Ønsker anbefaling Aktive høyttalere vs forsterker og passive høyttalere budsjett kr 25.000 hifi-lyd?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
@ Olav2

Har du hatt muligheten til å sammenlikne Eve SC208 med Adam AX 8 (eller 7) Må si at Adam AX7 har overrasket meg positivt.
Nei, aldri hørt noe fra Adam, dessverre!

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
i et stueoppsett så har jeg idag Dynaudio focus 160, er nå i en posisjon hvor jeg leter etter ny forsterker til disse. Så har jeg begynt å se på aktive høyttalere og lurer på om det er noen som har erfaring med gode aktive høyttalere og vil de matche et oppsett med en forsterker i kombinasjon med Dynaudio Focus 160. Skjønner at det kan være avhengig av hvordan forsterker jeg kjøper, men se for dere følgende senario. Ny forsterker til +-15.000 til de høyttalerne jeg har. Alternativt selge høyttalerne å kjøpe aktive.

De aktive som jeg har sett på (på nettet ikke hørt) er
Elac AIR X-403
Elac Air-X 403 aktive høyttalere - Stereo+

KEF LS50
KEF LS50 blir trådløse - Stereo+

Forsterker som jeg vurderer dersom jeg beholder Dynaudioene - her er det så mange å velge blant, også på bruktmarkedet at jeg foreløpig ikke er kommet i mål med alternativer har sett på (skal helst ha litt WAF-faktor da den blir stående synlig) - har sett på Primare I32 (brukt), MARANTZ HD-AMP1, Auris DDH 1 amp (ukjent merke så usikker), NAD C388,

Bruker idag Bluesound Node som streamer TIDAL hifi som lydkilde.

Noen synspunkter som kan bidra til en avgjørelse?
NUPrime IDA-16 er jo et fornuftig økosystem etter en streamer det. Du kan jo snu på flisa og se etter brukt høyttaler til 15.000 + - ...Her på Hifisentralen er f.eks. Spendor S8e til salgs for 12.000, og GoldenEar Triton 5 til salgs for 17.000.
Har vanskelig for å tro at du får mer godlyd ut av KEF LS 50 trådløs. En slik pakke kan også gi deg en fast og fin bass, for å si det forsiktig.

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
897
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
i et stueoppsett så har jeg idag Dynaudio focus 160, er nå i en posisjon hvor jeg leter etter ny forsterker til disse. Så har jeg begynt å se på aktive høyttalere og lurer på om det er noen som har erfaring med gode aktive høyttalere og vil de matche et oppsett med en forsterker i kombinasjon med Dynaudio Focus 160. Skjønner at det kan være avhengig av hvordan forsterker jeg kjøper, men se for dere følgende senario. Ny forsterker til +-15.000 til de høyttalerne jeg har. Alternativt selge høyttalerne å kjøpe aktive.

De aktive som jeg har sett på (på nettet ikke hørt) er
Elac AIR X-403
Elac Air-X 403 aktive høyttalere - Stereo+

KEF LS50
KEF LS50 blir trådløse - Stereo+

Forsterker som jeg vurderer dersom jeg beholder Dynaudioene - her er det så mange å velge blant, også på bruktmarkedet at jeg foreløpig ikke er kommet i mål med alternativer har sett på (skal helst ha litt WAF-faktor da den blir stående synlig) - har sett på Primare I32 (brukt), MARANTZ HD-AMP1, Auris DDH 1 amp (ukjent merke så usikker), NAD C388,

Bruker idag Bluesound Node som streamer TIDAL hifi som lydkilde.

Noen synspunkter som kan bidra til en avgjørelse?
NUPrime IDA-16 er jo et fornuftig økosystem etter en streamer det. Du kan jo snu på flisa og se etter brukt høyttaler til 15.000 + - ...Her på Hifisentralen er f.eks. Spendor S8e til salgs for 12.000, og GoldenEar Triton 5 til salgs for 17.000.
Har vanskelig for å tro at du får mer godlyd ut av KEF LS 50 trådløs. En slik pakke kan også gi deg en fast og fin bass, for å si det forsiktig.
Nuprime IDA-16 solgt - har redigert underskriften min nå. Ser helst etter ny stativhøyttalere (aktiv) eller ny forsterker til de jeg allerede har. I mellomtiden så bruker jeg lydplanken som stereo (prøver å orientere meg litt samt skaffe med kunnskap om aktive høyttalere, de som jeg linket til fikk gode tester, men jeg har inntrykk at ikke så mange har det.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
De fleste seriøse aktive systemer har innebygd dac med lossless volumkontroll.
En lossless volumkontroll gir ingen mening.
Jeg tipper at Coolio mente digital volumkontroll som har så høy oppløsning (32-bit og oppover) at man ikke mister noe informasjon ved å skru volumet ned. På en måte "lossless" det også.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.175
Sted
Liten by
Jeg lurer på en ting, skal de 15.000 gå til kun høyttalere eller tenkter du å kjøpe noe å styre de med for i samme sum?
Jeg har ikke aktive høyttalere, men tror at forforsterkeren har en del å si der, som med et ordinært anlegg? Du får ikke problematikken med effekt og fortrinn som ikke passer hverandre, men lydsignaturen ligger uansett i størst grad i forforsterkeren.
Så spørmåler er, hvor mye tenker du å legge i forforsterker?
Og er en DAC med volum noe å vurdere?
Mulig jeg tar feil men plan var i utgangspunktet å bruke Bluesound Node med RCA-kabler/optisk inn i de aktive høyttalerne. Er det slik å forstå at man må ha egen dac eller forforsterker i tillegg eller det anbefales å brukes i tillegg? Så plan var eventuelt å bruke +-25000 på aktive høyttalere og så Bluesound Noden som kilde (da tenkte jeg å eventuelt å selge de passive Dynaudioene som jeg har idag).

Når det gjelder styring av lyden så trodde jeg at det fulgte med fjernkontroll til høyttalerne, evt kan man styre lyden med Bluesoundappen.
Avhenger ikke dette av hvor mange kilder du vil ha inn på de aktive høyttalerene? Personlig ville jeg kjøpt en forforsterker av god kvalitet, for jeg har mye mere enn bare en kilde inn. Den kan jo uansett brukes sammen med effektforsterker. Den største lydforbedringen jeg har hatt kom med bytte til ny forforsterker.

DAC'en i Node 2 skal jo være helt ok den, samme med Marantz NA6005. Begge får skryt for god DAC.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.175
Sted
Liten by

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Etter at JBL sin deilige LSR 7-serie kom i aktiv versjon med digital inngang på AES så er det virkelig en god grunn til å vurdere en aktiv løsning. Snadder!

Aktiv JBL LSR7 – LydRommet

Vis vedlegget 432319
Det ser unektlig litt spennende ut, men fy pokker til pris!
LSR705P: 7.600,- eks mva
LSR708P: 15.190,- eks mva

Og det er vel per stykk, vil jeg tippe?
Yes, per stykk. Men hvorfor synes du det er så dyrt? Er jo ganske mange hifi-høyttalere som koster minst like mye... og her er det jo forsterkere med på kjøpet. Spørsmålet blir jo hvordan dette vil spille sammenliknet med totale hifi-oppsett i samme prisklasse. Skal definitivt få hørt dem når de kommer! --ser ut som det er i april.

EDIT: For folk flest der ute er det selvfølgelig absurd med slike priser for høyttalere. Men her inne på galehuset...:)

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.175
Sted
Liten by
Yes, per stykk. Men hvorfor synes du det er så dyrt? Er jo ganske mange hifi-høyttalere som koster minst like mye... og her er det jo forsterkere med på kjøpet. Spørsmålet blir jo hvordan dette vil spille sammenliknet med totale hifi-oppsett i samme prisklasse. Skal definitivt få hørt dem når de kommer! --ser ut som det er i april.

EDIT: For folk flest der ute er det selvfølgelig absurd med slike priser for høyttalere. Men her inne på galehuset...:)
Ser du kom med en liten edit der...heldigvis :rolleyes:
Jeg vil påstå at man kan få ganske så greie forsterkere og høyttalere for 37975 kroner! Så det blir spennende å høre om det er verdt det. Keep us posted?

Er jo ikke langt opp til Devialet Phantom Silver, som jeg syntes låt veldig bra og som er et fullverdig system?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Aktive høyttalere som er frekvens og fasekorrigert (tidskorrigert, som betyr at lyden fra bass, mellomtonen og diskant treffer samtidig) gir veldig mye godlyd for pengene. Dersom den aktive høyttaleren ikke har innebygget dsp for å korrigere dette gir det ingen mening å gå aktivt, ei heller om det er innebygget forsterker med passivt delefilter.
Forklar.

Tillegg:

ATC Loudspeaker Technology Active Versus Passive Loudspeakers
Tja, det er vel aktivt delefilter jeg egentlig tenker på, altså fordelen med å sørge for at step responsen og impulsresponsen er uendelig mye bedre enn hva som er mulig å få til med passivt delefilter.

Uten aktivt delefilter gir det ingen mening å ha forsterker innebygget :)

Det blir jo en like praktisk "pakkeløsning" likevel.

Tidskorrigert? Blir det så stor faseforskjell mellom elementene i en og samme høyttaler, da?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
- en av fordelene med aktiv drift er at forsterkeren får mer direkte kontroll over basselementet.
Hvorfor det?

Det gjør at bassen ofte blir mer kontrollert.
Mer kontroll over basselementet gir mer kontrollert bass. Ja, det er vanskelig å være uenig i det. ;)

Men hvis man er vant til "fet" bass som gjerne romler litt, kan noen aktive høyttalere oppleves litt tynne, særlig hvis de er voicet flatt uten litt ekstra i bassen
Hm... Høres nesten litt forutinntatt ut, men dette er vel i så fall ikke et spørsmål om aktive eller passive høyttalere? Buldrebass kommer vel gjerne av at man presser forsterkere så de ikke kan levere nok strøm til å holde elementene i stramme nok tøyler? Dette kan vel like gjerne skje med aktive høyttalere?

Når alt det er sagt, så mener jeg at man særlig i de prisklassene du snakker om får veldig mye klarere og mer presis lyd med å gå aktivt. Dette er utelukkende basert på andres omtaler, men...
Hvorfor?

Kanskje aktive studiomonitorer konstruert for og brukt med nærfeltlytting langt fra vegger har blitt lage med mer fokus på nøytral respons enn mange hifi-høyttalere, men jeg er litt skeptisk til generaliseringer, på generell basis. ;)

...Og med aktive høyttalere trenger man som regel uansett en forforsterker, eller en DAC med volumkontroll/forforsterkerfunksjonalitet, som kanskje også må med i budsjettet. ...Sånn apropos.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du snakker om forforsterker til aktive høyttalere. Jeg sier at de fleste seriøse aktive systemer har dette innebygget, da i form av en dac med lossless volumkontroll. ☺

Med flere innganger, inngangsvelger og fjernkontroll, og som husker hvor volumkontrollen sto før strømmen ble brutt?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis jeg trengte et nr. 2- (vel, 3-4-5) -anlegg, ville en NAD C510, med balanserte utganger, og et par (f.eks.) Yamaha studiomonitorer med tilhørende Subwoofer blitt nøye vurdert.

Dac og DSP i høyttalerne ser jeg vel egentlig ikke noe stort behov for.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Tidskorrigert? Blir det så stor faseforskjell mellom elementene i en og samme høyttaler, da?
Svaret på dette er ja, skulle jeg mene... Wikipedia-artikkelen er overraskende bra: https://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_time_alignment

Forøvrig var vel den gamle holdningen innenfor psykoakustikken at fase- og tidsdomenet ikke var så viktig. Floyd Toole m.fl. Nyere studier tyder på at fase og tid faktisk kan være veldig viktig: AES E-Library » Sensitivity of Human Hearing to Changes in Phase Spectrum

For min del dreier det seg rett og slett om high-fidelity: Tidsdomenet er en del av signalet. Jeg ønsker at signalet som kommer ut av høyttalerne skal være avspilt så likt som mulig det signalet som kommer inn. Og når man i dag kan få høyttalere til å bli tids- og fasekoherente uten at det trenger være verken dyrt eller komplisert, så hvorfor ikke bare gjøre det, liksom?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.175
Sted
Liten by
Mekanisk tidskorreksjon er vel brukt på høyttalere i årtier, så hvorfor ikke digitalt også?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
@Dazed: Siteringsfunksjonen på firefox streiket akkurat nå, men...
At aktive høyttalere får mer kontroll over basselementet er egentlig ganske logisk. Med et passivt delefilter så kommer det noe i veien mellom forsterker og element. Hvordan kan det være bra? Hvis jeg var forsterker og hadde som eneste oppgave å holde styr på et basselement som skal dundre fram og tilbake, hadde jeg ikke ønsket å ha masse greier i mellom :)

Ang. aktiv deling mer generelt: Min lytte-erfaring hittil er at aktiv deling spesielt blir viktig i low- til mid-fi-segmentet. Hvis jeg sammenlikner en god aktiv høyttaler til 15000 med en god passiv høyttaler (med omtrent samme konstruksjon) til omtrent samme pris, synes jeg ofte det er slam-dunk. Mange passive høyttalere kan høres bra ut også i de rimeligere prisklassene... men for min del synes jeg ikke det er i nærheten av gode aktive konstruksjoner (men delefilteret er jo bare er en av veldig mange parametre i høyttalerdesign!). Når passive delefilter virkelig blir påkostet høyere opp i pris, er derimot min egen erfaring at forskjellene jevner seg ut.

Men poenget mitt er egentlig litt prinsipielt. Aktive delefilter finnes det masse prinsipielle fordeler med - kontroll over elementene, brattere delefilter, tids- og fase-korreksjon, eq av høyttalerelementene (hvis man bruker dsp), m.m. Den eneste prinsipielle fordelen med passive delefilter er at man ikke trenger like mange forsterkerkanaler. Og nå som man få forsterkere ganske så rimelig, så er valget for meg veldig enkelt. Hvis man har lyst til å fortsette å leke seg med matching av forsterker og bokser, er det jo bare å enten bygge selv, eller å gå for en kommersiell høyttalermodell med eksternt aktivt delefilter, der man må fikse forsterkerkraft selv. Slike høyttalere begynner å komme de også.

EDIT: Men jeg prøver etter hvert å ikke krangle så mye om dette på forumet generelt, da. Men her er det jo en dedikert tråd om temaet!

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
Bladelius Thor mk3 m dac på sentralen til salgs for 20.
Hvis dac for gammel kan Chord Hugo til 5-6 tusen gjøre susen...
Verd å vurdere?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I denne tråden får du lov. ;)

Nei, ikke egentlig så klinkende klart. Noen spoler og kondensatorer på lederne mellom sluttminuttene og høyttalerelement gjør ikke energioverføringen ril noe mindre "hel ved", og innfører vel ingen variable og uforutsigbare forstyrrelser av signalet. En mer elegant løsning? Bevares, men jeg kjøper ikke helt forklaringen av hvorfor aktiv deling gir bedre kontroll.

Det er altså de prinsipielle fordelene jeg ikke helt kan se.

Jada. Aktiv deling og DSP gir fleksibilitet og muligheten til å finkorrigere delefilterparametre og andre korreksjoner, men man kan fint lage bratte delefilter med halvledere også.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
A comparison of active and passive filters

Det er alltid plusser og minuser. Men den største fordelen til aktive filtrer bortsett fra det du nevnte Dazed, er at det er forferdelig mye billigere å lage et godt aktivt filter enn tilsvarende passivt filter. Så det vil si at filteret spiser mer av budsjettet man har til å produsere god lydkvalitet.
Godt passivt filter koster. Da må nødvendigvis god lydkvalitet med passivt filter som base koste mer enn tilsvarende lydkvalitet med aktivt filter.

Jeg er pragmatisk, så dersom aktivt filter kan gjøre en like god eller bedre jobb til en billigere peng og i tillegg gi utvidede muligheter til å øke lydkvaliteten, så er det jo et one horse race :cool:

Ang kontroll, en eller annen link her viste at passive filtre kan stjele så mye som opp til 20% effekt fra forsterkeren. Det var sjokkerende tall om det stemmer.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
I denne tråden får du lov. ;)

Nei, ikke egentlig så klinkende klart. Noen spoler og kondensatorer på lederne mellom sluttminuttene og høyttalerelement gjør ikke energioverføringen ril noe mindre "hel ved", og innfører vel ingen variable og uforutsigbare forstyrrelser av signalet. En mer elegant løsning? Bevares, men jeg kjøper ikke helt forklaringen av hvorfor aktiv deling gir bedre kontroll.

Det er altså de prinsipielle fordelene jeg ikke helt kan se.

Jada. Aktiv deling og DSP gir fleksibilitet og muligheten til å finkorrigere delefilterparametre og andre korreksjoner, men man kan fint lage bratte delefilter med halvledere også.
Hehe, godt jeg har tillatelse til å synse fritt! ;)

Altså, jeg skal ikke påstå at jeg har noen ekspertise her, for det har jeg ikke. Men blant lydekspertene jeg har tillit til er det en ganske utbredt holdning at passive delefiltre gjør at forsterkeren mister noe kontroll over driverne, noe som særlig kan gå utover bassen. Adam Audio (som lager både aktive og passive høyttalere) sier det slik:

"The most important specific deprivation caused by passive filters is the so-called ‘damping factor’. This factor indicates the precision with which an amplifier is able to control the movements of the membranes (of the drivers). A bad damping factor means that the amplifier is not capable of controlling (the vibrations of) the membrane(s) in an exact way. Distortions concerning the sound are inevitable. Up to date high-class amplifier achieve excellent damping factors – but the passive crossover network impairs this factor drastically. To put it simple: In passive loudspeakers, the frequency-separating filters are located in between the amplification and the dri ver units and necessarily cause a loss of precision with which the amp can control the drivers.

The best (and therefore quite expensive) crossover networks available today can reduce this impairment but never avoid it. Even the best ones diminish the damping factor drastically, on average down to five (yes, 5!) percent of the original value!"
https://www.adam-audio.com/content/uploads/2016/09/active-vs-passive-speakers.pdf

Det siste stemmer forøvrig med min egen subjektive opplevelse: Passive høyttalere må bli ganske dyre før de begynner å høres ordentlig bra ut i mine ører. Kanskje er det fordi det først er da at delefiltrene blir gode nok. Det prismessige innslagspunktet for når aktive høyttalere begynner å høres bra ut i mine ører, er veldig mye lavere.

Nå skal selvfølgelig Adam selge produkter. Men dette er en vanlig holdning blant ganske mange rasjonalistiske lydfolk og høyttalerdesignere, som har solgt/produsert passive høyttalere tidligere, men etter hvert gått over til aktiv deling: Earl Geddes, Siegfried Linkwitz, m.fl.

Men igjen, jeg er ingen ekspert her. Jeg lener meg bare på andre. Årsaken til at passive høyttalere ikke lenger er aktuelt for meg er tredelt i hvert fall:
- De autoritetene jeg har tillit til argumenterer ofte for aktive delefiltre,
- jeg synes forklaringen gir god mening sånn logisk/teknisk,
- og ikke minst stemmer det 100% med mine egne lytteropplevelser.

Per i dag har jeg en kommersiell aktiv ferdigløsning, der alt kommer fiks ferdig fra produsent. I fremtiden blir det nok til at jeg setter sammen komponenter til et aktivt delt system med eksternt lydkort/delefilter, tror jeg :)

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
393
Torget vurderinger
12
Hvis man vil bruke aktive høyttalere i ett surround oppsett. Er det da noen mulighet for å bruke digitalt signal hele veien? Er vel ingen surround receivere/prosessorer som har digital ut??

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
A comparison of active and passive filters

Det er alltid plusser og minuser. Men den største fordelen til aktive filtrer bortsett fra det du nevnte Dazed, er at det er forferdelig mye billigere å lage et godt aktivt filter enn tilsvarende passivt filter. Så det vil si at filteret spiser mer av budsjettet man har til å produsere god lydkvalitet.
Godt passivt filter koster. Da må nødvendigvis god lydkvalitet med passivt filter som base koste mer enn tilsvarende lydkvalitet med aktivt filter.

Jeg er pragmatisk, så dersom aktivt filter kan gjøre en like god eller bedre jobb til en billigere peng og i tillegg gi utvidede muligheter til å øke lydkvaliteten, så er det jo et one horse race :cool:

Ang kontroll, en eller annen link her viste at passive filtre kan stjele så mye som opp til 20% effekt fra forsterkeren. Det var sjokkerende tall om det stemmer.
Jeg tror intuitivt ikke noe på at 20% effekt forsvinner i delefilteret, men det vil det i så fall jo gjøre med deling før effekttrinnet også. Deling i det digitale domenet unngår selvsagt alt slikt tap.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.117
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Kjøp et par JBL 305LSR og en Node 2, et abonnement på Tidal Hi-Fi og du er i mål. Totalsum ca. 7000,- og det spiller bedre enn anlegg til flere ganger prisen. Passer ikke for meg som liker duppeditter og vintage, men god lyd for lite penger? Løp og kjøp:)

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hvis man vil bruke aktive høyttalere i ett surround oppsett. Er det da noen mulighet for å bruke digitalt signal hele veien? Er vel ingen surround receivere/prosessorer som har digital ut??
Trinnov Altitude har digital ut for de første 16 kanalene, men den koster en arm og en fot. Dessuten er digitalutgangen antakelig vis begrenset til 48 kHz samplingrate pga HDCP -begrensningene. Det er sikkert like greit å bruke pc om man ikke trenger lyd fra oven.

raptor

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
28
Sted
O' Vestland vestland...
Interessant diskusjon. Slenger meg på med et spørsmål.

Noen som har et godt svar på hvorfor de mest kjente produsentene av passive høyttalere ikke satser (mer) på aktive høyttalere?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1

Noen som har et godt svar på hvorfor de mest kjente produsentene av passive høyttalere ikke satser (mer) på aktive høyttalere?
Hvis jeg skal skyte fra hofta, så vil jeg tro at det er fordi de audiofile kundene ikke har ønsket det, rett og slett. Folk vil gjerne matche dingser selv, og inntil nylig var det ikke så mange rimelige eksterne delefilter av typen minidsp tilgjengelig. Da blir det fort alt-i-ett-høyttalere, som mange audiofile synes tar noe av gleden vekk fra hobbyen.

Jeg husker at jeg leste en diskusjon her på HFS der noen av de som startet opp Arendal Sound diskuterte før de startet opp, om hvilke produkter de skulle satse på. Da husker jeg at en av Arendal Sound-gutta skrev at aktive høyttalere jo var en teknisk overlegen løsning, men at de ikke trodde det ville slå gjennom i markedet ennå. Og de satset jo som kjent på passive høyttalere. Men nå som de har fått seg et slikt navn og blitt så populære, så kanskje...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Som Olav2 er inne på handler det ene og alene om å tilpasse seg hva markedet ønsker og gjøre det så enkelt som mulig for forbrukerne. Det er absolutt ingen tvil om at aktiv deling er en bedre teknisk løsning. Det betyr ikke at en aktiv høyttaler alltid er bedre enn en passiv. Det er fortsatt andre områder i et høyttalerdesign som er viktigere, og jeg ville mye heller ha valgt en godt konstruert passiv høyttaler framfor en dårlig aktiv. Men aktiv deling vil gjøre høyttaleren enda bedre.

Hvor mye kommer helt ann på designet. Der hvor delefrekvensen brukes i de fleste høyttalere, så vil aktiv deling gi en relativ klar lydmessig oppgradering med tidsjustering. Tidsjustering av elementene i den sensitive område er en merkbar forbedring i mer presis gjengivelse så sant man har en noenluende ok akustikk. Mangel på tidsjustering av elementene spesielt oppover i frekvens, så gir mer rotete og upresis lyd. Det er enkelt å høre når man slå den av og på ved et tastetrykk.
Samtidig tilbys ikke tidsjustering i en aktiv kommersiell høyttalere nødvendigvis til lytteavstanden man bruker. Man kan kun tidsjustere til en avstand. Så dersom man sitter veldig annerledes enn det og det ikke kan endres på, så blir det minimal forbedring. Det optimale er å tilby variabel tidsjustering, men igjen er vi da innpå at det gjør det mer krevende for forbruker og nødvendigvis ikke en god løsning rent kommersielt.

En annen fordel med aktiv deling er relatert til dynamikk og kontroll som er nevnt i denne tråden. Fordelen der vil være avhengig av blant annet følsomheten til høyttaleren. Dersom man ha høyeffektive horn, så blir fordelen her åpenbart mye mindre.
Ellers har man langt større muligheter til å gjøre presis EQ av en høyttaler med aktiv delefilter. Og overgangene mellom elementene kan også gjøres bedre aktivt.

Å selge passive høyttalere er dog veldig mye enklere. Dersom man vurderer å tilby innebygget forsterkere så vil man for det første låse forbrukerne og de kan ikke lenger sjonglere med effektrinn som mange audiofile liker. Dessuten må man investere i elektronikk som koster mye og man har større ansvar i forhold til reklamasjon.

Velger man å tilby aktivt hvor forsterkerne og delefilteret sitter på utsiden, så kan derimot forbrukerne velge forsterkeri selv. Dette er også en enda bedre teknisk løsning fordi man unngår varmeoppheting av elementene fra forsterkerne som absolutt kan føre til mer forvrengning. Men det innebærer at kundene må kjøpe flere effektrinn, et eksternt delefilter og man mister da fort potensielle kunder som ikke ønsker flere bokser og synes det blir for mye styr.

Kan nevne her at vi jobber med utvikling av sistnevnte løsning. Men det er ingen tvil om at det et lite sjansespill og at man snevrer inn markedet. Det er og blir veldig mye enklere for folk å kjøpe en passiv høyttaler hvor man kun trenger å koble en forsterker til, men både teoretisk og i praksis er dette en dårligere løsning.

Sist redigert:

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Er det lov å foreslå EC-living? Alt i ett, nydelig design, høy WAF-faktor, flott lyd. Bruk mobilen som fjernkontroll. Spill fra nett, pc, ekstern hardisk eller annen digital kilde. Toslink,optisk og usb inn. + nettverk, kablet eller trådløst.
Jeg har stereooppsett med Tana i stuen. Er kjempefornøyd.

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
897
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Har tenkt å sjekke det ut når jeg kommer meg i nærheten av en hifibutikk som har. Det er det dessverre ikke her jeg bor. Har lyttet til Devialet phantom og Naim mu-so på en Oslotur i fjor. Phantomene likte jeg rimelig bra, men noe dyr i anskaffelse. Mu-so synes jeg ikke leverte som forventet. Da likte jeg bedre lyden av mitt eksisterende stereooppsett. Så blir det å få sjekket ut LS til Kef, Elac ser ut som et eldre oppsett. Sendte spørsmål om dem til en av butikkene som selger men har ikke fått noe svar (ca en uke siden).

Er det lov å foreslå EC-living? Alt i ett, nydelig design, høy WAF-faktor, flott lyd. Bruk mobilen som fjernkontroll. Spill fra nett, pc, ekstern hardisk eller annen digital kilde. Toslink,optisk og usb inn. + nettverk, kablet eller trådløst.
Jeg har stereooppsett med Tana i stuen. Er kjempefornøyd.

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
897
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Meget bra test av KEF LS50 i Stereo+

Sitter på hytta å slapper av, sa til fruen at det kanskje bare er å legge ut mine Dynaudio Focus 160 for salg og gå for Kef, av en eller annen grunn så himlet hun litt med øynene vel vel....aktive høyttalere for stadig mer skryt selv om de koster litt.

https://www.joomag.com/magazine/stereo-nr-2-2017/0058867001491315422/p52?short

Elacene har jeg lagt på is - to grunner, de er eldre og har ikke samme innganger som Kef og jeg kontaktet en av butikkene som selger - har ennå ikke fått svar så da er den ute av bildet.

PS såvidt jeg ikke rant på en smell og kjøpte med en Yamaha WXA-50 som mellomløsning som forsterker (dersom jeg ikke lander så kan det fort bli en sånn) - ok pris mange muligheter og liten og nett.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mange hevder Kef ls50 active vil være favoritt til "årets høyttaler" ved enden av året, så det er ingen tvil om at de sparker høyt i forhold til prisklassen. Dersom størrelsen og lydtrykket passer ditt bruk, så ser jeg ingen grunn til å nøle. De vil nok oppleves vesentlig større og kraftigere og ikke minst kjappere enn Focus 160, så kan ikke se for meg at det blir en skuffelse slik sett.

Hva tenker du selv?

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
897
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Mange hevder Kef ls50 active vil være favoritt til "årets høyttaler" ved enden av året, så det er ingen tvil om at de sparker høyt i forhold til prisklassen. Dersom størrelsen og lydtrykket passer ditt bruk, så ser jeg ingen grunn til å nøle. De vil nok oppleves vesentlig større og kraftigere og ikke minst kjappere enn Focus 160, så kan ikke se for meg at det blir en skuffelse slik sett.

Hva tenker du selv?
Har en planlagt Oslotur i slutten av mai, blir nok å legge "bånd" på meg selv til da. Da får jeg forhåpentligvis mulighet til å sjekke dem ut. Slik det kjennes nå så ser det ikke ut til å bli kjøp uten å ha hørt, men i og med at jeg stort sett diskuterer med meg selv (og dere) så kan jeg jo ombestemme meg :cool: Har før hatt to runder med Kef sine passive høyttalere og forsåvidt kjent med merket.

Topp Bunn