så er datoen blitt den 24/5 og det er min tur.
Transglobal Underground - rejoice,rejoice (1998)
denne platen ble hovedsaklig vurdert fra et minidiscopptak fra spotify.ikke akkurat hifi.med det samme jeg ble trukket ut til å anmelde denne platen bestilte jeg den på cd for å ha et litt bedre utgangspunkt.denne har ennå ikke dumpet ned i postkassen (just my luck

)
Transglobal Underground er et band,om man kan kalle det,som jeg selvfølgelig har hørt om.har hørt endel av musikken før,det være seg enten bruddstykker på radioen eller fra de mange Cafe Del Mar-samlingene jeg har.
'rejoice,rejoice' ble gitt ut i 1998.samme år som Radiohead gav ut sitt 'o.k. computer' og Massive Attack leverte sitt 'mezzanine'.Norge slo Brasil 2-1.tidsånden hviler definitivt over denne utgivelsen.housekulturen var i ferd med å dabbe av og hadde spredd seg langt utover bygdene.
denne platen er her nominert under world-katogorien.denne sjangeren er lite representert i min platesamling.det begrenser seg til Mari Boine,Angelique Kidjo,Les Negresses Vertes og noe til.dette er en vid sjanger som jeg har inntrykk av at alt som ikke kan settes i andre båser havner her.fortrinnsvis ikke-vestlig orientert musikk.
på 'rejoice,rejoice' henter de impulser fra arabisk,afrikansk,orientalsk,stammemusikk og gud vet hva.platen er gjennomført og jevn,så det er ikke lett å fremheve høydepunkt eller svake kutt her.noen vil nok like best de up-tempo techno/drum&bass-låtene.andre setter nok pris på de mer nedpå chillout/dub-sakene.tekstmessig er det ikke noe å rope hurra for.vokal og samplings-innslagene er nok ment for å underbygge musikken.
på 90-tallet kunne dj'er og knotteskruere selge milioner av album.i dagens virkelighet er dette sjeldent.Transglobal Underworld representerer på en måte allerede en svunnen tid.denne housekulturen gikk meg hus forbi på 90-tallet.var på et par slike parties og holdt på å kjede meg glugg i hjel.men nå er ikke jeg noen danseløve og extacy var lite tilgjengelig i min omgangskrets.
'rejoice,rejoice' er ingen dårlig plate,men den fenget ikke meg,hverken nå eller i 1998.hadde heller ikke ork til å lytte meg gjennom resten av katalogen deres.denne gjengen holder fortsatt på og er i desse dager ute med nytt materiale under prosjektet U.N.I.T.E.(urban native integrated traditions of Europe).
jeg gir denne platen en diplomatisk 6/10.