Albumstafett 4

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det er da ikke no dramatisk over at jeg ikke finner en plate interessant ???

Ingen av oss sitter på annet enn våre egne preferanser over hva som er god/riktig musikk å like for vår egen del og kun det.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Øystein Sunde...Som eksempel på intr akustisk gitarist... :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hørt igjennom "gitaralbumet" til H.R og er helt enig i anmeldelsen! rørende enig faktisk. Teknisk briliant men GJESP

G

Gjestemedlem

Gjest
På akkustisk gitar?

Pete Doherty

Trenger ikke være mer komplisert enn som så.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
På akkustisk gitar?

Pete Doherty

Trenger ikke være mer komplisert enn som så.
Han er et geni. Uansett sjanger, stil, form osv er han helt sjef

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Hørt igjennom "gitaralbumet" til H.R og er helt enig i anmeldelsen! rørende enig faktisk. Teknisk briliant men GJESP
Nei, da liker dere ikke djangomusikk rett og slett. Fair enought og over til jazz og Monk :).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Nei, da liker dere ikke djangomusikk rett og slett. Fair enought og over til jazz og Monk :).
Det var da voldsomt. ;D

Er noen rockplater jeg ikke liker. Så da liker jeg ikke rock da?

Når jeg tenker meg om, det er ting i alle sjangere jeg ikke liker.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Hører på Django Reinhardt dann og vann, og liker det godt.

ekte vare, sekunda ikke.......... *kremt* ;)

(Hot Club de Norvege er vel heller ikke så borte vekk uten at jeg har hørt noe særlig på de)

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Det var da voldsomt. ;D

Det er såpass typisk djangomusikk av en av mesterne, så det tør jeg påstå ;).

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
Hører på Django Reinhardt dann og vann, og liker det godt.

ekte vare, sekunda ikke.......... *kremt* ;)

(Hot Club de Norvege er vel heller ikke så borte vekk uten at jeg har hørt noe særlig på de)
Jimmy er "godgutten" til Jon Larsen (Hot Club) ;).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Det var da voldsomt. ;D

Det er en snever musikktype mener du?

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Det var da voldsomt. ;D

Det er en snever musikktype mener du?
Ja ..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Det var da voldsomt. ;D

Joda liker den typen musikk. har noen skiver av django, paco de lucia, al de mieola osv. falt ikke for platen som ble anmeldt.

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Det var da voldsomt. ;D

Joda liker den typen musikk. har noen skiver av django, paco de lucia, al de mieola osv. falt ikke for platen som ble anmeldt.
Paco de Lucia og Al de Mieola spiller vel ikke djangomusikk? Trodde i allefall ikke det. Hvilke plater med djangomusikk er det du liker best da?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg aner at en litt gammeldags allergi mot flinke folk (flinkiser) får utbrudd her, med puritanisme som vikarierende legitimitet. Men jeg har ikke hørt platen, og for å være 100% ærlig så er det ganske liten sannsynlighet for at jeg gidder å bruke mye tid på det heller. Det er lov å sparke litt i begge retninger, er det ikke?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
God anmeldelse H.R. . :)

Jeg har hørt litt på denne platen selv nå.
For meg så blir den kanskje litt for hastig.Jimmy er jo et skikkelig råskinn på gitaren,men selv er jeg litt mer tilhenger av litt seigere akustisk gitarspill,der det gis litt mere tid til hver enkelt tone eller/og som blander litt mer av både hurtige og langsomme passasjer.Så det blir smak og behag her.
Er ikke sikkert slik musikk eller sjanger skal være slik som jeg ønsker det , så da er det vel helst at det bare ikke er musikk for meg,enn at jeg vil si skiva er noen skuffelse eller ikke god.Blir litt som de som sier Melody Gardot skulle sunget på en annen måte,der jeg mener plata ikke kunne vært bedre.Men det skal jeg ikke gå dypere inn på,det forholder jeg til den tråden.

Edit:Må legge til at jeg synes spor 3,6,10 og 12 faktisk var veldig gode når jeg fikk hørt litt bedre på plata.Det er også de litt roligere sporene. :)

Tenkte bare ta med noen eksempel på akustisk gitarspill/sjangre jeg liker i farta:

dag1234 skrev:
En grei, men kanskje litt vel lang anmeldelse, imo.
Da vet jeg rett og slett ikke om jeg tørr poste min anmeldelse i morgen ..... :eek: :-X :-\ ;D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Lyngen skrev:
Paco de Lucia og Al de Mieola spiller vel ikke djangomusikk? Trodde i allefall ikke det.
Enig med deg her.
Spesielt når det gjelder Al di Meola, som er mer i sjangeren jazzrock, men dog med et noe latinsk preg.

U

utgatt60135

Gjest
baluba skrev:
Det er lov å sparke litt i begge retninger, er det ikke?
Så absolutt, og det det er artig at det blir litt diskusjon om platene.

Jeg aner at en litt gammeldags allergi mot flinke folk (flinkiser) får utbrudd her
Endel har nok allergi mot flinkiser ja, men jeg vil nok tro det dreier seg om smak og behag her. Musikk som en selv ikke liker blir som så ofte kalt kjedelig, selv om det for andre slett ikke er kjedelig. Ordet blir litt for utvannet, imo. Jeg prøver å unngå det selv, men går fort i "fellen".

Den andre store innen djangomusikk er Angelo Debarre. Er denne like kjedelig? http://open.spotify.com/album/44ZKDIu0W2svychID985Xx

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Det var da voldsomt. ;D

Paco de Lucia og Al de Mieola spiller vel ikke djangomusikk? Trodde i allefall ikke det. Hvilke plater med djangomusikk er det du liker best da?
Django selv, Les paul, paco de lucia

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.956
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
I de to eksemplene med Rosenberg trio og Angelo Debarre er det i mine ører først og fremst samspillet med de andre musikantene som gjør Debarres musikk levende. I sammenligning høres det ut som Rosenberg sitter der høy på egoet sitt (og kanskje andre ting ;)) og gjør greia si på egen hånd, mens de andre triomedlemmene pent har å holde seg i bakgrunnen.... Da blir det kjedelig..

U

utgatt60135

Gjest
Burnt_Island skrev:
I de to eksemplene med Rosenberg trio og Angelo Debarre er det i mine ører først og fremst samspillet med de andre musikantene som gjør Debarres musikk levende. I sammenligning høres det ut som Rosenberg sitter der høy på egoet sitt (og kanskje andre ting ;)) og gjør greia si på egen hånd, mens de andre triomedlemmene pent har å holde seg i bakgrunnen.... Da blir det kjedelig..
Det kan jeg absolutt være enig med deg i. Debarre legger mer sjel i gitarspillet, men synes H.R overdriver veldig. Det var ikke noen god sammenligning siden Debarre plata er mye mer en en gitarspiller. Denne er litt mer lik tror jeg:
http://open.spotify.com/album/4Kw1m6TLxJ8nZ79qHWCIUz. Jeg er absolutt ingen ekspert på djangomusikk alså - lang der ifra ;).

Mange av låtene på Trio plata er Django Reinhardt låter alså.

En annen av de godesom jeg har en plate av er : http://open.spotify.com/album/3uecegsWWSOaZap8vqxcaf

65finger: Hvilken django plate liker du best?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Burnt_Island skrev:
Det kan jeg absolutt være enig med deg i. Debarre legger mer sjel i gitarspillet, men synes H.R overdriver veldig. Det var ikke noen god sammenligning siden Debarre plata er mye mer en en gitarspiller. Denne er litt mer lik tror jeg:
http://open.spotify.com/album/4Kw1m6TLxJ8nZ79qHWCIUz. Jeg er absolutt ingen ekspert på djangomusikk alså - lang der ifra ;).

Mange av låtene på Trio plata er Django Reinhardt låter alså.

En annen av de godesom jeg har en plate av er : http://open.spotify.com/album/3uecegsWWSOaZap8vqxcaf

65finger: Hvilken django plate liker du best?
http://open.spotify.com/album/5LE0Zb6Q0oZ6nT4xTeQwKL
Den eneste jeg har lyttet en del til ellers liker jeg godt Les paul, har 2 samleplater av han som spilles av og til (Jeg vet det ikke er helt det samme men det ligner for meg)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Lyngen skrev:
Debarre legger mer sjel i gitarspillet, men synes H.R overdriver veldig.
Debarre legger sjel i musikken og ikke bare i gitarspillet, mens det andre fremstår som svært sjelløst. Jeg overdriver ikke, jeg underdriver. ;D

U

utgatt60135

Gjest
H.R skrev:
Lyngen skrev:
Debarre legger mer sjel i gitarspillet, men synes H.R overdriver veldig.
Debarre legger sjel i musikken og ikke bare i gitarspillet, mens det andre fremstår som svært sjelløst. Jeg overdriver ikke, jeg underdriver. ;D
Etter å ha hørt mer på Debarre så begynner jeg å bli litt mer enig ;). Ble kanskje litt hjernevasket av Jon & Jimmy jobben ::). Skulle gjerne ha linket til dok´en men er ikke lenger å finne på nrk.no.

U

utgatt60135

Gjest
Thimar har jeg også. Topp album. Tror jeg holder Le Pas du Chat litt høyere.

A

asvaberg

Gjest
Får prøve meg med denne anmeldelsen:

Mannlig artist

Jens Carelius – The Beat Of The Travel

Helt ukjent artist for meg, jeg stiller med helt blanke kort når jeg setter på spotify plata (standard versjon).

Jeg skal ikke dissekere hver låt - enkelt og greit fordi dette ikke er helt min "cup of tea", rett og slett. Det hører jeg allerede etter 3-4. låt.
Ikke misforstå - jeg er rimelig alt-etende men alt i alt er dette albumet litt for kjedelig, litt gammeldags føler jeg.

Innledingen, starten på låt nr 1, tittelsporet, er vakker gitarspill. Jens vet godt hvordan en akustisk gitar skal trakteres.
Men melodien er for meg noe tam, noe monoton.
Stemmen er litt sar (ikke sår), men sart sunget og med en artig liten vibrator. Det er ikke en stemme du blir lei av på en slitsom måte - men etterhvert føler du at dette kunne vært barne-tv musikk.
Men det er noe med den engelske uttalen - hvor er denne fyren fra? Langt nord i Storbritannia?

Face of a dream, låt nr 2, er en åpenbaring for meg. Arrangementet, koringen og instrumenteringen minner meg faktisk om soloplate til Roger Taylor, trommisen i Queen - pussig nok.

Resten av albumet er en gjentagelse av nr 1, på godt og vondt.

Men hvorfor får jeg en følelse av Ecco sandaler, brune cordbukser og bestefarsskjorte når jeg hører denne plata?
Plata gir meg visuelle assosiasjoner til Lillebjørn Nilsens "Fin frokost" - at vi befinner oss i en 3 roms på Oslo østkant en søndag morgen; stuebordet er fylt med tomme vinflasker og fulle askebegre; frokostbordet dekket med grovbrød, fløtemysost, hjemmelaget solbærsyltetøy og kaffe OG te !

Så slår det meg - kan fyren være norsk? Javisst - et google søk forteller meg at dette er en ekte norsk artist fra Sandvika.....

Da var det ikke så fjernt med Lillebjørn-assosiasjonen...

Alt i alt - en helt grei plate som dessverre ikke gav meg mye, bortsett fra låt nr 2. og litt nr 3 - Faces leaving on a train

Lyd - standard Spotify = 6
Musikk = 5

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra Anmeldelse asvaberg! stemmer bra med min egen oppfattning av skiva

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Synes denne skiva har noe over seg jeg. Ikke er den påtrengende og langt fra fraværende. Hørte litt på den når den kom ut, men havnet nok under den magiske sjueren. Liker den igrunn best når jeg ikke lytter til den da den skaper en god stemning i heimen. Ganske glad for at jeg slapp å anmelde denne jeg :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
denne cd'en ankom her i dag.har ikke hørt den ennå,men mener å huske at plata fikk veldig god mottagelse da den kom.uansatt ble jeg ikke mer enn 60 kr.fattigere.

bra omtale !

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
Fin og artig anmeldese asvaberg. Så du og Skink_123 har byttet dato? Har ikke fått lyttet til denne Jens Carelius og innbilte meg at han var svensk. Husker bare navnet fra før, men skal få hørt på den når jeg kommer hjem. En kjedelig plate var overraskende fra Ørkdalingen 8). Får komme tilbake med en liten Carelius kommentar og se om jeg er enig eller ei.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Flott anmeldelse Asvaberg. :)

Har dog ikke fått lyttet noe til den skiva enda.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Ble en smule overrasket. Tok innersvingen på meg selv, og nominerte en skive jeg ikke har. En god kompis står bak vinylutgivelsen og har lovt meg et eks siden den kom ut. (hallo?)
Har faktisk kun hørt det selv to ganger, og det etter nominasjonen. Skiva har fått sykt gode omtaler, og jeg mener det er fortjent, utifra det lille jeg nå har hørt. Lavmælt folk(rock), med utrolig sjel og personlighet, særs unorskt, her må vi nok høyt opp i en eller amerikansk liga.

Den skiva skal bli min på vinyl umiddelbart, om jeg så må kjøpe den for egne penger. Steike tykje for et førsteinntrykk. 5er my ass, her lukter krutt og kanoner, ikke sur promp. ;)

A

asvaberg

Gjest
Lyngen skrev:
Fin og artig anmeldese asvaberg. Så du og Skink_123 har byttet dato?
Å, sh*t........... så det var DET datoen betydde............

Beklager - håper ikke dette lager krøll i fortsettelsen.

Eros: 5'er er muligens litt strengt. Plata vil kanskje vokse med mere lytting.
Når du kommer deg ut av "MGP-skapet", så skal jeg gi plata en 7'er :) haha

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
asvaberg skrev:
Når du kommer deg ut av "MGP-skapet", så skal jeg gi plata en 7'er :) haha

ooooooohhhh, når neste MGP-tråd er klar, gir du skiva en 1´er.

U

utgatt60135

Gjest
Synes Jens Carelius plata virker småvakker og småsjarmerende, men kanskje litt småkjedelig også. Småfin stemme. Rett over snittet tenker jeg, alså 6/10.

Bra plate, men løper ikke til sjappa.

Into the Fog er finfin :).

U

utgatt60135

Gjest
asvaberg skrev:
Lyngen skrev:
Fin og artig anmeldese asvaberg. Så du og Skink_123 har byttet dato?
Å, sh*t........... så det var DET datoen betydde............

Beklager - håper ikke dette lager krøll i fortsettelsen.
Som straff kan du anmelde en plate til på din dato ;). Eller om ikke Skink_123´s Monk plate dukker opp snart så får han ta din dato.

Topp Bunn