- Ble medlem
- 07.11.2008
- Antall liker
- 1.142
Først: Det var ganske befriende å lese et innlegg fra deg, uten at noenting om kabler er nevnt!Kule-Trygve skrev:For ikke å snakke om at man må skifte ut hele det akustiske inventaret i stuen når man bytter fra ene typen innspilling til den andre, om jeg forstår deg rett.
Romkorreksjon korrigerer for frekvensavvik i rommet (er en slags EQ?), man kan ikke "korrigere" for alle mulige refleksjonsprodukter? Høres helt umulig ut for meg.
Høyttalere flest og også innspillinger flest er nok laget for å fungere i vanlige rom, ikke i sære, misforståtte, refleksjonløse hifi-krypter. Det står overalt på nettet (av de som jobber med akustikk for a living) at det dummeste man kan gjøre i lytterom er å fulldempe. Skal være en "passe" blanding av absorpsjon og diffusjon, antagelig avhengig av aktuelle høyttalere og rom.
Ellers er jeg av samme oppfatning som deg, hva gjelder skifte av akustisk inventar i forhold til musikktype.
Det kunne nok vært ønskelig for noen (mange?), men i praksis en "umulig" løsning.
Og som du også nevner - romkorreksjon vil bare i svært liten grad ta hånd om refleksjoner som sådant, den korrigerer kun for frekvensavvik. Indirekte vil en slik funksjon kanskje kunne "påvirke" refleksjoner i noen grad, ved at summen av direkte- og indirekte lyd blir korrigert mtp lydtrykk i angjeldende områder?
Dette er jeg imidlertid slett ikke sikker på, men det vil etter min mening uansett være en gal måte å behandle problemet på.
Hva høyttalere (og innspillinger) generelt angår, er disse selvsagt(?) konstruert for avspilling i "vanlige" rom.
Men oppriktig talt:
Jeg vil påstå at man skal være særdeles heldig om man besitter et rom som i utgangspunktet fremstår som perfekt for høyttalere og musikk?
Jeg vil hevde at uansett rom vil akustiske tiltak i den grad det viser seg nødvendig, kunne gi deg en bedre lydopplevelse!
Ellers synes jeg du stigmatiserer litt, når du trekker frem "sære, misforståtte, refleksjonløse hifi-krypter" som et argument mot akustisk behandling.
De finnes nok de også, men jeg tror du skal lete litt for å grave frem eksempler på dette?
Derimot tror jeg det er atskillig lettere å finne rom hvor akustikken er tatt hånd om på en nennsom måte, og som formodentlig vil behage ganske mange med interesse for god gjengivelse av musikk i alle genre.
Kanskje kan du bli overrasket? Prøv!