Nina ®
The guest house (Bergland Production,2013)
M-dumdedumdedmum-mmmmm-dumdedumdummedumm
Å fyda. Hva er nå dette for noe? Lekne, lett afrikansk inspirerte gitarer og rytmer møter meg, og Nina “synger”, eller humme-nynner om at kjærlighet er alt her i livet. Et lett sommerlig drag over det hele. Reker og hvitvin. Fnisete middelaldrende damer liker dette. Sikkert koselig bakgrunnsmusikk en sommerkveld, men vokalen irriterer.
Så...total kontrast.
Just above the surface er fra et annent kontinent. Det smaker americana, og jeg kjenner hint av Ry Cooder. Lusker sogar en steelgitar der bak, bra groove. Interessen øker, kanskje er det mer her å hente enn bare lette og lekne pjazzlåter?
Joda joda, det forsetter jo riktig trevligt noen låter til, i
I’m a seeker har de sogar fått et lite drag av boom chicka boom kompet til Cash over seg. Kledelig - det fungerer overraskende bra, og Nina synger habilt. La det bare være sagt, når hun synger og ikke nynner/hummer&bopper, er det hele så mye mer lett å fordøye. Noe av Cooder kommer tilbake i
Empty train cars igjen, helt greit dette, uten at gåsehuden på noen som helst måte sitter løst. Men til nå - bedre enn fryktet.
Likandes plate innledningsvis, åpenbart flinke folk dette. bredt spekter og mange referanserammer. Sjangerlek vil vel noen kalle det, og eg tenker mitt om at dette nok er flinkisene fra jazzlinja. Men det blir ikkje nødvendigvis gull og grønne skoger bare fordi man har en solid CV.
De viser Nina og kumpanene til gangs på de neste sporene ut. I låta
only breath skjærer det seg krafig - anstrengt og masete pjazz, slitsomt. På
Don’t go back to sleep er det tilbake til denne merkelige hummenynninga som i lengden blir ekstremt enervernde. Intetsigende, døllt tittelkutt, et utrolig slitsomt kutt om en fugl fra et annet kontinent (det vil si det første minuttet er levelig), før de til en viss grad henter seg inn igjen mot slutten.
Hari on har flotte klanger, assosiasjoner til Bill Frissell hva gitarer angår, og eg tar meg i å tenke at her “drar” den godeste Nina en Joni Mitchell. Joda, slettes ikke det verste på skiva.
Drivende bra gitar på
Two kinds of intelligence også, igjen klare afrikanske referanser, men teksten kunne gjerne vært mer intelligent. På dette tidspunktet dukker forøvrig en helt skrudd "link" opp i hodet mitt, noe med fraseringene og sangteknikken til Nina minner meg av og til faktisk om Loudon Wainwright III, av årsaker eg ikkje kan forklare. En rolig og behagelig avslutning i
What the world needs.
Summa sumarum? Låter aboslutt helt greit, noe er ganske hørbart, noe er slitsomme greier. Flinke folk over hele fjøla som fresmtår som tighte og samspilte. Åpen, luftig og “god” produksjon, alt av stemmer og instrumenter kommer til sin rett. Flinke folk, uten tvil, but does it boogie? Mjæh.
1 2 3 4
5+ 6 7 8 9 10