Albumstafett 4

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
For å få et bedre grunnlag for forståelse av anmeldelsene/diskusjonene, hadde det vært fint om noen kunne gitt en seriøs forklaring på begrepet "gubberock".

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
"Gubbrock": Klassisk rock, gjerne med røttene godt plantet i blues, appelerer til godt voksne menn. I hovedsak 70-tallet, men det hele startet på slutten av 60-tallet.

Det finnes god og det finnes dårlig gubbrock. ;)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
For å få et bedre grunnlag for forståelse av anmeldelsene/diskusjonene, hadde det vært fint om noen kunne gitt en seriøs forklaring på begrepet "gubberock".

Forklaring god nok? ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Townes skrev:
ErosLoveking skrev:
Brasse skrev:
Takk takk. Den er fra 1970, det stemmer. Bra de turte gi slipp på 60-tallet!
60-tallet døde allerede i 1967
Er ikkje Odessey&Oracle fra '68 da? :p

Jo, og verdens beste band, The Stooges startet i ´67, men det tar ikke bort det faktum at populærmusikk slik den var døde samme år.

Fra å være låtbassert (singler) til mer konseptuelle album. Bandene fikk mer penger mellom hendene, andre typer narkotika tok over som rusmidler, vietnamkrigen utraderte nesten en hel generasjon teenagebands i USA osv.
Musikk gikk fra å være underholdene fest og moro til seriøs selvhøytidelighet. 1967 er et markant vendepunkt, udiskutabelt. Sier ikke at det ikke ble laget god musikk etter......

Ekstremt forenklet og satt på spissen selvsagt, all den tid jeg skal på jobb om 45 minutter. :-\

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
ErosLoveking skrev:
"Gubbrock": Klassisk rock, gjerne med røttene godt plantet i blues, appelerer til godt voksne menn. I hovedsak 70-tallet, men det hele startet på slutten av 60-tallet.

Det finnes god og det finnes dårlig gubbrock. ;)
Tror ikke det er så mange som tenker på god musikk, når begrepet gubbrock brukes..?
Selv synes jeg begrepet blir idiotisk. Skal rock kun være forbeholdt en musikkform for pubertale protester og/eller verdensbilder? Eller skal rock vurderes på linje med annen musikk, som f.eks. jazz, blues eller klassisk?
For meg personlig dekker begrepet rock et vidt spekter, med musikk som kan gripe meg på vidt forskjellige måter.

Legg merke til hvordan alder blir brukt negativt i anmeldelser av utgivelser av rockplater fra eldre grupper.. Selv synes jeg ofte at de beste utgivelser fra musikere, ofte kommer når de har litt mer erfaring og "vidsyn". Det tristeste innen populærmusikken, er vel det man kaller voksenpop og dansebandmusikk. Musikk som er laget i den forventning at man blir tom og overfladisk når man passerer 40.Men det er vel egentlig slik, at de som henfaller til slik musikk i satt alder, egentlig aldri har hatt et lidenskapelig forhold til musikk som føde for sjelen.. ;)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Townes skrev:
Karma skrev:

Forklaring god nok? ;D
Egentlig ikke.

Status Quo er en gruppe jeg likte godt i min ungdom, men som jeg synes blir i enkleste laget. Med alderen setter jeg m.a.o. pris på litt mer kompleks musikk. Tror kanskje at en del på min alder liker en del eldre utgivelser, ikke fordi det er så bra musikk, men fordi det vekker noen minner.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Townes skrev:
Karma skrev:

Forklaring god nok? ;D
Egentlig ikke.

Status Quo er en gruppe jeg likte godt i min ungdom, men som jeg synes blir i enkleste laget. Med alderen setter jeg m.a.o. pris på litt mer kompleks musikk. Tror kanskje at en del på min alder liker en del eldre utgivelser, ikke fordi det er så bra musikk, men fordi det vekker noen minner.
Vel, for min del så har gubberock noe med musikken å gjøre, ikke alderen på de som hører på den...
Komplekst vs. enkelt er heller ikke relevant spør du meg. For meg er det bare hele pakken som avgjør om det er gubberock eller ikkje. For meg er dette klippet med SQ så krampaktig og sidrompa at det selve manifestasjonen av gubberock. Men for all del, godt mulig eg er helt på jordet her :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Gubberock har ingenting med alderen på musikken og gjøre.

