Albumstafetten 10

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Bra jobb fra den syke gutten i sengen.

Du vet mer om hva som er bra musikk enn de fleste.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hehe! bra anmeldelse Townes. Tror vi trygt kan konkludere med at vi oppfatter den forskjellig. Det gøyale er at ungdommen 65finger er minst 10 år eldre enn gamlingen Townes ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    65finger skrev:
    Hehe! bra anmeldelse Townes. Tror vi trygt kan konkludere med at vi oppfatter den forskjellig. Det gøyale er at ungdommen 65finger er minst 10 år eldre enn gamlingen Townes ;D
    Yes ! Det er veldig fornøyelig ;D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.106
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    65finger skrev:
    etter å lyttet gjennom platen et 25-30 ganger er mitt inntrykk at det er en tråd fra første låt til siste. Veldig bra låter med storslagne arrangementer, i det hele tatt en ambisiøs og storslagen produksjon. Av og til vidunderlig enkelt som pianoteamet i låt 9. Tekstene er tilsynelåtende om piker, rus og vold men jeg enser en desperasjon og en tydelig samfunnskritikk. Hele albumet er preget av en melankoli som jeg finner fasinerende. Det er vidre noe tidløst og stort over stemningen og tonen i albumet.
    Dette er et fantastisk bra album som jeg tipper vil stå som en påle også om 10 år. Jeg digger det og mener det er på pallen for fjorårets album.
    Jeg klarer å få med meg at du digger albumet, men finner "Dette er et fantastisk album" som noe overraskende etter at du har nevnt noen litt mystiske stikkord om hva som er bra med plata.
    Jeg får ikke helt taket på hva du digger.

Har bare hørt litt på denne selv, men foreløpig virker det mer rotete og masete enn 808s & Heartbreak som er den eneste plata jeg eier og har hørt av Kanye West.

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.106
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Townes skrev:
    Eg e for gammal for denne skiten.
    Velskrevet slakt, og morsom!

Det kan jo hende at halve verden skryter av denne plata fordi de er redd for konsekvensene hvis Kanye ikke vinner.....? :D

"Det er ikke første gang at Kanye West sørger for oppstandelse på direkten. Han har det med å protestere høylytt når han selv ikke vinner."

http://www.vg.no/musikk/michael-jackson/artikkel.php?artid=594426

R

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    etter å lyttet gjennom platen et 25-30 ganger er mitt inntrykk at det er en tråd fra første låt til siste. Veldig bra låter med storslagne arrangementer, i det hele tatt en ambisiøs og storslagen produksjon. Av og til vidunderlig enkelt som pianoteamet i låt 9. Tekstene er tilsynelåtende om piker, rus og vold men jeg enser en desperasjon og en tydelig samfunnskritikk. Hele albumet er preget av en melankoli som jeg finner fasinerende. Det er vidre noe tidløst og stort over stemningen og tonen i albumet.
    Dette er et fantastisk bra album som jeg tipper vil stå som en påle også om 10 år. Jeg digger det og mener det er på pallen for fjorårets album.
    Jeg klarer å få med meg at du digger albumet, men finner "Dette er et fantastisk album" som noe overraskende etter at du har nevnt noen litt mystiske stikkord om hva som er bra med plata.
    Jeg får ikke helt taket på hva du digger.

Har bare hørt litt på denne selv, men foreløpig virker det mer rotete og masete enn 808s & Heartbreak som er den eneste plata jeg eier og har hørt av Kanye West.

R
    Jeg hadde litt dårlig tid når jeg skrev den ;D Kort oppsummert: liker låten og stemningen i plata

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.106
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmm.. Får prøve å høre litt mer jeg og da. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hopper litt tilbake, jeg. ...Til Jolene.

Artig at Gjestemedlem og jeg kom frem til samme karakter, men tydeligvis likte stikk motsatte deler av plata best.

...Men Creed? den skjønner jeg ikke helt. Lar meg irritere vesentlig mindre av denne vokalisten enn av Creed sin. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dazed skrev:

Artig at Gjestemedlem og jeg kom frem til samme karakter, men tydeligvis likte stikk motsatte deler av plata best.

...Men Creed? den skjønner jeg ikke helt. Lar meg irritere vesentlig mindre av denne vokalisten enn av Creed sin. ;)
    Creed var assosiasjoner jeg fikk på de første par låtene på platen, senere utover endrer den litt karakter.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Dazed skrev:

Creed var assosiasjoner jeg fikk på de første par låtene på platen, senere utover endrer den litt karakter.
    Arms Wide Open... Brrrrr :-X Urk urk

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Dazed skrev:

Arms Wide Open... Brrrrr :-X Urk urk
    Haha, ja. Den er jævlig!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå kan det jo tilføres at jeg ikke synes Creed er så ille som folk vil ha det til. De store hitlåtene har jeg slett ingen problemer med å høre på i rette stemning heller. Men ikke noe poeng å gjøre noe stort nummer ut av sammenligningen. Jolene er ikke Creed, selv om det er ting som gir meg assosiasjoner på endel låter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Neida, jeg bare lurte på det, siden jeg selv ikke kan høre det. Ingen "stor sak" her, i alle fall.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Nå kan det jo tilføres at jeg ikke synes Creed er så ille som folk vil ha det til. De store hitlåtene har jeg slett ingen problemer med å høre på i rette stemning heller. Men ikke noe poeng å gjøre noe stort nummer ut av sammenligningen. Jolene er ikke Creed, selv om det er ting som gir meg assosiasjoner på endel låter.
    Var/er ikke Creed et kristenrockband, da?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ;D nå fikk jeg noen bilder i hodet av Gjestemedlem skrålende med på kristenrock-refrenget

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tror de er mer et "Vi vil være Pearl Jam eller Alice In Chains, men får det ikke til"-band. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Musikk kan godt handle om irrasjonalitet og følelser uten at det på noen måte går ut over de musikalske kvalitetene. Snill politisk rock blir fort kjedelig. På den annen side er jo både Kayne-, Morrisey- og PJplatene i denne runden tilstrekkelig politiske til å fylle den kvoten godt opp.

For meg er musikk mer lyd enn budskap.

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    ;D nå fikk jeg noen bilder i hodet av Gjestemedlem skrålende med på kristenrock-refrenget
    Skulle man høre etter og analysere tekster før man skråler så vil man fort få et litt anstrengt forhold til musikk. Det aller meste av låttekster har ikke nubbis til å stå på egne bein uten akkompagnement. :)

Tenk bare litt tilbake i tid med søte småpiker som traller og synger med på Bobby Brown.. "I can take about an hour on the tower of power as long as I get a litte golden shower..." ::)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Skulle man høre etter og analysere tekster før man skråler så vil man fort få et litt anstrengt forhold til musikk. Det aller meste av låttekster har ikke nubbis til å stå på egne bein uten akkompagnement. :)

Tenk bare litt tilbake i tid med søte småpiker som traller og synger med på Bobby Brown.. "I can take about an hour on the tower of power as long as I get a litte golden shower..." ::)
    hehe, er ikke så opptatt av tekster.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:

Den eneste grunnen til at den der gikk gjennom hos NRK den gangen, må ha vært at de ikke skjønte hva det var snakk om. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel hørt Creed så vidt. Men ikke så mye at de gir meg assosiasjoner til Jolene.

Creed er/var ikke ei gruppe som fenga meg.

U

utgatt60135

Gjest
    Townes skrev:
    Ka faèn er greia lissom? Ka som er bra med dette, ka som gjer at dette er plata heile verda gjekk bananas over i fjor?
    Det der har jeg også spurt meg om uten å ha funnet svaret. Jeg prøvde meg på den for endel månender siden, men jeg husker faktisk ikke en skit fra plata annet enn den derre usjarmerende og irriterrende og plagsomme rappinga.

Så det var berre herlig å lese så vakker slakt av deg Townes :D! Og det er impoenerende om du har skrevet dette i ørska. Jeg fulgte plata i takt med lesningen (mye hopping dog) og er absolutt enig med deg. Er det ikke jeg som er hipster´n her ;)? Jeg er for gammel til dette jeg også. Stemmer med deg i 2.

Så var det jo interessant å få noe svar på spørsmålene våre fra den gode anmeldelsen til fingeren. Dette er gøy selv om jeg ikke klarte å skjønne det lell :-\. Takk skal dere ha!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Du er ikke alene om det, selv om han selv forsøker å ro seg bort fra det pinlige faktumet så godt han kan. :D

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Big Star - #1 record (1972)

Memphis, Tennessee, USA
    Sjanger: Melodiøs rock/pop

Vokal- og gitarbasert, fin lyd. 13 låter – 40 minutter.

Melodiøst. Litt mot Beatles, The Byrds, vokal og gitarbasert. Seint 60-tall, tidlig 70-tall i musikkstil.
    Tenker på Lennon og deilige sanger. Akustisk og elektrisk, iørefallende og fine arrangement. Det er litt tidstypisk her og der som i vokalharmoniene og i noen av gitarsoliene, ellers er det mye som kunne vært laget til mange tider i grunnen.

En deilig produksjon der du hører hvordan lag på lag med lyd er lagt oppå hverandre, og likevel klinger det harmonisk sammen. En vellykket plate. Noen låter er mer opprocka, andre roligere. Stor nynnbarhetsfaktor på denne plata.

Litt Moody Blues-aktig med fløytearrangement her og der. Jeg hører klanger og vokal fra min barndoms The Move. Roger McGuinn kan høres igjennom her. Og jeg hører The Who. Det ligger en melankolsk dysterhet under som er tiltalende, det gir låtene en ekstra dybde.

Beste låt – tja, , vanskelig å plukke i et så gjennomført album. Kanskje tredje låta, Thirteen, den er roligere - men jeg liker godt de mer opprocka låtene og.

Så hvorfor har jeg da ikke hørt om den før? Kanskje det lille, det ekstra som løfter låten opp fra det deilige til det fantastiske. Kan være at det er for lite motstand, kan være det er for likt Beatles, kan være at dette er gjort før, og gjort bedre før? Litt kjedelige i lengden? Eg veit ikkje, men noko er det som vantar. Og etter en del gjennomlyttinger så merker jeg at interessen daler utover i plata. Det holder liksom ikke hele veien hjem.

Det ble hevdet at manglende oppfølging i forbindelse med lanseringen ikke ga plata nok publisitet, og at den derfor ikke fikk den oppmerksomheten den trengte. Det er i alle fall den offisielle forklaringen. Selv tror jeg kanskje at Big Star er talentfulle nok, men at de ikke er tilstrekkelig enestående til å komme gjennom muren av likegyldige og generiske artister. Det blir litt likt mange andre.

Frontmann Alex Chilton og Andy Hummel døde i 2010.

7,5/10

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:
    Ka faèn er greia lissom? Ka som er bra med dette, ka som gjer at dette er plata heile verda gjekk bananas over i fjor?
    Det der har jeg også spurt meg om uten å ha funnet svaret. Jeg prøvde meg på den for endel månender siden, men jeg husker faktisk ikke en skit fra plata annet enn den derre usjarmerende og irriterrende og plagsomme rappinga.

Så det var berre herlig å lese så vakker slakt av deg Townes :D! Og det er impoenerende om du har skrevet dette i ørska. Jeg fulgte plata i takt med lesningen (mye hopping dog) og er absolutt enig med deg. Er det ikke jeg som er hipster´n her ;)? Jeg er for gammel til dette jeg også. Stemmer med deg i 2.

Så var det jo interessant å få noe svar på spørsmålene våre fra den gode anmeldelsen til fingeren. Dette er gøy selv om jeg ikke klarte å skjønne det lell :-\. Takk skal dere ha!
    Å dere voksne, konservative kjipinger. Skjønner ikke noe av den sofistikerte kule smaken til en ung og håpefull hipster som meg ;D. Kult med så forskjellige meninger om samme skive

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Finger'n begynte vel en gang, men noen [1] burde samle og/eller katalogisere anmeldelsene fra stafettene i en sticky-tråd her i Musikk Generelt.

1: "Noen" som i "ikke meg, for jeg gidder ikke". ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dazed skrev:
    Finger'n begynte vel en gang, men noen [1] burde samle og/eller katalogisere anmeldelsene fra stafettene i en sticky-tråd her i Musikk Generelt.

1: "Noen" som i "ikke meg, for jeg gidder ikke". ;)
    skal hive inn resten av anmeldelsene i den tråden jeg startet i høst og hvis den kan bli en sticky er det fint

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Supert!

Er det med anmeldelser helt fra den første stafetten?

Kanskje du kan få utvidede redigerings-rettigheter, sånn at det går an å oppdatere en innholdsfortegnelse i første innlegg?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dazed skrev:
    Supert!

Kanskje du kan få utvidede redigerings-rettigheter, sånn at det går an å oppdatere en innholdsfortegnelse i første innlegg?
    7 komplette stafetter i tråden. tror det er en feil eller to som hadde vært greit å fikse

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Dazed skrev:
    Supert!

7 komplette stafetter i tråden. tror det er en feil eller to som hadde vært greit å fikse
    Goody!

Flott å bruke som oppslagsverk. Det blir jo noen album som er anmeldt etter hvert.

U

utgatt60135

Gjest
    Big Star - #1 Record

Ukjent plate for meg dette, men leser at den ble en flopp da den ble utgitt i 1972. Flere mener at det var ufortjent og det det til og med er en ukjent skatt.

Dessverre for meg begynner albumet med det jeg liker minst med den. Nemlig nokså skrikete og masete vokal med litt for lite raffinert gitarspill. Minner for mye om dårlig hard-rock for meg. Åpningslåta Feel er den jeg liker minst faktisk. Power-pop er kalles det vel. Men når de slår over til en balade blir det straks mer behagelig å lytte til. Flott melodi på The Ballad of El Goodo.

Så blir det mer av det førstnevnte før en av de beste låtene kommer. Nemlig Thirteen med akustisk gitar og en nydelig avslappet vokal. En riktig så flott låt med fin koring og gode melodier. Setter en i god stemning.

Don´t Lie To Me smeller igang etter litt småprat med tøffe riff og flott flerstemt sang. Muligens den beste rocka låten synes jeg. Saftig og engasjerende.

Så overrasker de helt med The India Song. Jeg digger mellotronpartiene i all sin enkelthet. Nydelig låt med pen melodisk vokal. Kan muligens oppleves litt banal søt av enkelte, men det ble min personlige favorittlåt.

When My Baby’s Beside Me synes jeg er nesten like god som Don´t Lie To Me eller kanskje til og med bedre. Her er det mye som skjer i lydbildet, gitar- og trommespille er medrivende. Fin festmusikk. My Life Is Right falt ikke like godt i smak, men er allright den også.

Resten av plata er roligere med mye akustisk gitar. Fine og vakre låter uten å vekke spesielt oppmerksomhet.
    Som dere skjønner er mitt inntrykk av plata veldig blandet. Noen skatt er det vel ikke, men absolutt verd å lytte flere ganger til. For meg varierer den fra 5 til 9 så det må bli en karakter midt i mellom. Jeg har lyttet mye til plata, men skrivingen ble det ikke brukt mye tid på denne gangen. Men håper det duger.

7/10

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bra anmeldelser av Dag og Lyngen. Har hatt dårlig tid til skriving de 3 siste anmeldelsene. dårlig planlegging :-\

U

utgatt60135

Gjest
    Takk skal du ha, finger´n. Har du fått hørt på plata selv? Dette blir kanskje for gammeldags for deg ;). Veldig bra anmeldelse fra deg også, Dag. Virker ikke som vi er så veldig uenige bortsett fra at jeg spriker mer. Du gir den 0,3 poeng mer enn jeg ville ha gjort ;).

Oppdaget faktisk en liten feil nå. Det var meningen at siste plate ut, Harry Connick´s skulle komme i samme pulje. Anonym og gjedde kan jo bare poste i morgen om de vil.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Flotte anmeldelser av dagtolvhundreogfirogtredve og Lyngen. 7,5 og 7 er gode karakterer det. Mener dere får frem både hvor bra plata er og hvorfor den ikke er mere kjent enn den er. Jeg liker Big Star og mener alle 3 platene er verdt å kjenne til.
    Tittelmelodien til That 70s show, In the Street, var første gangen jeg hørte Big Star, men jeg hadde lagt merke til at "alle" jeg hadde plater med fra midten av 80 tallet hadde platene til Big Star. Jeg brukte litt tid på å finne ut av bandet, men mener vel platene er 7 - 9 avhengig av humøret mitt.

U

utgatt60135

Gjest
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    Virker ikke som vi er så velig uenige bortsett fra at jeg spriker mer.
    Tror du har lyttet litt grundigere enn jeg. Artig at vi kom ganske så likt ut.
    Jeg vet ikke om det er riktig, men hva tenker du om den måter å synge på som jeg kritiserer. Er det bare meg? Jeg lurer litt på hva som gjør at jeg ikke klarer å like denne "power-vokalen". Første låt er et godt eksempel.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg vet ikke om det er riktig, men hva tenker du om den måter å synge på som jeg kritiserer. Er det bare meg? Jeg lurer litt på hva som gjør at jeg ikke klarer å like denne "power-vokalen". Første låt er et godt eksempel.
    Når jeg hørte den syngingen, så tenkte jeg på Beatles (Lennon) på sitt mer slitsomme. Noen liker det, andre ikke.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.200
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    Når jeg hørte den syngingen, så tenkte jeg på Beatles (Lennon) på sitt mer slitsomme. Noen liker det, andre ikke.
    :mad:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    Takk skal du ha, finger´n. Har du fått hørt på plata selv? Dette blir kanskje for gammeldags for deg ;). Veldig bra anmeldelse fra deg også, Dag. Virker ikke som vi er så veldig uenige bortsett fra at jeg spriker mer. Du gir den 0,3 poeng mer enn jeg ville ha gjort ;).

Oppdaget faktisk en liten feil nå. Det var meningen at siste plate ut, Harry Connick´s skulle komme i samme pulje. Anonym og gjedde kan jo bare poste i morgen om de vil.
    fikk opp skikkelig spoty avspilling i dag, har noen plater å ta igjen ???

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn