Dette er jo veldig lett å finne ut ved å teste 2 billige kabeltyper, en som er delt opp i små uisolerte ledere og en med en eller flere isolerte enkeltledere.Dazed skrev:Hvordan vet du at forskjellene du har funnet kommer av at "Flerledere hvor ledere ligger uisolert mellom hverandre" eller "Dårlig isolasjonsmateriale, spesielt rundt solidcore ledere, lager freselyder i diskanten og et slags etterslep i bassfrekvensene"?
For meg høres det temmelig usannsynlig ut, men vi er alle forskjellige.![]()
Setter jeg på en typisk biltemakabel i anlegget mitt, blir lyden sånn, kort oppsummert: Lydtrykket blir kraftig degradert, bassen blir ullen, udefinert og grøtete. Mellomtonen blir gjallende og uklar. Diskanten blir kornete og uklar og lyden som en helhet blir generelt veldig uengasjerende. Bytter jeg til en riktig konstruert solidcorekabel, skjer det stikk motsatte. Prøv det selv, koster jo omtrent ingenting.
Tok meg sikkert 5 år før jeg jeg forstod hvor viktig dette var og selv når jeg forstod viktigheten av det, hadde jeg ikke lyst til å akseptere det. Så lenge jeg kan forholde meg til normal etablert skolefysikk, så ser jeg på det som en bonus. Det hadde vært interessant og kartlagt disse fenomenene og funnet ut eksakt hvilke fysiske variabler som førte til en bestemt lytteopplevelse.