Albumstafetten 10

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    ErosLoveking skrev:
    fornøyelig og observere musikkpolitiet i forskjellige uniformer fra sidelinja.
    Pass deg for svingdøra.. ;D

Kanskje vi skulle åpnet en egen tråd om hvor vidt det finnes objektive sannheter om kvaliteter ved ulike musikksjangre?
    Tjah, redd det kan ende i kabel-tråd liknande tilstander, så for å sitere Beinkjør trur eg:

"Det e ein helvetes dårle idé"

;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Og jeg som trodde at en slik tråd skulle kunne ført oss sammen i et vennskap og en forbrødring på høyeste nivå..

;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    Karma skrev:
    ErosLoveking skrev:
    fornøyelig og observere musikkpolitiet i forskjellige uniformer fra sidelinja.
    Pass deg for svingdøra.. ;D

Kanskje vi skulle åpnet en egen tråd om hvor vidt det finnes objektive sannheter om kvaliteter ved ulike musikksjangre?
    Tjah, redd det kan ende i kabel-tråd liknande tilstander, så for å sitere Beinkjør trur eg:

"Det e ein helvetes dårle idé"

;)
    +1

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    RoDa skrev:
    Plata starter ganske kult med en seig blueslåt, blåsere og oljefat? Blir sittende å vugge i takt i alle fall, og det er normalt en godt tegn.

Så i starten av neste spor kommer det en fyr og gjaller noe inn i helvete og der forsvant godstemningen.

Dette svinger jo i og for seg bra, jeg blir bare veldig fort lei av det. Stressende musikk.
    Jeg hørte på plata i går og fikk omtrent samme følelser som deg. 4 oljefat holder sikkert. Den plata fikk jeg ikke lyst til å spille noe mer. Det finnes da så mye bedre musikk fra Afrika Gjestemedlem?
    Jeg syntes og at plata spriket i alle retninger og fikk ikke tak på den. Ellers har jo vår ånd over vannene, Baluba, også ett og annet å komme med når det gjelder afrikansk musikk, skulle jeg mene.
    Jeg må innrømme at musikk fra Guinea har jeg ikke hørt mye på, men med tanke på geografisk plassering så antar jeg at det dreier seg om endel highlife. Det kan jo være så mangt, og analogien til salsa er ikke helt far fetched. Men for å si noe om denne platen må jeg høre den først, og det har jeg ikke tid til enda. Jeg har en feeling av at jeg kommer til å like den, og lydkvalitet synes jeg det er enkelt å overse. Den musikken jeg har fra Uganda er for eksempel mp3-kopier. Ikke akkurat topp lyd, og utstrakt bruk av midi (billig løsning) ville jeg ikke godkjent fra vestlige artister. Økonomi spiller inn her, og musikken må man nesten være litt glad i for å tåle den dårlige lyden. Men også andre er flinke til å overse slike løsninger, det handler om å se inn i musikken istedenfor fernissen.

Deph er da skikkelig inne i afrikansk musikk han også, og har nok mer peiling på de odde gamle innspillingene enn det jeg har.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Karma skrev:
    Og jeg som trodde at en slik tråd skulle kunne ført oss sammen i et vennskap og en forbrødring på høyeste nivå..

;D

HFS er mer om å skrive de tøffeste one-liners ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    RoDa skrev:
    Karma skrev:

;D

"Kari Bremnes' musikk er grei nok, problemet er fansen"

var det noe sånt du tenkte deg?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ErosLoveking skrev:
    RoDa skrev:
    Karma skrev:

;D

Du er flink :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ErosLoveking skrev:
    RoDa skrev:
    Karma skrev:

