Albumstafett

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Ved nærmere ettertanke ser jeg at dere har helt rett. :) Det er udelt positivt å beskrive musikk man vanligvis ikke hører på.

ErosLoveking skrev:
"Cold Winter Waiting" maler tapeten til en kortfilm om en bortkommen vintergrå kar som går fra Karasjok til Utsjoki.
Wow. Utrolig treffende beskrivelse.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Min tur. Kommer i løpet av dagen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2

Når jeg første gang hørte på denne,tenkte jeg som så. Dette må være Felice Brothers sorte får.

Band fra Arizona som starta opp i 2004. Sean Bonnette, akkustisk gitar og Ben Gullaty, bass. Med hjelp av venner. De har visst gitt ut noe sånt som 10 album siden dengang. Jeg har kun hørt denne.

Og når jeg kom over første inntrykket fikk jeg et annet inntrykk enn det første.

Der Felice Brothers virker veldig påvirka av Dyan/Band ca. Basement Tapes, går disse lenger bakover. Her er påvirkningen mer direkte fra Woody Guthrie, irsk musikk kan også spores her.

Har sett at musikken kalles folkpunk, men for meg holder det med folkrock.

Det er den akkustiske gitaren til Sean Bonnette som setter det største preget på musikken, og da er det bruken av høyrehanda som er den dominerende.

Det er fullt øs på de to første låtene, før det roer seg ned på den tredje. Den kunne Waterboys ha vært stolt av, det er bruken av fele på denne som får meg til og assosiere med dem.

Ellers er det bruk av saksofon, blåsere og som nevnt feler.

Det er virkelig noen fengende låter de har laga. Mine favoritter er Trucker on the Blood og Love will fuck us apart.

Tekstene er et kapittel for seg sjøl. Med refreng som "if thats what make your dick hard"

Det som trekker dette ned er låt nr. 7. Kazoo Sonata in Cmaj. Det er bare noe gutteromsvas.

Men alt i alt en meget bra plate. Jeg har tro på dette bandet.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Artig at det var du som anmeldte denne, rolfozzy, følte meg ganske sikker på at det var ting på den du kunne like :)

Har ikke hørt noe av Waterboys, men siden du drar en paralell til de på den ene låta skjønner jeg at jeg bør gjøre det.

Kazoo in... er for meg ubegripelig malplassert, gutteromsvas er en meget treffende beskrivelse. Men ellers er dette et av fjorårets høydepunkt for min del.

Jeg liker 'albumstafett' konseptet bedre og bedre !

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Strålende anmeldelser. Fikk virkelig lyst til å høre plata rolfozzy har testet. Spotify er genialt og det er forsåvidt denne tråden også. Bra Lyngen.
Savner karakterer selv om jeg forstår at det er vanskelig å vurdere kunst med tall.
Lf

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Likte plata jeg også, det var et nytt bekjentskap for meg. Den kazoo-låta sletta jeg fra spillelista første gang jeg hørte den, så jeg fikk finne den frem igjen for å høre hva det dreide seg om. Den passer bedre inn som bonusspor på Knutsen og Ludvigsens Beste (ikke at jeg har noe imot K&L, selvfølgelig, men alt til sitt bruk ;D )

U

utgatt60135

Gjest
Bra anmeldelse, men jeg synes du kunne gitt karakter. Det er litt av moroa bare det.

Har aldri hørt plata inntil jeg begynte å lytte for noen dager siden. Førsteinntrykket var bra og jeg likte den bare bedre og bedre etter noen runder.

Fortjener den 8/10 eller holder det til 7/10? Føler for 8 tror jeg. Bra valg Roberten :).

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Roberten skrev:
Vel, da er det bare å sette på Neutral Milk Hotel og kalle meg onkel heretter ;)
Ble to runder på rappen, onkel Bob. :D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Hvorfor ikke karakterer? Jeg er egentlig ikke så opptatt av det systemet. Hverken terningkast eller andre systemer. Det går veldig på smak og behag det der.

Det var en tid da musikk ble kjøpt etter denslags vurderinger, og det er jaggu mye dårlige seksere og finne.

Men må jeg vurdere plata etter et tallsystem så kan jeg gi 8/10. Uten kazoovaset kanskje enda mer.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
ErosLoveking skrev:
hva skjer´a?
Hmm... *kremt* Joa. Synes faktisk jeg så antydning til hinting i 'hva lytter..' tråden også :)
Middag, så kommer'n. Æresord.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ekstra grønne bananer i coladaen ikveld eller? Tom for rom, også kjent som tomrom?
går det trått? Kom så med det. Slakt må vi tåle.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Onde tunger vil ha det til at jeg duppet av på sofaen. De har selvfølgelig helt rett.
Kommer straks.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646

The Replacements - All Shook Down (Sire 1990)
http://open.spotify.com/album/3Hyt0J3NIW4Nh2sGWTXitb

Snatching defeat from the jaws of victory

Historien om Replacements er historien om nesten. De var nesten garagerock, nesten hardcore, nesten punk, de ble nesten gigantiske og de var nesten selvutslettende tørste og ustrukturerte. Det eneste som ikke var nesten med The Replacements var musikken. De tre første albumene(noen vil sikkert påstå at det skal være fire, det kan være de har rett,) står som påler i rockehistorien, i hvert fall i åttitallets alternative rockehistorie. Og liker du tidvis småskranglete, rufsete, kjapp og god rock som får deg til å pumpe nevene i takt med musikken bør du sporenstreks oppsøke en platebar og plukke med deg disse tre.

I ettertid er det fristende å si at 'All Shook Down' er lyden av et band som nesten bare eksisterer på papiret. Det vil si, 'All Shook Down' er i hovedsak lyden av Paul Westerberg og en gjeng med studiomusikere. Såvidt jeg har klart å gjøre rede for er hele bandet representert samtidig kun på et par kutt på plata. Så var da også albumet opprinnelig tenkt å være solodebuten til Paul Westerberg.

Det er like greit å si det først som sist, jeg sliter med 'All Shook Down.' Ikke fordi det er et dårlig album, for det er det ikke, det er mange fine låter her og Westerberg virker å ha hatt godt av tørrleggingen han gjennomgikk på denne tiden. Han virker oppgitt, men ikke frustrert, heller ettertenksom . Men selv om tekstene kan bære preg av at han har vært gjennom en mildt sagt hard tid så leveres det med en oppriktighet og oppstemthet som står i kontrast til temaene han tar opp.

Så hva er det da jeg sliter med ? Kort fortalt, meg selv. Eller min oppfattelse av hva og hvordan The Replacements var. Dette er så langt fra det jeg forbinder med Replacements som det er mulig å komme. I stedet for et knippe rockelåter som klistrer smilet i trynet og skyller festen ned i halsen din er det for det meste lavmælt og fin poprock som møter deg. Der hvor mitt Replacements fikk deg til å løfte opp kjæresten din på fest og trykke henne opp mot veggen med et lattermildt og brunstig smil og gi henne et dypt kyss, er 'All Shook Down' som skapt for en lang biltur en solskinnsdag hvor du trommer på rattet og nynner med.

Hadde en generisk radiostasjon servert meg hvilkensomhelst av låtene fra 'All Shook Down' ville jeg tenkt å faen, det er kanskje håp for P3/4/Norge allikevel. Men slik det er nå får jeg det ikke helt til å stemme.

Avslutningssporet 'The Last' må være et av de fineste og mest passende punktum som eksisterer.
This one's your last chance
to make this last one really the last

http://open.spotify.com/track/4aQKEjzmJybr4LbUX1gFND

Tillegg:

Etter at jeg hørte albumet for første gang var jeg nødt til å grave frem opptakskassetene fra ungdomsskolen med 'Sorry Ma..' 'Hootenanny' og 'Let It Be,' for å sjekke om jeg husket så feil. Diskusjonen om hvor sørgelig jeg er som fortsatt har 20 år gamle kassetter kan vi ta over en pils.
Det gjorde jeg heldigvis ikke. The Replacements er et knallbra band. 'All Shook Down' vil seg bare ikke for meg. Jeg har skrevet og slettet denne "anmeldelsen," gjentatte ganger for jeg har vært så utrolig usikker på hvordan jeg skal gripe den an, akkurat slik jeg har vært usikker på hvordan jeg skal takle albumet. Men samme hvordan jeg har forsøkt har jeg ikke klart å se bort fra mitt inntrykk av hva og hvordan The Replacements skal være.
Betyr så dette at jeg er misfornøyd ? Slettes ikke ! Til nå har jeg kun hatt 'Pleased To Meet Me' på vinyl, og den har jeg ikke spillt på femten år. Denne seansen har fått meg til å bestille de tre første på vinyl til meg selv og 'All Shook Down' til moren min.

Karakter: 6/10. Jeg hadde ikke protestert om en annen anmelder hadde gitt denne 8/10.

NB: disse albumene skal du høre på
'Sorry Ma...I Forgot To Take Out The Trash
http://open.spotify.com/album/4zOmK82ivj2Eu7j4oP9Y3l

'Hootenanny'
http://open.spotify.com/album/0pBqLz20Olwl0JVODWwyoI

'Let It Be'
http://open.spotify.com/album/2sOLW5TSgXiLZBacdHxO6m

Tillegg2: Om du er fan av The Replacements, og god alternativ rock fra den gang den betegnelsen betydde noe skal du lese Michael Azzerads hysterisk fantastiske 'Our Band Could Be Your Life. Scenes From The American Indie Underground 1981-1991.'
http://en.wikipedia.org/wiki/Our_Band_Could_Be_Your_Life

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra Roberten!! veldig bra. Den gjorde meg nyskjerrig på bandet. Godt og underholdende skrevet 9/10

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Du treffer fantastisk bra med det jeg anser som "greia" med denne skiva. Det er ikke Replacements som vi kjenner det fra feks. Let It Be eller Tim. Alt er "streitere" og det låter på mange måter pur pop.

Det har dog aldri plaget meg (jeg har et stort hjerte for pop) og jeg setter faktisk denne plate like høyt som Let It Be og Tim, og der tror jeg faktisk jeg er ganske alene....

Bra jobba!

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Takk, Fingern og Todd :)

Todd, hadde det stått 'Paul Westerberg - All Shook Down' på coveret tror jeg, eller da er jeg nesten sikker på, at jeg ville sett på den med helt andre øyne. Alternativt hørt på den med helt andre ører. Så dum og enkel må jeg innrømme at jeg er i denne sammenhengen.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Roberten skrev:
Takk, Fingern og Todd :)

Todd, hadde det stått 'Paul Westerberg - All Shook Down' på coveret tror jeg, eller da er jeg nesten sikker på, at jeg ville sett på den med helt andre øyne. Alternativt hørt på den med helt andre ører. Så dum og enkel må jeg innrømme at jeg er i denne sammenhengen.
Ser poenget ditt helt klart.

Du er forsåvidt ganske positiv i din vurdering av albumet, mer positiv enn hva en sekser skulle tilsi. Er en fin plate skjønner du ;)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jeg tror absolutt at det er en fin plate, jeg hører at det er en fin plate :)
Og på en skala til ti vil jeg si at alt over fem er en bra karakter. I min bok i hvert fall.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Oi, koksa vist på sofaen i et par timer ::), våkner til velskrevne ord fra Roberten. Fikk brått lyst til å børste støv av de Replacements-skivene jeg har, alt for lenge siden spilt. Tette et hull eller to, og vurdere om den siste skal finne veien en gang. Fine greier denne albumstafetten.

Men nå, over til trøstekjøpet fra tidligere idag.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Dæven, well done. Skjønner nå at det tok litt tid, ja. Kassetter og greier. ;D Har klart meg lenge nesten utelukkende på soloskivene til Paul Westerberg, nå er det nok på tide med et dypere dykk i Replacements også. Takk for losinga.

U

utgatt60135

Gjest
Har ikke skjønt helt hva som er så spesielt bra med Replacements. Jeg har bare Let It Be, men synes bare den er bra men ikke noe mer. All shock Down ville jeg vel gitt rundt 5/10.

Så hva gjør Let It Be til en klassiker(?)?

En personlig og levende anmeldelse, Roberten. Bra!

Andrew Jackson Jihad - Can´t Maintain er på vei i posten, så takk for tipset.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Du kom sent, men i høyeste grad godt, Roberten.

Veldig bra. Du er en ekvibrilist på tastaturet.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Man takker og bukker, rolfozzy og Lyngen. Kjekt å høre at du likte 'Can't Maintain' Lyngen, jeg må innrømme at jeg egentlig trodde at den var for skranglete og smådesperat for deg. Jeg lærer noe hver dag :)

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Fin omtale Roberten!

All Shook Down er heller ikke "min" Replacements-plate. Men jeg er veldig glad i de mer ettertenksomme soloplatene til Westerberg så det er litt rart.

Det er trekløveret Let It Be, Tim og Pleased To Meet Me som er mine favoritter. De tidlige platene er litt for mye røj og høyt tempo for meg.

En suksess denne albumstafetten. Bra tiltak Lyngen.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
veldig bra ! har ingenting med Replacements i min samling.bare et opptak av et av Paul Westerberg's album.ja,lista legges stadig høyere her i denne tråden !

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
Lyngen skrev:
Så hva gjør Let It Be til en klassiker(?)?
Leste litt om Replacement og plata i boken Revolver. De har kun fokus på typene og deres tekster så da skjønner jeg litt bedre. Hører på plata nå og synes det er temmelig midt på treet uinteressant smårælete musikk. Tekster er ikke viktige for meg.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Her jeg venter spent på
a)hagrs anmeldelse
b)at jeg skal få litt arbeidslyst så jeg kan få malt noe hjemmesnekret og deretter få meg en velfortjent øl

kom jeg plutselig til å tenke på at HFS har jevnt over 100-150+ registrerte medlemmer innom hver dag. Av disse har 15 valgt å være med på Lyngens fantastiske idé. Jeg tenker mitt.

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
Av disse har 15 valgt å være med på Lyngens fantastiske idé.
Det var som sagt ikke min idé da. Jeg videreførte idéen fra : http://vgd.no/musikk-tv-og-film/musikk/tema/1547757/tittel/albumstafett-1-anmeldelser-og-omtaler
Der er vi i gang med påmelding til runde 2. Den slo an :) ...

Jeg er også stadig like forundret over alle hifiinteresserte med mange innlegg som aldri eller sjelden viser interesse for musikk. Det blir som skientusiaster som bare kjøper ski for å ha de på veggen.

Ja, vi venter på hagr ::). Har han glemt det mon tro? Straffen for å ikke ta stafettpinnen videre er å anmelde alle Vikingarnas "kramgoa låtar" med én A4 side fra hvert album.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Roberten skrev:
Av disse har 15 valgt å være med på Lyngens fantastiske idé.
Det var som sagt ikke min idé da. Jeg videreførte idéen fra : http://vgd.no/musikk-tv-og-film/musikk/tema/1547757/tittel/albumstafett-1-anmeldelser-og-omtaler
Der er vi i gang med påmelding til runde 2. Den slo an :) ...

Jeg er også stadig like forundret over alle hifiinteresserte med mange innlegg som aldri eller sjelden viser interesse for musikk. Det blir som skientusiaster som bare kjøper ski for å ha de på veggen.

Ja, vi venter på hagr ::). Har han glemt det mon tro? Straffen for å ikke ta stafettpinnen videre er å anmelde alle Vikingarnas "kramgoa låtar" med én A4 side fra hvert album.
Det må unngås for enhver pris.8/3 er min tur?

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
8/3 er min tur?
Ja. Straff no 2 blir å anmelde alle Sputnik album :). Straff no 3: Samtlige John Cage verk. Hvis 11/3 glemmes må vedkommende anmelde John Cage´s verk 4´33".

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.034
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Hvis 11/3 glemmes må vedkommende anmelde John Cage´s verk 4´33".
Slik som dette- eller er anmeldelsen for "svak"? ;)

John Cage Uncaged, BBC Symphony Orchestra, Radio 3
Cage's powerful silence dissipated in a noisy kitchen
By Robert Hanks

Although 4'33" is often referred to as John Cage's "silent piece" - the composer himself used the term - part of its point is to demonstrate that the concept of silence is at odds with reality. Visiting Harvard's anechoic chamber, Cage noticed that in this supposedly silent space he could still make out two faint, constant sounds. Afterwards, he was told that the higher pitched noise was his nervous system, the lower his blood pumping through his veins. From this, Cage concluded that we are all making music all the time - we just don't know it.

In 4'33" the nominal performer, or performers, don't perform for four minutes and 33 seconds (with breaks in between the three movements), while the audience listen to whatever sounds are happening around them. In the concert hall this will generally include the hum of air-conditioning systems, the shuffling of fellow audience members and perhaps traffic noises. Last night's performance by Lawrence Foster and the BBC Symphony Orchestra - a rare orchestral outing for a piece that is usually performed by a soloist - included some spectacular bouts of coughing in between movements, some unexplained giggling, and in the live radio transmission, an exciting variety of kitchen noises: among them, some quite beautifully realised boiling pasta - the whimpering of small children in quest of milk and attention, and the buzz of what sounded like a pizza delivery moped.

It is arguable that this was not, as advertised, the first broadcast of 4'33" on British radio. I heard what claimed to be a transmission on Radio 3 some years ago. On that occasion, however, the presenter explained that automatic override systems would cut in if the station was silent for too long; and so a recording of Cage was played simultaneously with a recording of a more conventional piece of music. For last night's concert, however, the override systems were switched off.

Was there really any point, though? That the event had a tension and interest for those attending was clear from the amount of coughing, and the enthusiastic applause. Listening at home, though, the impact was dissipated: having the radio on but almost silent is not really different from having it on with the volume turned down. The piece needs the chemistry of performer and audience and the relatively formal setting of a concert-hall to succeed. But conventional music can dispense with the concert-hall - you can always whistle Beethoven's Fifth, or hear a record; 4'33" is unique in the way it requires formal structures to give it meaning. In the end, the message of 4'33" is: turn the music back on.

--------------

Hjemme hos meg fremstår dette verket med en enorm dybde- både emosjonellt og på det tekniske plan.
Verdt å sjekke ut for de med oppsett som fanger verkets krav til fullrange gjengivelse.

Topp Bunn