Akustikkpanel spilevegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Simped

    Fersking
    Ble medlem
    12.05.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Tromsø
    Noen som er god på akustikk her?
    Titter litt på spilevegg med akustikkstoff for å ha på vegg rett bak lytteposisjon.
    Vil det å dekke hele bakveggen med spilevegg gi bedre eller dårligere lyd i rommet? Eller kanskje ingen forskjell?
    Se bilde for hvordan jeg hadde tenkt.

    Er Fibrotech sine panel noe å anbefale?
     

    Vedlegg

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    248
    Antall liker
    202
    Jeg har blitt fortalt at om man sitter svært tett på bakveggen, er et absorbent mer å anbefale enn transfusor.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor tykt kan du tillate deg.
    Anbefaler deg bare ren demping.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De panelene er sikkert greie de. De er montert på filt, i motsetning til enkelte varianter som er montert på en hard overflate (typisk tynn mdf). Men du får veldig mye bedre effekt hvis du får lagt et lag med isolasjon i bakkant og ikke bare monterer rett på vegg.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Spilevegg vil bryte opp flutterekko i lengderetningen i rommet. Det er bedre enn ingenting, men ikke et veldig godt tiltak til musikkbruk som krever mer bredbåndet effekt og mer linær resultat. Spiler gir kaotisk spredning.

    Ren absorpsjon bak høyttalerne er ikke nødvendigvis det optimal heller. Avhenger bl.a. av spredningsmønsteret til høyttalerne og hvordan andre flater behandles.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    En glatt flate bak hodet er hvertfall krise!

    Enig i det med spilevegg. Rot i lydbildet er ikke bra. Flutterekko fra glatte flater er grusomt, da ville jeg heller hatt hodetelefoner.

    Selvfølgelig er det viktig å ta førsterefleksjon på sidene (solide trepersienner hvis det er vindu) og ha et tykt gulvteppe.
    Dernest kan absorbenter i taket være en god investering men det blir stygt i normale stuer.
    Bokhyller er gull.

    Løsningene dine lydogakkustikkk er suverene, derfor er nesten halve investeringen min i musikkrommet med den store hornriggen RGP akkustikkprodukter.

    Men….sånt passer sjeldent inn i små norske stuer/leiligheter så derfor er det enkleste det beste (strengt talt eneste løsning).

    Har ma n dedikert rom / kjellerstue så nøler jeg ikke med å si at RPG produkter til kr 100.000,- gir bedre lyd enn et anlegg til 1 million fra Norges dyreste hifi butikker. Jeg har nemlig sammenlignet :)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Nettopp. Akkurat det jeg mente 👍

    Lager man f eks 3 stk på høykant plassert på rekke med kuntst på og trekker sofaen ut kan det faktisk se bra ut.

    Et tips til er å ha et par digre deilige puter i sofaen som man slenge foran høyttaleren i førsterefleksjon på gulv. Det rydder veldig opp i midbassen. Etter en lytteøkt (eller når kona kjefter) slenges de opp i sofaen igjen.

    Dette har jeg målt og vet at funker:

    67D9F35B-71D4-4C35-A076-AB35D5F020A1.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    En spilevegg på høyttalerveggen kan kanskje være en idee. Hva tenker du om det lydogakkustikk?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Blir litt engasjert her. Heller midfi stereo i hifi rom enn hifi stereo midfi rom.

    Har brukt nesten 20 år på dette og gråter hver gang folk bytter komponenter og til og med kabler fordi det låter dårlig!

    Samme rom, samme vinkel med 15 års mellomrom. Har nå de to største RPG Broadabsorbor flåtene i taket. 8 stk trykkbaserte bassfeller. Diverse absorbenter og noen andre tiltak og ombygging i tillegg på det siste bildet.

    2591E787-B5E6-42AA-AD39-A2730104531F.jpeg
    B9C129A7-5AA0-41EB-8E50-E082AB4F3990.jpeg
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Med kort avstand til ørene, så er som regel en absorbent som demper effektivt høyt i frekvens det beste og bruke helst 10 cm eller tykkere om man kan. 7-8 cm er et greit kompromiss også. Broadsorbor blir mer reflekterende over ca. 2 kHz.

    Ellers er høyre siderefleksjon som Hornlyd peker på veldig viktig å gjøre noe med her siden avstanden er kortere til den. Takrefleksjonene er også vesentlig å gjøre noe med hvis man har muligheten.

    Jeg ser ingen grunn til å anbefale spilevegg når diffusjon er langt bedre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er kort avstand? Jeg må gjøre noe tilsvarende og har plass til 1mtr bredt tiltak grunnet vinduer på bakvegg.
    Sofa står 40cm ut fra vegg og ryggen på sofa er ca 10cm så effektivt fra øre til vegg er ca 50cm.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Ren bredbåndet diffusjon krever gjerne en avstand på minst 2 m. Er det derimot kun høyfrekvent diffusjon, så kan avstanden være kortere og avhenger av diffusjon cut off. Med 50 cm avstand vil jeg ha brukt ren demping, men det kan også fungere med et produkt som kombinere høyfrekvent diffusjon med absorpsjon under. Forskjellen vil være at førstnevnte gir bedre innsikt i kildemateriale med den største oppløsningen. Mens nr.2 vil bevare mer energi oppover og låte friskere men med mer diffust lydbildet som ikke er så skarpt og tydelig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Blir litt engasjert her. Heller midfi stereo i hifi rom enn hifi stereo midfi rom.

    Har brukt nesten 20 år på dette og gråter hver gang folk bytter komponenter og til og med kabler fordi det låter dårlig!

    Samme rom, samme vinkel med 15 års mellomrom. Har nå de to største RPG Broadabsorbor flåtene i taket. 8 stk trykkbaserte bassfeller. Diverse absorbenter og noen andre tiltak og ombygging i tillegg på det siste bildet.

    Vis vedlegget 822351 Vis vedlegget 822352
    Ikke meningen å være negativ eller noe sånt, og lyden er sikkert milevis bedre i rommet på det nederste bildet. Men syns du trivselen er den samme i det lydbehandlete rommet, som den var i rommet på det øverste bildet? Syns bare det av og til ser vanskelig ut å kombinere de to i et vanlig oppholdsrom hvis man skal stappe masse akustikkeremedier inn der.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Det er et dedikert lytterom.
    Hadde aldri hatt det sånn i stua ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen som er god på akustikk her?
    Titter litt på spilevegg med akustikkstoff for å ha på vegg rett bak lytteposisjon.
    Vil det å dekke hele bakveggen med spilevegg gi bedre eller dårligere lyd i rommet? Eller kanskje ingen forskjell?
    Se bilde for hvordan jeg hadde tenkt.

    Er Fibrotech sine panel noe å anbefale?
    For det første, har du mulighet til å sette sofa og anlegg sentrert i rommet?
    Har ganske mye å si ang andre refleksjoner. Tenker jo da på sidene.
    Men uansett rett bak hode er det bare demping som gjelder.
    Dette er det mye erfaring med hos mange andre.
    La oss nå ikke spore av for deg.
    Slik du viser på bilde har du jo en veldig tidlig refleksjon fra venstre ht. Og sen fra høyre.
    Hvis du har mulighet til å flytte ht når du skal lytte til musikk så er jo det å anbefale for et godt utgangspunkt.
    Bilder av rommet skader jo ikke.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Denne grå dempe veggen kostet meg kr. 600.- Trekk er laken fra jysk, billig og tynt! 😃
    Har tidligere kjøpt demping til kr. 17000.- som ikke funker her..
    T
    71DCB1D8-7268-4F5E-86A5-E001472776FC.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn