Akustikktiltak: Bruksanvisning for en absolutt nybegynner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Dette forumet har overbevist meg om at det er mye å hente på å ta tak i akustikk, og jeg har bestemt meg for å gjøre tiltak her.

    Jeg er imponert over den kompetansen enkelte her på forumet har når det gjelder akustikk, og håper at dere gidder å hjelpe en absolutt nybegynner i gang.

    Som den systematikeren jeg engang er, har jeg bestemt meg for å gjøre dette i fire trinn:


    1. Plassering av høyttalere og lytteposisjon
    2. Målinger
    3. Akustiske tiltak
    4. Eventuelle elektroniske tiltak (EQ/DSP).

    Er jeg grundig nok med punkt 3, slipper jeg forhåpentligvis punkt 4.

    Mitt inntrykk er at det er altfor mange som hopper rett på punkt 4: Man stoler på hørsel og følelser og hopper over punkt 2, samtidig som mange oppfatter akustiske tiltak som vanskelige, kjedelige og ikke spesielt konevennlige og hopper derfor over punkt 3.

    Vel, la meg presentere min foreløpige "gameplan":

    Jeg tenker å anskaffe meg følgende utstyr:


    1. Laptop med Windows 10 (det har jeg allerede)
    2. Mikrofon: Behringer ECM8000 til kr 719,-
    3. USB-basert lydkort: Behringer UCA202 U-Control til kr 349,-
    4. Programvare: REW -- gratis

    Edit: I første omgang skal jeg bruke MiniDSP UMIK-1 uten noe eksternt lydkort, a) fordi Halair har vært så grei å låne meg denne og b) fordi REW anbefaler denne mikrofonen, se http://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-setup-with-rew .

    Spørsmål #1: Er dette riktige valg, eller er det alternative produkter jeg heller burde velge?
    Spørsmål #2: Trenger jeg noe i tillegg til dette? For eksempel et mikrofonstativ?
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Du holder hus i Sandefjord (som meg) og hvis du ønsker kan du teste litt med min UMIK-1 fra miniDSP. Plugges rett i USB og ikke avhengig av eksternt lydkort for å kunne få gjort mye fornuftig :)

    Planen din høres grei ut i alle fall :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    UMIK-1 holder som regel til akustiske målinger, så sant nivået ikke er for høyt. Derimot duger den ikke til korrekte tidsmålinger og forvrengningmålinger av høyttalere. Korrekt tidsmålinger er av og til greit til akustikk også, men ikke vesentlig.

    Allikevel er min anbefaling å velge eksternt lydkort og mic når man først kjøper utstyr. Behringer ECM8000 fungerer fint. Sjekk gjerne på Hometheatershack forumet om Behringer UCA202 fungerer uten problemer med REW før et kjøp.

    Mikrofonstativ bør du ha ja.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg ville lagt til et lite punkt før du begynner; plassering av høyttalere og lytteposisjon. Jeg ville optimalisert plasseringen av begge for en flatest mulig bassrespons først, før du gjør noe som helst mer. Akustiske tiltak - selv i megaklassen - vil ikke klare å endre bassresponsen med mer enn noen få dB.

    En slags tommelfinger-regel/kjerringråd er å ha lytteposisjon på ca 42% av lengderetningen i rommet. Jeg vet sånne regler ikke alltid virker, men mange ganger har jeg opplevd at 42% ofte fungerer bra.... så det er verdt å prøve. Er rommet 8 meter langt, skal da lyttepos være på 8m x 42% = 3,36 m fra frontvegg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er helt enig med Syncrolux at plassering er alltid der man bør begynne. En feil forøvrig mange gjør er at de nesten utelukkende fokuserer på høyttalerplassering. Plassering av sitteplass er mye viktigere i forhold til stående bølger. Store nullpunkter bør man flytte seg ut av.

    Men uenig med Syncrolux på en ting. Det er absolutt mulig å endre bassresponsen med langt med enn bare noe få dB med store tiltak. Det har jeg sett mange eksempler på.

    Ett eksempel:
    409124_281105471950833_911348943_n.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Orso - kom gjerne med eksempler der moderat bruk av absorbenter kan endre frekvens responsen med mange dB. Jeg har ikke sett slike resultater noen gang.

    Men ja - fyller du rommet med et trailerlass med Glava, så får man resultater så klart.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Slik var forskjellen hos meg når jeg gikk fra 5cm til 25cm plater i førsterefleksjon. Selv synes jeg dette var en ganske betydelig forbedring. Det er er par db forskjell på nivå i målingene, men bør gå greit å sammenligne allikevel.

    sammenligning utgangspunkt.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er enig med syncrolux her. Spesielt med viktigheten av plassering av høyttalere og lytteposisjon. Man skal heller ikke undervurdere hvor mye hjelp til å rette ut frekvensresponsen i bunn ved hjelp av subwoofere gutt at det integreres på en skikkelig måte. Man trenger selvsagt fortsatt akustiske tiltak for å få kontroll på decay tiden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso - kom gjerne med eksempler der moderat bruk av absorbenter kan endre frekvens responsen med mange dB. Jeg har ikke sett slike resultater noen gang.

    Men ja - fyller du rommet med et trailerlass med Glava, så får man resultater så klart.
    Moderat bruk av absorbenter? Du skrev følgende : "Akustiske tiltak - selv i megaklassen - vil ikke klare å endre bassresponsen med mer enn noen få dB."
    Det er en generell påstand.

    Absorbenter, selv svært tykke og store, er relativt inneffektive ved lave frekvenser. Det er ikke det man bruker hvis man skal ha effektiv absorpsjon i de lave frekvensene. Unntaket er hvis man bygger rom i rom hvor man kan fylle på 1-2 meter med porøs materiale.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.861
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Er det trykkbaserte bassfeller som må til da?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er det trykkbaserte bassfeller som må til da?
    Ja, det hjelper ofte veldig godt nedover i frekvens. Et eksempel er primacoustic sin fulltrap, eller modex superedge fra RPG. Man må jo selvsagt ha flere, men disse absorberer mye mer i forhold til størrelse.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Slik var forskjellen hos meg når jeg gikk fra 5cm til 25cm plater i førsterefleksjon. Selv synes jeg dette var en ganske betydelig forbedring. Det er er par db forskjell på nivå i målingene, men bør gå greit å sammenligne allikevel.
    Under 100 Hz er det så og si ingen forskjell. Det er først over 100 Hz man ser effekten av så mye demping som du har. Det stemmer rimelig godt med mine egne erfaringer også.

    Jeg har lagt kurvene dine oppå hverandre, og da ser man lettere forskjellen (beklager dårlig kvalitet, det ble gjort kjapt i Windows Paint...

    Untitled.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har selv det man godt kan kalle tiltak i "megaklassen" - 1 meter dyp glava i begge hjørner foran, fra gulv til tak. 1,2 meter dyp diffusor på bakveggen, og seks store eksakt tunede kvartbølge-resonatorer på mange hundre liter. Den største forbedringen av responsen med disse tiltakene var ca 3 dB i området under 100 Hz. Over 100 Hz derimot så var det adskillig større effekt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Basstiltakene må være effektive.

    Her er et annet eksempel og her er det ganske moderate basstiltak uten veldig høy kostnad. Men tiltaken er meget effektive og da fungerer det godt.

