmusikk. Helt sikkert.
    Karakter:7 (eller 6? eller 8?)
    (...eller skal jeg trekke en for håpløst bandnavn?)

Sist redigert:

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    …og det er tydeligvis dyktige musikere
    Tja. En ørliten rytmisk "underlighet" ved 0.56 på "Hull…" gjør at jeg mistenker at visse verktøy er tatt i bruk for å få disse gatemusikantene i synk. Strider forøvrig ikke mot min overbevisning, men skal helst ikke kunne oppdages i ettertid.

mvh e

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Kjøpte denne på utgivelsedagen.Hadde gledet meg lenge til platen skulle komme ut.Har bodd tre år i Bergen,så kjenner litt til forholda der,men ble skuffet.Syns egentlig at det bare er 'valiumsvalsen' som står frem som en kanonlåt her.Plata ble etter en kort tid satt i reolen der den har samlet støv.Hadde jeg anmeldt plata ville den fått en sekser.

mvh.s,

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Johan Olav Nilsen & Gjengen - For sant til å være godt. (2009)

Var ganske brisen på en konsert med de på Træna for noen år siden. Og så leste jeg et portrettintervju i Dagens Næringsliv. Forøvrig er dette et nytt musikalsk bekjentskap for meg.

Første spor: Oj, dette likner veldig på New Order! J.O.Nilsens vokal er ikke spesielt vakker, men den fungerer dog bedre enn vokalen til han New Order -kisen. Heldigvis har jeg høy toleranse for bergensdialekten.

Åpen gitarlyd, check.

Gjengen faller inn med vokaldobling i refrengene. Assosiasjoner til fotballsanger popper fram. Ellers er det litt ska-takter her og der. Er samtids-ska et bergensfenomen? Det er noe ektefølt over musikken. Det er kanskje albumets største styrke, men er litt usikker på om tekstene egentlig er bra? Best liker jeg "Sånne som oss to". Pga dissonans-melodilinjen i refrenget.

Konserten på Træna var stas, men merker at jeg ikke fanges inn i Johan Olav Nilsen og Gjengens daglige betraktninger. Karakter: 6-

Apropos band fra Bergen: Jeg gav plata til Razika karakteren sju i en tidligere albumstafett. Det var egentlig litt for høyt. Det burde vært 6, siden jeg liker de bittelitt bedre enn Johan Olav..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Flotte anmeldelser fra begge 2. Jeg hører mye på John Olav Nilsen og gjengen fordi jeg synes de representerer mye av stemmene til de som ikke nødvendigvis er konforme eller de som er litt "i don't give a shit"
    Noe av greien med å like skiven er vel å kunne relatere seg til tekster eller å ha en viss kjennskap til mange av betrakningene til til John Olav Nilsen.
    Dette er en sterk 8 i min bok.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    JO&G er ikke egentlig dårlig, men ikke bra heller. Jeg tror det er vokalen jeg blir mett på først og fremst; stemmen er bra, men både stilmessig og tekstmessig holder han seg innenfor et så lite område at jeg går lei.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Min karakter (4) kan nok virke noe streng, men det betyr ikke at det er et dårlig album. I albumstafetten her på sentralen behøver man ikke å ta høyde for den verste møkka som Bieber og One Direction. Og derfor føler jeg at jeg kan være litt strengere med karakteren for å få større spenn. Hvis ikke hadde jeg stort sett gitt 6 og oppover.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Du antar at Bieber o.l. aldri vil bli nominert til Albumstafetten?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jeg får ikke noe særlig fot for gjengen til john Olav (var det john Olav?) johan var det! låtene glir over i hverandre. litt kjedelig

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    He he. Føler meg ganske sikker på det, men om jeg skulle bli satt til å anmelde Bieber skulle jeg alltids klart å knote ned noen ord. Jeg har aldri tatt noe dybdedykk i den retningen, men tviler på at jeg vil bli omvendt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    He he. Føler meg ganske sikker på det, men om jeg skulle bli satt til å anmelde Bieber skulle jeg alltids klart å knote ned noen ord. Jeg har aldri tatt noe dybdedykk i den retningen, men tviler på at jeg vil bli omvendt.
    sett at du etter en 12-15 runder med siste albumet til Bieber hadde fått fot og goddigget skiva, hadde du turt å smokke opp en 8er?

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    sett at du etter en 12-15 runder med siste albumet til Bieber hadde fått fot og goddigget skiva, hadde du turt å smokke opp en 8er?
    En skremmende tanke, men det blir nok med hypotesen. Vil helst ikke utsette meg selv for noe slikt, men skulle det skje at jeg likte det skulle jeg gitt både 9 og 10.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    En skremmende tanke, men det blir nok med hypotesen. Vil helst ikke utsette meg selv for noe slikt, men skulle det skje at jeg likte det skulle jeg gitt både 9 og 10.
    jeg syntes det hadde vært kult å anmelde bieber

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    JOHN OLAV NILSEN OG GJENGEN

Har en samboer som er littegrann yngre og endel hippere (og mye penere), som kjøpte denne da den kom ut. "For Sant Til Å Være Godt" snurret dermed noen runder i fellesarealet – det hele døde ut ganske så naturlig.

Lenger tilbake i tid: Husker godt at jeg var usigelig glad da Håkan Hellstrøm sluttet å plage sine omgivelser (ca. midten av 00-tallet?). Ble plutselig så balsamisk stille overalt – den vonde tiden var over… Var dermed ikke så begeistret når det kun år senere viste seg at det fantes et lokalt surrogat med tilgang til eteren. Hellstrøm jr. har nemlig noe av det samme anstrengt klagende over seg.

Nå: Er litt overrasket over at Unge Hr. Nilsen (m. følge) – mer enn fem år etter – fremdeles er såpass
    i vinden, og også har maktet å få ut tre utgivelser basert på denne formelen (vil jeg tro), som alle har solgt noenlunde (vil jeg også tro)…

Men, til saken:

Hull I Himmelen… John-O tar ansvar for den innledende brief'en med sine udanderte (eller?) verselinjer på usofistikert forstadsbergensk, før gitaren setter FineYoungCannibals/JohnnyComeHome-stemning. Ikke det verste man kan gjøre akkurat det. I denne settingen må man også kunne anta at de syntetiske lydinnslagene representerer den musikkironiske generasjonens fordomsfrihet – hipstermodernisme om man vil – og må tygges & svelges som sådan.

Usikker del 1: …på om jeg synes dette er i overkantet glattet? Kanskje bare Hull I H. som gir et skjevt førsteinntrykk.

Ååå-åå-åå-ååå. Valiumsvalsen. Dudu-Dudu-Dudu-Du-Du. Piken med Sviket. Det haltes. Den tilsynelatende uvørne poesien er tidvis sjarmerende, men ikke alltid; veien er kort fra romantisk keitethet til klønete kladding.

Dududu-Du-Dududu. Ting Eg Lærte Mens Eg ventet På Bussen. Åh-åh-å-å-å. Ikkje Fåkk Med Kjærligheten.

Sårbarhet i sursøt saus? Føler nok ikke dette holder hele veien inn. Innimellom smøres talentet tynt. Glimter i noen diamanter, javisst, men…

Usikker del 2: …også på om produksjonen kunne nytt godt av ytterligere broderinger og utdypninger? Kjedelig eller Kledelig? Blir ikke enig med meg selv.

Drit i det. Kjør Promilleapprobert Felleskor:

Åh-ååå-ååå-åå-åå. Ti Ganger tusen.

Tips på tampen: "Kan du komme ned og hente meg…Kjenner det på pølsen at det nærmer seg!"… en enkel omskriving som gjorde at både jeg og ungene syntes det var morsomt å synge med på førstelåten. Kunne sikkert kommet med flere, men vi nøyde oss med den.

mvh e

PS. Og har jo faktisk – må være et drøyt tiår år siden nå – gått et par runder med "gjengmedlemmet" bak trommene her. Uslepen men sterk, og aggressivt pågående – utskudd fra blokkene i "Loddiken" har jo et rykte å ta vare på… Hadde ihvertfall.

Sist redigert:

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Er litt overrasket over at Unge Hr. Nilsen (m. følge) – mer enn fem år etter – fremdeles er såpass i vinden, og også har maktet å få ut tre utgivelser basert på denne formelen (vil jeg tro), som alle har solgt noenlunde (vil jeg også tro)…
    Blir spennene å se hvilket utslag John Olavs nye bolleklipp kan gjøre her… 1) Rett i garderoben, eller 2) forlenget spilletid?

Vanskelig å si. Personlig krenger jeg ganske så kraftig mot første alternativ – gjerne med tillagt karantene/utestengelse, men Folkets Dom unnlater svært sjelden å skuffe meg; kan være lurt å sette pengene på ekstraomganger.

espen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn