Albumstafetten 11

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Helt klart at folk må anmelde slik de vil.
    Nå har folk stått i kø for å applaudere the who her inne, jeg ville gitt den 1. Da er det klart at jeg ikke kan anmelde platen av den enkle grunn at jeg ikke forstår meg på den. Den er en klassiker, det er opplest og vedtatt, derfor holder jeg meg unna. Uansett hva jeg ville skrevet om plata, ville det aldri blitt en anmeldelse, i beste fall svada.

Håvard
    Her er eg litt uenig med deg. Klart du kan anmelde den! Spørsmålet er om du klarer å gi en evt 1'er en noenlunde saklig begrunnelse eller om du utelukkende kommer med sånt svada "noen" gjorde da Soundgarden sin Badmotorfinger ble anmeldt.

Ingenting i veien for å slakte vedtatte klassikere. Det har blitt gjort utallige ganger det, men det kan være en utfordring å komme fra det med troverdigheten i behold. Hmmm. Nesten som eg blei fristet til å anmelde Dark side of the moon og se om eg klarer å dra det i land 8). Las engang en totalslakt av Trout Mask Replica (Beefheart). Slakten avlsuttet med noe ala

"Everyone owns it (including me), but no one listens to it. Fact!"
    @lars_erik: Du vet at det "unevnelige" bandet trolig vil gå ned i norsk musikkhistorie som trolig et av de mest populære og mestselgende banende noensinne? Prudence fylte gjerne 75 000 på Roskilde, men eg er redd at dersom DDE skal kjøre en tilsvarende avskjedsgreie om forhåpentligvis ikkje alt for mange år, så selger de glatt ut Valle Hovin 2 uker på rad.

Forøvrig syns eg meldingene av Remains var gode begge to. Liker plata godt, og låta Don't look back hever terningen lett 1-2 øyne aleine. Den hadde nok sikkert landet på 7 el 8/10 av meg.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.318
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ser den Townes,
    - og du skal vite at jeg har tenkt på hvordan jeg skulle angripe denne platen om jeg måtte anmelde den.

Håvard

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Så greit det var å få ikke bare et blues album, men hele to denne runden. Ble liksom litt lettere da.

Buddy Guy - Living Proof.

En gang I februar 2009 så spilte Buddy Guy på house of Blues I Boston. Var der sammen med et par kollegaer. En artig konsert med en artist som jeg ikke hadde noen som helst forhold til. Tim fra midtvest var ihuga blues kar og gledet seg som en unge. Slikt skaper forventninger. Dette var vel første gang jeg egentlig hørte Buddy Guy. Ikke hadde jeg noen album fra før, og ei heller noen etter konserten. Ikke for at det er dårlig, det er bare ikke min greie liksom uviss grunn.

Living Proof som kom ut i 2010 og går vel under genre Electric Chicago Blues. En artist som koser seg og spiller lekende og lett når det passer seg eller aggressivt og hissig, ja nærmest sint.
    Når jeg skriver spiller – så mener jeg spiller gitar. Buddy trakterer gitaren med den største selvfølgelig og blir nærmest i ett med den.

Åpningssporet 74 years young er en bra låt og starter ballet slik som en god historie skal fortelles. Ikke noe visvas, ikke noen avstikkere, men rett på. Dette skaper forventninger og gir et inntrykk over at det er dette det handler om – en så lenge. Fortsetter med Thank Me Someday – enda en sterk låt som er seig – tung og rimelig klassisk blues.. On the road – svinger seg opp og er vel av de heller lekne. Blåsere – gitarklimpring kun avbrutt litt synging dann og vann.
    Neste så kommer B.B King innpå og det hele glir over i et svært så laidback og silkemyk låt som er 5 minutter for lang – i alle fall på denne plata. Og ja – låten er på kun 5 minutter. Passer ikke inn og bryter det hele som de første par-tre låtene har bygget opp til.

Key Dont Fit – klassisk blues som kunne vært gitt ut av hvem som helst.
    Living Proof – Får lyst til å spille ZZ Top, noe fra deres tidligere albumer. Grei nok men ikke mer.
    Igjen en låt som er 4.38 min for lang. Speller sammen med Carlos Santana. Kjip som faen.
    Så var det tid for litt boogie før den går ned i en rolig låt. Fortsetter med litt rein blues et par spor til det er slutt.

Plata mangler kontinuitet med alt for mange svake spor til at dette skal bli spilt mer hos meg. Ikke kryper det under huden – ikke har det det lille ekstra i mine ører. Kjennere vil sikkert kunne arrestere meg og si at dette er kjempebra og det er greit nok det – jeg speller det jeg vil og dette er spilt for siste gang her i gården.
    Aner ikke hva jeg skal gi denne av karakter jeg – ikke orker jeg å fundere på det det heller men noe midt på treet er sikkert greit for innsatsen på de par tre første låtene liksom.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Virker som den er bygd over samme lest som Sweet Tea fra 2009.
    Starter med Done Got Old, ei låt om å være gammel med knallmykje nerve og høg gåsehudfaktor.
    Så går det blir det skikkelig puchy, dirty og deilig på Baby Please Don't Leave me.
    Disse to låtene bygger så mykje at skuffelsen er stor då det dabber utover i rillene.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Haavard skrev:
    Karma skrev:
    Trønderrock forbindes av meg med ultraharry.

Likevel kan det tenkes at jeg ville ha doblet poengsummen fra cybervision_..

Er det forresten ingen som har kommentarer til The Remains?? ::)
    I rettgferidhetens navn skal det sies at denne plate ble gitt ut før trønderrock var et etablert begrep.
    Derfor vil det være på kanten å anmelde den i forhold til dette begrepet. Anmeld den på egne bein.

Håvard
    Jeg forbinder normalt ikke Prudence med begrepet trønderrock. Likevel synes jeg denne platen har flere låter som kan vurderes som starten på det begrepet.

Ellers morsomt at vi var så pass samkjørte i våre inntrykk av The Remains!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jeg sikkert sær men jeg synes Prudence låter halvgreit og det var sikkert veldig bra på 70-tallet.

Med tanke på tidsperioden tror jeg at de ville fått en 5-6 av meg.

U

utgatt60135

Gjest

Buddy Guy - Living Proof (2010)

Blues er en sjanger jeg nesten aldri hører på til tross for mange store rockeskiver med mye blues i seg. Buddy Guy har jeg heller aldri hørt om. Skulle ikke forbause meg at han er en legende. Jeg velger å ikke lete opp info da jeg har null peil på blues. Vel, riktignok er det en god posjon rock´n roll her også. Jeg tenke først at det var en gammel plate, men det er bare mannen som er gammel. Førstelåta sier vel mye - 74 år ung. For mannen kan fremdeles gi jernet og er virkelig sjef på gitaren. Gitarsoloene gnistrer av selvtillit. Thank Me Someday svinger som bare det. Tung, seig og groovy! Joda, dette er bra saker. Strupen får kjørt seg også, masse trøkk og stemmen synes å holde seg godt tross alderen. Ikke en ulempe i bluessjangeren med mye livserfaring i stemmen heller vil jeg tro. En nokså grov og rusten stemme kler musikken godt. Fy, han er rask på gitaren. Nesten som å høre selveste Hendrix her. Synes at han er betydelig bedre gitarist enn vokalist, selv om også er en habil sanger.

I begynnelsen tenkte jeg at her må jeg bare være subjektiv og sette en karakter på grunnlag av min nokså skuldertrekkende holding til blues, men jo mer jeg har hørt jo mer objektiv måtte jeg bli. Liker de mest rocka låtene best og Thank Me Someday ble stående igjen som min favorittlåt. Men relativt rolige Where The Blues Begins er flott låt med mye god steming. Min favoritt nummer to. Men tross mye bra, så treffer ikke blues mitt følelsesregister i noen stor grad. Blir ikke spennende nok og litt for ... - jeg klarer ikke å forklare det godt. For grovkornet på en måte, jeg vet ikke. Noen av de rolige låtene blir også på grensen til kjedelig for meg, gir meg ikke så mye. Vanligvis har jeg gitt plater mye tid, men denne ble minst spilt. Hovedårsaken har dere jo skjønt, men samtidig er jo dette rimelig grei mat å fordøye. Jeg vil gi Buddy Guy kudos for en stort sett livlig plate med mye energi og mesterlig gitarspill. Blues er helt ok!

Så til den morsomste biten med anmeldelser, nemlig karakteren:

6/10

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Veldig bra Lyngen! for meg blir dette for kjedelig og kalkulert. Inn av det ene øret og hurtig ut av det andre. Kun spilt en gang

U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    Veldig bra Lyngen! for meg blir dette for kjedelig og kalkulert. Inn av det ene øret og hurtig ut av det andre. Kun spilt en gang
    Takk. Jeg sto og stanget litt i mellom at dette er bra saker og "dette er ikke meg kjedelig".

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    To gode anmeldelser.

Blues er selve fundamentet i min musikkinteresse. Akkurat som det var det i utgangspunktet for Stones..
    Når det er sagt, er tradisjonell blue ala denne platen ganske begrenset. Du trenger liksom ikke kjøpe hver eneste plate av disse gamle giganter. Tradisjonell blues blir litt for forutsigbar og gjentagende. Men grooven og spiriten i blues, det ekte, er viktig å få med i musikk. Uansettt sjanger, må noe av dette grunnlaget med, imho.
    Det er afktisk ganske utrolig mye spennende musikk, som likevel kan ha bluesens vesentlige kraft og tone i bunn. ;)

Denne platen ville fått 6 av meg.

Edit: Selvsagt både har og liker jeg også noe musikk som ikke har noe grunnlag eller preg av blå toner..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Siste anmeldelse i dag. Regner med at lars_ og mteinum jobber hardt med finpussen til dagens posting

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Siste anmeldelse i dag. Regner med at lars_ og mteinum jobber hardt med finpussen til dagens posting
    Tipper begge sitter og spiller luftgitar og luft-trommer så hardt og intenst at de glemmer hele anmeldelsen. Fort for når det svinger såpass...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.193
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Left Lane Cruisers - Yunkyard speedball

Left Lane Cruiser er et United States blues-rock band fra Fort Wayne. Bandet sier at deres inspirasjon kommer fra North Mississippi Hill country blues musikere. Left Lane Cruiser består av Fredrick "Joe" Evans IV på slide guitar og vocal, Brenn Beck på trummer, harmonica, back up vokal og slagverk.

Denne plata går nærmest på speed, før den plutselig roer seg i låt 5, som er en roligere, bluesaktig låt. Tilbake på speed igjen- til låt 8 kommer, som er tydelig country inspirert. Deretter full fres :)

Dette er en plate som umiddelbart tiltalte meg. Feite gitarriff og høyt tempo. Ingen stor musikalsk prestasjon, men funker bra likevel. Tungt lydbilde, som gjør at man kan bli sliten av å lytte til den. Plata gir svært høy luftgitar-faktor!

Jeg gir den 7/10

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bra lars_erik, finfin anmeldelse. Denne platen er for meg rundens høydepunkt. Fantastisk drivende god rock! En soleklar 9

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God anmeldelse. Har lenge tenkt på å sjekke ut denne, men har ikke fått ut finger'n.

Nå venter vi bare på mteinum som skal runde av stafetten, så kan Lyngen starte tolver'n. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Håper mteinum og Roberten leverer sine bidrag. Da er stafetten komplett og jeg kan overlevere skuta tilbake til Lyngen i god stand. Flott runde med mye gode anmeldelser, fine platetips og litt kjekling. Enser at deltagerene blir mindre og mindre fornærmet og snurt i disse diskusjonene. Det er bra. Har mye å gjøre de nærmeste dagene, derfor benytter jeg anledningen til å takke for innsatsen samt tre av som vikarierende fører. Lyngen du har roret!!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    jeg kan overlevere skuta tilbake til Lyngen i god stand.
    Ja, altså... Det var ikke sånn ment at ikke du godt kan fortsette for min del. Jeg bare synes stafetten er inne i et supert driv nå. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dazed skrev:
    65finger skrev:
    jeg kan overlevere skuta tilbake til Lyngen i god stand.
    Ja, altså... Det var ikke sånn ment at ikke du godt kan fortsette for min del. Jeg bare synes stafetten er inne i et supert driv nå. :)
    slapp av :) jeg oppfattet det ikke slik Dazed. Greit å runde av i natt grunnet at jeg blir opptatt noen dager. Ser frem til å være menig deltager igjen

U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    Enser at deltagerene blir mindre og mindre fornærmet og snurt i disse diskusjonene. Det er bra.
    Ja, det er flott å se :D.

Har mye å gjøre de nærmeste dagene, derfor benytter jeg anledningen til å takke for innsatsen samt tre av som vikarierende fører. Lyngen du har roret!!
    Vi er trygge når du fører skuta og du får helt sikkert flere turer. God runde! Litt kjekling hører med ;).

Setter i gang ny runde ganske snart.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    LLC er et kanonfett band, liten tvil om den saken.

Syns Junkyard speed ball er bittelitt svakere enn de to foregående; All you can eat og Bring yo' ass to the table.
    Denne siste mangler litt på låtmaterialet, sjøl om Evans og Beck fortsatt sparker enda litt hardere enn det meste som er av bluespunkduoer.

Tror eg hadde landet på rundt 7/10 på denne. Kanskje 8 viss eg ikkje hadde hørt de tidligere platene.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Er det noen som har info om hvordan gratis-versjonen av spotify blir nå fremover ?

Det blir ikke aktuelt for meg å kjøpe premium,da lydkortet i pc'en er ustabil.Endel ganger har jeg hatt platene som nomineres i platesamlingen.Noen ganger har jeg kjøpt de.Men det er av og til for liten tidsfrist til å anskaffe platene og noe er helt uaktuellt å kjøpe inn.

Takker for info.

mvh. s,

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    mikefish skrev:
    Er det noen som har info om hvordan gratis-versjonen av spotify blir nå fremover ?

Det blir ikke aktuelt for meg å kjøpe premium,da lydkortet i pc'en er ustabil.Endel ganger har jeg hatt platene som nomineres i platesamlingen.Noen ganger har jeg kjøpt de.Men det er av og til for liten tidsfrist til å anskaffe platene og noe er helt uaktuellt å kjøpe inn.

Takker for info.

mvh. s,
    Siste eg har hørt er at de skal ned i 20 minutter om dagen...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    mikefish skrev:

Takker for info.

mvh. s,
    En alldeles glimrende anledning til å kjøpe seg en USB-DAC, altså. :)

Tror gratisversjonen blir litt amputert, gitt, men det GÅR an å delta i stafetten selv om man kun kan høre hvert spor fem ganger, og maks har 10 timer i måneden.

http://www.spotify.com/no/blog/archives/2011/04/14/upcoming-changes-to-spotify-free-open/

Premium er uansett en no-brainer for meg.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Takker for informasjon.Kan nå bare bruke en simpel kabel fra pc'en's hodetelefonutgang.Men har en mulighet for å spille musikken inn på minidisc.Lyden blir så som så,men en grei nødløsning.

mvh. s,

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Townes skrev:
    LLC er et kanonfett band, liten tvil om den saken.

Syns Junkyard speed ball er bittelitt svakere enn de to foregående; All you can eat og Bring yo' ass to the table.
    Denne siste mangler litt på låtmaterialet, sjøl om Evans og Beck fortsatt sparker enda litt hardere enn det meste som er av bluespunkduoer.

Tror eg hadde landet på rundt 7/10 på denne. Kanskje 8 viss eg ikkje hadde hørt de tidligere platene.
    Jeg er av stikk motsatt oppfatning. Synes denne siste med klar margin er deres beste. Den er mer variert enn de to første, og det er et mer spennede lydbilde med innslag av orgel og bass. Spesielt begeistret er jeg for de mer seige låtene. De to første platene ble for mye øs pøs uten variasjon. Gutta har utviklet seg videre.. ;)
    Jeg ville gitt den 9.

U

utgatt60135

Gjest
    Left Lane Cruiser er ganske tøff den. Ligner på ørkenrock. Blir ikke bergtatt eller spesielt emosjonell, men er bra plate. Øl-plate. En god 6 for meg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    LLC plata er bra den, ville nok fått en 6-8 av meg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HFS3 får kanskje en slags kalenderfunksjon? Kanskje den vil kunne brukes til å legge inn datoer for når de påmeldte skal anmelde, slik atd e får en påminnelse automagisk?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    lars_erik skrev:
    Helt enig i at Takk te dokk er en nydelig låt. Prudence har mange kjempelåter, både balader og folkrock. Dette er så langt fra det unevnelige bandet som det i det hele tatt lar seg gjøre å komme. Prudence var et band med høyt internasjonalt snitt, og jeg vil våge den påstanden at hadde dette vært et engelsk band, hadde de vært verdenskjent.
    Som sagt, jeg tror ikke noen norsk artist eller band har samlet 75000 mennesker foran scenen i Roskilde.
    Det var jo bare en sokkedans på samfunnshuset sammenlignet med ahas konsert i Rio i 1990. De trakk 198.000 betalende tilskuere, og kom med det i Guinness rekordbok. Det tallet klarer ikke DDE å matche noensinne!

Sorry, klarte ikke dy meg. Dere er så søte i snobberiet deres. ;D

At trønderrock er "instrumentalt kompetent utført" er vel det som kjennetegner trønderrock. Om ikke noe annet så er det i alle fall "instrumentalt kompetent utført".

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    baluba skrev:
    Haavard skrev:
    lars_erik skrev:
    Helt enig i at Takk te dokk er en nydelig låt. Prudence har mange kjempelåter, både balader og folkrock. Dette er så langt fra det unevnelige bandet som det i det hele tatt lar seg gjøre å komme. Prudence var et band med høyt internasjonalt snitt, og jeg vil våge den påstanden at hadde dette vært et engelsk band, hadde de vært verdenskjent.
    Som sagt, jeg tror ikke noen norsk artist eller band har samlet 75000 mennesker foran scenen i Roskilde.
    Det var jo bare en sokkedans på samfunnshuset sammenlignet med ahas konsert i Rio i 1990. De trakk 198.000 betalende tilskuere, og kom med det i Guinness rekordbok. Det tallet klarer ikke DDE å matche noensinne!

Sorry, klarte ikke dy meg. Dere er så søte i snobberiet deres. ;D

At trønderrock er "instrumentalt kompetent utført" er vel det som kjennetegner trønderrock. Om ikke noe annet så er det i alle fall "instrumentalt kompetent utført".
    Endelig der er stafettlibroen. På tide :mad: Jeg har lest at man ikke skal like DDE så da er det vel slik

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.193
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det unevnelige bandet har ikke, og VIL ALDRI, gjentar: VIL ALDRI ha noe som helst med begrepet trønderrock å gjøre!!!
    Det å antyde noe slikt, tas som den dypeste, nedrigste fornærmelse! :mad: :mad:

Muslimske, fanatiske terrorister er sendt til Casa Baluba!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    Det unevnelige bandet har ikke, og VIL ALDRI, gjentar: VIL ALDRI ha noe som helst med begrepet trønderrock å gjøre!!!

da blir det liv!! Rai! Rai!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

da blir det liv!! Rai! Rai!
    Jeg har hellig vann og rosenkranser i fleng, så de må gjerne prøve seg. Men som vanlig har de feiget ut før du kom til Sandviken brygge.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Hva er våre inntrykk etter denne omgangen?

Synes det har vært en god tone, og at vi dermed har lært bedre å takle både motgang og medgang i forhold til egne preferanser.
    Det har vært flere særdeles gode anmeldelser!
    Personlig opplever jeg at jeg nok ofte står litt utenfor den vanlige musikksmak. Jeg er gjennomgående mer kritisk og selektiv enn de fleste. Spesielt gjelder dette innen nyere pop musikk.
    Den mest positive nye plate for meg ble den av Lanegan.
    Jeg oppdagert dog også et nytt område takket være Green on Red platen. Jeg kjøpte ikke den, men to nyere utgivelser av bandet. Samtidig oppdaget jeg Prophet og Escovedo via søk rundt musikken til Green on Red.
    Jeg må dermed takke rolfozzy som indirekte ledet meg til 9 meget gode nye plater for meg! ;D

Ellers er jeg meget skuffet overfor det faktum at noen gir blaffen. Når man selv legger ned tid på dette for å sørge for seriøs anmeldelse av de plater man blir tildelt på fastsatt tid, blir det litt forbannet å se at enkelte ikke bryr. Spesielt da dersom det samtidig dreier seg om den platen man selv meldte inn.
    Dersom ikke alle gjør jobben sin, vil jeg kutte ut hele stafetten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn