Artist: Giant Sandt
Tittel: Blurry blue mountain
Label/År: Fire Records / 2010
Lyden av kaktus, leirbål og prærieulver.
Til å være spilt inn i Danmark, låter Giant Sands syttende! studioalbum usedvanlig amerikansk. Howe Gelb, som nå har passert de 50 har ledet Giant Sand i ulike konstellasjoner mer enn halve livet sitt, og tilbringer for tiden mye av sin tid i Danmark, hvilket forklarer både innspillingssted og besetning (forøvrig den samme som ved forrige Giant Sand utgivelse), på det som denne gang utgjør et av ørkenrockens flaggskip. For nettopp ørken, tørre sanddyner og kaktuser i solnedgang i det gyldne vesten, er bilder man får på netthinnen av å lytte til
Blurry blue mountian.
Som med så mange andre Giant Sand utgivelser, er ikke Howe Gelb den som gir ved dørene. Gelb krever litt av lytteren, men dersom du spiller på lag med hans premisser kan belønningen bli nokså tilfredsstillende. Her er det ikke låter som sitter som et skudd i underarmen etter første lytt, her er ingen allsangsvennlige refrenger som skaper god stemning på ethvert vorspiel, nei her er det bare gode, ofte stillferdige, låter som kryper under huden på deg etterhvert som du fordyper deg i Gelbs' univers.
Gelbs' vokal er mye av forkalringen til at låtene ved første lytt kan fortone seg som noe monotone og lite melodiske. Hans narrative tilnærming til vokalen er nokså karakteristisk og særegen, men det fungerer for det meste på ypperlig vis.
De musikalske referanserammene er nokså åpenbare. En krysning mellom Neil Young og en sober Tom Waits, backet av Calexico uten blåsere og strykere, og vi er ikke så langt unna sannheten.
Blurry Blue Mountain har en tiltalende og keldelig produksjon. Det er enkelt, nedstrippet og sparsommelig, med trommer, gitar og piano som de bærende elementer. Lydbildet er distinkt, konsekvent og presist, og det er nettopp soundet som gjør at tankene går i retning det rurale amerikanske sør. Giant Sand har opprinnelig sin base i Tuscon Arizona, selv om Gelb sjøl stammer fra Pennsylvania, og de nære båndene til Calexico er åpenbare. Både Convertino og Burns har vært innom Giant Sand før de startet Calexico, og ekkoet fra disse gir fortsatt gjenklang hos Gelb & co.
Blurry Blue Mountain er en jevn og kvalitativt god utgivelse. Ingen låter skiller seg veldig ut verken i positiv eller negativ forstand. Noen av låtene er nysinnspillinger av gamle Giant Sand låter, bl.a.
Thin line man, hvis undertegnede likte den nye versjonen av svært godt. Skal allikevel enkeltlåter fremheves, er det på sin plass å nevne
Monk's Mountain, som med sine Neil Youngske gitarer nærmest går over i en transcendental sinnstilstand, et sted hvor det er svært behagelige å befinne seg. Gelb har lenge vært svært begeistret for Thelonious Monk, hvilket låten dokumenterer både i navn og innhold. Åpningskuttet
Fields of Green hvor Gelb reflketerer over tapte helter er også blant de fineste tingene på plata, og
Brand New Swamp thing innehar en groove jeg så absolutt kan sette pris på. Det er en svært god balanse mellom det nedtonede og det mer rocka uttrykket på plata, det hele stødig regissert av Gelb.
Alt er allikevel ikke hunky dory. Mitt primære ankepunkt mot plata, er at den er
for lang. 14 låter kunne med fordelt vært barbert noe, og hadde vi sittet igjen med de 10 skarpeste låtene, ville plata hevet seg et hakk eller to. Når det er sagt, er det som nevnt såpass jevnt over hele fjøla her, at det ikke uten videre er noen smal sak å bestemme hva som eventuelt skulle vært kuttet. Problemet er mer at
Blurry Blue Mountain sliter med å holde interessen intakt hele veien inn. Plata mangler også de to-tre enkeltsporene som virkelig treffer deg rett i mellomgulvet og etterlater deg med et bredt glis om munnen. Hadde disse vært her, og albumet noe trimmet hadde vi hatt med en semi-klassiker å gjøre.
Blurry blue mountain er et velkomment bidrag til en allerede svært så innholdsrik Giant Sand diskografi, og så absolutt verdt å låne et øre til.
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
CEVBOF hadde sagt 7-/9