    Før:
    Before.jpg


    Etter:
    After.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den nederste kurven ser ut til å være smoothet i forhold til den øverste, men uansett imponerende resultat. Kan du si litt om rommet, og hva slags tiltak det er snakk om Orso?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den nederste kurven ser ut til å være smoothet i forhold til den øverste, men uansett imponerende resultat. Kan du si litt om rommet, og hva slags tiltak det er snakk om Orso?
    Må undersøke mer for å gi et detaljert svar. Det er en akustiker jeg jobber sammen med som står bak dette. Jeg tror ikke det er brukt glatting, men at rommet var helt ubehandlet (og kanskje også tomt) til å begynne med. Litt usikker på om jeg har så lyst til å si så noe særlig konkret om type bassfeller. ;)

    Ved bruk av vanlig glava på en 1 m, så er utfordringen at luftgjennomstrømningmotstanden på det som finnes på det norske markedet er så høyt at det blir for kompakt og slutter i stor grad å absorbere og går over til å reflektere mer og mer. Jeg kjenner ikke til glava i Norge som har i nærheten av riktig densitet til slike dybder. Heller ikke til 50-60 cm tykkelser.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ved nærmere ettertanke så er det Rockwool i akustikkløsningene mine. Mulig det oppfører seg noe annerledes?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kommer ikke lavere med rockwool heller på luftgjennomstrømningsmotstand. Flexi-A eller stålstender plater egner seg i grunnen best til maks ca. 35 cm tykkelse.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Mineralull har vel enda høyere luftgjennomstrømning enn glava og flexi-a, så om du skal ha store feller, er det vel det som er materialet og bruke.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Basstiltakene må være effektive.

    Her er et annet eksempel og her er det ganske moderate basstiltak uten veldig høy kostnad. Men tiltaken er meget effektive og da fungerer det godt.

    Før:
    Vis vedlegget 333773

    Etter:
    Vis vedlegget 333774
    Den første der ligner veldig på "råresponsen" jeg har i rommet mitt Orso. Men en drøy peak på litt over 50 hz , samt en dipp på ca 150 hz.
    Skulle gjerne hatt den nr2 i stedet jeg også ,så det er synd du er så hemmelighetsfull :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    TS - Hvilket lytterom tenker du på ? Loftet eller kjelleren? Hva er dimensjonene? Bilder hjelper for raskere og bedre svar.... Muligens :cool:
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    TS - Hvilket lytterom tenker du på ? Loftet eller kjelleren? Hva er dimensjonene? Bilder hjelper for raskere og bedre svar.... Muligens :cool:
    Ja, du har jo vært på besøk i furtekroken i 2. etasje, så du vet jo litt om hva slags rom det er.

    Jeg skal måle med REW i kveld, og forhåpentligvis legge ut bilder, plantegning og måleresultater så snart som mulig.

    Jeg begynner i riktig ende, og plasserer høyttalerne først. Rommet er 480x480 cm og da plasserer jeg høyttalerne (målt fra midten av elementene) 140 cm fra bakveggen og 140 cm fra sideveggene. Jeg plasserer meg selv 340 fra bakveggen. Dette tror jeg kalles 1/3-regelen.

    Kom gjerne med tips, Dåbbel J.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    TS - Hvilket lytterom tenker du på ? Loftet eller kjelleren? Hva er dimensjonene? Bilder hjelper for raskere og bedre svar.... Muligens :cool:
    Ja, du har jo vært på besøk i furtekroken i 2. etasje, så du vet jo litt om hva slags rom det er.

    Jeg skal måle med REW i kveld, og forhåpentligvis legge ut bilder, plantegning og måleresultater så snart som mulig.

    Jeg begynner i riktig ende, og plasserer høyttalerne først. Rommet er 480x480 cm og da plasserer jeg høyttalerne (målt fra midten av elementene) 140 cm fra bakveggen og 140 cm fra sideveggene. Jeg plasserer meg selv 340 fra bakveggen. Dette tror jeg kalles 1/3-regelen.

    Kom gjerne med tips, Dåbbel J.
    Er vel ikke gunstig med lik plassering til bakvegg og sidevegg.
    Og kvadratisk rom kan også by på utfordringer i bassområdet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    TS - Hvilket lytterom tenker du på ? Loftet eller kjelleren? Hva er dimensjonene? Bilder hjelper for raskere og bedre svar.... Muligens :cool:
    Ja, du har jo vært på besøk i furtekroken i 2. etasje, så du vet jo litt om hva slags rom det er.

    Jeg skal måle med REW i kveld, og forhåpentligvis legge ut bilder, plantegning og måleresultater så snart som mulig.

    Jeg begynner i riktig ende, og plasserer høyttalerne først. Rommet er 480x480 cm og da plasserer jeg høyttalerne (målt fra midten av elementene) 140 cm fra bakveggen og 140 cm fra sideveggene. Jeg plasserer meg selv 340 fra bakveggen. Dette tror jeg kalles 1/3-regelen.

    Kom gjerne med tips, Dåbbel J.
    Ikke ha samme avstand fra sidevegg som veggen bak høyttalerene. Altså frontvegg.

    Prøv å dele bredden av rommet igjen og del med et annet oddetall.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ha heller ikke samme avstand fra element til sidevegg eller frontvegg, som avstand fra øre til veggen bak deg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Basstiltakene må være effektive.

    Her er et annet eksempel og her er det ganske moderate basstiltak uten veldig høy kostnad. Men tiltaken er meget effektive og da fungerer det godt.

    Før:
    Vis vedlegget 333773

    Etter:
    Vis vedlegget 333774
    Dette var jo stor forskjell. Imponerende hvis dette er like målinger før og etter tiltak.
    For meg ser dette ut som det kan være samme måling med ulik tidsvindu? Avrullingen under 50hz ser litt ut som det og målingen ellers har akkurat de samme tendensene som en et kort og langt tidvindu vil gi.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    TS - Hvilket lytterom tenker du på ? Loftet eller kjelleren? Hva er dimensjonene? Bilder hjelper for raskere og bedre svar.... Muligens :cool:
    Ja, du har jo vært på besøk i furtekroken i 2. etasje, så du vet jo litt om hva slags rom det er.

    Jeg skal måle med REW i kveld, og forhåpentligvis legge ut bilder, plantegning og måleresultater så snart som mulig.

    Jeg begynner i riktig ende, og plasserer høyttalerne først. Rommet er 480x480 cm og da plasserer jeg høyttalerne (målt fra midten av elementene) 140 cm fra bakveggen og 140 cm fra sideveggene. Jeg plasserer meg selv 340 fra bakveggen. Dette tror jeg kalles 1/3-regelen.

    Kom gjerne med tips, Dåbbel J.
    Ikke ha samme avstand fra sidevegg som veggen bak høyttalerene. Altså frontvegg.

    Prøv å dele bredden av rommet igjen og del med et annet oddetall.
    Hvis man lik avstand til sidevegg og til vegg bak høyttalerne, bør man (som en tommelfingerregel) flytte dem nærmere sidevegg eller lengre ut fra frontvegg? Eller hva kan man regne som en hovedregel?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette var jo stor forskjell. Imponerende hvis dette er like målinger før og etter tiltak.
    For meg ser dette ut som det kan være samme måling med ulik tidsvindu? Avrullingen under 50hz ser litt ut som det og målingen ellers har akkurat de samme tendensene som en et kort og langt tidvindu vil gi.
    Tidsvinduet er nok nøyaktig det samme.
    Hvis rommet var tomt aller først og man reduserer både tidlige og sene refleksjoner mye, så blir det veldig imponerende.

    Før:
    Untreated.gif


    Halvferdige tiltak:
    Halfway treated.gif
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo lovende ut, men det er jo ingen vits i å fremvise dette om man ikke er villig til å dele info om tiltak som er gjort……
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    JEG ville ha hatt de nærmere sidevegg enn frontvegg.

    Har selv 80cm fra sidevegg. Og over 2 m fra frontvegg.

    Men nå har jeg 40cm dype feller på sideveggene med 180cm bredde...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette var jo stor forskjell. Imponerende hvis dette er like målinger før og etter tiltak.
    For meg ser dette ut som det kan være samme måling med ulik tidsvindu? Avrullingen under 50hz ser litt ut som det og målingen ellers har akkurat de samme tendensene som en et kort og langt tidvindu vil gi.
    Tidsvinduet er nok nøyaktig det samme.
    Hvis rommet var tomt aller først og man reduserer både tidlige og sene refleksjoner mye, så blir det veldig imponerende.

    Før:
    Vis vedlegget 333818

    Halvferdige tiltak:
    Vis vedlegget 333819
    Jeg er fasinert, men skeptisk. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette forumet har overbevist meg om at det er mye å hente på å ta tak i akustikk, og jeg har bestemt meg for å gjøre tiltak her.

    Jeg er imponert over den kompetansen enkelte her på forumet har når det gjelder akustikk, og håper at dere gidder å hjelpe en absolutt nybegynner i gang.

    Som den systematikeren jeg engang er, har jeg bestemt meg for å gjøre dette i fire trinn:


    1. Plassering av høyttalere og lytteposisjon (ny)
    2. Målinger
    3. Akustiske tiltak
    4. Eventuelle elektroniske tiltak (EQ/DSP).

    Er jeg grundig nok med punkt 3, slipper jeg forhåpentligvis punkt 4.

    Mitt inntrykk er at det er altfor mange som hopper rett på punkt 4: Man stoler på hørsel og følelser og hopper over punkt 2, samtidig som mange oppfatter akustiske tiltak som vanskelige, kjedelige og ikke spesielt konevennlige og hopper derfor over punkt 3.

    Vel, la meg presentere min foreløpige "gameplan":

    Jeg tenker å anskaffe meg følgende utstyr:


    1. Laptop med Windows 10 (det har jeg allerede)
    2. Mikrofon: Behringer ECM8000 til kr 719,-
    3. USB-basert lydkort: Behringer UCA202 U-Control til kr 349,-
    4. Programvare: REW -- gratis

    Edit: I første omgang skal jeg bruke MiniDSP UMIK-1 uten noe eksternt lydkort, a) fordi Halair har vært så grei å låne meg denne og b) fordi REW anbefaler denne mikrofonen, se UMIK-1 setup with REW .

    Spørsmål #1: Er dette riktige valg, eller er det alternative produkter jeg heller burde velge?
    Spørsmål #2: Trenger jeg noe i tillegg til dette? For eksempel et mikrofonstativ?
    Synes listen din ser fin ut!

    Enig med flere av de foregående innlegg i at høyttalerposisjon og lytteposisjon er det viktigste.

    Når det gjelder videre fremdrift anbefaler jeg å tenke helhet. De fleste akustikktiltak stjeler headroom fra oppsettet i form av lydtrykk og krever derfor større og større system for å kunne yte samme lydtrykk/forvrengning propersjonalt med økt mengde dempende akustikktiltak. Det ideelle lytterommet vil i mine øyne være med minst mulig tiltak for ønsket lydsignatur.
    Hva minst mulig tiltak vil si må du prøve deg frem til selv.

    Jeg tror at DSP alltid vil kunne gi siste prikk over i-en.

    Som JJ skriver, jo mer info du legger ut om rom og anlegg jo bedre hjelp og svar vil du få.
     
    Sist redigert:

    Stillhet

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    19
    Antall liker
    4
    Akkkkkar, nå vet ikke jeg om du har en flatskjerm et sted mellom høyttalerne dine, men et enkelt tips til lydforbedring er å dekke over denne med et tykt teppe e.l. Hos meg forkludret refleksjoner fra TV'en lydbildet hva detaljer angår. Fungerer dog mindre bra til film...
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Utgangspunktet mitt

    Rommet


    loftstue 2.jpg


    Rommet er midt i 2. etasje og har en trappenedgang. Dimensjonene på rommet er 480x480 cm. Himlingen er skrå.

    Nåværende plassering av møbler og høyttalere

    Høyttalerne er Klipsch Cornwall III. Disse høyttalerne har bassport foran, noe som gjør plasseringen mer fleksibel, tror jeg.

    Av en aller annen merkelig grunn står det en sofa i rommet som vi aldri bruker. Av en enda merkeligere grunn ligger det masse dyner og puter i denne sofaen. Sofaen kan flyttes på.

    Den grønne 90-tallsstresslessen med det røde pleddet står sånn omtrentlig midt mellom høyttalerne, og dette er "fars plass". I den andre stolen ligger som regel pus.

    For å forvirre forumdeltakerne, har jeg tydeligvis plassert et par Bose 301 fra 1977 midt i bildet. Disse har ingenting med dette oppsettet å gjøre. (helt off-topic: De spiller fint -- etter nesten førti år).

    Min første oppgave er å plassere høyttalerne. De kan godt stå litt utpå gulvet, og det kan lytteposisjonen min også. Oppsettet må ikke nødvendigvis være veldig konevennlig.

    Jeg vil gjerne motta tips om høyttalernes og lytteposisjonens plassering.

    01_IMG_0130.jpg
    1.4-1_IMG_0127.jpg
    1.6.jpg
    1.7image4.jpg
    1.8IMG_0133.jpg
    1.75.jpg
    7.jpg
    9.jpg
    2.1.jpg
    a.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig utfordrende rom. Ved å plassere høyttalerne på ene kortveggen (til venstre for venstre høyttaler) og lyttestol foran/ved siden av trappen, vil refleksjoner minimeres og trolig gi minst kamfilter effekt. Samtidig skaper det kanskje andre utfordringer. Ville uansett ha prøvd det om det er praktisk mulig.
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Veldig utfordrende rom. Ved å plassere høyttalerne på ene kortveggen (til venstre for venstre høyttaler) og lyttestol foran/ved siden av trappen, vil refleksjoner minimeres og trolig gi minst kamfilter effekt. Samtidig skaper det kanskje andre utfordringer. Ville uansett ha prøvd det om det er praktisk mulig.
    Åisann! Jeg så ikke den komme.

    Tenker du ca 2 meter mellom høyttalerne og ca 2 meter fra høyttalere til lytteposisjon? (Likesidet trekant).

    Vil du plassere høyttalerne tett inntil veggen?
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Cornwall kan vel stå nokså nærme frontvegg. Trekk lyttestolen en meter frem og vinkle høytalerne mot sweetspot. Hørte et par slike for maaange år siden (vet ikke om det er samme ht nå), de sto klistret til veggen og spilte som bare det. Bedre takhøyde dog. Tror de sto på et par lave sokler også.

    Med de hjelpemidlene vi har til rådighet nå til dags, er vel målinger egentlig nr.1. Du har jo det du trenger (umik, REW, PC) i første omgang. Ta noen sveip, så ser du hvor de eventuelle problemområdene er.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig utfordrende rom. Ved å plassere høyttalerne på ene kortveggen (til venstre for venstre høyttaler) og lyttestol foran/ved siden av trappen, vil refleksjoner minimeres og trolig gi minst kamfilter effekt. Samtidig skaper det kanskje andre utfordringer. Ville uansett ha prøvd det om det er praktisk mulig.
    Åisann! Jeg så ikke den komme.

    Tenker du ca 2 meter mellom høyttalerne og ca 2 meter fra høyttalere til lytteposisjon? (Likesidet trekant).

    Vil du plassere høyttalerne tett inntil veggen?
    Tenker ikke nødvendigvis en fast avstand eller plassering. Slikt er avhengig av mange faktorer. Samme med sitteavstanden også.

    Plasseres de i hjørnene så er takhøyden lav over høyttalerne og det øker refleksjonene. Og selv med takabsorbenter vil du ikke klare å presse refleksjonene spesielt lang ned i frekvens når avstanden er så kort. Derfor er det kanskje best å flytte de noe inn mot midten. Det gir igjen smalere lydbildet, men det handler om det beste kompromisset. Kort avstand mellom høyttalerne kan man uansett kompensere en god del for ved å korte lytteavstanden og som igjen reduserer rombidraget.

    Prøv deg frem og både mål og lytt. Vanskelig å si hva som vil fungere best når man veier flere faktorer opp mot hverandre. Mangel på eventuelt dypbass kan løses med subwoofer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn