Afriques Independantes Vol 4 Guinee
Tjuvstarter litt, ikke noe å vente på dette uansett. :
Indie fra Afrika?
Vol 4 tyder på at det finnes flere plater før denne i serien, men jeg har ikke klart å finne ut mye mer enn akkurat det.
Har heller ikke mye erfaring med Afrikansk musikk, bortsett fra at jeg husker pappa hadde en plate med assorterte oljefat en gang i verden. Han reiste til sjøs og hadde nok noen minner av disse oljefatene?
Plata starter ganske kult med en seig blueslåt, blåsere og oljefat? Blir sittende å vugge i takt i alle fall, og det er normalt en godt tegn.
Så i starten av neste spor kommer det en fyr og gjaller noe inn i helvete og der forsvant godstemningen.
Begynner etterhvert å lure på om dette er meldt på stafetten på faenskap?
Neste låt forsøker veldig hardt å sette verdensrekord i antall ganger Were Were blir sagt i løpet av en låt.

Tror faktisk det ble ny rekord også, i alle fall et iherdig forsøk.
Tror de independantes hadde dårlig med penger til opptaksutstyr også, dessverre. Dette låter ikke bra, men det passer jo på en måte til musikken. De høres ut som det er tatt opp langt unna utøverne, men det er kanskje like greit sånn som de roper og skriker....
Dette svinger jo i og for seg bra, jeg blir bare veldig fort lei av det. Stressende musikk.
Skal dette funke så tror jeg du må ha et eller annet forhold til Afrika som du kan relatere det til.
Gode minner kan sikkert gjøre dette til fin musikk. Kanskje.
Med låt 10 kommer det et sterkt skifte! Plutselig låter det mer moderne, åpnere og friskere. Bastskjørt og dans!
De tre siste låtene er sånn, skulle tro de snublet over en synth fra 80tallet før disse låtene ble laget?
Sorry, men dette var så langt unna musikk jeg hører på at det egentlig blir dumt å mene noe om det.
Sikkert herlig for noen dette, men for meg blir det et salig stress av folk som roper "mmmallihoowomallawerwwerewerwmmhillolaiiioo" akkompagnert av ojlefat og blåsere i et like salig rot. Phuuui, det er godt det nå er over.
Plata er en samleplate av typen "det beste fra Afrika" og kunne vært støvsamler på en hvilken som helst bensinstasjon til det kommer en "heldig" sjel og kjøper den....
Jeg vet ikke hvor bra dette er til å være Afrikamusikk, men kanskje 4 av 10 oljefat?
Setter på Thåström og glemmer Afriques Independantes for denne gang. Natta
R