Det er musikk som ikke fenger hos ungdom som er vant til hiphopp, disco og hva det nå alt måtte være.

Første gang jeg hørte uttrykket var en gang på 80tallet da jeg spilte den siste til Tom Petty. En tenåringsjente kom med bemerkningen, "dette er gubberock"

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Gubberock har ingenting med alderen på musikken og gjøre.

Det er musikk som ikke fenger hos ungdom som er vant til hiphopp, disco og hva det nå alt måtte være.

Første gang jeg hørte uttrykket var en gang på 80tallet da jeg spilte den siste til Tom Petty. En tenåringsjente kom med bemerkningen, "dette er gubberock"
Enig med deg i at det ikke har NOE med alder på musikk å gjøre; det kan være gubbete uavhengig om det er fra 1953 eller 2010.

Mindre enig med tenåringsjenten som mente Tom Petty var gubberock.

Men for all del; det er jo et nokså tvetydig begrep, og ekstremt subjektivt og relativt. Die hard gorgoroth fans vil jo kanskje kalle Dimmu Borgir for gubberock, det vil neppe mormora mi.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.724
Torget vurderinger
1
Jada, her sprakk jeg som en morken Durex. Beklager. Bot og bedring. Forhåpentligvis er den på plass i løpet av kvelden.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Bare for å ha det klart: det er 25. mai jeg skal levere, ja? Altså tirsdag i neste uke? Det er i hvert fall det som var plan min, så hvis det er rapende hakkende gæli, så er det fint om noen sier fra. :)

Forøvrig fine anmeldelser jevnt over, syns jeg. Syns kanskje stakkars The Tables fikk litt hard medfart, men så har jeg en tendens til å like vindskjeiv norsk pop, da.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Ser den,Mbare.Vi har jo alle våre preferanser.

Jeg har ikke noe problem med å være tilbøyelig til å si hver sin smak angående The Tables eller for den saks skyld andre album/band som ikke fenger meg for å ikke være så bastant.

Slik kan det jo være med Refused og Free også for den del ser jeg.Noen mener de nesten ikke har hørt det bedre mens andre kan styre seg for det de vil kalle hardbarka wannabe-geni hjerneløs-piggtråd-spetakkel og liksom-sjelfylt blautfisk-hasjis-gammel rocke-gubbis-blues og lignende.

Det var nå en gang slik at vi skulle være ærlige.Litt artig det og si det som det er uten at det er ment som eller blir tatt som noen form for fornærmelse.Det er vel det vi må huske.Det er kunn et spørsmål om smak og behag for det meste.

Lurer på hvordan trådene på HFS ville sett ut om alle sa det de mente rett ut.Da hadde du fått mye å gjøre tror jeg,Mbare. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Roberten skrev:
Jada, her sprakk jeg som en morken Durex. Beklager. Bot og bedring. Forhåpentligvis er den på plass i løpet av kvelden.
Tror jeg ikke er noe problem,Roberten.

Du får si det som Gerry Rafferty:

Stealin’ time, I’ve been stealin’ time
But I don’t feel guilty, cause the time was mine

Nydelig låt forresten.Elsker Den skiva(City To City).

Fin å runde av med.

Takk for i dag. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Gubberock er kort og godt det vi gubber over 30 hører på.

Meyham og slikt...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Siden jeg ikke har fått levert anmeldelsen min ennå betyr det at den ikke kommer før etter pinse. Dersom noen vil bytte til seg datoen min er det bare å forsyne seg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
oooops - jeg har sett leif på lista.... Får skaffe meg nye shades, so future dont seem so bright...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
anmeldelse av
XX
3 medlemmer fra syd -London
Romy
Oliver
Jamie

Møtes på skolen og etablerte bandet i 2005 og debuterte med dette albumet som de fantasiløst nok gir navnet XX. Hva med XXX eller XXL –sport? (Herregud! Ring meg neste gang)

Etter å lyttet til dette albumet til alle døgnets tider og i forskjellige situasjoner er det en selsom opplevelse å prøve å knote ned noen ord om hva jeg mener om dette.

I det ene øyeblikket oppfatter jeg dette som skikkelig bærsj, i andre øyeblikk liker jeg det veldig godt og tar meg (gud forby) å nynne med på melodiene. (nynning er ikke bra uansett)

Denne gjengen har tydeligvis lyttet meget til the Cure, New Order, Joy Division med fler fra 80 tallet. På 90 tallet fikk gjengen trolig dilla på blant annet Dave Matthews.

Rolig gitarbasert pop med depresive undertoner er min beskrivelse av musikken til gjengen.

Fine luftige arrangementer og kule stemninger Sjangernavn er hvistnok ”drømmepop” noget som stemmer bra når jeg liker skiven. Det fungerer utrolig godt tidlig på morgnen og sent natt, gjerne i senga. Utmerket som bakgrunnsmusikk for de dype rødvinsdryppende samtalene.

Når jeg hater denne platen (Ca 50% av tiden) er den grensesprengende irriterende.
Ser for meg de tre medlemmene sitte i en stor og stygg sofa med rastahår, armybukser og luene godt tredd over øra. Der de drikker økologisk urtete med honning, hvor der deles en svær pipe med jazztobakk og (grøss) spilles kassegitar. La oss lage en ny låt! hviskebrøles det fra høyre i sofadroget. Send pipa med jazztobakk rundt først! gryntes det fra venstre. 45 min senere. Vi er ferdig med låta kommer det smattende ut av nebbet til Romy. Faen! 45 min lang. Hærsjens Jazztobakk! Ikke noe problem sier Oliver ,Vi Kapper låta i 11 biter og gir ut et album!!

Kort oppsumert på det verste: samme låta 11 ganger. Kjedelige repetive arrangementer. 3 duster fra syd-London som tror de er hippe og som bør kutte ned på forbruket av jazztobakk.

Todelt karakter noe annet er umulig.
1. når det sitter en fin 7
2. når den stinker en dårlig 2

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
"gubbrock" ER DET JEG TIL ENHVER TID DEFINERER GUBBEROCK Å VÆRE

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
engelskmenn på jazztobakk fikk jeg langt opp i halsen på 90-tallet. Betyr det at jeg skal sky plata som som MGP, eller ta en prøvesmak? :-\

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Stoler på toern din, fingern, og hopper glatt over og lytte på dette.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
engelskmenn på jazztobakk fikk jeg langt opp i halsen på 90-tallet. Betyr det at jeg skal sky plata som som MGP, eller ta en prøvesmak? :-\
lytt på Spotify først!! MGP? Hvem hører på slikt? Her inne!! ubegripelig!

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Bra anmeldelse Finger'n ! Du er dog streng !

Forstår deg slik, at plata er bra når den passer seg, fæl når den ikke sitter. Selv synes jeg plata er SVÆRT bra. Hørt masse på den. Minimalistisk, stilfullt, fengende melodier. Og det stemmer ikke at alle låtene er like, og om det var slik; når begynte det å bli et problem??

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Todd skrev:
Bra anmeldelse Finger'n ! Du er dog streng !

Forstår deg slik, at plata er bra når den passer seg, fæl når den ikke sitter. Selv synes jeg plata er SVÆRT bra. Hørt masse på den. Minimalistisk, stilfullt, fengende melodier. Og det stemmer ikke at alle låtene er like, og om det var slik; når begynte det å bli et problem??
De er like 50% av tiden Todd. liker den godt når jeg liker den. veldig pussig opplevelser av platen. digger den og hater den :)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
ErosLoveking skrev:
MGP har jeg ikke greie på , men har hørt en del på denne skiva. Frem med rødvinen, få frem gløden i røra, demp volumet mange hakk - og vips så sitter denne skiva som et skudd selv om det er nok ei svært kjedelig lytteskive.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Rå anmeldelse, finger ;D

Men jeg liker platen bedre enn du, selv om den kan være litt uinspirert og kjedelig, sånn etter min smak. Etter kun en lytting, vel og merke. Etter 100, som du, hadde kanskje også jeg lagt den for kjærlighetshat.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mine herrer, jeg er plagsomt klar over min manglende evne til å mene noe om musikken her i tide. Det er deadline i blekka, så jeg kommer sterkere tilbake i morgen, kun etpar dager for sent..... :-[

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes du er litt streng når du liker plata, finger´n. En klar 8/10 plate dette for meg. Veldig bra lagd (hvem de nå enn er).

Ikke noe for gubberockmenn dette :-*,

XX? Hvorfor ikke? XXL -Sport er mer fantasiløst, imo.

Rettfram meninger er bra det ....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg synes du er litt streng når du liker plata, finger´n. En klar 8/10 plate dette for meg. Veldig bra lagd (hvem de nå enn er).

xxl - sport var vel ment ironisk 8)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Knall anmeldelse finger'n. Har en mistanke om at eg ikkje går glipp av alt for mye om eg lar være med å sjekke ut denne.

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Knall anmeldelse finger'n. Har en mistanke om at eg ikkje går glipp av alt for mye om eg lar være med å sjekke ut denne.
På generelt grunnlag vil jeg råde folk til å lytte til denne plata som synes å være godt likt av mange og rost av de fleste anmeldere.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:

jeg ga den 7/10 når jeg liker den en go d 7er. hører på den nå med vin i kroppen og liker den. musikk er ene og alene følelse og stemning for meg

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Lyngen skrev:
Townes skrev:
På generelt grunnlag vil jeg råde folk til å lytte til denne plata som synes å være godt likt av mange og rost av de fleste anmeldere.
Jeg må si meg enig, Lyngen. Skiva er rett og slett bunnsolid, catchy og interessent. Vanskelig å mislike.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Tsk tsk, du er bare sjalu fordi du ikke klarer å få tak i like god jazztobakk selv, Eros. Og så kompenserer du med snobbete drikkevaner og heroin-musikk isteden, he he he. ;D

Dere virker litt slitne etter tre omganger nå, synes jeg. Kanskje runde fem bør vente til en stund etter Sankt Hans?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Toppers anmeldselse,65finger!

Er enig i at plata er av typen man ikke trenger være i stemning til bestandig,men den er meget fin i mine ører også,til sin tid.

Melankolsk,smått erotisk(fikk en litt sånn Cris IsaaK-Wicked Games følelse på noe av denne musikken.),lettlyttet og døsig rytmisk med en laidback signatur er en beskrivelse som jeg føler passer denne skiva.
Kosemusikk rett før man sovner som man entet står,ligger,ligger med eller sitter.Soft kræsjlanding i natten eller tidlig på morgenen og man ikke har sovet enda.
Passer formen/stemningen til en kompisgjeng på enden av et delvis romfjernt og godt innrøkt pokerlag,slutten på et tappet nachtspiel eller bare til å koble av til sent på kvelden eller natten,så den beskrivelsen passet fint,Fingern.
Neste gang jeg er i et slikt lag skal jeg sette på denne skiva.Da tror jeg de behagelig og totalt avslappet sovner alle som en. :)

Ga en fin steming flere av låtene.En kunne gi en fin "sveve over landskap"-følelse,mens en annen ga en "glidende gjennom nattemørke,høstfylte,tomme og tause,men belyste bygater"-følelse.Deilig faktisk.

Passet ganske godt til meg nå,rett før øyelokka ramler ned i fanget.Ruundet fint....av ..denne...... nå...

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

Artist: Maceo Parker
Tittel:Roots&Grooves (live album)
Label/År: 2007

Soul fra Brasse

Like sjelfullt som pc-bordet Dave fra IKEA

Jeg er da vel for fanden en soulens mann! James Carr, Spencer Wiggins, Candi Staton, Bettye Swann, Sharon Jones, Otis Redding, Aretha Franklin, Willie Hightower, STAX, Goldwax, Motown etc etc. Hederslista er lang i mi soul-bok, så det var ikke uten forventninger jeg satte på albumstafettens "soul"-plate, et nytt bekjentskap for min del. Men for å parafrasere AC/DC "If Maceo Parker is to the left, then I'm sticking to the right"!

Roots & Grooves har nemlig vært en prøvelse fra første stund. Platas låttitler lovde for så vidt greit; her er litt Ray Charles materiale - det hele begynner med en forholdsvis edruelig versjon av Hallelujah, I love her so, og vi får servert Busted som Johnny Cash gjorde på legendariske At Folsom Prison.
Men hva faèn hjelper det når et tysk! stor-band (WDR Big Band) får fritt spillerom, og kappes om å blåse hardest og mest i sine respektive messing-tutedingser? Jada, de er sikkert kjempeflinke, det er nok hele bandet som deltar på plata. Sikkert like flinke som Yes og Toto. Men etter to låter og utover, er det nedoverbakke ala Kitzbühl for min del.

Plata er til alt overmål langt som et vondt, vondt år, nærmere to timer, og hvor det lengste sporet klokker inn på nesten 18 usaklig lange minutter. Pass the peas er sikkert en låt som sikkert var vurdert av det amerikanske forsvaret den tida de brukte musikk som "terror" på Guantanamo-basen. Disk 1 er, om ikke annet, litt mindre dårlig enn disk 2. Siste disken er rett og slett en lidelse så brutal at ord blir fattige. I mine ører har dette ingen verdens ting med soul å gjøre. Disk 2 er stort sett funky, cheesy pop jazz, hvor den åttende dødssynd, slapping, utøves i stor skala. Jeg blir fysisk og psykisk uvel av å høre slapping, og her blir det servert opp og ned i mente. Bare det å kalle en låt Advanced funk burde jo fått varsellampene til å lyse sprengrødt hos Gud og hvermansen! Musikkversjonen av Dr. Mengele er en presis og nøktern beskrivelse av disk 2.

Mulig at Parker gjør en helt ok vokaljobb, det er vanskelig for meg å si noe om det. Til det blir blåserne så all-over-the-place og penetrerende at alt annet blir for bakgrunnslyder å regne. Det eneste som evner å konkurrere om oppmerksomheten med blåserne et ditto jævlig tangentfantom. Horrible greier! Men etter å ha lidd meg gjennom en lytt til, skal det sies at det virker som at Parker synger greit nok i alle fall.

Som den observante leser kanskje etter hvert begynner å mistenke, er jeg ikke veldig fan av denne plata. Dette er fullstendig total skivebom for min del, og den fullkomne antitese til alt jeg assosierer med god musikk. Jeg finner absolutt ingen lyspunkter. De gode låtene Parker gjør, har blitt gjort uendelig mye bedre før, så det hjelper ingen ting det heller.
Dette er så anmassende og travelt, sjøl på de rolige låtene, at jeg for min del har vanskelig å høre sjela i dette. Plata gir meg ingen verdens ting, foruten hodepine.

Nøff said.

Karakter: 1/10

PS! Det skal sies at storband ikke er min favoritt, men dette er dønn seriøst. Jeg synes dette var en forferdelig plate, og jeg kommer aldri til å ofre et nanosekund på den igjen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Kjempegod anmeldelse Townes! :)

Synes kanskje du er litt streng,men så må man jo vurdere som man selv ser det.

Jeg bare ser i sammenligning med The Tables som jeg personlig ville gitt 2/10.Skulle jeg gitt Maceo Parker 1/10 så ville The Tables måttet få -5/10 fra meg.
Bare ser det litt i kontrast av musikalske prestasjoner.Maceo og gjengen er jo drevne karer og det jo ikke sikkert det det er meningen det skal være like mye seig sjel i denne plata føler jeg.Man må kanskje være på lag med skiva for at den skal treffe og like trompeter.Synes den er mer en oppkvikker.Jeg oppfatter dette mer som energisk,livfull og glad festmusikk gjort av karer som kan sitt.

Er ikke noe musikk jeg hører ofte på,men gir den 6/10.

Har hørt mye verre saker. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Meget bra Townes!! bravo! nå ble jeg nyskjerrig nok til å lytte igjennom platen ;D

Topp Bunn