Ønsker anbefaling Aktive høyttalere vs forsterker og passive høyttalere budsjett kr 25.000 hifi-lyd?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg vil jo på generelt basis aldri anbefale å kjøpe dyre saker uhørt, det er ingen garantier for suksess. Jeg ble såpass nysgjerrig på ls50 selv at jeg skal ta en tur til lokale pusheren for å høre om det er noe til greier. Spesielt interessant å se hvordan de oppleves mot Devialet Phantom Gold.
Skal se om jeg kan ta noen inntrykk med meg tilbake igjen til denne tråden :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 007

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
631
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg vil jo på generelt basis aldri anbefale å kjøpe dyre saker uhørt, det er ingen garantier for suksess. Jeg ble såpass nysgjerrig på ls50 selv at jeg skal ta en tur til lokale pusheren for å høre om det er noe til greier. Spesielt interessant å se hvordan de oppleves mot Devialet Phantom Gold.
Skal se om jeg kan ta noen inntrykk med meg tilbake igjen til denne tråden :)
Glimrende, har som nevnt tidligere hørt Devialet Phantom men da i silver utgaven (gold var ikke kommet). Gold har jo fått strålende tester den og så det blir spennende å høre dersom du får det til. Noen som har tenkt på om det er noe å "frykte" i forhold til vedlikehold av programvare og oppdateringer i f.eks et 5 års perspektiv?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Fra den ytterst lesverdige artikkelen du lenket til:

"What I do want to emphasize is that if you don't at least seriously consider an active alternative when it comes your way, and follow the typical bias of conventional "wisdom," you might be doing yourself an incredible disservice. While it would be nice to win over the market and the industry to buy and produce more active loudspeaker products, as I do consider it the most sensible solution to high-performance design dilemmas, I must be realistic. Most truly great loudspeaker designers I've talked to know the benefits of active systems and refrain from supplying such products. Why? The bulk of the high-end consumer market isn't ready. But, when it gets ready, manufacturers will begin to supply more, and better options. I'm just asking consumers to be ready by the time they get their next itch, because it is likely to be very good stuff".

Dette er skrevet for 15 år siden. Så det går åpenbart tregt i hifi-verden...
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
James Bond; jeg tenker at den bekymringen om programvareoppdateringer o.l er en ikke-sak å bekymre seg for. Noen oppdateringer kan komme for å legge til støtte for andre formater, noen kan komme for å optimalisere forskjellige parametre i forhold til både lydkvalitet og driftsikkerhet, men alle er frivillig så lenge man må gjøre noe selv.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Apropos WAF og LS50, Atle Budal fortalte meg at når konene får ha med et ord i laget så velges det ofte LS50. Passive, altså. Høy WAF i Kopervik, i alle fall.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
631
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Noe rimeligere enn overskriften skulle tyde, men idag gikk jeg til innkjøp av Klipsch Sixes aktive høyttalere. Det skal bli spennende å prøve dem (en stund). Regner med at aktive høyttalere også krever innspilling så må vel vente før det løsner helt. Førsteinntrykket er helt ok, har koblet optisk kabel fra Bluesound har også testet blåtann, men regner med jeg blir å bruke Bluesound.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.265
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Aktive høyttalere er fremtiden.. DSP og klasse D blir billigere og billigere . Og vil overgå passive saker. Hvorfor bruker studio og produsere aktive høyttalere ...
Men det blir lite dingser å kjøpe da , så man må dele de Audiofile i to grener, musikkelskere og utstyrsfrikene... en viss overlapp kan forekomme ...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.346
Sted
Trondheim
Jeg var innom B&O butikken i Praha i går og så på denne:



Den ultimate aktive høyttaler?
De veier 165 kg pr. stk., så her bør de nok helst plasseres riktig med en gang, for å drive å justere dem i ettertid virker ikke spesielt fristende...
Man har da vel 650 000 liggende å slenge et eller annet sted :)
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg var innom B&O butikken i Praha i går og så på denne:



Den ultimate aktive høyttaler?
De veier 165 kg pr. stk., så her bør de nok helst plasseres riktig med en gang, for å drive å justere dem i ettertid virker ikke spesielt fristende...
Man har da vel 650 000 liggende å slenge et eller annet sted :)
Det er sikkert litt corny og teit å snakke om sine egne høyttalere, men for mine ører spiller Dutch & Dutch 8C omtrent like bra som Beolab 90 og 50, som jeg har hørt ved flere anledninger og som jo spiller fabelaktig. Stereobildet er like mektig og glassklart. Men selvsagt har ikke Dutch & Dutch like mye headroom i bassen da. De opererer langs noe av det samme prinsippet som Beolab 90 - kansellering av lyd langs sidene for at spredningen skal bli helt jevn, og at lyden skal kastes fremover og ikke til sidene. I tillegg er de helt korrekte både når det gjelder frekvensgang og fase/tidskorrigering, noe som krever veldig kompliserte og kostbare konstruksjoner i passive løsninger. De koster "bare" 100000 kroner. Til gjengjeld skal de på sikt kunne brukes som Roon endpoints, sånn at man faktisk ikke trenger en eneste annen boks hvis man bruker Roon. Zen.

Så ja, styring av aktive høyttalere gjennom DSP gir helt klart noen muligheter som ikke finnes i de tradisjonelle passive løsningene.
 
Sist redigert:

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Jeg var innom B&O butikken i Praha i går og så på denne:



Den ultimate aktive høyttaler?
De veier 165 kg pr. stk., så her bør de nok helst plasseres riktig med en gang, for å drive å justere dem i ettertid virker ikke spesielt fristende...
Man har da vel 650 000 liggende å slenge et eller annet sted :)
Eller man venter til de popper opp på loppis.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
For 650.000,- så ville jeg helst hatt mer membran i bassen enn dette
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Vedr. aktiv vs passiv så er det jo ingen regel at aktiv låter best. Hva slags konstruksjon; elementer, kabinett, filtre (aktiv eller passivt), forsterkere og ikke minst kokken avgjør hvor bra det blir. Hjelper lite å si at aktiv i teorien KAN bli bedre om en passiv låter best.

Så er det jo vanskelig, eller upraktisk med rørforsterker til en aktiv taler da, om det ikke er lagt opp til utvendige amper
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
631
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Innenfor budsjett med god margin - Klipsch sixes. Beholder foreløpig det andre oppsettet også med Dynaudio og Yamaha, så får jeg sammenlignet litt (pakkes dog bort/settes ned i kjelleren)

Klipsch sixes - stativ.jpg
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Innenfor budsjett med god margin - Klipsch sixes. Beholder foreløpig det andre oppsettet også med Dynaudio og Yamaha, så får jeg sammenlignet litt (pakkes dog bort/settes ned i kjelleren)

Vis vedlegget 495546
Jeg har ikke helt fulgt med i tråden, så hva endte du opp med å høre i butikk og hva lånte du hjem?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Dersom du kan klare deg uten den dypeste bassen, så er det ingen over eller ved siden av Kef LS50 W

900x900-kef-performance-speaker-stand-pair.jpg
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
LS50 W burde hatt en egen subløsning.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
631
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei, som bildet viser lenger opp så gikk jeg for Klipsch sixes i denne omgang, en del under budsjett, men velger da å beholde Dynaudioene, kanskje lysten til å kjøpe en ren forsterker dukker opp igjen og da har jeg høyttalere klare. Sub er også kjøpt så både de aktive Klipsch og Dynaudioene kan få hjelp i bunnen av Sumiko S.5

Foreløpig er jeg fornøyd med Klipschene :)
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Hei 007.

Jeg ser i signaturen din at du har Yamaha wxa-50 og Bluesound node i samme anlegg? Og at du streamer Tidal. Noen spesiell grunn til at du ikke bruker musiccast i stedet for Bluesound?
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
631
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Det er i grunnen ingen spesiell grunn. Har vært fornøyd med musiccast, men synes også Bluesound fungerer godt. Har brukt yamahaen som er en forsterker sammen med Dynaudio focus 160, nå når jeg har kjøpt aktive høyttalere så valgte jeg å koble til med Bluesounden som ikke inneholder forsterker som jeg også har (den stod klar).

Da er foreløpig Yamahaen og Dynaudioene henvist til kjelleren, men klar til bruk om jeg skulle ønske.

Hei 007.

Jeg ser i signaturen din at du har Yamaha wxa-50 og Bluesound node i samme anlegg? Og at du streamer Tidal. Noen spesiell grunn til at du ikke bruker musiccast i stedet for Bluesound?
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Skjønner, da er oppsettet litt annerledes enn jeg så for meg. Trodde du hadde koblet bluesound til Yamaha for å streame tidal. Så ble nysgjerrig på hvorfor. Bruker for øvrig musiccast selv og synes det fungerer bra, men de har definitivt noe å jobbe med når det kommer til å streame fra harddisk. Server-browsing er dessverre rævva.
 
Topp Bunn