Albumstafett 4

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.210
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
impulse skrev:
Morcheeba : Who can you trust?

"I tell you who you can trust. You can trust Mocheeba to make extremely boring music".
:)

Har vel hørt noe sånt som EN låt med Morcheeba før, men trodde ikke det var såå kjedelig.
Fikk hørt plata nå, på mitt "albumstafettanlegg"

Steike så sløvt og kjedelig!

Her er forresten den låten jeg har hørt før, synes den er fet nok. (Får litt Portishead-vibber)

http://open.spotify.com/track/7ecZZewtlwFSyefYjytx9Y

Mvh
Rolf

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.210
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Mbare skrev:
de føles litt for flinkis (dog ikke på Toto-måten)

Sukketisukk.
Hva er Toto-flinkt? Ser det er flere som bruker uttrykket i stafettene.
Er det å være uhørt dyktige musikere slik at det høres for polert og "riktig" ut?
Selv liker (eller mer likte for å være ærlig) jeg Toto.
Men jeg synes også at studioplatene høres for polerte ut,og derfor hører jeg stort sett på denne live-skiva fra dem:
http://open.spotify.com/album/3PCG0RbW6gPmGTn9WsP83l

Well.
TNP er for meg det som jeg forbinder med "typisk indie". Piss kjedelig og alt låter likt. Men det er meg.
Siden jeg har nevnt at jeg hører på Toto og akkurat nå tramper takten til den liveskiva jeg linket til, så er jeg vel diskvalifisert fra stafetten før jeg har fått delta? ::) ;D

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.210
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Todd skrev:
Jeg tror på sterk sammenheng mellom alko og rock, no doubt. Går man ned på alkomengden ender man på James Taylor kjøret, som jeg feks. lytter til nå ;D
James Taylor, var det ikke heroin der.....? ::) :-X

;D R

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
RoDa skrev:
Mbare skrev:
de føles litt for flinkis (dog ikke på Toto-måten)

Sukketisukk.
Hva er Toto-flinkt? Ser det er flere som bruker uttrykket i stafettene.
Er det å være uhørt dyktige musikere slik at det høres for polert og "riktig" ut?
Selv liker (eller mer likte for å være ærlig) jeg Toto.
Men jeg synes også at studioplatene høres for polerte ut,og derfor hører jeg stort sett på denne live-skiva fra dem:
http://open.spotify.com/album/3PCG0RbW6gPmGTn9WsP83l

Well.
TNP er for meg det som jeg forbinder med "typisk indie". Piss kjedelig og alt låter likt. Men det er meg.
Siden jeg har nevnt at jeg hører på Toto og akkurat nå tramper takten til den liveskiva jeg linket til, så er jeg vel diskvalifisert fra stafetten før jeg har fått delta? ::) ;D

R
Toto-flinkt, i min verden (og siden jeg er moderator på denne sentralen må jeg jo kunne påberope meg å ha litt mer rett enn folk flest? Eller kanskje jeg er mer idiot enn folk flest siden jeg er moderator her? Oh well...), er band som er steike flinke å spille instrumentene sine, men hvor jeg, lyttende til det, kjenner haka treffe brystkassa et stykke ut i låt nr. 2 for det... e...r.. s...åååå.... uuuuuu....trroooooooooooooo...llliiiiiiiiiiiigggggggg..... kkkkjjjjjjjjeeeeeeeeeeeeeeedddddeeeeeeeliiiiiiiig.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det slo meg at Bill Hicks oppsummerer mye av det jeg ikke liker med Toto. Blant annet.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Synes Toto har sine gode låter om enn ikke hele album trenger være helt det store."Tambu" synes jeg er deres mest akseptable skive.
Der er det mer hjerte og spore også enn på de andre albumene føler jeg og den er i tillegg ganske variert.Det er en del gode låter på dette albumet i mine ører og "I will remember" er spesielt fin,med både kraft,saft og sjel.Jeg har ikke greid å lytte gjennom dette over 70 minutter lange albumet mange gangene og har hatt det i noen år(ca.12..).Det har blitt bare stykkevis for det meste.Kunne med fordel vært kortet ned litt.
Det er vel noe i det Mbare sier,selv om jeg ikke synes at alt fra Toto er bare "flinkis" eller kjedelig.Dette er jo nok en gang bare subjektive meninger,som vi jo alle er så glade i. :)

http://www.amazon.com/gp/recsradio/radio/B000002AE3/ref=pd_krex_listen_dp_img?ie=UTF8&refTagSuffix=dp_img

http://open.spotify.com/album/6euMPZz8wRBQBf9U2W91Xw

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.210
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
BanjoArrne skrev:
Dette er jo nok en gang bare subjektive meninger,som vi jo alle er så glade i. :)
Tambu var bil-cd for meg i gamledager. :D

Dette er kjernen av hva vi snakker om, subjektive meninger og forskjeller oss imellom.
Jeg har blitt introdusert for musikk ved å lese disse stafettene som jeg ALDRI ville hørt på av meg selv.
Noen av de kommer jeg nok aldri til å høre igjen heller, men det er litt av gamet. 8)
Jeg har fått 15-20 nye album på kjøpelista og et par hakeslipp.

Det synes krystallklart at stafettene ikke bør være for låste, slik at man unngår at deltakerne må anbefale plater de egentlig ikke har noe forhold til, som for eksempel rolfozzys proglåt på L for lite spilt. Selvsagt kan man la være å melde seg på i en indie-stafett dersom man ikke liker slik musikk.

Må understreke at jeg synes dette er et supert tiltak, og noe som har gjort at også jeg finner mening i musikksidene.
Helt klart Sennheiser og Spotify til en viss grad, men først og fremst medlemmene her inne!!

R

G

Gjestemedlem

Gjest
Hører gjennom denne igjen. Liker denne godt jeg. Sjarmerende og litt skranglete, leken og artig. En av de beste platene denne runden.

Noterer meg at folk ikke liker den... your loss.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Deltagere som skulle anmeldt. Anmeld!!! nå er MGP over! ingen unnskyldninger igjen

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Iron & Wine - The Shepherd's Dog

Melankolsk og drømmende plate som drar en med i en stille, roterende virkelighet av rolig tempo, merkelige steminger, lavmælt sang og suggerende rytmer fra mange instrument med mye forskjellig innhold. Musikalsk imponerende sammensatt med mange instrumenter som man blir sittende og delvis lytte etter detaljene og delvis drømme avgårde. En snikende stressfølelse sniker seg inn for mellom husarbeid, oppfølging av barn som skal kjøres hit og dit, for denne musikken drar en ned i et langt roligere tempo som man ikke har tid til å befinne seg i. Samtidig kiler det i ryggraden av behagelig sløvhet, som en ungkar som kjeder seg og trenger at tiden bare går og går, et uanstrengt liv med frihet og behag. Lyrikken understøtter muskken, med merkelige, springende og drømmende tekster. Hva gikk han på da han skrev dette? Kan musikk endre hjerterytmen? I så fall finner man fort hvilepulsen med denne musikken. Med to tenåringer. en firåring og en gravid kone i huset har man ikke tid til slik muskk. Da trengs i stedet musikk som kan hjelpe til med å holde tempoet oppe, fra morgen til kveld, dag etter dag. Lenge før plata er spilt igjennom kommer spørsmål om å gjøre rydde og ordne i stedet. Kanskje i mitt neste liv er jeg på riktig bølgelengde for denne musikken, eller kanskje når jeg trenger å roe ned til natten...

Said the plain clothes cop to the holy ghost
“I’ve heard nothing if it wasn’t the wind”
And we all got sick on a strip club meal
While the statehouse was frying all the witches again
So the white tooth man with his kids in the car
And a wad of money that was already spent
Said, “I love my dog but she just ran away
She’ll keep running like the world never ends”

Må du bare sitte der og skrive på pc'n?

sukk...

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Gjestemedlem skrev:
Hører gjennom denne igjen. Liker denne godt jeg. Sjarmerende og litt skranglete, leken og artig. En av de beste platene denne runden.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
Så godt beskrevet av BT. Ikke nødvendig med karakter på den.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Ups, eg har visst rota med datoane, ser eg skulle ha levert i går. Melding kjem i løpet av dagen.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Beck - Odelay (1996)

Dette er 4. plata til Beck, 2. utgivelsen på "major label", og av dei fleste rekna som oppfølgjaren til Mellow Gold som var fyste plata og gjennobrottet, med landeplaga looser. Etter innhaldet å dømme kunne plata på mange måtar heitt Mellow Gold 2, for plata er så laidback som det blir.

Plata er bygd opp med slentrande små-groovey repeterande riff som hentar inspirasjon mest frå folk, blues og rock, men dei fleste sjangrar er representerte. Bak dette vert det slengt på eit litt lausrive rytmespor, og det heile blir krydra med innslag av t.d. blåseinstrument, strykarar, xylofon og funne lydar. Innslaga har ofte klipp og lim-kjensle, og det heile framstå som ein kollasje. Beck vekslar mellom snakking, synging, snakkesynging og fattigmanns-rap. Melodiane er ofte ganske monotone, og blir framført med søvndrukken røyst, som byggjer under det avslappa uttrykket.

På den positive sida kombinerer Beck her ein del lydar og sjangrar som ikkje så ofte var blitt kombinert på denne tida, og prøver å skape nye ting. Han har ein eigen, lett gjenkjenneleg sound trass i at platene ikkje stilmessig er så like. Dessutan er jo coveret med den "flygande moppen" riktig fint.

Nesten 15 år etterpå har ikkje plata verdien av nyhende lenger. Det som gjorde plata spanande på 90-talet er ikkje spanande lenger. Der er artistar som lett kan klippe og lime Beck i senk, og som har meir interessante innslag i salaten. Det som skulle ha bore plata no, som tidlause, gode melodiar, føler eg er mangelvare. Beck høyrest uengasjert ut, sjølv om han sikkert berre vil høyres kul ut. Han virkar ikkje å ha noko nevneverdig på hjarta, verken av kjensler eller bodskap. Eg har vanskar med sjå for meg noko anna enn at plata er spelt inn i tøflar og slåbrok i bakrus og på benzodiazepinar.

Eg ser at denne plata er rekna som eit av Beck sine meisterverk. Eg er ikkje einig i det, men det kunne kanskje høyrast slik ut i -96. Eg har sjølv to plater av Beck, Midnite Vultures og Sea Change, og tykkje begge platene går Mellow Gold ein høg gang, då begge platene inneheld langt fleire gode melodiar.

Beck framstår likesæl, og får likesæle: 5/10.

U

utgatt60135

Gjest
BT skrev:
Iron & Wine - The Shepherd's Dog

Melankolsk og drømmende plate som drar en med i en stille, roterende virkelighet av rolig tempo, merkelige steminger, lavmælt sang og suggerende rytmer fra mange instrument med mye forskjellig innhold. Musikalsk imponerende sammensatt med mange instrumenter som man blir sittende og delvis lytte etter detaljene og delvis drømme avgårde.
Veldig god beskrivelse BT, men synes kanskje ikke husarbeid passer i denne settingen ;). Savner ofte litt mer info om plata og artistene. Kunne kanskje trekke frem noen låter. Generellt litt for mange korte anmeldelser synes jeg og savner karakter her.

Plata synes jeg er veldig, veldig god, men en stund siden jeg hørt den. Har nok ikke fått like mye spilletid som den kanskje hadde fortjent. Det er vel den beste plata av Sam Beam?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
kjethino: Veldig bra syns jeg.

Har ikke noe forhold til Beck, annet enn landeplagen Looser. Men den var ålreit den. Dengang.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
kjethino: Veldig bra syns jeg.

Har ikke noe forhold til Beck, annet enn landeplagen Looser. Men den var ålreit den. Dengang.
Morsomt skrevet anmeldelse Kjethino :)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Godt skrevet kjethino.
For meg er dette en stor plate som holder tidens tann som har blitt spilt gjevnlig de siste 14 år og kommer til å være med de neste 14 minst. Liker den laidbacke stilen. Fair nok å mene no annet:)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
framifrå innsats karer !

har begge desse platene i samlinga og dere treffer godt.når det gjelder Beck lurte jeg ofte på hvorfor endel venner geniererklerte han på 90-tallet.syns også at 'sea change' er en mye bedre plate.Jeg hadde glemt at Iron And Wine var med i denne runden,så har ikke fått hørt den på nytt.men det er dorsk og behagelig musikk.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
Flott anmeldelse Kjetinho, men jeg liker plata bedre enn deg :). Er nok en 8/10 plate for meg. Har prøvd meg på noen av hans andre plater men har ikke syntes at de var like gode som Odelay.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Iron and Wine ble anskaffet på vinyl for 3 uker siden. Har vel fått en 5-6 gjennomspillinger. Bra som soundtrack til en sløy søndag som idag.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Veldig bra, kjetinho, skjønner hva du mener, selv om for meg er dette en knallplate som jeg hører på ofte, jaja, jaffal rett som det er.

Veldig god og grundig anmeldelse. ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Meget bra anmeldelse,Kjetinho!

God skive,Odelay,men er ærlig jabbet er jeg nok litt lei av den.Tror kanksje den ble hørt ihjel en gang på 90-tallet. :)

Sea Change skal jeg lytte mer på,helt klart.Hadde ikke hørt denne,annet enn "Lost Cause".Denne skiva var veldig rolig,avslappet og balansert.
Ved dette albumet er det og større fokus på stemmen som er nærgående,klar og stor og med renere harmonerende linjer av melodi rundt samt en fin posjon sjel.

Takk for tipset. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2

Todd Rundgren - Something/Anything?

1972. CD1-43,23 CD2-46,04

Ja så var det denne da. Skal visstnok ifølge enkelte kilder være Rundgrens mesterstykke dette.

Todd Rundgren f.1948. Med sin første gruppe Woodys Truckstop i 1966. Kanskje ikke hans gruppe,men han var med. Startet Nazz året etter og de ga ut tre LPer. Med kanskje en viss suksess.

Den omtalte plata her Something/Anything var tredje soloutgivelse.

Her er det tatt en dose Paul McCartney, litt Brian Wilson og krydra med litt fra Phil Spectors jentegrupper.

Altså sommerlett popmusikk. Sommerlett til de grader at det er dirkte kjedelig i mine ører. Den ene låten glir over i den andre uten noe variasjon. Jeg har hørt denne en 5-6 ganger nå, med håp om at det setter seg nok. Men så ikke. Det er mye musikk, så jeg tenkte kanskje det hadde blitt en bra enkel LP. Men nei ikke såpass engang.

En brukbar singel fant jeg ut det kunne bli.

Side 1. Wolfman Jack
Side 2. The Night the Carousel Burnt Down.

Den godeste Rundgren er kanskje en bedre produsent enn musikkskaper. Det er litt av en CV han har der. Let det opp de som gidder.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Grei den rolfozzy!

kort og konsist. personlig liker eg nok plata litt mer enn deg vil eg tro, sjøl om terningen manglet :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
fin anmeldelse Rolfozzy !

noen gjennomlytting av dette frister egentlig ikke.ved eventuelle fremtidige albumstafetter bør man utelukke dobbeltalbum,samlealbum og muligens også live-skiver slik at det blir noenlunde rettferdig for deltagerene.

venter på ErosLoveKing's skriblerier av Kate Bush.

mvh. s,

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Grei anmeldelse.

Er selvsagt rystet over at et av tidenes absolutte genier kan slaktes på denne måten. Mannen sitter på flere skatter i sin katalog; spesielt Something/Anything? og A Wizard A True Star er ren trolldom (men det finnes flere knall sterke album).

Når det snakkes om singel, så kan det ikke være mulig å overse fabelaktige 'I Saw The Light' :eek:

mikefish: kjøp både Something/Anything? og A Wizard A True Star! Det kommer du aldri å angre på. Sjekk ut 'I Saw The Light' via Spotify da vel ;)

...hilsen...ehhh...Todd.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
kom nok med forhastede sluttninger der Todd... lover å sjekke ut.ingen hvem som helst denne Todd.

mvh. s,

(har sveivet igang 'a wizzard/a true star' nå)

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:

Jeg koser meg med den. :)
Så bra. Ikkje heilt fånyttes at eg meldte den på til stafetten likevel då.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Kjekk anmeldelse, rolfozzy. Har aldri hatt noe fohold til Rundgren, men du gir en beskrivelse av hans musikk som gjør at jeg tenker det skal fortsette slik.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
dag1234 skrev:
Kjekk anmeldelse, rolfozzy. Har aldri hatt noe fohold til Rundgren, men du gir en beskrivelse av hans musikk som gjør at jeg tenker det skal fortsette slik.
Da syns jeg faktisk rolfozzy har vært for streng ;)
Vil absolutt anbefale deg å sjekke ut plata på tross at den noe lunkne meldinga...

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Nja...njei... don't confuse me with facts, I've already made up my mind... ;D

Har alltid hatt sterke fordommer mot denne Rundgren-kisen. Har veldig lite lyst å miste dem. Han virker rett og slett uinteressant.

Topp Bunn