Diverse Aktive høyttalere- revolusjon innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte kanskje å si litt mer om dette temaet. Aller først lurer jeg på om det kan være interessant å henge dette på en knagg flere kjenner, nemlig hornet vi brukte i Horten.
    Så bra.....undres hvorfor symbalene plasserer seg i hornmunningen når de andre instrumentene plasserte seg tydelig i både høyden og bredden....
    Blir en merkelig opplevelse når trommene står høyere i lydbildet enn symbalene........i mitt lydbilde..... :unsure:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Det handler nok om frekvensresponsen. Vi justerte høyden på vokalen som noe av det aller siste vi gjorde natt til lørdag. Men så kan også trommene være nærmicet, og rommet vi spilte i byr ikke på noen refleksjoner som hjelper til å lage perspektiv. Da er man prisgitt panorering og frekvensrespons. Det kan rett og slett være så enkelt som at disse cymbalene er panorert 100% på én av sidene. Hvorfor du opplever trommene høyere oppe tør jeg ikke spekulere på.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    En illustrasjon av opplevd lydbilde...

    lydbilde_1024.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Så bra.....undres hvorfor symbalene plasserer seg i hornmunningen når de andre instrumentene plasserte seg tydelig i både høyden og bredden....
    Blir en merkelig opplevelse når trommene står høyere i lydbildet enn symbalene........i mitt lydbilde..... :unsure:
    Akkurat det fenomenet med at høyfrkvens gjengivelsen oppstår i diskant elementet opp levde jeg på noen D amper jeg testet ut ,,,,som er helt fraværende med analog linear gain amplifierne mine , der HT er usynlige i sammen likning . Her i mitt tilfelle tror jeg det dreier om fase skiftet som flere D amper har ,selv om det legges uten om audio bånd 20k og man har ett skift på 10 til over 40 grader .
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Akkurat det fenomenet med at høyfrkvens gjengivelsen oppstår i diskant elementet opp levde jeg på noen D amper jeg testet ut ,,,,som er helt fraværende med analog linear gain amplifierne mine , der HT er usynlige i sammen likning . Her i mitt tilfelle tror jeg det dreier om fase skiftet som flere D amper har ,selv om det legges uten om audio bånd 20k og man har ett skift på 10 til over 40 grader .
    Hvorfor tror du det?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor tror du det?
    Hvorfor ikke , betydningen avspillings utstyr minimum fase shift for mest korrekte tilbake spilling av musiksignalet der og fasen blir tatt vare på ,,,slik det ble spillt inn . Det gjelder for hver komponent i kjeden
    En annen discusjon kan være om inspilling teknikken det samme må gjelde for den , Det er ikke noe jeg kan gjøre noe med
    Mitt aktuelle tilfelle her mener jeg er skapt av fase skiftet i D ampen

    Selv er jeg veldig var på fase " og dens betyning for natur tro gjengivelse , Det er ikke ett populært tema i digital teknikk ,Men den er i noen D amper og daccer en akkilles hel IMO
    Spesiellt brukt i full range ht og x over top end
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Hvis fasen skulle være en forklaring på dette, hvorfor diskuteres ikke det samme ifm rørforsterkere og transistorforsterkere med liten båndbredde og tilsvarende faseskift lenger ned i frekvens?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei si det ,,,,fase er kompliseret å forklare , men man lurer ikke hjernen er det noen som mener og sier . ) Og ja .Du er inn på noe med båndbredde .Nesten selvfølgelig favoriserer jeg utstyr med stor båndbredde og synes de har en evne til gjenngi natrur trohet .Spesiellt må jeg trekke fram symmetriske amplifiers med komplementære diffrensial inngangs trinn som konger i linear amplifing og ren DC som icing on the cake"

    Men,,,,Mange D amper har jo i så måte liten bånd bredde ? 20-20k , har de mere så er jo fase skiftet der .Har observert 2 pols filter i input i tilleg til output filter
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Men vi har jo en god del reproduserbar forskning som ikke rakner på samme måte. Hva er det som gjør at du nettopp vil bruke denne forklaringsmodellen?

    De fleste moderne klasse D har ingen problemer med 50kHz, noen betydelig mer, og det er ikke uvanlig at de er DC-koblede. Det er videre svært få "balanserte" forsterkere som faktisk er balanserte, og det er det flere gode grunner til.

    Om det er 2-pols filter på inngangen og på utgangen betyr ikke egentlig det noe, det eneste som betyr noe er hva slags faktisk karakteristikk forsterkeren har. Dette er jo heller ikke en unik egenskap for klasse D-forsterkere.

    Mange forsterkere som beskrives som "spesielt musikalske" har usedvanlig dårlige faseegenskaper i toppen, både fordi de er svært lastpåvirkede og fordi de har moderat båndbredde i utgangspunktet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Men vi har jo en god del reproduserbar forskning som ikke rakner på samme måte. Hva er det som gjør at du nettopp vil bruke denne forklaringsmodellen?

    De fleste moderne klasse D har ingen problemer med 50kHz, noen betydelig mer, og det er ikke uvanlig at de er DC-koblede. Det er videre svært få "balanserte" forsterkere som faktisk er balanserte, og det er det flere gode grunner til.

    Om det er 2-pols filter på inngangen og på utgangen betyr ikke egentlig det noe, det eneste som betyr noe er hva slags faktisk karakteristikk forsterkeren har. Dette er jo heller ikke en unik egenskap for klasse D-forsterkere.

    Mange forsterkere som beskrives som "spesielt musikalske" har usedvanlig dårlige faseegenskaper i toppen, både fordi de er svært lastpåvirkede og fordi de har moderat båndbredde i utgangspunktet.
    Jeg er ening i det meste her og forklarings model har jeg ikkke annet enn at jeg raskt henblikket til lytte fenomen som jeg kjente igjen . Plutselig synlig HT og spesiellt diskant element .

    Jeg forklarer det med ut av fase " grunnet filter teknikken som ikke er optimal. Muligen ytterligere trigget av HT elementet i tillegg , generellt er de for dårlige .De mest linjære med mest mulig jevn impedanse er dyrere , men lettere å tilpasse uten store korrigeringer i filter "Jeg slår ett slag for pro audio elementer her , det og pga belastbarhet

    Ellers synes jeg det kan passe å sitere en legende ;

    "The ear is not a microphone, the brain is not a tape recorder,
    and measurements are limited in describing subjective quality." - Nelson Pass
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja må lese dette nærmere med mine begrensede elektronikk kunnskaper, men bare for å være litt fjasete, har du 2 mill til produkt utvikling av en passiv eller aktiv høytalere, hvilken vei ville du valgt?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er ening i det meste her og forklarings model har jeg ikkke annet enn at jeg raskt henblikket til lytte fenomen som jeg kjente igjen . Plutselig synlig HT og spesiellt diskant element .

    Jeg forklarer det med ut av fase " grunnet filter teknikken som ikke er optimal. Muligen ytterligere trigget av HT elementet i tillegg , generellt er de for dårlige .De mest linjære med mest mulig jevn impedanse er dyrere , men lettere å tilpasse uten store korrigeringer i filter "Jeg slår ett slag for pro audio elementer her , det og pga belastbarhet

    Ellers synes jeg det kan passe å sitere en legende ;

    "The ear is not a microphone, the brain is not a tape recorder,
    and measurements are limited in describing subjective quality." - Nelson Pass
    Kan det tenkes at du skulle dratt helt motsatt konklusjon med hensyn på fase? Hvis man kjører tester med «in phase» og «out of phase», så blir out of phase responsen diffus, mens in phase blir klarere og mer direkte. Jeg skriver ikke dette for å provosere, kun for å gjøre sjekken «hva om det er helt motsatt av hva jeg tror?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja må lese dette nærmere med mine begrensede elektronikk kunnskaper, men bare for å være litt fjasete, har du 2 mill til produkt utvikling av en passiv eller aktiv høytalere, hvilken vei ville du valgt?
    Jeg hadde gått aktivt, uten å blunke!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ellers synes jeg det kan passe å sitere en legende ;