;D

For å illustrere litt.
    Jeg synes det er helt forbannet idiotisk at band hvor et av medlemmene blir så stup full at han ramler over trommesett og sovner i en krok blir betegnet som kult. For meg har det nada med musikk å gjøre. At det samtidig snakkes musikk og hvor full man har vært på konsert og hvor trang hjelmen er dagen etterpå synes jeg er like teit. Har en kjenning hvor sønnen sa: "Pappa, så rare øya du har", faren var selvsagt dritings. Samtidig synes jeg mye av garasjegreiene du hører på er helt forferdelig. (Selv om jeg liker noe av det, og aldri hadde hørt på det om det ikke var for at du har informert om det). Men, jeg løfter ikke en finger for å vandre inn i tråder hvor du skriver om hvor full du har vært, eller musikken du hører på som jeg ikke kan fordra med det for øye å slenge dritt om det/deg?
    Jeg hørte på Knopfler i går, Bonamassa i dag og jeg husker ikke siste jeg hørte Bremnes. I tillegg hørte jeg på Nils Molvær, Buddy Guy, Sting og Lambchop i dag. Hvis det, som jeg mistenker det gjør, bryr deg midt i ræva; hvorfor kommentere det da?
    Hvis alle tenker seg om et halvsekund og dropper pisskommentarer så tror jeg det blir triveligere her inne.
    Jeg er jævli glad for at den neste platen jeg skal skrive om høres drittøff ut, mye bedre å kunne være positiv enn å slenge dritt.
    Men det er kanskje bare meg...

R

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    ErosLoveking skrev:
    RoDa skrev:
    Karma skrev:

;D

For å illustrere litt.
    Jeg synes det er helt forbannet idiotisk at band hvor et av medlemmene blir så stup full at han ramler over trommesett og sovner i en krok blir betegnet som kult. For meg har det nada med musikk å gjøre. At det samtidig snakkes musikk og hvor full man har vært på konsert og hvor trang hjelmen er dagen etterpå synes jeg er like teit. Har en kjenning hvor sønnen sa: "Pappa, så rare øya du har", faren var selvsagt dritings. Samtidig synes jeg mye av garasjegreiene du hører på er helt forferdelig. (Selv om jeg liker noe av det, og aldri hadde hørt på det om det ikke var for at du har informert om det). Men, jeg løfter ikke en finger for å vandre inn i tråder hvor du skriver om hvor full du har vært, eller musikken du hører på som jeg ikke kan fordra med det for øye å slenge dritt om det/deg?
    Jeg hørte på Knopfler i går, Bonamassa i dag og jeg husker ikke siste jeg hørte Bremnes. I tillegg hørte jeg på Nils Molvær, Buddy Guy, Sting og Lambchop i dag. Hvis det, som jeg mistenker det gjør, bryr deg midt i ræva; hvorfor kommentere det da?
    Hvis alle tenker seg om et halvsekund og dropper pisskommentarer så tror jeg det blir triveligere her inne.
    Jeg er jævli glad for at den neste platen jeg skal skrive om høres drittøff ut, mye bedre å kunne være positiv enn å slenge dritt.

R
    RoDa, nå virker du sutrete og hårsår og det kler deg ikke. disse gjentagne diskusjoner om musikksmak, musikkpoliti er ihverfall jeg lei av i denne tråden. musikksmak er subjektivt og ferdig med det. Disse forsøkene (som jeg oppfatter det) til å sette folk i båser er infantilt og minner meg om tenårene med riktig/gale buttons på jakka. spilte forøvrig Bremnes i ettermiddag og andre tøyser med det. Hva så? jeg driter hva andre mener om platene jeg spiller. Herregud det er bare musikk. La oss komme tilbake til topic!!!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    RoDa skrev:
    ErosLoveking skrev:
    RoDa skrev:
    Karma skrev:

;D

For å illustrere litt.

R
    ;D
    Du "ba" om en oneliner, du fikk en (dårlig?) tilbake, du måtte selvsagt ta det alvorlig ;)

Fattig trøst, og du driter sikkert i det. Har opptil flere av soloalbumene til Knopfler, og det meste med Dire Straits. Hadde to Bremnes- skiver som svigermor stakk avgårde med, og sannelig har jeg en Bonamassa-skive også, retter sagt sideprosjektet Black Country.

Vel vel, lite fruktbart for albumstafetten som sådan dette, du får heller gå i strupen på meg neste gang du mener jeg raller rundt på forumet. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    RoDa, nå virker du sutrete og hårsår og det kler deg ikke.
    Ok, holder meg vekk en stund.
    Samtidig skjønner jeg ikke poenget med å disse musikksmaken din hele tiden. Har plater av alle artistene som ble nevnt og spiller de selvsagt av og til!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Vi kan vel alle være relativt sårbare når noen disser det som virkelig betyr noe for oss?
    Jeg har f.eks. selv hatt store musikalske stunder med de i denne omgang senest nevnte artister.
    En spøk blir dessuten lett oppfattet som dobbeltbunnet om den gjentas for ofte..

Albumstafetten har mye godt potensial i seg, men er en noe krevende balansegang mellom personlig smak, objektiv versus subjektiv vurdering, respekt for andres smak samt rom for litt tull og tøys.
    "Tradisjonell smak" kan lett føles blir oppfattet som litt mindreverdig i deler av dette selskap.
    Selv opplever jeg at min personlige musikksmak ligger så langt til siden for 90% av det som presenteres her, at det virker litt demotiverende for deltagelse. Men jeg vil på ingen måte kalle meg tradisjonell heller.. ;D

(men nå må jeg passe meg for ikke å få smekk, siden jeg jo ikke deltar i denne omgang)

U

utgatt60135

Gjest
    Jasså ja.. aha . jo, sier dere det ja .. jajoa ... Jeg gleder meg til Polly :D!

gjedde

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2009
    Antall liker
    0
    Enig med deg Lyngen :)
    Forøvrig en interressant diskusjon den om musikksmak, -politi og -snobberi....

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    gjedde skrev:
    Enig med deg Lyngen :)
    Forøvrig en interressant diskusjon den om musikksmak, -politi og -snobberi....
    Jeg vet ikke riktig hva musikksnobberi er. Kan noen opplyse meg om det?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Vi kan vel alle være relativt sårbare når noen disser det som virkelig betyr noe for oss?
    Jeg har f.eks. selv hatt store musikalske stunder med de i denne omgang senest nevnte artister.
    En spøk blir dessuten lett oppfattet som dobbeltbunnet om den gjentas for ofte..
    Enig i at når en vittighet gjentas for ofte kan den bli en irritasjon, når den handler om noe man selv liker. Og jeg kan godt skjønne at de som liker ho Kari synes det blir for mye. Men akkurat i dette tilfellet ville nok Eros bare understreke poenget ditt, og valgte et typisk Eros-utsagn for å illustrere det. I akkurat dette tilfellet kunne RoDa sett mellom fingrene, i og med at det er en form for parodi på Eros. Ved neste korsvei ville han hatt større grunn til å fly i flint. Men akkurat her ble det litt feil, for det lå på en måte en åpen invitasjon til det. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sletta et av mine innlegg her. Ikke for at jeg ikke kan stå for det jeg skrev, men fordi det var et unødvendig innlegg.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jeg er opptatt med BNP mesteparten av dagen, så mine fabuleringer om Let England Shake kommer først utpå kveldingen.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Jeg er opptatt med BNP mesteparten av dagen, så mine fabuleringer om Let England Shake kommer først utpå kveldingen.
    Jaha? Jobb foran hfs? What's the world coming to? Jaja, deadline er 23:59 så det får vel gå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et lite tips til dem som kanskje ønsker å høre låtene fra Spotify til stafetten i bilen eller på anlegget og ikke har Sportify koblet til der er å innstallere dette snissige programmet:

Replay Music

Der kan man enkelt ta opp låtene mens man spiller dem av i Spotify (eller andre programmer) og lagre dem som wav eller mp3. Deretter kan man brenne en CD og høre på den på diskettstasjonen i stuen eller i bilen. Man kan bare sette den på record mens man spiller et album fra spotify så lagrer den låtene som saparate tracks. Den har sogar en funksjon for å brenne CDer direkte.

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517

PJ Harvey - let Enhland shake (2011)

Til tross for at jeg har 5 album av PJ Harvey i samlingen har jeg et noe avmålt forhold til denne artisten.Det er bra,men jeg går ikke rundt og digger henne rått og uhemmet.Favoritten har vært,ihvertfall frem til nå,'stories from the city,stories from the sea'.Det nye albumet er anskaffet på vinyl.De fleste her har vel fått med seg og sjekket ut dette albumet.Hvis ikke : gjør deg den tjenesten og kjøp denne platen.

'let England shake' er en slags fortsettelse av '07-albumet 'white chalk'.Alle låtene er skrevet av Polly Jean.Til og med coveret har hun tegnet selv.Med seg har hun sin musikalske makker John Parish,Jean-Marie Buffy og den gamle ringreven Mick Harvey.PJ trakter gitar,eletrisk harpe og saksofon.

'let England shake' er nærmest et konseptalbum der tematikken er krig og politikk.Dette er en plate som burde riste grunnvollene til Great Britain.Her er det samfunnsrefsing så det holder.Tekstene tar for seg historier fra den første verdenskrig frem til dagens situasjon der England er tilstedeværende i Afganistan.Hun maner frem et elsk/hat forhold til fedrelandet som har gått fra fordums storhet til dagen nasjon som fremstår nesten som en vits med flust av problemer innenriks.

Vokalen hennes er mesterlig.Hun synger behersket om selv de grusomste ting og til tider går hun selveste Kate Bush en høy gang.Det hele er flott mikset og produsert.Noe av det beste med dette albumet er det eminente gitararbeidet.Her er det geniale riff hele veien.Alt fra små-catchy popsnutter til mer monotone melodier.

Dette er en plate som appelerer til et bredt publikum.Noe som gjenspeiler seg på salgslistene der hun har tronet nesten øverst det siste ukene.Med 'let England shake' har PJ Harvey levert et av årets beste og viktigste rockalbum.Det er bare å ta av seg hatten og bøye seg i støvet for England's rettmessige førstedame.Karakter 9/10.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
    Kjempe, Mikefish :D. Jeg følger deg hele veien. Ikke bare synger Polly svært bra og ikke bare er låtene sterke, men musikerne har gjort en glitrende jobb med både sofistikerte og enkle melodier på samme tid. Jeg synes mye at den beste musikken kommer når "uavhengige musikere" tør å være mer "kommersiell" om dere skjønner hvor jeg vil. Denne plata er full av denne krysningen. The Words That Maketh Murder, The Glorious Land, Written On the Forehead, The Last Living Rose, Bitter Branches, Let England Shake og England (i den rekkefølgen) er så gode at de resterende ikke virket så gode i begynnelsen. Men alle låter er faktisk gode. Jeg har spilt plata så mye at jeg har merket faren for ihjelspilling i det siste. Jeg verner om plata og lar den ligge litt. Karakter for meg vil være enten full pott eller 9 avhengig av om jeg er streng eller snill, men er det egentlig noe å trekke for? At ikke alle sangene er like flotte? Har tenkt at dette er Harvey´s neste beste plate etter To Bring You My Love, men kan like gjerne være hennes beste? Jeg har stor sans for PJ Harvey, men er ikke oppslukt av alle hennes plater. Forrige plate ble faktisk ikke mye spilt selv om jeg likte den.

gjedde

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2009
    Antall liker
    0
    Flott anmeldelse mikefish :D Har gledet meg til å lese anmeldelsene av denne fantastiske plata, og slenger meg på hallelujakoret.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    En veldig bra anmeldelse av en flott plate, som for meg har blitt starten på et kjærlighetsforhold. Det kan være mye vanskeligere å skrive bra om en plate man liker veldig godt, men jeg synes du klarer det på en framifrå måte. Du får frem hva som 'objektivt' sett er fantastisk med plata, slik at jeg kjenner igjen hva du mener.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    bra anmeldelse ja.
    Selv så synes jeg denne skiva er rimelig kjip og intetsigende i forhold til det beste hun har gjort tidligere. Et par gode og fengende låter men der stopper det. Skjønner at den faller i smak hos noen men jeg plukker heller frem Rid of Me eller helst To Bring You My Love når jeg skal høre PJ også i fremtiden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    En veldig bra anmeldelse av en flott plate, som for meg har blitt starten på et kjærlighetsforhold. Det kan være mye vanskeligere å skrive bra om en plate man liker veldig godt, men jeg synes du klarer det på en framifrå måte. Du får frem hva som 'objektivt' sett er fantastisk med plata, slik at jeg kjenner igjen hva du mener.
    Har ikke du et gammelt forhold til Polly, da? Mener absolutt å ha fått den oppfatningen tidligere, men hukommelsen spiller meg rett som det et skikkelig puss. Det er vel en feilkobling nå igjen. Men en fin anmeldelse, det er det i alle fall. Jeg blir nysgjerrig, men må nok si at det store kicket har jeg ikke fått enda. Men jeg skal gi den flere sjanser.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Har ikke du et gammelt forhold til Polly, da? Mener absolutt å ha fått den oppfatningen tidligere, men hukommelsen spiller meg rett som det et skikkelig puss. Det er vel en feilkobling nå igjen. Men en fin anmeldelse, det er det i alle fall. Jeg blir nysgjerrig, men må nok si at det store kicket har jeg ikke fått enda. Men jeg skal gi den flere sjanser.
    Nei, jeg har nok ganske bevisst unngått henne. Nå hører jeg 'To bring me my love' og den falt ikke så lett i smak. Ganske allsidig dame dette, i alle fall.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Nei, jeg har nok ganske bevisst unngått henne. Nå hører jeg 'To bring me my love' og den falt ikke så lett i smak. Ganske allsidig dame dette, i alle fall.
    Det kan du trygt si. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    bra anmeldelse ja.
    Selv så synes jeg denne skiva er rimelig kjip og intetsigende i forhold til det beste hun har gjort tidligere. Et par gode og fengende låter men der stopper det. Skjønner at den faller i smak hos noen men jeg plukker heller frem Rid of Me eller helst To Bring You My Love når jeg skal høre PJ også i fremtiden.
    Helt klar mere på linje med deg enn flere av de andre som har kommentert men jeg syntes den blir bedre og bedre. Skal bruke tid på skiva i helgen

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    H.R skrev:
    bra anmeldelse ja.
    Helt klar mere på linje med deg enn flere av de andre som har kommentert men jeg syntes den blir bedre og bedre. Skal bruke tid på skiva i helgen
    gitt den 10-15 runder, vokste litt etterhvert slik at den går fra uinteressant til intetsigende.
    Nuvel - slipper å høre på denne uansett da alle reoler trenger hyllemat

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns det er mest riktig og vente med og kommentere anmeldelsene til begge er ferdig.

Så da gjør jeg det.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Grunnet hendelser utenfor min rekkevidde befinner jeg meg dessverre på et helt annet sted enn epleboka med anmeldelsen på. Dersom jeg ikke rekker/orker kludre ned noe på nytt i kveld vil den beklagelig nok komme først utpå dagen i morgen når jeg gjenforenes med epleboken.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Roberten skrev:
    Grunnet hendelser utenfor min rekkevidde befinner jeg meg dessverre på et helt annet sted enn epleboka med anmeldelsen på. Dersom jeg ikke rekker/orker kludre ned noe på nytt i kveld vil den beklagelig nok komme først utpå dagen i morgen når jeg gjenforenes med epleboken.
    Det synes jeg er lovilg fravær, Roberten. Heller få det du har skrevet en dag seinere, enn at du rasker sammen noe nå.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Roberten skrev:
    Du er en mann etter min smak som unngår dobbeltarbeide samt unngår eplebøker på en fredagskveld.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ai ai ai ai ai ai aaaaa…. – Jeff Cascaro.

Denne så jeg ikke komme gitt, langt derifra.

Hva har vi med å gjøre – soul-funk-pop-jazz eller noe der omkring. Dette er faktisk en type musikk jeg kjenner litt til uten å ha så mange artister som jeg kan sammenligne med.

Vår godeste Jeff er en tysk jazz artist som i de siste 20-25 årene har vært en aktiv utøver og ble oppdaget i en jazzkonkurranse. De siste 10 årene har han kombinert med å være en professor i jazzsynging. Vært i kulissene for tyske idol og endte opp som soloartist i 200 og gitt ut et par tre album.
    I mangel på å gidde å grave dypt så skal jeg atter en gang komme med en historie fra ungdomstiden. Jeg vet ikke hvor mye hold det er i dette fremdeles og alt er basert på egenopplevde hendelser samt fiktivt oppdiktede bilder som jeg har i hodet. Dersom noen skulle føle seg støtt av innholdet så beklages dette på det ytterste.

I en liten sørlandsby så er dette en genre som er spilt hyppig. En genre som jeg forbinder med ”hipt og ikke provoserende” godtatt i bedehusmiljøene musikk – i alle fall på 80 tallet. Kan levende se for meg at dette kan bli spilt mens de hippe og kule superkristne var ferdig med dagens bønnemøte og heiv seg over på den neste obligatoriske delen – nemlig det å drikke frukt-te mens den sløye foten gikk.

I Kristiansand var det til og med en platebutikk som het(er?) Pathetique hvor man kunne handle musikk av genren evt. klassisk om man har/hadde hang til den slags. Selv gikk jeg på Rockline mens de enda hold til i Dronningsgate og var en institusjon når det kom til musikk.

Uansett. For å bli godtatt som hipt og ikke provoserende musikk i de kretser beskrevet ovenfor så må følgende elementer være til stede:
    1. En fremtrede bassgitar.
    2. Gitarer skal være først og fremst et rytmeelement dersom det ikke er lange seige men dog så snille gitarsoloer.
    3. Saksofon er et pluss, men fløyte og eller trompet går også.
    4. En funky underliggende synth og litt pianoklimpring må til. Skal det komme en solo fra disse instrumentene skal de selvsagt ikke være påtrengende men fortsette i sløy gange.
    5. Vokalen skal være polert og lytefri.

Dersom de overnevnte punkter stemmer og alt er satt sammen – perfekt og melodiøst – ville gjøre dette til en vinner – i alle fall i en liten sørlandsby i de hippe kristne bedehus miljøene på slutten av 80 tallet.
    Høres dette ut som noe for deg så kan du bare lese videre da denne skiva er spot-on. Ikke et feilslag på tromma, ikke en note spilles eller treffes feil – vokalen er tatt ut fra tekstboka – det er rett og slett perfekt – så fordømt perfekt. Rett og slett tysk presisjon i ypperste klasse!
    Jeff vandrer altså i en musikalsk genre hvor det å være flink er veldig verdsatt. Gjerne det å være skoleflink også (ja til og med professor-flink), og for ordens skyld - Det er det ingenting galt med. Det er heller ingen skam å like dette da det låter flott, er passe laid-back-funky-jazz-pop og i rette ører er nok dette et svært godt eksemplar av genren, men i mine ører derimot – et laaaaaaangt gjesp.
    For meg mangler nerven, kombinasjonen, råheten og spenningen. Jeg får absolutt ingenting ut av denne genren what-so-ever. Uansett hvor catchy det måtte være. Likevel er dette svært musikalsk og dyktig gjennomført. Denne skiva får meg til å tenke på om det er mangelen på fasinasjon over denne musikken som la kjepper i hjulet og medførte at jeg ikke endte opp som en super-kul og hipp megakristen fyr som drakk frukt-te mens jeg digget sløy soul-jazz-pop-som-ikke-provoserer-noen på slutten av 80 tallet og heller dro i retning av å bli en sær innesluttet og lite snakkesalig gretten gubbe i stedet for. Who cares – trives med å være en innesluttet, lite snakkesalig samt gretten jeg.
    Så var det poengene da. Jeg kan selvsagt slakte dette subjektivt og gi det en to’er. Jeg kan også si at dette er gjort veldig bra da premissene for genren er fulgt etter skoleboka og gi det en supersterk karakter i det absolutte toppskiktet. Begge karakterene ville jo vært på sin plass men likevel. Da jeg er totalt likegyldig til hele innholdet og fremføringen så det vil havne på en direkte likegyldig karakter – nemlig en to’er, men det får vel ikke alle med seg da de ikke gadd å lese videre dessverre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn