Albumstafetten 15

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Griffenfeldt skrev:
Ryan Adams
Ashes & Fire

Ryan Adams f: 1974 i Jacksonville, North Carolina er ute med sitt studioalbum nr 13.
Ashes & fire heter skiven. Det første som slo meg når jeg hørte navnet på skiven, var -hvorfor heter den ikke Fire & ashes, men det slo meg at det sikkert er andre skiver som er titulert med det samme. En fantasifull vridning der altså.

For meg er Ryan Adams et uskrevet blad. Har ikke hørt noe særlig hverken av eller om typen, men når jeg ser bilder av han, slår det meg litt at denne platen er da ingenting av det jeg ville forventet. Han ser ut som arketypen til rock&roll, men her blir jeg servert en folk/singer/songwriter/balladepop. En slags sukkersøt bitterpille av en plate.

Studioarbeidet som er gjort på denne skiven må sies å være meget bra. Det låter omtrent så glatt som det kan gjøres. Litt mindre polish hadde muligens hjulpet litt synes jeg, men det er nok fordi jeg henger meg opp i bildet av en rocker og ikke en melankoliker.
mitt favorittspor må bli " i love you, but i dont know what to say " Muligens fordi den gir meg litt Tom petty vibber.

Jeg føler vel min anmeldelse ble en liten tanke negativ, men for å dra frem litt positivt, må det bli at han treffer troverdighetsnerven de gangene han løfter stemmen litt nærmere falsett. De gangene jeg føler litt rytme og sammenheng blir det også veldig bra.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Min terning ruller over på en 6
Føler jeg skuffer endel av Ryan Adams sine fans her, men for meg er han nok litt vanskelig å nærme seg. Mulig jeg burde gjort meg kjent med typen litt tidligere..

Griffenfeldt
Må si meg enig i denne beskrivelsen, skal bli gøy å se hva makkern din skriver,

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.856
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
Ja???????????????????????????????????

Det er 21.11.2011 klokka har for lengst passert 08:00, og ingen meldinger av Ryan Adams ennå? Eg svimer av...

Hva faèn er dette for noe useriøse greier? Jeg oppfatter dere anmeldere rett og slett snobbete. Søvnsnobbete.
Jævla sløvt. ;D

Sånn var det ikke i gamle dager når vi var med, Townes.
Ahh, Townes og rolfozzy var navnet på dem ja.
De to gamle gretne (men litt morsomme) gubbene oppe på galleriet i Muppet Show.
Tror vi får varsle Kermit, de har rømt! ;D

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Før jeg leverer mitt eget bidrag vil jeg berømme Griffenfeldt for sin anmeldelse. Det er slett ikke sikkert at et bedre kjennskap til Adams ville gitt en bedre anmeldelse. Vi hører det vi hører.

Ryan Adams – Ashes & Fire (2011)

Det første som slo meg når jeg hørte denne platen var at Ryan Adams var tilbake i god gammel Heartbreaker form. Hadde det bare vært så vel. Dette er Heartbreaker form, men ikke innhold.
Han har med seg en rekke dyktige musikere og en produsent som bl.a. har et av verdens beste album på samvittigheten. Godt og sparsomt komp, som minner meg litt om Is a woman; mange folk som prøver å høres ut som de er få.
Ryan har nyktret seg opp, håndtert alvorlig sykdom og blitt lykkelig gift. Kan han fortsatt lage god musikk/ stor kunst når han ikke lenger står med en fot i grava?
Ja det kan han. «Do I wait» er platas beste låt og tåler sammenligning med hva som helst. I mine ører er det ingen andre låter av dette formatet på plata.
Singelen Lucky Now er grei, ditto Kindness og Dirty Rain.

Av de mindre bra låtene har vi fx Chains of Love. Jeg innbiller meg at dette er en slags «Heroes» men den slipper aldri løs, det er også andre låter her som har blitt burfugler, og røkla høres ut som kopier. Jeg vet trommisen har gjort bra ting før, men her trekker han ting ned, gjennom å spille monotont og repeterende her syns jeg.

Denne anmeldelsen er nok preget av at jeg sammenligner med ting Adams har gjort før, og denne plata taper på det. Men en middels Ryan Adams plate er fortsatt bedre enn veldig mye annet, og jeg har ikke mistet trua på at han kan lage ny stor musikk.

Karakter: 6 (nesten 7)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fine anmeldelser fra dere syns jeg. Men jeg ville nok gitt denne plata noe bedre karakter enn det dere har gjort.

Bortimot 8.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.856
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Enig i at det er gode anmeldelser dere har levert. :)

Selv har jeg ikke helt klart å konkludere denne plata, men litt prematurt virker det på meg som et 8-9-album.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fine anmeldelser. tror jeg er på en 8er. heartbreaker albumet er for meg på topp 10. Det er ikke helt der men bra som nøkken

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Takk for fine anmeldelser om en artist jeg ikke visste noe om. Kanskje like greit å se nærmere på Heartbreaker, som introduksjon til Ryan Adams?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
atonal skrev:
Takk for fine anmeldelser om en artist jeg ikke visste noe om. Kanskje like greit å se nærmere på Heartbreaker, som introduksjon til Ryan Adams?
det er et fint sted å starte

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
:eek:

Ikke visste noe om!? Nei nå ramla jeg av stolen her.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Fine anmeldelser av en fin plate !

Ville også havnet på er 8'er.Har hørt Adams både dårligere og bedre enn denne her.

mvh. s,

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Fin start på stafetten!
Det mest oppsiktsvekkende for min egen del, er at stafetten begynner med en plate som faller i smak hos meg selv..! ::)

Jeg hadde heller ikke noe forhold til Adams. (pass på hjertet fozzy!) Men det har jeg nå!
Fantastisk bra artist med en helt usedvanlig god stemme. Han har også en blå klangbunn som jeg liker spesielt godt.
Jeg har bestilt den anmeldte plata + "29" og "Cardinology". Dette var de platene, som etter rask sjekk, falt mest i min smak.

Ashes & Fire får 8 av meg!

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
rolfozzy skrev:
atonal skrev:

Hehe, mye musikk å velge i der ut i verden, vet du ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
rolfozzy skrev:
atonal skrev:

Du må ikke la Mbare kjøre deg så hardt på den rapdritten han spiller. ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
"Takk" til anmelderne...

6 til Ryan Adams? Kalla planet er dere fra? Har dere hørt på plata? HÆHHHHHHHHHHHH? Har dere? Fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy faèn ass.

Vokalprestasjonen aleine på plata står til terningkast 74. Låtene er ikkje de aller beste Ryan har støpt i skjeen, greit, men de to-tre beste kutta her forsvarer lett en plass på en tenkt Ryan best of. Dirty Rain, tittelkuttet og Do I wait er strålende fantastiske greier. Burnt har jo helt rett i at det ikkje er noen ny Heartbreaker, men allikevel. Terningkast 6??? Dere vet skalaen går til 10? OMG LOL ROFLMAO PMP. Seriøst ass.

Nei vettu ka. Jaja. Smaken er som baken. Delt...eller bare rævva.

Nei, eg bare kødder. Gode anmeldelser, men plata er enda bedre ;D

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Nesten alle de gode Ryan Adams låtene kommer krypende på en. De vokser. De har en økonomi i seg. Ikke noe overføldig, alt plassert akkurat der det trengs. Tilsynelatende enkelt. På denne plata syns jeg det stort sett er motsatt. Jeg håper på å høre det, men det kommer ikke. Tvert imot. Det er ikke noe under overflata. WYSIWYG, det blir kjedeligere etterhvert.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Burnt_Island skrev:
Nesten alle de gode Ryan Adams låtene kommer krypende på en. De vokser. De har en økonomi i seg. Ikke noe overføldig, alt plassert akkurat der det trengs. Tilsynelatende enkelt. På denne plata syns jeg det stort sett er motsatt. Jeg håper på å høre det, men det kommer ikke. Tvert imot. Det er ikke noe under overflata. WYSIWYG, det blir kjedeligere etterhvert.
Den kommer denne også, Burnt. Garantert. Bare spell den mer.

Jeg har tro på deg vet du. Hadde ihvertfall.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
rolfozzy skrev:
atonal skrev:
rolfozzy skrev:
atonal skrev:

Njaei, ikke så mye rap i det siste. Har heller vært en del andre ting ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
rolfozzy skrev:
atonal skrev:
rolfozzy skrev:
atonal skrev:

Njaei, ikke så mye rap i det siste. Har heller vært en del andre ting ;)
Bra. Da er det håp. :)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Takk for to supre meldinger. Jeg hadde nok havnet på åtter for denne. Det virker nesten som at Ryan er for nykter for tiden. Der han tidligere vrengte sjela og strupen i et dønn møkkete arrangement som på annenhver låt på mesterverket Cold Roses drar han det inn i en pyntelig fasong her. Når det er sagt foretrekker jeg dette langt foran ingen Ryan-musikk i det hele tatt. Så da er det vel greit da.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.158
Sted
Sortland
atonal skrev:
Er i samme situasjon ;)
Gjør min borgerplikt og lar den snurre en runde imellom andre gjøremål - og førsteinntrykket er at dette er storveis musikk. God låtsnekring, fine arrangementer og en sterkt stemme. Ifølge Platekompaniet's omtale på Wimp har denne 'et aldri så lite snev av country' - et aldri så lite snev? Trodde dett var klassisk countryrock! Så feil kan man ta.

Edit: Soleklar 8'er i mine ører.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har aldri hørt noe på Ryan Adams jeg heller. Men skal se om jeg ikke kan få rettet på det. Er jo en trivelig plate dette. Har vel blandet navnet litt sammen med Bryan Adams og styrt uviselig unna til nå.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
2 flotte anmeldelser, selvom jeg synes karakteren skulle vært 1-2 hakk opp. Ikke Ryan sin mest jamne plate dette, men flott er den likevell. Enig at den trenger en del runder for og sitte seg, men slik har jeg hatt det med alle hans plater. Helt på linje med Townes som vel har gjentatt flere ganger at på en del av sangene er vokalen hans nesten bedre enn noen gang. Hadde mest sannsynligvis landet på en åtter.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Bent skrev:
2 flotte anmeldelser, selvom jeg synes karakteren skulle vært 1-2 hakk opp. Ikke Ryan sin mest jamne plate dette, men flott er den likevell. Enig at den trenger en del runder for og sitte seg, men slik har jeg hatt det med alle hans plater. Helt på linje med Townes som vel har gjentatt flere ganger at på en del av sangene er vokalen hans nesten bedre enn noen gang. Hadde mest sannsynligvis landet på en åtter.
Har vel muligens nevnt det en gang eller to ja ::)

U

utgatt60135

Gjest
Ryan Adams plate var ikke helt som jeg innbildte meg (country stemning). Ganske så fin uten at den vekket den store interessen ved første seriøse gjennomgang (1 1/2). En sekser høres fornuftig ut.

Føles rart med en runde uten at jeg er med, men dette klarer dere fint uten den store stafettsjefen 8). Stå på Dazed! Pisk dem rød! Jeg åker til Afrika i morgen og blir ikke å se her på en måned. Om ikke løvene spiser meg opp så antar jeg at jeg tar runde 16 over nyttår.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
God tur til deg Lyngen :) Vi skal gjøre vårt beste for og holde stafetten ved like til du er tilbake ;)

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Informative meldingar, men manglar litt surmaga kritikk frå sidelinja. Utvilsomt dyktige folk dette, men noko glatt og preglaust. Det rockar jo ikkje, så dei vert avhengige av å formidle kjensler og djupn, og det føler eg det går litt så som så med. Einig i at enkeltlåtar som "do I wait" står fram, men elles luktar det tidvis autopilot her. Trur eg hadde havna på ein 6ar eg og.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.158
Sted
Sortland
kjetinho skrev:
Informative meldingar, men manglar litt surmaga kritikk frå sidelinja. Utvilsomt dyktige folk dette, men noko glatt og preglaust. Det rockar jo ikkje, så dei vert avhengige av å formidle kjensler og djupn, og det føler eg det går litt så som så med. Einig i at enkeltlåtar som "do I wait" står fram, men elles luktar det tidvis autopilot her. Trur eg hadde havna på ein 6ar eg og.
Tro meg - jeg hadde grinete og surmaga utgangspunkt! Forsvant som dugg for solen :D
Kommer forhåpentligvis(?) sterkere og gretnere tilbake ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Er ikke på hjemmePCen i morgen, så jeg poster heller i dag enn i overmorgen.

---------------------------------------------------------------------------------------

Finnes det noen som fremdels hører på Billy Idol, selv uten at det er en enkeltlåt fra en Best of the 80s samling? Og hva er dette da... en best of samling med låter man riktignok hørte på bygdedanser sent på 80-tallet... hmm, slike tanker fylte anmelders hode når trekningen var klar og linken til Spotify ble publisert. Jaja, har vært ute en vinterdag før. Kanskje et par boksøl hjelper.

Men jajo, det var jo tydeligvis litt andre versjoner dette, og det låt jo slett ikke ille heller. God inspilling og lyd i det minste, litt akustisk og flott gitarspill. 'Cradle of Love' er ingen høydare, men den skremte heller ikke. Litt ute i 'Don't need a Gun' viser Idol at dette er en annen konsert enn originalene, og flamencoivrig kassegitarspill gjør det hele litt spennende. Låtene er jo de samme, men det var jo likevel litt nytt og spennende dette.

Kanskje ikke dette var ment som en straff likevel?

Billy Idol - VH1 Storytellers (2002)
http://open.spotify.com/album/5ZAAkUKLXs6Y8bWniJe51e

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Flott levert. For tidlig er langt bedre enn for sent. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Veldig bra anmeldelse Deph! venter på brasse for kommentarer

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Flott anmeldelse Gjestemedlem, føler at du beskrev plata meget bra,
og det kan jeg selvfølgelig si jeg som ikke har hørt BI siden 1985

Uansett flott levert

P.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Håper Brasse er i farta og poster anmeldelsen før kvelden er omme. Mange som vil mene noe om Billy Idol, ser det ut til. :D

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.158
Sted
Sortland
Hvor bliver Brasse?
Nå begynner det å bli vanskelig å holde kjeft fra tribunen ;)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Hei! Driver å legger voiceover på ein powerpointpresentasjon (!), 10 sider manus gjenstår, så meldinga blir litt forsinket.
Men har skrive den i hovudet, må berre få den på (eit anna) papir.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Hei! Driver å legger voiceover på ein powerpointpresentasjon (!), 10 sider manus gjenstår, så meldinga blir litt forsinket.
Men har skrive den i hovudet, må berre få den på (eit anna) papir.
Trodde et øyeblikk at anmeldelsen din kom på powerpoint-format med lydkommentarer. :)

OK. Vi venter i spenning!

Topp Bunn