    "The ear is not a microphone, the brain is not a tape recorder,
    and measurements are limited in describing subjective quality." - Nelson Pass
    Mye lurt i utsagnet til Nelson Pass, men med litt henblikk på psykoakustikk så kunne man gjerne lagt til noe i duren: …, but neither is subjective quality an unbiased judge of the reproduced sound.
    - hifi er et minefelt av forvirring.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Ja må lese dette nærmere med mine begrensede elektronikk kunnskaper, men bare for å være litt fjasete, har du 2 mill til produkt utvikling av en passiv eller aktiv høytalere, hvilken vei ville du valgt?
    Mye ville havnet i utvikling av selve driverne. Så ville en del havnet i utvikling av dedikerte forsterkere med optimal utgangsimpedans til driverne. Jeg ville så lagt noe i aktiv spredningskontroll. Til slutt ville det blitt lagt ressurser i dsp-oppsettet for aktiv xo om det da fortsatt var noe igjen.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Sorry jeg er i litt sånn skryte modus nå men industri historisk tror nok det var mye i de baner MeyerSound tenkte når de lagde UPA-1P for 30 år siden. De var frempå og lagde seg ett navn, de lagde spesielle forsterkere for høytalerne og egen analog DSP og så lagde de driverne selv. Som du sier!!! Men aktivt har aldri tatt av egentlig, før vi må alle skal ha en trådløs høyttaler. Føck verden vil bedras.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hvis det er så jævla viktig med delefilter og spredningskontroll, får du bygge ett stort Synergy horn da 😅😁 Så er den saken løst, point source og spredning i en pakke, og intet delefilter. Poenget med Synergy horn er at de bruker naturlig avrulling av 4 ordens band pass bass/mellomtone elementet (100-1000Hz f.eks.) så er det noe PEQ punkter på bass/nedre mellomtoner elementet for å ta høyere resonanser og få det til å virke, sikkert mye mer stress også. Men en høytalere som rett designet ikke krever delefilter, har spredningskontroll til 400(H) og 600-800(V) og er point source er forlokkende. Størrelsen er jo ræva da dessverre 1m x 0,5m f.eks. Men men Tom Danley blir vel ikke profet før etter 2050...
    Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har peiling på passive filtre, men jeg TROR Danley bruker lavpassfiltre på mid- og bassdriverne for å dreie fasen, og dermed "forsinke" lyden fra disse, for at de skal komme i fase med diskanten, som er montert lengre unna lytteren. Det er visst et skikkelig puslespill å få dette til å klikke på plass, og en av hovedgrunnene til at svært få DIYere lager passive Synergy-horn.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Mye ville havnet i utvikling av selve driverne. Så ville en del havnet i utvikling av dedikerte forsterkere med optimal utgangsimpedans til driverne. Jeg ville så lagt noe i aktiv spredningskontroll. Til slutt ville det blitt lagt ressurser i dsp-oppsettet for aktiv xo om det da fortsatt var noe igjen.
    Gaia 2.0? :D
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har peiling på passive filtre, men jeg TROR Danley bruker lavpassfiltre på mid- og bassdriverne for å dreie fasen, og dermed "forsinke" lyden fra disse, for at de skal komme i fase med diskanten, som er montert lengre unna lytteren. Det er visst et skikkelig puslespill å få dette til å klikke på plass, og en av hovedgrunnene til at svært få DIYere lager passive Synergy-horn.
    Tom Daley bruker naturlig avrulling i ett 4 bandpass filter for mellomtone bass. Altså ett element som et montert i en lukket kasse, med en lukket kasse foran seg med en port. Dette gjør at de spiller bandpass, altså mye lyd fra 100-600 Hz f.eks. som gjør at element konfigurasjonen bidrar til delefilteret. Det trengs ikke. Bandpass low pass stuper fra en gitt frekvens eksempelvis 600Hz og gjør at du bare trenger PEQ (eq) på noen resonnanser på 1200Hz. Selve fase problematikken med alt dette er over mitt hode, men det skal være innenfor rimelighetens grenser. Det gjør ikke noe for meg siden eg bruker Audiolense DSP som fikser det.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Mye ville havnet i utvikling av selve driverne. Så ville en del havnet i utvikling av dedikerte forsterkere med optimal utgangsimpedans til driverne. Jeg ville så lagt noe i aktiv spredningskontroll. Til slutt ville det blitt lagt ressurser i dsp-oppsettet for aktiv xo om det da fortsatt var noe igjen.
    Det var mye igjen for DSP for aktiv xo, investorer crowd funder!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Mye ville havnet i utvikling av selve driverne. Så ville en del havnet i utvikling av dedikerte forsterkere med optimal utgangsimpedans til driverne. Jeg ville så lagt noe i aktiv spredningskontroll. Til slutt ville det blitt lagt ressurser i dsp-oppsettet for aktiv xo om det da fortsatt var noe igjen.
    Det har vi en posisjon som eg ikke visste var tema, å lage en forsterker med optimal utgangsimpedans til driverne, det er vel ett naturlig design kriterie? Noe man alltid må gjøre?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Det har vi en posisjon som eg ikke visste var tema, å lage en forsterker med optimal utgangsimpedans til driverne, det er vel ett naturlig design kriterie? Noe man alltid må gjøre?
    Jeg tror du finner noen svar på dette i innlegg 238 og 239. Ellers er kombinasjonen høy Bl og blanding av voltage og current drive en svært interessant variant som kan gi omkring 75% økning i virkningsgrad og dermed redusere varmeproblematikk betydelig.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja skjønner, så selvfølgelig alt må engineeres å utvikles etter beste standard. Det vel bare sånn at i HiFi er ikke finansieringen helt der. Det er vanskelig å få de beste hodene til å jobbe i en bransje som ikke betaler best. Eg er bare en god idiot med 2 i fysikk (bedret seg litt senere) men poenget er at potensialet/oppsiden i aktiv drift, er jo ikke til å avslå. Jeg har tuslet og lest dansk High Fidelity og puslet med diverse prosjekter opp gjennom årene, men eg er jo en teknisk uerfaren forståsegpåer med økonomisk historie som utdannelse, og de vektlegger trender. Teknologiske trender i HiFi er preget av konservatisme i det private markedet. Det må være lov å si.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kan det tenkes at du skulle dratt helt motsatt konklusjon med hensyn på fase? Hvis man kjører tester med «in phase» og «out of phase», så blir out of phase responsen diffus, mens in phase blir klarere og mer direkte. Jeg skriver ikke dette for å provosere, kun for å gjøre sjekken «hva om det er helt motsatt av hva jeg tror?
    Skal du svare bør man ha fulgt tråden , se 246
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men en ting er at alt dette er irrelevant, det skjer så mye ting i verden at det er rart. Har ikke vært så mye uro siden 1940, dette er den mest volatile situasjonen vi har vært i siden dess, Cuba krisen, eller Vietnam krigen og olje krisen i 1974 er barnemat.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tom Daley bruker naturlig avrulling i ett 4 bandpass filter for mellomtone bass. Altså ett element som et montert i en lukket kasse, med en lukket kasse foran seg med en port. Dette gjør at de spiller bandpass, altså mye lyd fra 100-600 Hz f.eks. som gjør at element konfigurasjonen bidrar til delefilteret. Det trengs ikke. Bandpass low pass stuper fra en gitt frekvens eksempelvis 600Hz og gjør at du bare trenger PEQ (eq) på noen resonnanser på 1200Hz. Selve fase problematikken med alt dette er over mitt hode, men det skal være innenfor rimelighetens grenser. Det gjør ikke noe for meg siden eg bruker Audiolense DSP som fikser det.
    Du får tro akkurat hva du vil, men han bruker delefilter i tillegg.

    The holes or ports and the air trapped under the fronts of the cones form an acoustic "Low pass" filter which is somewhat above the crossovers electrical low pass and unlike an electrical filter, attenuates harmonics the drivers produced above the pass band. There is also an additional acoustic "low pass" filter effect for side wall mounted drivers related to the location in the horn as well.

    https://audiosciencereview.com/foru...ng-tom-danley-hifi-speakers.19482/post-808849


    Dette var det første eksemplet jeg fant i farta der Danley diskuterer dette.

    Det er ikke noe stort poeng for meg å "vinne" denne diskusjonen, så jeg avslutter her. Denne tråden handler tross alt om noe annet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skal du svare bør man ha fulgt tråden , se 246
    Takk du, jeg hadde lest 246. Bemerk at jeg stiller et spørsmål - ikke for å påstå at du tar feil - men bare for at det ofte kan være lurt å teste egne opplevelser og meninger. Noen ganger er det nullhyotesen som viser seg å være riktig, andre ganger er det alternativ hypotesen som tallene viser støtte for. Årsaken til opplevelsen i 246 kan gjerne være noe annet enn fase. Ikke det at jeg har noe godt forslag på stående fot.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Ja skjønner, så selvfølgelig alt må engineeres å utvikles etter beste standard. Det vel bare sånn at i HiFi er ikke finansieringen helt der. Det er vanskelig å få de beste hodene til å jobbe i en bransje som ikke betaler best. Eg er bare en god idiot med 2 i fysikk (bedret seg litt senere) men poenget er at potensialet/oppsiden i aktiv drift, er jo ikke til å avslå. Jeg har tuslet og lest dansk High Fidelity og puslet med diverse prosjekter opp gjennom årene, men eg er jo en teknisk uerfaren forståsegpåer med økonomisk historie som utdannelse, og de vektlegger trender. Teknologiske trender i HiFi er preget av konservatisme i det private markedet. Det må være lov å si.
    Noe sier meg at det ofte ikke bare handler om de økonomiske ressursene man har, men om hvorvidt de faktisk kjenner til disse faktorene i det heletatt og dermed er i stand til å gjøre noe med dem.

    Det er dessverre som oftest vanskelig å få kunnskap om kretsløsninger, kunnskap om driverteknologi, kunnskap om akustikk, kunnskap om systemdesign, kunnskap om brukeropplevelse, kunnskap om signalbehandling og kunnskap om opptaksteknikk til å kommunisere slik at det blir en rød tråd i produktet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk du, jeg hadde lest 246. Bemerk at jeg stiller et spørsmål - ikke for å påstå at du tar feil - men bare for at det ofte kan være lurt å teste egne opplevelser og meninger. Noen ganger er det nullhyotesen som viser seg å være riktig, andre ganger er det alternativ hypotesen som tallene viser støtte for. Årsaken til opplevelsen i 246 kan gjerne være noe annet enn fase. Ikke det at jeg har noe godt forslag på stående fot.
    Bare en plausibel forklaring på fenomenet er godkjent : ) altså ikke null eller alternativ hypoteser
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Men,,,,Mange D amper har jo i så måte liten bånd bredde ? 20-20k , har de mere så er jo fase skiftet der .Har observert 2 pols filter i input i tilleg til output filter
    Vel, noen gamle klasse D amper har vel kanskje det, begrenset båndbredde... Om man tester de første fra 1964 så skjønner jeg jo at det er litt begrenset båndbredde på de. men tror du virkelig at de andre klassene har veldig mye høyere båndbredde når man snakker om hva de faktisk gir i output? Når man snakker mersom MHz område for switchingen på de nyere klasse D, så er det vel ikke akkurat tilfellet lengre med "begrenset båndbredde". Disse "fase problemene" du snakker om, kan jo like greit komme fra høyttalerne pga. dårlig design på passive filtre og ikke akkurat direkte fra ampene. Hva trenger du mer enn 20KHz på lyden for? Regner med du ikke hører mye over 15KHz, og det er jo 3/4 tap i hørselen allerede der bare på alder og frekvens.
    Kom med noen målinger da, så kanskje målemafiaen kan tolke disse målingene så man skjønner hva du faktisk mener med disse klasse D ampene som faktisk ikke er digitale som du hele tiden prøver å rakke ned på.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Vel, noen gamle klasse D amper har vel kanskje det, begrenset båndbredde... Om man tester de første fra 1964 så skjønner jeg jo at det er litt begrenset båndbredde på de. men tror du virkelig at de andre klassene har veldig mye høyere båndbredde når man snakker om hva de faktisk gir i output? Når man snakker mersom MHz område for switchingen på de nyere klasse D, så er det vel ikke akkurat tilfellet lengre med "begrenset båndbredde". Disse "fase problemene" du snakker om, kan jo like greit komme fra høyttalerne pga. dårlig design på passive filtre og ikke akkurat direkte fra ampene. Hva trenger du mer enn 20KHz på lyden for? Regner med du ikke hører mye over 15KHz, og det er jo 3/4 tap i hørselen allerede der bare på alder og frekvens.
    Kom med noen målinger da, så kanskje målemafiaen kan tolke disse målingene så man skjønner hva du faktisk mener med disse klasse D ampene som faktisk ikke er digitale som du hele tiden prøver å rakke ned på.
    Du virker jo og som du ikke leser hele tråden og argumentet evt min uttallese om fase ? Sjønt du har bedre oppfatning av problemet enn klovnen : )
    Jeg er slettes ikke uenig i argument m høytalere m dårlig filter design og under dimensjonerte drivere / tillpassing av horn kunne gi en slik utilsiktet egenskap" som at lyden føles ut som den frembringes i selve elementet ,,,, enn å skape en illusjon om at HT / driver er usynlig ,,,, ønsket i allefall av meg .

    Mine siste HT er designet om å gjøre akkurat det .Jo det kostet tid og litt mer penger og jo det kan gjøres passivt .Det finnes fag personer som er dedikerte til oppgaven om å perfeksjonere drivere / filter design med øye med mest mulig jevn fase gjenngitt i en x over med elementene .PI speakers feks anbefales å kikke litt på for deg og andre som mener passive filter ikke funker .

    Så er det jo disse geniale vidundelige D ampene deres " analoge " men,,,,,, kvantiserte signal modulerte forsterkning som plutselig skal overgå en single linjær gain ? Du forstår den , selv om prisippet er gammelt er det det det som er fundmentet til all forsterkning der det trenges ,enten giver er microscop , lastcelle , microfon U name it .

    Så håper jeg du har hørt litt på forsjellioge D amper ,,, de er digitale og de skulle jo låte likt da alle ,Samme ble vi lovet med cd og dac og da den kom,,,,, har de gjort det før ? gjennom evolusjonen ? gjør de det ? Ja enkelte er blitt bedre IMO
    Hvor strander det ? komponetene eller old scool teknikken ? Eller er det at det koster penger å lage eletronikk som tar vare på fase ?

    Noen D lyder bra men de har forbedrings potensial og noen eksperter mener at switching må opp ,,, tilmed 10 til hundre ganger høyere enn tripath sin 1,5 mhz.En vakker dag når slike komponeter er komesiellt fremstillt for masse produksjon og lavere priser ,,,kommet fra old skool ,radar teknikk , Da får filtrene mindre å si og ødelegger mindre av timingen i fasen , og fase skift .

    Gitt at det finnes ingeniører over allt med sin kunnskap er det bare på sitt kompetanse felt ,,, og de vet slettes ikke intuitivt om helle universets oppstandelse og til blivelse for det ? Og heller ikke absolutt alt innen hi fi og teknikken derom .Her inne på HFS har vi en håndfull av dem som jeg setter pris på , lytter og tar efaring fra , når de argumenterer faglig og ikke minst dem med farts tid .Takk til snikkers bla . Selv er jeg ydmyk for å lese ,, prøve og forstå .
    NAx ,,,Man lurer ikke hjernen som er koblet til ørene ,,, du får oppdatere deg på nyeste forskning som er om alder og hørsel og hjernes fantastiske evne til å kompensere " som alltid
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så håper jeg du har hørt litt på forsjellioge D amper ,,, de er digitale og de skulle jo låte likt da alle ,Samme ble vi lovet med cd og dac og da den kom,,,,, har de gjort det før ? gjennom evolusjonen ? gjør de det ? Ja enkelte er blitt bedre IMO
    Hvor strander det ? komponetene eller old scool teknikken ? Eller er det at det koster penger å lage eletronikk som tar vare på fase ?
    De. Er. Ikke. Digitale.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Du virker jo og som du ikke leser hele tråden og argumentet evt min uttallese om fase ? Sjønt du har bedre oppfatning av problemet enn klovnen : )
    Jeg er slettes ikke uenig i argument m høytalere m dårlig filter design og under dimensjonerte drivere / tillpassing av horn kunne gi en slik utilsiktet egenskap" som at lyden føles ut som den frembringes i selve elementet ,,,, enn å skape en illusjon om at HT / driver er usynlig ,,,, ønsket i allefall av meg .

    Mine siste HT er designet om å gjøre akkurat det .Jo det kostet tid og litt mer penger og jo det kan gjøres passivt .Det finnes fag personer som er dedikerte til oppgaven om å perfeksjonere drivere / filter design med øye med mest mulig jevn fase gjenngitt i en x over med elementene .PI speakers feks anbefales å kikke litt på for deg og andre som mener passive filter ikke funker .

    Så er det jo disse geniale vidundelige D ampene deres " analoge " men,,,,,, kvantiserte signal modulerte forsterkning som plutselig skal overgå en single linjær gain ? Du forstår den , selv om prisippet er gammelt er det det det som er fundmentet til all forsterkning der det trenges ,enten giver er microscop , lastcelle , microfon U name it .

    Så håper jeg du har hørt litt på forsjellioge D amper ,,, de er digitale og de skulle jo låte likt da alle ,Samme ble vi lovet med cd og dac og da den kom,,,,, har de gjort det før ? gjennom evolusjonen ? gjør de det ? Ja enkelte er blitt bedre IMO
    Hvor strander det ? komponetene eller old scool teknikken ? Eller er det at det koster penger å lage eletronikk som tar vare på fase ?

    Noen D lyder bra men de har forbedrings potensial og noen eksperter mener at switching må opp ,,, tilmed 10 til hundre ganger høyere enn tripath sin 1,5 mhz.En vakker dag når slike komponeter er komesiellt fremstillt for masse produksjon og lavere priser ,,,kommet fra old skool ,radar teknikk , Da får filtrene mindre å si og ødelegger mindre av timingen i fasen , og fase skift .

    Gitt at det finnes ingeniører over allt med sin kunnskap er det bare på sitt kompetanse felt ,,, og de vet slettes ikke intuitivt om helle universets oppstandelse og til blivelse for det ? Og heller ikke absolutt alt innen hi fi og teknikken derom .Her inne på HFS har vi en håndfull av dem som jeg setter pris på , lytter og tar efaring fra , når de argumenterer faglig og ikke minst dem med farts tid .Takk til snikkers bla . Selv er jeg ydmyk for å lese ,, prøve og forstå .
    NAx ,,,Man lurer ikke hjernensom koblet til ørene ,,, du får oppdatere deg på nyeste forskning som er om alder og hørsel og hjernes fantastke evne til å kompensere "
    Klasse D er ikke digital forsterkning, selv om enkelte forsterkere av klasse D er det (noen av Lyngdorf sine amper er digitale, men ikke veldig mange andre). Det er fortsatt analog forsterkning på klasse D for de fleste merker, D var det nærmeste i alfabetet ledig på lik linje med at B kom etter A. Alle klasser har forbedrings potensiale, selv klasse A som kom først. Samme hvilken klasse man har så er det noen fordeler og ulemper. Og ja, har hørt og eid flere forskjellige klasse A, AB, og D amper. Alle har litt forskjellig signatur og ikke minst gain.

    Også har man mye analoge deler i utgangen av CD om man ikke går via den digitale utgangen, og går man via en DAC så må den også konvertere til analogt signal. Den digitale delen er ikke problemet, det er faktisk den analoge delen som har store forskjeller man opplever. Men ja, det er noen fordeler med digitale medier til sammenligning med tradisjonelle analoge, slitasje er en av de og avmagnetisering en annen.
    Snakker man om rør, så er det jo store forskjeller på hvilke rør man bruker også selv på samme forsterker og samme type rør når man bytter. (Skal nevnes at jeg faktisk har flere rør amper stående, men disse brukes på gitar da de gir så utrolig variert lyd og ikke minst forvrengning og her skal det også forvrenge ganske mye for å få den rette lyden).

    Om ikke ørene er lettlurte, så er ihvertfall hjernen ikke veldig smart. Man hører gjerne veldig enkelt "syner", ting som ikke er der etc. Kanskje ikke direkte fra ørene, men det virker som det kommer igjennom ørene. Er man sliten så er ørene mer lettlurte enn øynene, begge deler kan faktisk lures ganske enkelt i likhet med alle andre sanser vi har.

    Personlig så er jeg ikke så var på fase i utgangspunktet, eller så er det bare at jeg ikke har hatt så store problemer med det selv. Men er mer var på frekvens respons og forvrengning. Sånn ellers så har jeg kjørt DSP de siste årene som tar vare på fase i lytte posisjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn