Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan man vel si seg enig med trådstarter om at akustikk, i alle fall i denne tråden, har tatt litt vel mye av.

For å veie litt opp for dette, legger jeg ut noen bilder med fokus på UTSTYR.

Vedlegg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    bluesbreaker skrev:
    Husker ikke hvilken tråd dessverre, men så et bilde fra et rom hvor en medarbeider i et stort hifi tidsktift testet (kostbart) utstyr. Bl.a. stod høytalerne på puter på krakker eller stoler mer eller mindre tilfeldig plasser i rommet. Noen som finner bildet? Det var litt morsomt.
    Kanskje det er dette rommet du tenker på (?):

Det er jo akustikktiltak her, f.eks. skummgummien i taket - anbefalles i enhver stue :D

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    bluesbreaker skrev:
    Ingen som synes det er interessant å kunne spille musikk i den vanlige stua si m gardiner og bokhyller?
    Ikke jeg i hvertfall, men det er vel neppe noen bombe heller da.... ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    lovemusikk skrev:
    Valentino skrev:
    Kanskje akustikk har tatt alt for mye av og alternative høyttalertyper alt for lite av?
    Kabler har vært i det ytre rom i lengre tid, og kan godt forbli der ute for min del.
    Ja, der tar du opp et godt poeng. Finnes sikkert mange merker der ute som vi ikke har hørt i det hele.
    Det er jo mye dei samme merka som går igjen..
    Er vi for redd å prøve noe nytt?
    Synes også det er for lite fokus på spredningsmønster fra høyttalerne. At dette langt på vei kan oppveie behov for akustiske tiltak ,er mitt eget anlegg et bevis på. Tror man skal lete en stund etter andre høyttalere av tilsvarende størrelse, som kan spille like høyt i et normalt lytterom med samme resultat.
    Det undrer meg at ikke flere produsenter har mer fokus på slike løsninger.

M

Mr-T

Gjest
    Nå har jeg jo hørt oppsettet ditt, og på basis av det er jeg ikke helt enig i konklusjonen din.

Men ja - kontrollert spredning bedre enn det motsatte, også i godt trimmede rom som mitt eget. Men man kan ikke fjerne rommets påvirkning, bare endre det til en viss grad.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    torem skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Husker ikke hvilken tråd dessverre, men så et bilde fra et rom hvor en medarbeider i et stort hifi tidsktift testet (kostbart) utstyr. Bl.a. stod høytalerne på puter på krakker eller stoler mer eller mindre tilfeldig plasser i rommet. Noen som finner bildet? Det var litt morsomt.
    Kanskje det er dette rommet du tenker på (?):

JA ;D. DET VAR DETTE ROMMET! Må jo være optimalt!
    Det er jo akustikktiltak her, f.eks. skummgummien i taket - anbefalles i enhver stue :D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bortsett fra det visuelle, så synes jeg ikke oppsettet med Harbeth ser så gale ut. Høyttalerne er vinklet såpass mye inn at man neppe får tidlige refleksjoner fra sideveggene. Kanskje noe fra motsatt vegg fra hver høyttaler, men muligens senere enn 10 ms. Og så er taket dempet litt. Bedre enn mye annet det der.

Reagerer mer på skribentenes lytterom under. Spesielt det i den trange passasjen. Det må være virkelig ille rent akustisk.

Vedlegg

K

Karl T.

Gjest
    Kan det tenkes at det legges altfor mye vekt på å dempe det beryktede førsterefleksjonspunktet? Er det bedre å ha lang nok avstand til førsterefleksjonspunktet slik at den reflekterte lyden oppfattes som "romvirkning" og ikke som et forstyrrende element for direktelyden?
    Mener å ha lest en eller annen plass at lyden fra førsterefleksjonen bør gå minimum 1.6 meter lenger enn direktelyden for at hjernen skal kunne skille de fra hverandre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.885
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hevdes* at 1 meter holder dersom klangbalansen i førsterefleksjonen er som direktelyden. Jeg synes det høres slik ut.

*ref. Siegfried Linkwitz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Mr-T skrev:
    Nå har jeg jo hørt oppsettet ditt, og på basis av det er jeg ikke helt enig i konklusjonen din.

Men ja - kontrollert spredning bedre enn det motsatte, også i godt trimmede rom som mitt eget. Men man kan ikke fjerne rommets påvirkning, bare endre det til en viss grad.
    Det har jo skjedd en god del etter ditt besøk. ;)

Uansett har det vært meget stor enighet blant besøkende, at anleggets evne til høyt lydtrykk uten påtrengende forvrengning, er meget vellykket. Det er andre sider som har vært i fokus for mulig forbedring.(det er jo også på gang)
    Poenget mitt var den manglende fokus på spredningsmønster fra høyttalerprodusenter. Det er jo ikke alle som har mulighet eller ønsker om en løsning som i ditt tilfelle.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel og bra med alle disse dedikerte lytterommene som ikke kan brukes til annet enn musikklytting. Jeg blir veldig misunnelig på dem som har råd til slikt. Med de kvadratmeterprisene som gjelder der jeg bor, ville et lytterom på 30 kvm - bare for å tenke på et passende stort tall - koste meg et sted mellom halvannen og to millioner. Da er ingen akustiske tiltak inkludert. Nå kan man sikkert argumentere med at jeg får igjen pengene når jeg selger - men dog allikevel.....

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    orso skrev:
    [...]
    Reagerer mer på skribentenes lytterom under. Spesielt det i den trange passasjen. Det må være virkelig ille rent akustisk.
    "Passasjelokalet" (de 4 siste bildene) er vel 6moons' Srajan Ebaens lokaler som han beskrev slik i en testomtale fra april 2011:
    http://6moons.com/audioreviews/gryphon3/1.html

Room size: 5m x 11.5m W x D, 2.6m ceiling with exposed wooden cross beams every 60cm, plaster over brick walls, suspended wood floor with Tatami-type throw rugs. The listening space opens into the second storey via a staircase and the kitchen/dining room are behind the main listening chair. The latter is thus positioned in the middle of this open floor plan without the usual nearby back wall.
    Stolplasseringsbeskrivelsen kan tyde på at han har ommøblert noe i forhold til orsos bilder.

Han beskrev det slik i februar 2010 med bilder som ligner mer på orsos:
    http://6moons.com/audioreviews/gallo10/strada.html

Room size: The sound platform is 3 x 4.5m with a 2-story slanted ceiling above; four steps below continue into an 8m long combined open kitchen, dining room and office, an area which widens to 5.2m with a 2.8m ceiling; the sound platform space is open to a 2nd story landing and, via spiral stair case, to a 3rd-floor studio; concrete floor, concrete and brick walls from a converted barn with no parallel walls nor perfect right angles; short-wall setup with speaker backs facing the 8-meter expanse and 2nd-story landing.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Det hevdes* at 1 meter holder dersom klangbalansen i førsterefleksjonen er som direktelyden. Jeg synes det høres slik ut.

*ref. Siegfried Linkwitz
    Var en akustikerer som sa følgende til meg: "Linkwitz er en dipolnut og høyttaler konstruktør. Det han sier om refleksjoner er uforståelig."

Og jeg tror han er inne på noe. God off-axis lyd er ikke noe nytt. At man skal kaste flere tiår med studier til side til fordel for hva Linkwitz sier, det har jeg liten tro på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Mr-T skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Ingen som synes det er interessant å kunne spille musikk i den vanlige stua si m gardiner og bokhyller?
    Kul umulig å få seriøs optimal lyd i en vanlig multifunksjons familiestue med alle gadgets og normale remedier som finnes der. Er nok mange frustrerte sjeler i hobbyen vår som ikke catcher det, og går lei/gir opp etter hvert. Synd, men sånn er det jo bare. Bransjen vet selvsagt å utnytte dette, og selger villig vekk alle slags tweaks, oppgraderinger, romkorreksjoner etc. etc. Fullt forståelig, dette er en industri
    og arbeidsplassen til mange. Det er tross alt de frie markedskreftene som rår.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    musicus skrev:
    EHED skrev:
    Det er helt klart mange varianter av oss lyttere der ute, men vi må se litt inn i oss selv og være litt mere ydmyke overfor hva andre liker.

Det er kun en måte å finne ut av hva andre liker og det er å dra på besøk til hverandre.
    Det er utrolig interessant å høre hva andre synes om ditt eget anlegg og ikke minst få høre hva andre har satt opp.
    Hør Hør!!!! kloke ord!! spesiellt første delen belyser hva det dessverre er minst av innen hifi (eller er det bare på nettet?).
    Andre delen er vel den mest hyggelige, og for egen del, utviklende.
    Selv om ikke jeg selv har gjort noen tiltak er det veldig interessant å nærme seg andres approach og hva de legger til grunn for sine valg og prioriteringer.

Ellers er jeg prinsippiellt enig i trådens tema, det kan bli for mye av både akustikk og kabel til tider, man får jo nesten inntrykk av noen at omtrent alt låter likt og er totalt ubrukelig uten disse tiltakene, man kommer langt med moderate, vanlige tiltak også, den enes "død" den andre brød, synes visst å gjelde her med...

mvh
    Jepp der tok du poenget mitt med tråden. :)

Ellers er det intressant å følge med å lese hva folk mener.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    sinep skrev:
    Orso: Acoustic tuning satt opp første oppsettet her, 7 matter a ca 7cm tykkelse tenker jeg. Plassering kun i førsterefleksjonspunkter i et betongrom. Har også prøvd andre tynnere typer matter med litt større hell, og det var sikkert fordi de dempet et mye mindre område.
    Det var nok ikke de beste tiltakene sinep. Gir så og si ingen demping i bassen. Skumgummi produktene til Acoustic Tuning har heller ingen målinger å vise til. Du har sansynligvis fått en veldig skjev etterklangstid og som gir en dau lyd. Kan selvsagt være annet som har spilt inn også. Uansett, synes jeg ikke du bør avskrive demping basert på den erfaringen.
    Dersom ønsker å bevare mest mulig av energien i rommet, så bør man begynne med resonatorer til å temme stående bølger.

Det er heller ikke anbefalt av noen så vidt jeg kan se, at man skal bruke masse tynne plater alene til å dempe et rom. Tvert imot blir det stadig advart mot. Skal man først dempe, så skal det gjøres mest mulig bredbåndet. Har man funnet ut etter mye prøving at man heller ikke liker det, så kan man holde seg til bassfeller og noe diffusjon på strategiske plasser.
    Ja då er du inne på poenget..mest bredbåndet. Da vil jo stua se ut som et lydstudio eller verre vis en skal begynne å dempe bassen og.. da demper en jo ned alt sammen..kan like godt skru ned volumet eller kjøpe nytt anlegg da.. ;D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    pengesluk skrev:
    Mr-T skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Kul umulig å få seriøs optimal lyd i en vanlig multifunksjons familiestue med alle gadgets og normale remedier som finnes der. Er nok mange frustrerte sjeler i hobbyen vår som ikke catcher det, og går lei/gir opp etter hvert. Synd, men sånn er det jo bare. Bransjen vet selvsagt å utnytte dette, og selger villig vekk alle slags tweaks, oppgraderinger, romkorreksjoner etc. etc. Fullt forståelig, dette er en industri
    og arbeidsplassen til mange. Det er tross alt de frie markedskreftene som rår.
    Hva med et godt hodetelefonoppsett? Det virker faktisk utmerket.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Mine høgt tar seg av nesten all behov for absorbenter ol heilt på eigen hånd.

Kassen er halvfull av engelsk skumgummi+asfaltmatte,tjukk som ei dørmatte,det gjør susen:))

+ ca 2kvm 10cm rockwool akustikkplater i rommet.

Mvh.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Sorzy skrev:
    Mr-T skrev:
    Det er vel ikke lov å linke til andre foraer, men jeg har noe om det på diyaudio.com

Kort sagt er det dempet meget hardt i front, og diffusorer på hele (ja, hele) bakveggen samt en del i taket og vegger. I tillegg har jeg seks store resonatorer for å håndtere bassen. Det meste er DIY, men jeg har kjøpt noen billige Vicoustic isopor-diffusorer som er limt fast i taket blant annet.
    Tror jeg fant tråden din med bilder postet for noen dager siden. DIY diffusorer på bakvegg vha. hundre meter oppkappet 2x2" :eek: Og (støpe?)rørene i taket er Helmholz'er du kan tune? Savner bilde av frontvegg med demping da :)

Skjønner at Lovemusikk ikke vil ha dette i stuen sin, men er heller ikke i tvil om at dedikerte lytterom (i de aller fleste tilfeller) må til. Fortell meg hvilke andre hobbyer man kan utøve seriøst i dagligstuen med fruen sin velsignelse...
    Nettopp, det du tar opp der sist kan vere noe. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    90/10 var en grov generalisering, men i praksis kan man havne der.

En test alle kan gjøre hjemme og ute:
    1. Still deg i ene enden av stua, og få noen til å snakke i den andre enden.
    2. Gjør samme øvelsen utendørs med samme avstand mellom dere på en stor åpen plass og legg merke til hvor mye svakere lyden er utendørs

Forskjellen mellom 1 og 2 skyldes reflektert lyd.

På litt avstand er det meste av det vi hører innedørs refleksjoner, direktelyden er bare en liten andel.

Så kan man spørre seg om rommet reflekterer lyden på en ønsket måte eller ikke....
    Neida det er litt feil, ikke kun reflektert lyd, for ute har en og støy fra omgivelsene, fugler,vind ikke minst,maskiner,biler,fly osv.. ;D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    lovemusikk skrev:
    [...]
    Neida det er litt feil, ikke kun reflektert lyd, for ute har en og støy fra omgivelsene, fugler,vind ikke minst,maskiner,biler,fly osv.. ;D

Det finnes da vitterligen stille(/støyfrie) uteområder.

Det høres jo nærmest ut som om din utereferanse er Danmarksplass midt i rushtrafikken på en vindfull dag inkl. innpåslitne måker, luftambulansehelikopteret, gravearbeider og Widerøe på villspor.

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Nå kan man vel si seg enig med trådstarter om at akustikk, i alle fall i denne tråden, har tatt litt vel mye av.

For å veie litt opp for dette, legger jeg ut noen bilder med fokus på UTSTYR.
    Ja, vi må ikke glemme utstyret som tross alt skal gje oss lyden..
    Var litt å sleve på her, spes Burmester. :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Valentino skrev:

*ref. Siegfried Linkwitz
    Var en akustikerer som sa følgende til meg: "Linkwitz er en dipolnut og høyttaler konstruktør. Det han sier om refleksjoner er uforståelig."

Og jeg tror han er inne på noe. God off-axis lyd er ikke noe nytt. At man skal kaste flere tiår med studier til side til fordel for hva Linkwitz sier, det har jeg liten tro på.
    Potensielt irrelevant anekdote: En professor i akustikk ved UiO er innehaver et par LinkwitzLab Pluto, etter hva jeg forstår. Pluto er en tilnærmet punktkilde, forøvrig.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Hehe Danmarksplass ja.. hihi :p ;D Var mest en split fra meg da.. Men ja tok poenget ditt. Står ikke på det.
    Poenget med tråden er på generell basis.

Er det for mye fokus på akustikk? (spør du meg, tja..en glemmer alt det andre.)

Og hvor er dei andre tipsa blitt av, som og kan hjelpe på lyden???

V

vredensgnag

Gjest
    coolbiz skrev:
    orso skrev:
    Valentino skrev:

*ref. Siegfried Linkwitz

Potensielt irrelevant anekdote: En professor i akustikk ved UiO er innehaver et par LinkwitzLab Pluto, etter hva jeg forstår. Pluto er en tilnærmet punktkilde, forøvrig.
    Sleng de studiene, orso. ;D De bygger i mange tilfeller på en feilslutning om hvordan man tilnærmer seg å gjenskape illusjonen om en full tone i øret.
    Og jeg syns Linkwitz er inne på mye klokt.
    Han snakker jevnlig til profesjonelle sammenslutninger på flere kontinenter, og disses reaksjoner tyder på at han ikke er uforståelig. Men kanskje har vi å gjøre med en bieffekt av: No argument will make a man understand something, if his salary depends upon him not understanding it?
    Sannheten er sikkert å finne i en overlapp.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg tror ikke at akustikk har fått for mye fokus, heller tvert i mot.
    Problemet er nok mer at akustikkens betydning er for mange en litt ubehagelig og provoserende sannhet. Mitt poeng har også vært at det er flere måter å rette opp dette problem på, enn bare rene akustiske tiltak i rommet. F.eks. gjennom høyttalernes fysiske form og funksjon + romkorreksjon.
    For å si det folkelig: Det hele dreier seg om å unngå mest mulig av de uønskede kollisjoner mellom rom og lyd.
    Men heller ikke på dette området bør vi forvente å noen gang bli enig. F.eks. vil noen ha et dødt rom, mens andre vil ha et visst bidrag.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    pengesluk skrev:
    Kul umulig å få seriøs optimal lyd i en vanlig multifunksjons familiestue med alle gadgets og normale remedier som finnes der. Er nok mange frustrerte sjeler i hobbyen vår som ikke catcher det, og går lei/gir opp etter hvert. Synd, men sånn er det jo bare. Bransjen vet selvsagt å utnytte dette, og selger villig vekk alle slags tweaks, oppgraderinger, romkorreksjoner etc. etc.
    Det er visstnok noen som tyr til horn & rør også, i den tro at det kan bøte på akustiske problemer....

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Karma skrev:
    Jeg tror ikke at akustikk har fått for mye fokus, heller tvert i mot.
    Problemet er nok mer at akustikkens betydning er for mange en litt ubehagelig og provoserende sannhet. Mitt poeng har også vært at det er flere måter å rette opp dette problem på, enn bare rene akustiske tiltak i rommet. F.eks. gjennom høyttalernes fysiske form og funksjon + romkorreksjon.
    For å si det folkelig: Det hele dreier seg om å unngå mest mulig av de uønskede kollisjoner mellom rom og lyd.
    Men heller ikke på dette området bør vi forvente å noen gang bli enig. F.eks. vil noen ha et dødt rom, mens andre vil ha et visst bidrag.
    +1

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    jeg er en av de som har gått fra dedikert lytterom til oppholdsrom med et element av "musikkreproduksjonsytstyr" og verdien av et stort og voluminøst rom, mere enn oppveier fordelene med å kunne herje fritt med akustikkremedier.
    for meg er det en utfordring å få god/behagelig lyd UTEN digital romkorreksjon og dritstygge diffusorer,absorbenter, resonnatorer etc
    mye uønskede efekter man kan kontrollere passivt med møbler,gardiner,tepper og sunt bondevett
    dessuten oppfattes det mere inkluderende av den øvrige familien, å holde på i tilpassede former, enn å gjemme seg bort i en hule, skjermet fra all styggedom som heter familieliv og sosial kontakt
    mvh
    Leif

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    LMC skrev:
    dessuten oppfattes det mere inkluderende av den øvrige familien, å holde på i tilpassede former, enn å gjemme seg bort i en hule, skjermet fra all styggedom som heter familieliv og sosial kontakt
    mvh
    Leif

/jan

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    LMC skrev:
    å holde på i tilpassede former
    Kanskje ikke det første den som ser stæsjet ditt tenker på;)
    Menn med Trio som får plassere dem og inventar på en hensiktsmessig måte, og som deler husvære med mennekser som setter pris på eller i det minste aksepterer musikken som spilles på anlegget til stadighet (som LMC og Hsobstad) lever nok i et annet regime enn de fleste. Begrensningene for mange av oss er betydelig større. Betydelig. Man må gjerne hevde at problemet da er hvem som går med bukser i huset, men premisser er premisser. Da er lytterom tingen (sier kuede totte, som hjemme bare har Head-Fi, TV-anlegg og spisestue-Aktimates, men som lager lytterom av pendlerleiligheten*).

*Dessuten: totte bor i bygård, og selv om naboene er utmerkede og tåler både rot og støy så kan man ikke spille fullrange eller høyt i en slik leilighet. Pendlerleiligheten, derimot, er uten naboer.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    Personlig ønsker jeg ikke å ha familien med kvinnfolk og unger i nærheten når det skal lyttes seriøst, og når det er kompiser på besøk er det uansett en stor fordel å ha eget rom for vår aktivitet, så kan fruen ha Hotel Caesar og Paradise Hotel skvipet for seg selv i stua uten å plages med min aktivitet. Vinn/vinn og begge er fornøyde. Dette kan imidlertid ha noe med at jeg ikke bruker enormt med tid foran anlegget med ren solo-aktivitet. Som regel er det film involvert og det er jo en fellesaktivitet, og for å få en fullverdig filmopplevelse lyd og bildemessig er man nesten nødt til å ha eget rom.

Den eneste årsak til at jeg noen gang skal gå tilbake til den gamle tilværelsen med anlegg i stua er om omstendighetene skulle endres slik at jeg ikke lenger har et eget rom til disposisjon eller om en eventuell stue i fremtidig bolig har klart bedre forutsetninger for god lyd.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det hele er egentlig såre enkelt
    få TV-faenskapet ut av stua!
    finnes ikke noe mere distraherende en hverdagsrom der TV´n står på som bakgrunns-underholdning hele tiden, og alle deltar litt halvt åndsfraværende i samtalen med et blikk på "dumburken"
    hos meg kan fruen bare ta seg en tur på loftet, om nødvendig lukke døren, og se alle de hageprogrammene hun måtte klare å fordøye, akkompagnert av en bok og et glass rødvin
    mvh
    Leif

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.921
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    LMC skrev:
    det hele er egentlig såre enkelt
    få TV-faenskapet ut av stua!
    finnes ikke noe mere distraherende en hverdagsrom der TV´n står på som bakgrunns-underholdning hele tiden, og alle deltar litt halvt åndsfraværende i samtalen med et blikk på "dumburken"
    ...........
    Kloke ord. Så enkelt er det.
    TVen kan gjemmes i eget krypinn, den er også mer visuelt forstyrrende i interiøret (les: jævlig stygg) enn et flott musikkanlegg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man unngår ikke akustiske problemer med store rom heller. Man minimerer tidlige refleksjoner og får kanskje noe færre stående bølger, men det er fortsatt mye å hente på remedier. Man må f.eks opp på 250 kvm før man ikke har stående bølger i bassen lengre.

Ellers enig med Karma. Det er ikke for mye fokus på akustikk, men det kunne gjerne vært mer som omhandlet høyttalere med kontrollert direktivitet og kanskje romkorreksjon. Sistnevnte er noe alle kan velge.

At det ikke er for mye oppmerksomhet rundt akustikk, bekreftes vel av hvor lite aktivitet akustikk hjørnet har på sentralen. Kabelhjørnet har større aktivitet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    lettere å mene noe om kabler enn akustikk
    simple as that!
    mvh
    Leif

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så rart det. Akustikktiltak er laget for å påvirke lyd, og det gjør de, på godt og vondt, og vi utdanner egne fagfolk til å stelle med slikt. Tukling bør ikke bedrives av amatører uten erfaring, men det finnes også mange selvlærte amatører som er gode på dette. En amatør betyr en som elsker det han holder på med!

Kabler er laget for å påvirke signaler minst mulig, og det klarer de også veldig godt. Det er mye verre å få de til å påvirke signaler i positiv retning. Det er fullt mulig å få de til å ødelegge signaler, men da må man gå inn for det med ekstreme løsninger.

Men det kan mystifiseres mye om kabler, og særlig hvis en setter opp prisen så alle skjønner at kabler er blant de mest betydningsfulle komponenter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Bx skrev:
    pengesluk skrev:
    Kul umulig å få seriøs optimal lyd i en vanlig multifunksjons familiestue med alle gadgets og normale remedier som finnes der. Er nok mange frustrerte sjeler i hobbyen vår som ikke catcher det, og går lei/gir opp etter hvert. Synd, men sånn er det jo bare. Bransjen vet selvsagt å utnytte dette, og selger villig vekk alle slags tweaks, oppgraderinger, romkorreksjoner etc. etc.
    Det er visstnok noen som tyr til horn & rør også, i den tro at det kan bøte på akustiske problemer....
    FYI, har faktisk ikke noe særlig problemer med lytterommet, da det er et LYTTEROM. Har ikke noe særlig rør heller! :eek: :eek:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    lettere å mene noe om kabler enn akustikk
    simple as that!
    mvh
    Leif
    Presis. På samme måte som vi ser at mange DIYere bytter kondensatorer over en lav sko mens halvlederene, som har potensielt større innflytelse på lyden, forblir urørte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn